• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Pilea

Usch o fy för denna jäkla mjölkstockning! Så länge alvedonen värkar så känns det väl hyfsat, men när den går ur kroppen kommer febern tillbaka direkt o lägger sig strax över 39grader. Har svettats floder inatt o kände mig nästan bakis när jag vaknade. Den här gången känns bröstet inte lika spänt o jag kan få ut mjölk, men det är rödstrimmigt på sidan. Kan inte se någon sån där vit prick som föra gången då jag kunde skrapa hål.
    Imorse fick jag pallra mig iväg till dagis för R skulle åka tidigare än vanligt på konferens. Trodde jag skulle svimma på vägen.
    Som tur var höll sig Max lugn igår så han låg i sängen med mig hela dagen, vi sov o ammade mest.
    Nu ska jag läsa igenom vad ni skrivit! 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea
    am zandra:
    Så där kan Alve också vara i perioder, nästan så han har lite tvångstankar, om man gör på fel sätt så måste man börja om. Tex om jag stänger av TV´n när vi ska iväg till dagis då kan han bli helt galen eftersom det var han som skulle göra det, då måste han sätta på Tv´n igen för att sen kunna stänga av.
    Sen ska maten på tallriken ligga på ett visst sätt, helst i olika höger, man får inte blanda ihop.
    Stackars Dan som har ont i armen! Men vad är det för ställe o varför pratar dom inte med honom, verkar ju helt knäppt!
    Men vad underligt att han skriker så på morgnarna! Jobbigt med struliga nätter!

Madde:
    Usch va jobbigt med hosta! Blev det VC eller?
    Åh, barnmässan skulle jag också vilja gå på!
    Skoj med taco-kväll!

Ain:
    Spännande med husprojektet!
    Hur funkar det med barnomsorgen så där utomlands? Blev nyfiken när du skrev om skolan o personalmatsal osv.

Barbamammans...
    Krya på dig! Jobbigt med förkylning!
    Har natten varit bra, eller har Agathon strulat?
    Helt jäkla otroligt hur sjukvården kan klanta till det! Att man alltid ska behöva vara på o ligga i för att saker o ting ska skötas korrekt. 

xgirl:
    Skoj att ha bra kontakt med sin bror, skulle jag önska att jag hade! Det skiljer 6 o 10år mellan mig o mina bröder. Den äldsta fick barn redan när han var 17år o han som är 6år äldre än mig bor själv. Vi har liksom inget gemensamt o hörs sällan, supertrist.

Igen aning om det där med tungbandet, men det tror jag inte! Han åt glesare o höll sig lugn i förrgår när jag ändrade om i matrutinerna. Men det var väl därför jag fick mjölkstockning också då brösten är vana vid tätare amning.

Ja, blir det inte bättre med mjölkstockningen till imorgon måste jag till VC, kanske att man behöver penicillin.  

På lördag ska Tyra till tandläkaren för första gången o räkna tänder. Hoppas det funkar bra, men hon har tjatat om det jättelänge nu. Hon var ju med Alve sist o blev nog lite avundsjuk på hans fina tandborste som han fick då  
  • 7 michelingodingar

pilea men fyy inte igenRynkar på näsan skönt att max höll sig lugn igår iaf men jobbigt att du fick ge dig ut idag!!

am zandra. men usch vilken natt du haftSkrikandes mina har oxå varit sådär i perioder som noah är i o man blir helt slut för inget man gör hjälper!!
    stackars dan fyy så ont , finns inget som han kan få byta av med så det inte blir så monotomt? så typiskt att ge skitgöra till dom som praktiserar

mat verkar göra underverk för deras små magar!! vi har gått över till välling för en vecka sen och nu när han dessutom får 2 mål med mat istället så behöver vi inte g e en massa för att agathon ska bajsa utan det fixar han superbra nu!!

xgirl:vad kul o ha någon som man kan umgås med o som har barn i samma ålder,det saknar jag faktiskt!!
    vad skönt att det går bra på dagis för selma iaf skönt att det inte hänt fler små "olyckor" sen!!

madde: vad kul o göra lite annat,hoppas ni får en trevlig dag/kväll
    vad skönt att du fick sova lite mer iaf!!

haha önsketänkande att agathon skulle sova inatt han började som vanligt o knorra vid 21.30 och sen har han hållt på hela natten fast han har faktiskt sovit men halvvaknat o knorrat efter nappen så den har jag väl fått ge 15 ggr eller nått sen började han o veva med armar o ben vid 05 så då gjorde jag välling o när jag kom tillbaka då hade ungskrutten somnat men jag väckte honom för annars hade jag väl inte mer än hunnit lägga mig så vakna han sen sov vi till 07.20 maken väckte dom  andra barnen o fixa det så vi fick sova!!

idag mår jag tusen ggr bättre så hoppas det går över fort nu!!

igår fm ringde svägerskan i ren desperation hon stod o skulle baka bullar o hade en deg på jäsnoing när dom ringer om hennes äldsta dotter då satt hopn på väg i en taxi till sjukan för hennes knä hade hoppat ur ledTyst så svägerskan skulle möta upp dottern där så hon ringde o fråga om jag kunde baka ut degen åt henne,hade ju eg ingen lust men klart man ställer upp i ett sånt läge!! så här bakade jag o alwin bullar igår

trodde vi skulle måla taket i badrummet igår men då hademaken lovat enkille o hjälpa honom med an arbetsplatsansökan o det tog ju sin lilla tid killen är inte svensk och har svårt o skriva på svenska så han bad maken om hjälp då men den killen skulle ni träffa haha har väl aldrig mött utländsk som inte gillar andra utlänningar nää men han är av den åsikten att kommer man till sverige så ska man ta mig tusan lära sig språket och sen jobba för o tjäna sitt uppehälle, han kom till sverige mars-04 lärde sig vårat språk så pass så i maj fick han fast jobb så på 2 månader lärde han sig vårt språk, visst det är inte hundra bra men han pratar bra svenska!!
    blev så full iskratt för han vill INTE ha en utländsk läkare t ex det ska vara en svensk så man fattar vad dom sägerDrömmer likaså hans nuvarande sambo kan inte svenmska o när hon försöker prata deras språk så blir han skitförbannad o säger åt henne "prata svenska för helvete vi är i svergie nu"

han berättade igår att hans föredetta frus son hade kommit till skolan med en tröja med svenska flaggan på och 2 araber hade anmält honom så det blev ju möte på skolan och då hade dom åkt dit o makens kompis hade då vräkt ur sig att vad fan gör det om han hade en tröja med en svensk flagga på,dom bor ju faktiskt i sverige och sen hade han anmält araberna för RASISTER då hade araberna dragit tillbaka sin anmälan

• 7 michelingodingar

am zandra:glömde ju o svara på om jag fått betyg på läxan än o nej har inte fått veta något än!!

ska se om det funkar men jag beställde ju mössor av fangoria och nu är dom klara o ser ut så här

Hämta S mössor.JPG (255,9 kB)

dom 2 översta valde filippa o alexandra och den blå o röda är abbe o freyas och den gröna alwins
  • Pilea

Barbamammans...
    Kan inte se bilden!

Skoj med lite bullbak då, även om det inte var direkt planerat Aj, aj, måste göra skitont när knät hoppar ur led! Va bra att du mår bättre.
    Va snällt att mannen din kunde hjälpa till med skrivandet. Ha ha, killen kanske var en av dom som röstade på SD

Så det funkar bra med välling o mat, va bra! Har ni slutat helt med ersättning?

Max har börjat o göra pruttljud o spottar, inte lika skoj när han äter mat  

• 7 michelingodingar

pilea kan du inte men va tusan jag ser ju bilden juObestämd

haha skulle mycket väl kunna tänka mig att han skulle rösta på dom

ja det funkar kanonbra måste jag säga!! ja vi ger enbart välling ingen ersättning alls sen en vecka tillbaka.

haha så har agathon med börjat göra o inte bara när han äter mat utan annars med o det låterså kul just nuFlört

• Xgirl83
    Madde: Vad mysigt det lät med mässan och sedan tacokvällen! Perfekt timing när din sambo inte är hemma ju. Hoppas det blev en skön promenad idag! Här har vi HELT underbart soligt höstväder idag!

Barbamamman: Jag kan inte heller se bilden.  Typiskt att du inte fick sova ändå!! Förstår att du verkligen hade behövt det. Men tur då att din make tog barnen så du och Agathon fick sova. Haha, vilken rolig människa, den där invandraren! Jag blir alltid så imponerad av folk som kan lära sig ett språk så fort.

Zandra: Men vad knepigt att Noah skriker sådär på morgnarna! Har tyvärr ingen teori alls om varför... Men såna där fix ideer har Selma också massor av, som t ex igår när vi skulle gå in på dagis så öppnade jag ytterdörren istället för hon, och då blev hon sur och ville plötsligt inte gå till dagis. Efter 10 min försök till övertalning (jag visste ju att hon jättegärna ville vara där!) så fick vi säga hej då och gå igen. Ute vid vagnen försökte jag prata med henne igen och jo, då ville hon ju vara där iaf! Så vi gick in igen och då var allt frid och fröjd då vi gick upp för trappan så som vi brukar och hon fick öppna dörren... Jag tror bara det hör trotsen till. Hon är också så som Alve att hon ska bara ha viss mat på tallriken, om man t ex lägger upp sås till henne utan att fråga, och så ville hon inte det, då kan hon vända hela tallriken upp och ner på bordet för att hälla ut såsen! Så det gäller att fråga henne om allt... *suck* Så de där fix idéerna tror jag inte du behöver oroa dig för. Det där med skrikandet vet jag som sagt inte. Lågt blodsocker? Skumt i alla fall! Men menar du att Noah var vaken mellan 23 och 2.30?? Då kanske han var väldigt trött när han skulle upp i morse? Jättekonsigt att han är vaken sådär!!

Pilea: Ja det måste ju varit jättejobbigt att vara tvungen att gå och lämna barnen i morse! Stackare! Hoppas du mår bättre nu... Hoppas du kan få till amningen/maten så att du kan få sova men samtidigt slipper mjölkstockning.

Härligt, sambon ringde här nyss och sa att de hade lite att göra på jobbet så han har tagit ledigt imorgon! Så blev det plötsligt "fredag" och långhelg nu då. Vi funderar lite på att åka till Nordens Ark (djurpark) imorgon men de har höjt priset nåt väldigt (190:- för vuxen) så vi vet inte riktigt...

Ja det är kul att ha nån att umgås med lite på dagarna. Brorsan jobbar ju men inom hemtjänsten (är väl fler här som jobbar med det?) så han är ju ledig vissa vardagar så man kan träffas ibland. Sen är ju hans sambo mammaledig så henne träffar jag också ibland. Det är superkul att det bara blev 2½ månad mellan kusinerna! De bor ju dessutom numera här i samma stad.

Suck, jag blir så stressad över att jag inte hinner något de timmarna Selma är på dagis. Skulle vilja få en del gjort så man inte behöver göra så mycket när hon är hemma eller på kvällarna. Men tiden går åt till hundpromenad, amningar, blöjbyten, att försöka få Arvid att somna, äta lunch... sen är det nästan tid att hämta Selma igen.

Nej nu måste jag passa på att få nåt gjort när Arvid sover. Snart dags att hämta Selma igen.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria
    pilea: jag som hoppats att du skulle få bli bra nu o så känner du dig likadan idag med. du får ringa imorgon om det fortsätter, hemskt att behöva ha sån feber!! du kan inte ta Eox eller något annat än bara alvedon då, tycker den ofta hjälper lite dåligt o kort tid lixom...

men oj, har tandläkaren öppet på lördagar hos er . va kul iaf att hon ska dit . Noah älskar tandborstar han med, men vi fick en med posten nu med ett brev där det stod att vi kommer få en kallelse dit inom det närmsta året??!! tyckte det var lite svag beskrivning, trodde de skulle dit nära 3-årsdagenObestämd.

jag tyckte det verkade konstigt att ingen pratade på arbetsplatsen. nä de är helt tysta där även på rasterna!!

barbamamma: men vilken skum unge du har just nu som sover så dåligt!! så där var Linn ett tag om kvällarna att hon skrek till o så kom man in så sov hon..skönt att maken tog ungarna ett tag iaf så ni fick sova lite till..hoppas nästa natt blir bättre då, går ju inte göra annat än att hålla tummarna..

haha, såna där invandrare skulle vi ha fler av i Sverige . i vissa länder verkar det mer självklart att man lär sig språket dit man flyttar, men vi är ganska veka här och när man inte ens får sjunga nationalsånger eller visa svenska flaggan så är det ju självklart att utlänningarna också anser att de ska kunna få behålla precis det språk o de seder de är vana vid i sina länder o strunta i oss. minns när jag började i skolan i Norge, jäklar vad man fick höra saker så fort man sa något fel alltså o då var jag ändå svensk!! har stött på väldigt få utlänningar av det slag kan jag säga, men de behövs!! då hade inte ordet racism existerat i princip . att skriva är alltid svårare än att tala så kanon då att din man kunde hjälpa honom igår .

så mysigt med bullbak, skulle jag också vilja göra!!

nä kan inte se nån bild. men jag vet ju hur fina de brukar vara o jag är med o tävlar på hennes blogg nu. skulle faktiskt vilja ha en mössa till Noah .

men har dina barn alltså vaknat så där hysteriska?? jag upplever som att något är fel, men vet inte vad. han började ju med detta i våras, sen har dte ju varit bra imellan ju..

x-girl: skönt att Andreas tagit ledigt o att ni ska hitta på något kul då . du behöver inte känna dig stressad över att du inte får gjort något hemma medan Selma är på dagis. Noah är ju där dubbelt så mycket o jag hinner ändå inte med ett skvatt .iofs såna här dagar så får jag lägga mig så fort Linn sover, om jag då hade varit pigg hade jag ju orkat göra andra saker..jag tar o småfixar medan Linn är vaken. lägger henne på golvet så hon får rulla runt o leka lite då o jag fixar kanske disken eller tvätt..

jo han måste ju varit supertrött när han vaknade eftersom han var vaken såpass mycket inatt. (han var verkligen vaken mellan 23-2.30 ) han vaknar alltså på nätterna och börjar stortjuta och eftersom han inte kan säga en del ord så förstår man ju inte alls vad som är fel..ibland tar man över honom till oss, men då ligger han bara o stökar o så kan man fråga om han vill sova i sin säng igen o då kan han typ sucka o säga ja o då kan han somna om igen så jag vet inte vad som blir fel. och så blir han grinig vareviga morgon. det är så nice o höra gråt varje dag. jag har faktiskt funderat på låga sockervärden eller så kanske han har växtvärk om nätterna som gör att han vaknar. vi ska till bvc i slutet av månaden och om det inte blivit något bättre så får man fråga om råd där ju..det kan ju vara så enkelt att språket börjar släppa o att han då är inne i en utvecklingsfas..äsch, vet inte alls, jobbigt som tusan är det..

Linn somnade kl 12.15 o hon sover än . hon brukar aldrig sova så här så jag funderar om jag ska låta henne sova eller väcka henne?? jag var iaf inne nyss o kollade så hon andades, puh va nojjig man är . jag har fått sova i ett par timmar här idag, har slocknat så fort hon somnat. fick också äta lunchen här i lugn o ro, vilken lyx .

suck, fick ju en sån värdecheck på att hämta ut en babybox från Libero, men då står det att jag ska åka ända till Gävle o ut till den butik som ligger längst ifrån?? har för mig att man förra gången fick välja sån't själv?? att ta sig dit ut tar en heldag med buss kan jag säga..kanske kan maila o höra...gå förresten in på sempers hemsida via reklamen här på fl. där kan man få gratis provpåse med välling/gröt för våra äldre barn. känns ju jättebra att de börjat med sådant nu, minns ju att vi pratat om det innan ju. noah tycker bara om Linns gröt om han ser att hon äter det, paketet tar slut väldigt fort då kan jag säga!! kanske bättre om han får gröt mer anpassat för hans ålder .
  • Madde01
    Zandra- Ja, jag tycker man har ont i hela kroppen nu mera faktiskt Tungan ute Skulle verkligen behöva en helkroppsmassage tror jag. hehe..  Ja, det ska bli riktigt kul o gå på barnmässan.. Och tacokvällen ska bli riktig rolig.. Så man slipper sitta hemma ensam en fredags kväll.. Är inte det roligaste direkt..

Pilea- Nej, det blev inte VC tyckte inte han hostade så farligt i natt men nu idag har det varit lite till o från.. Men jag ger det tills på Måndag, är det inte bättre så blir det verkligen VC .. Ja, du bor väl inte allt för långt i från mässan? Glad heh, vilken tur att hon längtar till tandläkaren Skrattande

Barbamamman- Nej typiskt att bilden inte gick o se.. Mysigt med lite bullbak även fast de inte direkt var planerat Tungan ute Men usch för att knäet hoppat ur led.. Låter inte så skönt direkt.. uscha...

Xgirl- Blev ingen promenad här idag Rynkar på näsan Vaknar upp o inser att det regnar ute.. och det gör det fortfarande.. Sååå tråkigt... Vad kul att ni hittar på att göra nått tillsammans.. Vad kul med liten åldersskillnad.. Julius kusin är det ju 3månader i mellan, men dock bor dom i kiruna i vi i stockholm.. Så dom har inte ens träffats ännu, får väl se om vi kanske kan ta oss upp någon gång.. Är så dyrt o åka upp hur man än gör lixom, men vi får hoppas att det löser sig med det någon dag Glad

NU har tanden tryck igenom Glad När jag kände här förut så kände man en liiiiiiten vass kant o se där där var ju tanden, så snart kommer det väl flera kan man hoppas.. Asså fy vad jag längtar tills i morgon, med mässan o det, ska bli så himlans kul .. Får väl hoppas Julius är snäll o inte så ledsen bara Flört Men han brukar vara lugnare när man kommer hemifrån, tror inte han tycker det är allt för spännande att sitta hemma med mamma.. hehe..
  • Madde01
    Zandra- Skulle låtit henne sova, har hört att barn sover som bäst på natten om dom sover bra på dagen Glad Inte för om jag vet om det stämmer.. hehe. Men vad konstigt att du ska behöva åka sålångt, borde ju vara den närmasta Lindex, vi åkte till södertälje det är 1,5mil här i från Glad Ja tycker du ska maila till dom.. haha, så Noah äter Linns gröt han?
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)