• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • anmaelli
    Skrollansmamma skrev 2011-02-06 11:38:34 följande:
    Jag är lite deppig idag, känner INGETING idag. Inte ens lite knip i magen :( Jag vet inte när man ska känna av detta, borde kanske se det som ett gott tecken att jag läkt efter ÄP?

Vad jag tycker är konstigt är att OM det vore så att det var störst chans att lyckas om man odlar alla ägg till dag 5-6 så borde man ju alltid göra det? Vår klinik har möjligheten och det tror jag de flesta har. Jag tycker det vore konstigt att inte optimera ett resultat i alla lägen oavsett om det är första eller sjunde försöket.

Sedan förstår jag att det är bättre att odla längre om de ska frysas och sedan tinas.

Vet ni vilken dag man ska börja känna av något om nu embrot fäster?
    Det finns säkert någon anledning till varför de inte odlar alla ägg till dag 5-6, kanske måste äggen vara av en visst kvalitet och det inte är så vanliigt att de är tillräckligt bra?

Jag vet inget om vilken dag man ska känna av något... men är också nyfiken att få veta till man själv är där :)
  • anmaelli
    phillie12 skrev 2011-02-05 00:49:22 följande:
    Ja alltså, varför förvarnar de inte om det?! Det var typ det enda jag INTE visste om IVF - att man blir svullen som en ballong och får apont, inte av sprutorna utan av själva äggstockarna... Jaja... Det är bara att bita ihop! 

Snart är du igång också anljoos!!!

Kram på er allihop och ha en mysig helg! 
    JAA! Jag hoppas ju att det är så. Börjar bli lite pirrig inför besöket på torsdag. Men mest är jag förväntansfull. Vi vill bara komma igång nu!!!

:)
  • Skrollansmamma
    anmaelli skrev 2011-02-06 15:55:47 följande:
    Det finns säkert någon anledning till varför de inte odlar alla ägg till dag 5-6, kanske måste äggen vara av en visst kvalitet och det inte är så vanliigt att de är tillräckligt bra?

Jag vet inget om vilken dag man ska känna av något... men är också nyfiken att få veta till man själv är där :)
    Mm kanske, men ägget vi fick tillbaka hade toppenkvalitet sa de på lab. De odlades bara tre dagar. De sa att de hade varit klart dugligt att frysas in om vi hade haft fler lika bra. De andra befruktade höll dock inte måttet för frysning.

Jag kan inte förstå varför de väljer att odla vissa längre och andra kortare. Jag har hört att de odlar längre på de ägg de är tveksamma om dock. Usch jag tycker det är så rörigt...
  • anmaelli
    Skrollansmamma skrev 2011-02-06 16:07:52 följande:
    Mm kanske, men ägget vi fick tillbaka hade toppenkvalitet sa de på lab. De odlades bara tre dagar. De sa att de hade varit klart dugligt att frysas in om vi hade haft fler lika bra. De andra befruktade höll dock inte måttet för frysning.

Jag kan inte förstå varför de väljer att odla vissa längre och andra kortare. Jag har hört att de odlar längre på de ägg de är tveksamma om dock. Usch jag tycker det är så rörigt...
    Ja, det är verkligen rörigt... jag har nog inget bra svar att ge dig tyvärr.
    Kommer jag ihåg så kan jag fråga på torsdag!!
  • Aurora1979

phillie: Mm, det finns bättre tillfällen att få mens på än när man har en liten fest hemma...förra gången fick jag blödningen på jobbet, men jag jobbar ensam på natten så då kunde jag åtminstone släppa en liten tår för mig själv.

anlijoos: blödningen kom redan på RD10 redan... borde ju kommit kring RD12 egentligen men men...

Tack alla för era kramar och stöd! Det värmer! :)

• Aurora1979

På Sahlgrenska får man knappt någon info alls känns det som... inte om man inte frågar i alla fall, Vilket jag aldrig gör eftersom jag inte kommer på några frågor just DÅ! De säger oftast bara att det är ett fint embryo typ. Nu senast fick jag iaf höra att det var en fint 4-celligt.

• Skrollansmamma

Ja vet! De är dåliga på att informera, kanske är det för att man inte ska tänka för mycket. Jag är vetgirig som bara den men kommer inte heller på mina frågor när jag väl är där!!!
    Min läkare är alltid så himla stressad också :(

Jag fick en riktig avlusning om att jag läste för mkt på nätet enl läkaren... Inte konstigt man inte vågar fråga mer...

• anmaelli
    Skrollansmamma skrev 2011-02-06 16:39:17 följande:
    Ja vet! De är dåliga på att informera, kanske är det för att man inte ska tänka för mycket. Jag är vetgirig som bara den men kommer inte heller på mina frågor när jag väl är där!!!
    Min läkare är alltid så himla stressad också :(

Jag fick en riktig avlusning om att jag läste för mkt på nätet enl läkaren... Inte konstigt man inte vågar fråga mer...
    Jag känner igen det där från min gynekolog när jag läst på nätet... som sagt, om de informerar en lite bättre så hade man ju sluppit försöka ta reda på allt själv!!! Jag tänker fråga allt jag kommer på. Men kommer troligen inte komma på så mycket då heller, och då är det ju bra att det finns information på nätet även om man kanske ska ta endel information här med en nypa salt :)
  • Aurora1979

Jo man ska nog helst undvika att säga att man "läst på nätet" när man frågar om något. För det är helt klart så att det överdrivs och spekuleras en hel del på såna här forum. Så vissa grejer får man försöka ta med en nypa salt. MEN läkarna själva förstår inte riktigt hur det känns även om de jobbar med oss patienter varje dag. Det brukar heta "ge det lite tid" osv men hur lätt är det när man kämpat som en dåre i flera år för att få till ett barn. Jag försöker själv att inte överdriva men för varje gång man misslyckas desto mer nojjig blir man.

Det bästa är väl att skriva ner sina frågor på en lapp. Fast jag är mest lycklig när jag är där... för att embryot klarat sig liksom...

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI