• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

am zandra: nej det ska MYCKET till för att ens få honom o sova i vagnen och i famnen somnar han aldrig vi har försökt de dagar när han är så övertrött så han bara gråter men nepp bara sängen som gäller och just nu vill jag få iordning på hans sömn öht innan vi försöker oss på andra aktiviteter om dagarna

jo då hon är på g o bakar jag visa ju henne recept på fluff o sen så var hon igång men dagens projekt verkar inte gå så bra för gelehallonfluffen var som en stor seg klump bara och pollyfluffen var visst inte så lätt den heller men så har hon ju bara måttat "på en höft" och det kanske inte är så bra

jobbigt att du fick ångest och att det varit sån strulig natt,förstår att du känner dig som en zombie
    vad kul att han fått praktik där till en början iaf

pust trodde alwin skulle låta bli o klänga på mig nu när abbe o freya är lediga från dagis idag men haha där fick jag och slåss gör dom o bråkar om ALLT ta mig tusanObestämd

har precis betalat in en MASSA räkningar herregud vad jag avskyr när det kommer räkningar som man absolut inte räknat med denna månad blev det ju extra då vi bytte tv-leverantör,bredband och så kom ju alla kvartalsräkningar men dom hade man ju räknat med men så dök en räkning upp från ett ställe där dom placerar mina pensionspengar i fonder osv så jag slipper hålla på med sånt, och sen sluträkning på det gamla tv och bredbandet vi hade och hur vi kan få en sluträkning på det fattar jag ärligt talat inte
    men slutnotan för ALLA räkningar inkl lånen på huset blev ca 25.000 krSkrikandes trodde inte vi skulle få några matpengar kvar men hopsan 5300 kr har vi kvar till mat samt att vi kunde lägga undan 5000 kr från makens lön till badrummet förvisso fick ju maken 5000 kr i provisionslön denna månad så det var ju bra

• lunaria

barbamamma: gud vilka räkningar ni hade .men skönt att ni fick pengar över iaf . blev så glad för vi hade räknat lite fel åt rätt hål så vi får iaf 500kr mer än vad vi trodde denna månad..

förstår att ni inte vill rubba sömnen när ni ska försöka få ordning på den...typiskt att ungarna är jobbiga idag ändå!!

oj då, jag brukar aldrig exprimentera när det gäller mått så där o nu vet jag varför

jippi vi får sålt herqulesvagnen idag, är en som kommer hit i em o vill ha den . tänka mig, undrar om det finns nån gud där upp ändå, både mer pangar för aktivitetsstödet för Dan och så detta, pluss att klänningen blev såld förut . måste ju ha in lite mer pengar för jag ska ju beställa tyger, lite saker till Noah's födelsedag osv..sen ska jag väl nån dag sätta mig o fundera på vad jag ska ha på mig på dopet, men usch det vill jag inte tänka på . idag har vi iaf kommit fram till att vi ska göra en rosa princesstårta och en sachertårta till dopet. ville ha en riktigt lyxig chokladtårta o jag hittade ett recept på det då .

jag slocknade här i soffan i en timme, såå skönt!! lillfia surpuppan somnade hon med. vet inte vad det är med stackaren, men jag tror inte det är magen som strular nu...kanske är de förbannade tänderna, när hon äter ur flaskan så äter hon ett litet tag sen släpper hon nappen, gnäller o gnuggar sig i ögonen förtsätter att suga osv..nånting är det, tänk om hon kunde prata!!

• 7 michelingodingar

am zandra: men vad kul att ni får lite extra i pengar sånt är ju alltid välkommet!! får jag fråga vad ni får för eran vagn?
    suck ja det var nästan 8000 mer än vad övriga månader ligger på

haha syrran är lite rolig emellanåt

mmmm vad gott det lät med den där chokladtårtanTungan ute

skönt o få vila lite men jobbigt att Linn är så gnällig kanske är en fas dom kommer in i vid den här åldern..... verkar som att det är på g över för agathon för igår gick det hyfsat bra o ha han på golvet och idag är han som innan allt strul började fick dock väcka honom här vid 11.30 då  han sovit sen strax innan 9!! med lite mat o ny blöjja så ligger han nu under babygymmet o kvittrar

här rev abbe ner ALLT från databordet så nu är han satt på o städa upp det igen annars ryker hans fredagsmys, blir galen på att han ska riva ner allting o riva där han absolut INTE ska vara o riva o han vet ju oxå att där får man inte vara!!

• Xgirl83
    barbamammans familj: Ja min sambo är lite för "snäll" av sig och säger bara ja till allt även om det inte alltid passar så bra. Jag märker att det inte alltid är så lätt för andra att förstå att man måste planera en hel del för att hinna med allt, och att om nån kommer oanmäld, speciellt på en vardagskväll (nu ringde ju dock denna kompisen en stund innan) så kan det bli väldigt stressigt. Oj att ni fick så mycket pengar över ändå trots så mycket räkningar! Ja vissa månader kan det ju komma rätt mycket räkningar samtidigt tyvärr. Fast jag är rätt imponerad om ni klarar er på bara 5000:- på mat för hela er familj, det är ungefär vad vi lägger i månaden. Självklart skulle vi kunna komma undan billigare också, men inte om vi var 9 pers! Nej jag vet faktiskt inte varför inte jackan har kommit än, tror nån hade frågat igen och den skulle komma in v 38 (har ingen koll på vilken vecka det är nu). Vad jobbigt att du alltid får natta alla barnen själv!!

zandra: Åh, jobbigt att Linn börjat vakna flera gånger på nätterna! Hoppas bara det är en fas. Konstig hon blivit när du matar henne. Arvid har också blivit konstig vid matning, nästan liksom spjärnar emot när man ska lägga honom vid bröstet, även om han inte ätit så länge än. Vilken strulnatt ni haft!! Usch vad det är jobbigt när båda barnen strular samma natt. Skönt med en sån massa extrapengar! Och JIPPI att Dan fick praktikplatsen!! Vad roligt! Så han får mer pengar då eller?

Nu har jag nog redan shoppat upp pengarna jag fick in.
    (Till Selma)
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx
    uteungar.se/show_product.asp&cat=2&scat=5&lan=sv
    Plus ullstrumpor och ullstrumpbyxor till i vinter. Usch, dyra grejer men jag tycker galon är lite dumt då det inte andas, och dessa kläder kan ju förhoppningsvis användas väldigt mycket i höst och vår och milda vinterdagar (med fleece under då såklart). Sen har de bra andrahandsvärde på Tradera också så man får tillbaka lite av pengarna sen. Fast byxorna får nog Arvid ärva först.

Oj, här började regnet fullkomligen vräka ner nu, och så började det åska. Tur att vi redan varite ute på förmiddagen. Jag la Arvid i vagnen när vi var ute och lekte, och jo han somnade utan gnäll, men som vanligt vaknade han efter PRECIS 30 minuter! Det är så knäppt. I natt sov han 19.40-5.20, åt i en kvart, och sov sedan 5.35-7.30. Me like! Men jag har sån spänningshuvudvärk idag, så nu får barnen roa sig med barnprogram och babygym en stund, hoppas värktabletterna hjälper snart...
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Pilea

Jag har fått mjölk-stockning i vänster bröst, jag tror jag dööör!!!! Det är tacken för att han åt så mycket annat igår Vet inte vad jag ska ta mig till, jag får inte ut en droppe. Har testat att massera o handmjölka i duschen o Max snuttar, men då fylls det bara på med mer mjölk o blir värre. Har ringt o sagt att R måste komma hem o köpa en bröstpump på vägen. Har ju alla hemma idag å jag har så ont så ont.
    Har ni några knep?

Läser era inlägg lite senare, jag går snart upp i atomer pga smärtan! 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • 7 michelingodingar

pilea:ajaj vad ont det gör o ha mjölkstockning tips är ju o massera,amma ofta,bädda in bröstet med typ fetvadd duscha varmt mer än så kan du nog inte göra på egen hand!!

xgirl:haha nej vårat matkonto ligger på ca 7000 kr i månaden och nu köpte vi ju en gris för ett par veckor sen o har frysen smockfull med mat sen har jag redan storhandlat för en månad framöver för ca 2000 kr så dom 5000 kr som är kvar ska räcka till mjölk,bröd,pålägg,frukt o grönt,yoghurt ja sånt man inte kan handla på sig så mycket av på en gång men det går åt ca 15 liter mjölk/vecka, minst 4 liter yoghurt,3 liter kräm, 2 paket flingor, 7 limpor, x antal kg frukt, samt säkert 1 kg pålägg då är inte ost inräknat i det för det köper jag en på 2,2 kg som räcker hela månaden här 2 liter grädde, ca 10-15 kg potatis osv så pengarna går åt ändå här!!

ok det är v 38 nu så jag väntar med spänning på att jackorna ska komma

nää nu är det dags o hämta pizza som vi beställt för om en stund kommer makens bror och då rivs vårt badrum shit måste ju fota innan oxå det höll jag på o glömma på onsdag nästa vecka kommer mattläggaren iaf så vi får försöka hysa in oss o duscha nånstans i veckan nu

• 7 michelingodingar

xgirl:glömde ju o säga vilka fina fynd du gjort!!

• lunaria

barbamamma: jo vi satte ut den för 1000kr. hade nog säkert kunnat få ut mer, men vi skulle ha sålt den i våras för nu verkar det inte vara någon åtgång på vagnarna. har haft ute den i nästan 2 veckor tror jag o ingen som ens skickat mail eller ringt, jättekonstigt egentligen.. iofs får vi ju det dubbla mot vad vi gav för den så man får väl vara nöjd .

ååh va skönt att han blivit som vanligt igen . puh detta humör som Linn är på tar verkligen o knäcker en..

va jobbigt med Abbe, hoppas han skärper till sig!!

x-girl: vilka fina kläder du köpt!! förstår att du satsar på kvalitetskläder o precis som du säger så får ni nog tillbaks pengarna sen när ni säljer

nä praktikplats innebär att han får gå o lära sig utan mer betalt. så tyvärr kommer vi ju att få mindre pengar över ett tag då han måste ha busskort. fast arbetsförmedlaren skulle försöka förhandla om längre praktik, men att det inte blir någon provanställning utan fast arbete sen. tänk jag drömmer om den dag vi får in en lön på kontot, jag kommer att börja gråta den dagen .  
    oj vi klarar oss nog på 2500kr i månaden med mat, men så kan ju Dan trolla lite med maten .

ja men så där strulig är Linn också, fattar inte vad som blir fel!! hoppas de snart blir som vanligt igen.

Pilea: men aj din stackare, har ju själv haft mjölkstockning, kan nästan känna smrtan igen när du berättar om det . ta på dig riktig riktigt varma kläder och försök stå i duschen lite mera. när jag hade det så stod jag o handmjölkade i duschen, men när det är så tilltäppt så får man nog stå där minst 20 minuter innan det ger nå't resultat. enligt de sidor jag varit inne på så rekommenderas det faktiskt att man ammar så mycket som möjligt ändå och sen ska man samtidigt massera ut mot bröstvårtan. du kanske redan har tagit alvedon, men om inte så gör det nu. stress o smärtan kan göra att det blir ännu värre. du har ingen feber eller så?? drick iaf mycket vätska också!! har inga fler råd att ge. kram gumsan, hoppas du snart blir bättre. bra att han kommer hem med bröstpump, kan nog ge bot på det hela.

• Madde01
    Zandra- Ja usch, vilken natt vi haft i natt.. Han har vaknat o gnällt hela tiden.. Sambon sa det, han är ju vaken rätt sent på kvällarna.. Så han har hört ahn hela tiden, så jag måste då gått upp i sömnen o guppat på Julius rumpa tills han somnat om, för jag var bara medveten om att jag gjort det 1 gång Tungan ute haha, så trött är jag numera på kvällarna.. Och nu har han sovit i 1 timme i sträck på dagen, kors i taket säger jag bara Flört Tro det kan vara tänder på g? elr är det någon fas tro? .. Vad skönt att ni fått vagnen såld, alltid bra med lite extra pengar .. hehe

Barbamamman - Gud vad skönt för dig att du sovit i natt... Men usch för alla räkningar.. Hatar räkningar.. Jag får ju mamma pengarna på måndag o dom försvinner lika snabbt som dom kommer in Rynkar på näsan mummms vad gott med pizza :) Här blir det kyckling wook som min mamma kommer med faktiskt, älskar mammas kyckling wook så hade hon gjort det igår så det blev över till oss med.. Tycker det var riktigt gulligt av henne att tänka på mig då.. Då hon vet att det är min favorit mat Skrattande

Xgirl- usch för regn.. Här är det molnigt.. men inge regn än så länge Skrattande 

Pilea- Stackars dig som fått mjölkstockning.. Hoppas pumpen hjälper...

Nu kommer jag kanske bli lite frånvarande här i 2dagar, sambon har nämligen vart så underbar o tagit ledig 2dagar nu.. Så nu blir det till o ha lite familje mys Skrattande Loooove it...
    Men jag kommer självklart in o skriver lite då o då.. Men kanske inte lika ofta Flört
    Och som sagt, vad Julius är gnällig numera Rynkar på näsan han har alltid varit en så glad o snäll bebis.. Tror han kommit in i en ritkig fas just nu .. Nu vakna han .. Så nu blir det o gos med han ..
  • Pilea

Nä, jag har igen feber än, men bröstet är stenhårt, varmt o knöligt o alldeles rödstrimmigt! Stod i duschen jättelänge imorse, men sen har jag inte kunnat duscha någon längre stund eftersom jag är själv med barnen. Har försökt amma ofta, men Max har inte varit så pigg på det, dessutom drar han bara igång det hela så det rinner till mer mjölk o så släpper han, så det fylls bara på o blir värre o värre. Så här stora tuttar har jag väl aldrig haft
    R har inte kommit än! Tydligen fanns det bara sådana där snordyra pumpar i 500-600kr klassen. Hade sett en för 199kr på Babyland, men den var slut. 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)