• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83
    Ain: Men oj, tar Benjamin redan sig fram lite! Vilken duktig kille! Benjamin trodde kanske det var hans blomma förresten, med tanke på namnet. Så du har inte ont av Benjamins tänder alls då?

Barbamammans: Fortsätter svara dig. Usch för migrän! Det är ju bara SÅ hemskt, speciellt när man måste passa barn också och inte bara kan vila. Tur att den försvann igen. Haha, jag har FULL förståelse för att du gav upp att köra Abbe till dagis! Lät ju jättemeckigt.

Zandra: Jaha, så det är svårt just efter graviditet då, att ställa dosen rätt? Usch då, att du känner dig deppig nu igen! Men det är väl typiskt då att när Linn väl sover länge så vaknar Noah istället?? Stackare, 5.15 är bara så alldeles för tidigt! Gick det bra med att få iväg Noah till dagis? Har ni långt att gå till dagis förresten? (jag förstår att promenaden är jobbig för dig även om det så bara tar 2 min, jag är bara nyfiken på hur långt ifrån dagis ni bor).

Tack för era kloka tankar ang. amningen. Jag tänker lite så här att Selma var ju relativt tidig med tänder och Arvid verkar ju nu vara ännu lite tidigare så det dröjer säkert inte länge förrän han även får tänder där uppe. Och då tror jag att jag kommer vilja sluta fort eller åtminstone dra ner rätt mycket. Och därför vill jag ligga ett steg före och redan ha kommit en bit på vägen med smakisar och ha dragit ner lite på amningen redan, så att man inte står där med en amning man inte alls trivs med plötsligt.

Men suck, det har gått jättebra med potträningen med Selma länge nu och vi har aldrig blöja på henne på dagen längre och det har bara hänt nån enstaka olycka sådär. Det har gått 4-5 timmar mellan "kissningarna" flera gånger. Men nu har hon redan kissat på sig TVÅ gånger idag och TVÅ gånger på eftermiddagen igår?? Inget på dagis. Känns lite som att det kan vara trots eller nåt snarare än att inte potträningen fungerar. Nån som har någon teori?
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 7 michelingodingar

pilea:kom ju på att jag glömde svara ang detta med smakportioner,jag körde på ca 4 små burkar o gav kanske 2 tsk åt gången men helt ärligt så tyckte väl inte agathon så jättebra om dom o jag tycker det är för jäkla tråkigt med dessa smakisar så nu testade jag hipp 6 mån burkarna för maten i dom är ju lika malen som i 4 mån burkarna o dom slukar han medhull o hår jag gav en halv burk på en gång o han blev skitarg när det var slut sen så jag har kört dom burkarna i 1 vecka nu om inte 2 till o med!!

xgirl:tack
    ja nu är det många år sen jag hade migrän faktiskt känner att det ligger o lurar fortf o liksom nästan väntar på o få bryta ut igen är helt slut och på dåligt humör maken ringde förut o frågade om det gick bra eller om han skulle avbryta sitt jobb o komma hem men det funkar rätt så bra ändå så han fick fortsätta jobba

det kan ju bli bakslag när man håller på med potträningen och vissa dagar så funkar det bara inte bra men sen går det igen så det är bara o kämpa på kanske att hon har varit uppe i sån lek så hon "glömmer" att hon behöver gå o kissa och när hon sen kommer på att hon måste så hinner hon helt enkelt inte men det är ju bara en tanke från mig

usch jag har inte kunnat träna zumba på 2 veckor nu pga badrumsrenoveringen o maken har jobbat men så är det ett pass ikväll o jag kan gå men vet inte om jag eg har lust eller orkar, är helt slut efter natten och känner att huvudvärken lurar och sen har jag börjat få värsta nästäppan så misstänker att en förkylning är på g blää vet inte hur jag ska göra

• Pilea
    Xgirl83 skrev 2010-10-05 13:16:28 följande:
    Pilea: Men tänk så här att om han får mat mer sällan så äter han istället mer varje gång, dvs han får ändå i sig samma mängd men kanske på ett lite bättre sätt. Jag har nog tänkt tvärt emot dig, att bättre om det kan gå lite längre mellan målen så att han äter ordentligt och inte håller på och småäter hela tiden. Du kan ju inte fortsätta ha det som nu, det måste ju vara jättejobbigt! Vilka underbart söta barn du har och vilket fint kort!

Barbamammans: Kul att se lite bilder! Badrummet ser jättesnyggt ut! Jag undrade detsamma som Pilea ang. våtrumsfärg men fick ju svar på det. Oj att Agathon äter så bra med riktig mat!! Härligt.

Får bläddra bakåt en sida för att svara era andra.
    Jo, men det är så jag tänker! numer iaf Eller förnuftet har väl sagt det hela tiden egentligen, bara det att det varit så lätt att sticka till tutten så fort han inte varit nöjd, hungrig eller ej Men nu har jag gett mig sjutton på att detta ska funka.

Han ammadet som sagt kl.07 imorse, somnade i vagnen när vi gick till dagis vid 08.30 o sov sen fram till 11.30. Han ammade då o sen fick han en liten tsk med burkmat vid 12.30 när jag käkade lunch. Ammade igen strax innan vi gick till dagis vid 14:30-tiden. Han sov kanske 30 min i vagnen på väg till dagis o är nu vaken igen. Tänkte ge gröt vid 17-tiden. 

Tack, ja, dom är allt bra söta dom
    Xgirl83 skrev 2010-10-05 13:37:07 följande:
    Men suck, det har gått jättebra med potträningen med Selma länge nu och vi har aldrig blöja på henne på dagen längre och det har bara hänt nån enstaka olycka sådär. Det har gått 4-5 timmar mellan "kissningarna" flera gånger. Men nu har hon redan kissat på sig TVÅ gånger idag och TVÅ gånger på eftermiddagen igår?? Inget på dagis. Känns lite som att det kan vara trots eller nåt snarare än att inte potträningen fungerar. Nån som har någon teori?
    Säger som Barbamamma att det brukar ju gå i perioder det där, alltså att "olyckor" sker. Jag har ingen direkt erfarenhet av potträning eftersom jag bara abrupt tagit bort blöjorna o låtit "olyckorna" ske så att säga. Det tog bara några dagar innan dom fattade galoppen. Kanske låter hemskt, men vi gjorde ingen stor affär av det hela. När dom kissade på sig så var det inget med det, mer än att vi sa oj då o bytte kläder o visade vart man går när man är nödig.
    7 michelingodingar skrev 2010-10-05 14:07:29 följande:
    pilea:kom ju på att jag glömde svara ang detta med smakportioner,jag körde på ca 4 små burkar o gav kanske 2 tsk åt gången men helt ärligt så tyckte väl inte agathon så jättebra om dom o jag tycker det är för jäkla tråkigt med dessa smakisar så nu testade jag hipp 6 mån burkarna för maten i dom är ju lika malen som i 4 mån burkarna o dom slukar han medhull o hår jag gav en halv burk på en gång o han blev skitarg när det var slut sen så jag har kört dom burkarna i 1 vecka nu om inte 2 till o med!!

usch jag har inte kunnat träna zumba på 2 veckor nu pga badrumsrenoveringen o maken har jobbat men så är det ett pass ikväll o jag kan gå men vet inte om jag eg har lust eller orkar, är helt slut efter natten och känner att huvudvärken lurar och sen har jag börjat få värsta nästäppan så misstänker att en förkylning är på g blää vet inte hur jag ska göra
    Jag skulle skippa träningen om jag var du, är ju inte bra att träna när man inte känner sig helt 100:a

Det är precis så jag känner att potatis o morot-smakisar osv är så himla trist! Imorgon ska jag handla lite mer "matiga" burkar o se vad han säger. 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Madde01

Som sagt var en fullspäckad dag igår Glad Mamma kom vid 11 sedan åkte vi till min moster som inte träffat Julius förns nu. Sedan gick vi till familjecentret o lekte Skrattande Dock var Julius väldigt trött men han fixade det ändå, sedan skulle jag o 5 mammor till gå till parken o leka med våra små, men alla barnen somnade i vagnarna på vägen dit så det blev att vi satt o tomsnackade i stället Tungan ute Lika trevligt det.. Och nu idag har Julius blivit jätte förkyld o rosslig stackarn Rynkar på näsan slemhosta o allt..

• Pilea
    Madde01 skrev 2010-10-05 16:19:03 följande:
    Som sagt var en fullspäckad dag igår Glad Mamma kom vid 11 sedan åkte vi till min moster som inte träffat Julius förns nu. Sedan gick vi till familjecentret o lekte Skrattande Dock var Julius väldigt trött men han fixade det ändå, sedan skulle jag o 5 mammor till gå till parken o leka med våra små, men alla barnen somnade i vagnarna på vägen dit så det blev att vi satt o tomsnackade i stället Tungan ute Lika trevligt det.. Och nu idag har Julius blivit jätte förkyld o rosslig stackarn Rynkar på näsan slemhosta o allt..
    Hi hi, men skoj att ni mammor fick leka lite iaf
    Usch då, hoppas han kryar på sig snabbt!

• Madde01
    Pilea skrev 2010-10-05 16:21:51 följande:
    Hi hi, men skoj att ni mammor fick leka lite iaf
    Usch då, hoppas han kryar på sig snabbt!

tack så mycket Glad Det hoppas vi med, blir lite orolig bara medtanke på att det var en tjej där vars dotter hade öroninflammation o allt.. Men hon hade ringt vårdguiden o frågat om det var ok att hon kom o dom tyckte tydligen det.. Så hoppas inte det har smittat nu, och dom flesta barnen på familjecentret var hostiga o 4st som åt hostmedicin ..
  • lunaria

suck internet har strulat till max idag!! precis som allt annat mao .

Ain:oj har han redan börjat ta sig framåt så bra. va kul, men jobbigt när man ska hålla koll . Linn tar väl sig fram på sitt säregna lila sätt. sprattlar o rullar, ser rätt komiskt ut .

barbamamma: usch vilken natt du haft, jobbigt med migrän då . jag skulle oxå ha skippat zumban, dra inte på dig något i onödan, risk att man får sota för det i efterhand!!
    jag förstår att du hade problem att få in alla ungarna i bilen, bra att de kan vara hemma då även om du behöver plugga!! jag hade det slitsamt med mina två, då vill jag inte ens tänka mig hur det är att komma iväg med 4 stycken . jaha det skulle vara som en annons, men då skulle säkert den där första grejen bort helt då iaf. ja skit samma, jag lovar att du kommer få g på det. sen är det inte säkert att hon lägger så mycket vikt vid översättningen utan själva analysen så du visar vad du förstår skillnaderna mellan modernt o gammalt sätt att skriva.

ang datorn, vilken ålder har dina barn använt en sån. finns det andra datorer att köpa som typ är anpassade mer till 3-åringar tro eller blir det som sån som du har då?? den såg ju fin ut iaf .

pilea:så söta barnen är . ang mat: vi har gett gröt och morotspuré än så länge, men sist gång så slukade hon nästan en portion med gröt. jag väntade avsiktligt tills hon var mer intresserad så man inte ska hålla på med en tesked mat i all evighet utan att hon äter mer på en gång . just nu är Linn inne i en fas så det är jättesvårt att veta om hon gnäller för att hon är hungrig eller om det är något annat så hon småäter en hel del. Noah åt lixom jämt större portioner o mer sällan, men hon har alltid småätit mer än vad han gjorde. dock så sover hon väldigt bra på natten så hon verkar få i sig det hon behöver. det verkar som en bra strategi du har. jag får nog också börja räkna på antal timmar som gått för ibland äter hon lite väl ofta tror jag.

x-girl:ååhhar tyvärr inga idéer om pottträningen, konstigt att hon helt plötsligt börjat kissa på sig igen!! men ni påminner henne eller så om att hon kanske är kissenödig eller??

nä usch, vi fick värsta jobbiga dagen idag för Noah trotsade hela morgonen o Linn har varit grinig hela dagen . det tar vanligtvis 10 minuter att gå med Noah till dagis (i hans takt då), men idag började jag klä på ungarna 8.35 och ändå kom vi inte till dagis förrän 9.15!! Noah trotsade o jag hade mobilen på golvet. helt plötsligt var den försvunnen o jag hade ju sett att Noah hade varit i vardagsrummet medan jag klädde på Linn ytterkläderna. jag letade överallt, väntade nämligen på samtal..hittade den ingenstans, frågade Noah o han ut med armarna i en gest o skrek. sen gav jag upp, men såg att Noah's ficka på byxorna var utspänd o i fickan ligger mobilen. när jag letat runt efter mobilen så hade han stökat runt allt annat, Linn var arg som ett bi för hon var trött o ville sova. fan vilken jävla morgon, jag bara satte mig o grina när jag kom hem . men jag har fått sova lite iaf under dagen så nu ikväll känner jag mig lite bättre..

• Pilea

am zandra:
    Låter som våra morgnar det där, inget roligt alls!

Har haft en dagiskompis till Alve med oss hem, hans mamma var nyss här o hämtade honom. Har fiskpinnar i ugnen. Gör det enkelt för mig då R inte kommer hem förrän sent (han ska ut med jobbet o käka).

Jag o Alve har gjort en överenskommelse att han får ta med sig en kompis hem på tisdagar, annars håller han på o tjatar varje dag när vi ska hem från dagis. Känns lättare att kunna säga "nej, idag är det inte tisdag", än att bara säga nej för att. Så fort jag kommer in på gården är alla ungar på mig o frågar om dom får följa med o så blir dom ledsna om jag säger nej. Så det här känns som en bra lösning. Men idag är det ju tisdag så då fick han ta med sig en kompis

Nä, nu ska vi käka!

• 7 michelingodingar

madde.kul att ni mammor fick en lugn stund då jobbigt att han börjar bli dålig men öroninflammation tror jag inte smittar.....

pilea:ja testa hippburkarna,kanonbra med den släta konsistensen!!

am zandra: vissa morgnar önskar man bara att man fick ligga kvar i sängen o din dag verkar vara en sån dag jobbigt när allt bara strular så där och trotsade ungar kan få en o tappa humöret fullständigt!!
    abbe är värre än värst just nu håller på o gå i taket pga hans trotsighet
    hoppas du får en bättre morgondag iaf!!

haha jaa du det tar sin lilla tid o få på 4 barn kläder o grejjer o innan jag fått fast dom i sina bilstolar o kommit iväg till dagis så är jag redo att sätta mig ner o gallskrikaCool jag börjar här redan vid 08.10 och ändå så är jag inte vid dagis förrens prick 9.00 o då tar det max 2 min med bilen till dagis!!

mina har anv datorn nu vid 2-4 års ålder men vissa saker tror jag är lite för avancerat för dom!! det fanns en annan dator som liknar den vi köpte men den var ett par hundralappar dyrare och jag vet faktiskt inte om det finns nån dator som är mer för en 3 åring!! men barnen har haft kul med datorn iaf har ju 2 st såna likadana!!

jag skippar zumban orkar bara inte, kliar o känns lite konstigt i halsen nu oxå så åker väl på nått igen då

maken håller på med badrummet nu så hoppas vi kan börja måla det ikväll

• lunaria
    madde: usch stackars liten, hoppas Julius kryar på sig snart!! när de har öroninflammation ska man ju helst inte träffa andra, själva öroninflammationen smittar inte, men förkylningen bakom själva öroninflammationen. vi har ex aldrig fått ta Noah till dagis när han haft öroninflammation..sist gång när vi var på öppna förskolan var det en pojke som var så genomförkyld, han snorade ner leksaker o allt, hade sån lust att säga något om det faktiskt!! vi hade ju precis kurerat oss från förkylning ju o jag hade inte kommit ena gången då Linn var lite förkyld...

pilea: lät som ett bra upplägg med att ta hem kompis då .

barbamamma: nä säg inte att du håller på att bli sjuk, krya på dig!! förstår att du skippade zumban.

blir ju jättefint i badrummet . skönt när det blir klart sen då!!

ja suck, jag förstår att du måste bli tokig på att komma iväg med 4 ungar!! Noah testar verkligen mina gränser ibland, han håller på o tjatar om verkligen allt!! han kan inte äta om han inte fått papper att torka sig med (i förebyggande syfte) eller pålägget inte kommit in i kylskåpet..eller om han ser att något skåp står minsta öppet. väldigt mycket bekymmer i hans lilla huvud . och han vill ju oftast bara vara snäll o hjälpa till, men det brukar sluta i ett ännu större kaos.

det var nå't mer jag skulle säga, men huvudet står tomt. vi höll vaken Noah 1 timme längre igår, men han vaknade iaf samma tid som igår..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)