• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

xgirl:ja svenska är ju inte det lättaste o lära sig heller pga grammatiken!!
    japp jag jobbar inom hemtjänsten och då jobbar man ju lite olika och kan vara ledig mitt i veckan
    härligt med lite långledigt tillsammans
    Du är inte ensam jag känner samma sak när barnen är på dagis,har tänkt o göra så mycket men inget av det blir gjort idag har jag hunnit o läsa min läxa som eg stod på schemat o göra i morgon samt att jag påbörjade o läsa inför nästa veckas schema men mer än så har jag inte gjort, alwin vägrar ju lämna mitt knä när dom är på dagis så han satt hos mig ca 2 timmar i fm o sen så rätt var det var så sov han o då la jag honom i "myspölen" o då var det dags för mig o äta o lagom tills dess då vakna agathon så suck ja inget har bivit gjort idag

am zandra:ja abbe kunde vakna o vråla bara rätt ut och när man frågade vaddet var så bara fortsatte han man fick liksom ingen kontakt med honom
    vad skönt att du fått sova o att hon sover så pass idag

haha ja men jag tycker att det ska vara så kom hit lära sig språket och sen arbeta för sitt uppehälle o inte gå på en massa bidrag o inte ens lära sig språket!! blir så full i skratt åt honom ibland

madde:skönt att tanden kommit igenom nu dom brukar bli lite lugnare efter det

herregud vad klockan går dags o fixa mat blir bara tjock korv och mos här idag!!

alwin somnade här förut o sov fram till 13.30 då väckte jag honom för o hämta dom andra på dagis vet inte närhan sov så länge sist

• Madde01
    Barbamamman-  Ja, vi får hoppas lugnt kommer tillbaka nu som han hade innan den där tanden började växa på sig Glad Men nu kommer jag inte våga pilla han i munnen för o leta mera tänder iaf . haha.. Då biter han väl mig med huggtanden Tungan ute Tjockkorv vad gott.. mums.. Här blev det hämtpizza då sambon inte orkade laga mat idag o inte jag heller för den delen Tungan ute Vad länge han sov, vad skönt.. Julius har sovit i 40min nu.. Det måste vara nått rekord försök på g här.. Äsch, han får somna tills han vaknar ...
  • Pilea

En liten dum fråga! Hur funkar det när man ska till VC? har aldrig varit där Skäms Ringer man o får en tid samma dag eller åker man bara dit? Känner att febern kommer igen, fryser så jag hoppar Skulle ju behöva få en tid innan helgen.

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Madde01
    Pilea skrev 2010-10-07 17:26:16 följande:
    En liten dum fråga! Hur funkar det när man ska till VC? har aldrig varit där Skäms Ringer man o får en tid samma dag eller åker man bara dit? Känner att febern kommer igen, fryser så jag hoppar Skulle ju behöva få en tid innan helgen.
    Här där vi bor så har dom teletider från 8 så då ringer man knappar in sitt personnummer o tele nummer, så säger en databas vilken tid läkaren ringer, så ringer dom upp då så får man en tid SAMMA dag som man ringt.. Så jag säger ring i morgon bitti på en gång dom öppnar så är det VÄLDIGT troligt att man får en tid samma dag..
  • lunaria
    madde: oj d hade ju nästan rätt då om när tanden skulle vara igenom . förstår att du längtar, att bara komma iväg lite måste ju vara så skönt .

jo Noah äter Linns gröt just nu, han blir totalt vansinnig om han inte får. fast samtidigt är det väl bra att han äter det för han vill inte ens ha smörgås, kräm eller fil till frukost så jag har eg fått idétorka. jag lät henne sova vidare, har också för mig att de sover bäst om man bara låter de vara o hon verkar bli mer mätt nu när man börjat med riktig mat, hon småäter inte lika ofta o sover mer . vi har ju allmänt väldigt långt till närmsta Lindex, men detta Lindex ligger lixom utanför Gävle åt fel håll så att säga . vi har annars runt 5 mil till Gävle o 6 mil till Uppsala, men jag hade ju hoppats på att få hämta ut i Uppsala då det går bättre med tåg dit o där är vi oftare...

barbamamma:skönt att han sov så länge, vi verkar ha trötta pluttar här idag . Linn brukar som mest sova i 1 timme i sträck så jag blev ju smått chockad när jag upptäckte att jag sovit i 1,5 timme o sen att hon sov 3 timmar i sträck. dock vaknade hon tidigare imorse än de andra dagarna så hon kan ju ha tagit igen lite sömn..

ja men precis så är Noah, man får ingen kontakt med honom o han är bara hysterisk . hoppas det snart går över, hållerpå att bli tokig på detta!!

pilea: du ringer till vc på morgonen. här kan man ringa 7.45 (eller är det 8.45??) fastän de öppnar hel timme så de alltid ringer till någon redan kl 8 (eller om det nu var 9??). man knappar in telefonnummer. och om det är något som behövs göras samma dag så får man sitta på akutmottagningen o vänta en viss tid..här hade du garanterat fått en akuttid om du behövt komma en fredag, då har de fullbokat hos husläkarna. så ring direkt imorgon bitti. be R ta fram telefonnummer o allt åt dig så du slipper tänka på den delen. *kramar om*
  • Madde01
    Zandra- Ja hade fel på 1dag Tungan ute Trodde den skulle vara igenom igår, men icke då.. Så kände jag idag o där var det vädligt vasst kan jag säga Flört Ja komma iväg o göra annat, även fast Julius ska med så gör det inget.. Vi kommer i väg o gör något roligare än att sitta hemma lixom o sitta hemma hos andra elr fika..  Nej det ska bli ruskigt trevligt..  Jaha, då förstår jag att den kom till Gävle.. Men skicka ett mail o fråga om dom kan skicka ett till Uppsala iaf? Om det lixom passar bättre.. Ja, det är väl bättre han äter .. Men gillar han inte mannagrynsgröt? Brukar ju vara en VÄLDIGT populär gröt bland barn, och den är ju ändå rätt lik barngröten om hon inte äter Nestlé gröten dvs Glad
  • Xgirl83

Bara svarar Sandra lite snabbt nu (sitter och ammar och ska snart duscha med Selma innan nattning). Om de vaknar och skriker sådär hysteriskt och inte är kontaktbara så kan det ju vara nattskräck. Fast det är väl vanligast att det kommer efter första djupsömnspasset för natten, typ när de sovit 1-2 timmar. Kan ju vara nåt att googla lite på? Fast det är ju ungefär så där Selma är också nu, hon har ofta vaknat sådär och skrikit på sistone, vi fattar inte heller vad det är. Men det känns som att det kanske inte är nattskräck när det gäller henne, för hon är ändå lite kontaktbar på nåt sätt. Men jag vet inte.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Ain

Hej hopp,

just tillbaka kommen fran första föräldramötet pa Miriams skola. De berättade lite om hur en dag ser ut för barnen, lite om pedagogiken osv. Det var ganska intressant. Tvärr var jag tvungen att ha med mig Benjamin för Markus är i sydfrankrike pa en annan accelerator och kommer inte tillbaka förrän i morgon. Miriam fick vara hos grannen. Sa riktigt lika bra kunde jag inte koncentrera mig pa vad de sa, eftersom Benjamin började bli gnällig. Det var ju läggdags för honom.

Ja, ni. Det där med invandrare och sprak är ganska komplicerat tror jag. Jag ser ju saker fran en annan sida än ni kan man kanske säga. Jag är ju faktiskt invandrare jag med I princip haller jag med er, visst ska man lära sig spraket i landet man bor i. Det vinner man ju inte minst själv pa. Det är sa lätt att bli isolerad om man inte kan kommunicera med omvärlden.

Men, samtidigt är det faktiskt inte sa lätt att lära sig ett sprak i vuxen alder. Jag kunde ingen franska när vi flyttade hit, och sa himla lätt var det inte. Det gar ju att studera, men det är väldigt svart att fa öva spraket i praktiken. Om man inte kan prata med folk, sa är det svart att fa lokala vänner, och da är det svart att fa övning. En ond cirkel sa att säga . Det tog laang tid innan vi kände nagra fransmän kan jag säga. Och da är vi ända "högstatusinvandrare". En iranier eller somalier torde ha bra mycket svarare att fa kontakt med svenskar än vi har att fa kontakt med fransmän.

Och om man tänker sig en somalisk kvinna som kanske bara kan somali och ev. nagra andra afrikanska sprak som hon lärt sig som ung, och kommer till sverige. Hon kan kanske inte ens läsa. Hur lätt är det da att lära sig svenska även om man far ga pa svenska för invandrare kurs? Hur ska hon fa kontakt med svenskar när det knappt bor nagra svenskar i omradet hon bor i? Knappt gar nagra svenska barn pa barnens skolor osv...
    Jag märker ju att Markus, som pratar franska pa jobbet, pratar mycket bättre än jag. Jag har oftast pratat svenska eller norska eller engelska pa jobbet. Nu pratar jag faktiskt ok franska, bättre än manga här, men jag har ju ocksa universitetsutbildning och pratar 3 andra sprak, sa ett visst försprang motför vissa invandrare har jag nog.

Och det lustiga är att jag känner maanga svenskar här nere som inte alls kan franska efter typ 10 ar i Geneve. Sa vi svenskar kan (eller rättare sagt inte kan) vi med.

Jag tycker faktiskt heller inte att det är rätt att integrera sig sa extremt att man knappt vill prata sitt modersmal ens. Da riskerar man att bli rotlös tror jag. Och ens barn förlorar kontakten med ursprungslandet, släkten och sin bakgrund om de inte tillats lära sig sitt modersmal.

Men visst haller jag med er ocksa. Det AR viktigt att man integrar sig - och tillats integrera sig och försöker lära sig spraket. Det är ju inte för mycket begärt att man lägger manken till lite grand. Och det är ju fanigt tex att man inte ska fa sjunga svenska nationalsangen osv - vi är ju i SVERIGE! Men jag menar att det inte är riktigt sa lätt att lära sig ett sprak som det kan lata.

(dessutom kom jag att tänka pa att jag är ju en perfekt invandrare -jag är ju arbetslös ocksa   )

Usch, nu vaknade Benjamin med Krupp Och Markus som inte är hemma.... Maste ut med Benjamin i kvällsluften och hoppas det blir bättre.

Godnatt och kram pa er!

• 7 michelingodingar

ain. jag tror inte det är lätt o lära sig ett språk jag har försökt läsa både tyska och spanska o jag beundrar dom som rer ut o lära sig ett språk så pass så man kan göra sig bra förstådd iaf för jag gör det då inteFlört
    men man ser många iaf där vi bor som har bott här i hur många år som helst,lever på bidrag och vägrar ens o försöka lära sig vårt språk kräver tolkar t ex vid läkarbesök m.m men sen ser jag dom som verkligen försker lära sig språket (som makens kompis samt min egen styvmamma) som verkligen lägger manken till och lär sig prata behjälpligt på bara några månaderFörvånad o det är imponerande tycker jagGlad

usch för krupp,hur är det med honom nu?

pilea:har du aldrig varit sjuk o behövt söka till vcFörvånad man ringer så fort som möjligt o så får man lämna sitt nr o sen ringer dom upp,du får  veta ca när dom kommer ringa då med!!
    hur känns det idag?

am zandra:ja  första gångerna som abbe gjorde så så blev man irriterad för att han inte slutade skrika o lyssnade på vad man sa så när han gjorde så gick jag helt enkelt upp satte mig på sängen o bara klappade på honom och sa shhhh o efter en stund så sa jag lägg dig ner o sov nu o så stoppade jag om honom o det funkade för oss iaf istället för o bli halvt ifrån sig o försöka få kontakt o ta reda på vad som var fel så lät jag han bara hållas,visa att jag var där o så o sen så bara försvann det hux flux!!

ja alwin har blivit en sjusovare men då dom delar rum så bir det ju att vaknar en så vaknar alla så han verkar behöva ta igen lite sömn!!

xgirl:ja just så kallades det för "nattskräck"

usch agathon är småsnorig o det blev samma inatt att jag fick säkert ge nappen 4 ggr i timmen GÄÄÄSP

gjorde mitt läxprov nu o idag gick det mindre bra men blev lite stressad då agathon började gnälla o dom andra härja så det blev 2 slarvfelObestämdja ja undrar oxå hur lång tid det ska ta innan man får veta hur det gick på skrivuppgiften!!

la ut en massa auktioner på tradera igår bla annat dom datorerna som jag visa bild här för am zandra o har redan fått bud på dom förresten am zandra kika där såg att dom hade lite andra såna interaktiva datorer där om du är ute efter något mindre avancerat till noah
    tänkte ta en drive här nu o slänga ut en jäkla massa på tradera vill få in pengar

testade jackan på abbe som jag köpte på lindexrean vid jul och jag trodde han skulle ha växt i den nu men oj den är på tok för stor så nu vet jag inte om jag ska slänag ut den på tradera o köpa en i mindre stl eller spara ett år till......den är ju helt ny med lappar oallt kvar brun med ljusblått foder kanonfin!!

• Pilea

Idag känns det bättre med stockningen. Ringde till VC imorse iaf o dom tyckte att jag skulle komma dit o träffa läkare eftersom jag fortfarande har ont o det är knöligt. Fick en tid till kl.10:30, men det var ett totalt onödigt besök som varade i totalt 2 min, 150 kr rakt i sjön. Hon sa bara att jag skulle fortsätta som tidigare med amning, pumpning o massage. Skulle febern komma tillbaka i helgen så kunde jag söka igen nästa vecka.
    R förlorade en halv arbetsdag också till på köpet.
    Ja, ja, det känns ju bättre som sagt, men det är fortfarande väldigt ömt.

Det var föresten som ni sa, bara att ringa o knappa in telefonnumret o få en ungefärlig tid då dom skulle ringa upp

am zandra:
    Ok, så Noah äter bebisgröt, det är väl jättebra! Tyra har smakat 1gg, men hon tyckte att det var äckligt.

Konstigt att ni ska hämta ut gåvo-grejen på ett Lindex som ligger långt ifrån, borde dom inte gå på postnummer!

Ain:
    Hur kommer det föresten att ni flyttat utomlands? Är det pga jobb?
    Jag är jättedålig på språk o skulle aldrig våga flytta så där. Var en gång i Wales i 2 veckor på praktik under gymnasietiden. Då bodde jag hos en hemsk familj o jag kände mig så ensam när jag inte kunde småprata på samma sätt som man gör annars. Visst att jag kan engelska, men bara det nödvändigaste

Usch va läskigt med krupp!

Barbamammans..
    Sjuk har jag varit, förkyld o så, men inte så jag har behövt träffa läkare! Minns att jag hade halsfluss för 10 år sedan o hade feber, men sen dess bara små förkylningar, inga influensor eller så.

Va jobbigt att Agathon är snorig o strulig på nätterna! Det är fördelen med att inta ha napp, man slipper "plutta" in nappen stup i ett Men jag ska väl inte säga så mycket som ammar hela nätterna istället
    Bara Tyra som varit napp-unge här, ingen av grabbarna.

Kul att det går bra för auktionerna! Jag lade också ut några igår, men har glömt o kolla om jag fått något bud.

Trist med slarvfel, sånt kan reta gallfeber på mig, fast det är ju inte hela världen egentligen!

Jag testade att ge Max Sempers Couscous med kyckling o tomatsalsa, 6mån, till lunch, en 200g burk o han åt upp halva Gick mycket bättre med en komplett måltid än dom där potatis o morotspuréerna. 

Måste upp o hämta Max som vaknat i sin säng!

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)