• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Pilea

Madde01:
    Julius o Max verkar vara ganska jämnstora!
    Vad vägde Julius vid 5mån? Max vägde 6040g o var 64cm. Din kille är ju ganska exakt 1mån äldre så jag kan tänka mig att Max kommer väga där någon stans om han följer sin kurva.
    Får se vad vågen visar imorgon då vi ska på extrakoll.
    Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det är ju svårt att låta bli att jämföra barn  

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Madde01
    Pilea - Julius vägde 6660 g och var 62lång vid 5 månader .. Ja det är ju ändå halva priset lixom, det klagar man inte på direkt ...

Zandra - Ja, julius är född 8/3 Glad Så han är lite mera än en månad äldre än Linn .. haha, usch det vore nått va? Nej det skulle jag aldrig orka just nu ..

Nej nu måste jag fortsätta kolla kungarna av tylösand.. Vilket jäkla program ... Fortsätter svara imorgon
  • 7 michelingodingar

madde:jobbigt med blödningar så där!! har ju själv haft blödningar sen agathon föddes men för 14 dagar sen så bara försvann det men det var väl för att jag fick tumen ur o ringa gyn för en koll
    alwin blir 2 år i november och kan väl ca 15-20 ord och en endaste 3 ordsmening men det är ju ändå på hans egna språk och allt annat han säger är liksom rappakalja o blurr på sitt egna vis!! fast jag oroar mig inte jag vet att det kommer tids nog men bvc tyckte att han behöver få mer träning o oftast brukar då dagis vara jättebra på det sättet!!
    ja då tårtan var jättegod, lite kladdig innuti o som knäck på ovansidan jätteduktigt av henne o abbe o baka en tårta helt själv åt mig

am zandra: ja det är ju sjutton oxå att du bor så långt upp i sverige för tårtan var riktigt godTungan ute
    ja jag kommer ihåg att noah var så klängig jag tänkte gå igenom våran ena snedgarderob(den är som ett mindre rum) den är full av leksaker o jag har sett nu att dagis har ett slags hus med möbler i som vi har likadant just i garderoben och det huset går alwin alltid fram till o plockar med grejjerna så tänkte ta fram lite därifrån så kanske han har lite o göra iaf
    ja jag tror att alwin skulle tycka det vote jättekul ser ju redan nu hur han vant kliver in o vill leka o idag började han o klä av sig oxå för o stanna

pilea:tackar så mycket
    alltså alwins huvud har ju alltid varit ett litet frågetecken därför har dom ju både röntgat det och fotat det men så länge det inte avviker attför illa så gör dom ju inget särskilt men nu har ju huvudet vuxit o är trekantigt eller hur man ska säga och bvc sa inte så jättemycket mer än att man kanske bör åtgärda detta o ju tidigare desto bättre!!
    alltså han är ju nästan 2 år och bvc anser att han behöver få mer träning så talet kommer igång mer sen ville väl hon va lite hjälpande för min del då jag ska börja plugga och såg en chans till att kunna hjälpa mig o få ha jhonom där då 15 tim/ vecka utan att det ska kosta en förmögenhet men jag har ju varit så inställd på o ha honom hemma tills nästa höst så jag är lite kluven faktiskt samtidigt som det skulle vara till stor hjälp för min del i o m  pluggandet nu då!!

haha jo visst är det väl gosigt att han vill vara hos mig så men liiite smått jobbigt när man behöver få lite annat gjort o sen agathon som är såååå gnällig just nu o vill bli buren hela tiden!!

jag la ju ut filippas kläder som var försmå nu i ett stort paket 34 delar och fick då 910 kr för det trodde jag aldrig att jag skulle få o än har jag inte fått pengarna men hon mailade igår o sa att dom var insatta så jag hoppas verkligen pengarna kommer nu!!

men usch du ska inte åka in o få det uppkollat iaf??? jag funderar starkt på om jag brutit nått i min fot för jag har en smärta utan dess like o det konstiga är att sitter jag stll länge så gör det såååå ont o börja gå på foten men sen kan jag gå utan att det direkt smärtar o rtycker man på sidan av foten(det är bara när man trycker på sidan som smärtan känns inte om man trycker ovanpå foten eller så) så gör det så in i helvetes ont så jag bara skriker rätt ut och denna smärta har jag haft i några månader nu!!

xgirl:nej inga direkta teorier mer än att det skulle kunna bero på fontanellerna men sen är ju alla våra pojkar(vi har ju 4 pojkar) sneda o platta i huvudet o alla är det på samma sida oxå just vänster sida!! men det är på alwin o agathon som det verkligen utmärker sig!!

vad skönt att det gått bra utan blöjja!!

trodde ju agathon skulle sova inatt men HA där fick jag han började knorra vid 23 tiden o höll på nån timme så han fick lite mat o sen somnade han för o börja om vid 03 då började han knorra och veva runt i sängen så vid 04 fick han mat igen och sen sov han tills 7.30 iaf och nu har jag precis lagt en väldigt trött liten kille så det blir väl en sovardag om han får som han vill
    väntar på min syrra nu som skulle köpa med sig färska frallor från bageriet o komma hit en sväng!!

• Pilea

Gud, jag avskyr dessa hemska morgnar! Tjat o gnat o Alve som sitter typ 1timme vid frukostbordet o bara stirrar. Och sen när vi äntligen tagit oss fram till dagis med cykel o vagn o bärsele då ska Alves avdelning på utflykt o vara borta hela dagen. Hela hallen fullt av ungar som ska klä på sig o Max i selen som pressar sig bakåt så nacken håller på o gå av o vrålar för full hals samtidigt som jag ska träla på Alve lite mer kläder. Och sen samma visa med Tyra. Är helt slut o genomsvettig nu när jag kom hem.

Sitter här o laddar en stund, kl.11 ska vi vara på bvc.

Min fot känns 100ggr bättre idag så det är ju bra!

Barbamammans....
    Förstår att det är jobbigt med klätterapan ibland! Det var jag som gjorde fel "smile-gubbe" 
    Skoj att få så mycket för ett klädpaket
    Ja, men det är väl perfekt om ni kan få in Alwin på dagis utan kostnad, särskilt nu när du ska plugga. Fast jag förstår att du grubblar iom att ni egentligen tänkt ha honom hemma längre. 

Madde01:
    Ok, då var Julius lite större än Max vid den åldern, eller vägde mer! 

• Pilea

xgirl:
    Vi har en 180 säng, annars hade det blivit lite väl trångt
    Va skoj att det hade funkat bra utan blöja även på dagis! 

• Xgirl83

Pilea: Men vad jobbigt med era morgnar!! Förstår att det är jättekämpigt. Skönt att foten är bättre idag! Haha, skönt att ni har en 180-säng åtminstone! Barbamamman: Men det verkar ju som att Alwin redan är hemma på dagis ju! Men förstår att det är ett svårt beslut, när du ändå är hemma liksom och han inte är så gammal än. Men ni kan inte kompromissa så han börjar efter jul? Typiskt med allt strul med Agathon på nätterna! Önskar att jag hade haft några råd.. Usch, jag får så dåligt samvete varje gång Arvid ska sova. Han skriker sig till sömns varje gång.. inte mer än kanske 10 min, men ändå. Vet inte hur vi ska göra annars, vill liksom inte hamna i det där att han bara kan somna i famnen. Och i vagnen sover han som sagt inte bra. Det verkar ju mest som att han skriker för att han är trött och det är hans "sätt" att somna på, men ibland blir han väldigt ledsen, som idag t ex.. Ibland fungerar det dock att vagga sängen lite, har sådana vyssan-lull-fötter. På kvällen brukar det gå bättre för då ammar jag honom tills han däckar, tyvärr blir det nog lite som att han somnar vid bröstet då även om jag ändå försöker se till så att han är lite vaken innan jag lägger ner honom i sängen. Men då brukar han vara TRÖTT! Och ja, i natt vaknade Selma och skrek igen, och ville sova hos oss. Så så fick det bli. Arvid vaknade bara en gång vid 4-5-tiden och åt i en kvart, så det är ju överkomligt. Sen la jag tillbaka honom i hans säng igen.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Jaha, väldigt vad ihopskrivet det blev...

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Pilea

Nu har vi varit på BVC o Max har gått upp i vikt, 330g på 2veckor o väger numer 6370g. Var väl ingen jätte-viktuppgång, men  iaf åt rätt håll
    Nästa besök blir på 6mån kontrollen!

BVC-sköterskan tyckte att vi skulle börja lägga tillbaka Max i sin säng efter varje amning på natten så han inte får någon dålig ovana. Han somnar ju helt själv vid 19-tiden, ammar först o sen lägger jag ner honom o går ut från rummet o efter 10min så sover han. Sen vaknar han runt 22-23 o vill amma o ibland funkar det att lägga tillbaka honom i sängen, men oftast börjar han pipa o då får han ligga kvar i vår säng. Orkar inte att han ska väcka hela huset. Sen käkar han ju så pass ofta under resten av natten o då orkar jag inte lyfta i o ur hela tiden. Men bvc-sköterskan trodde att han ammade så mycket just därför att han ligger nära o har tillgång till tutten.

xgirl:
    Åh va jobbigt att han inte kan komma till ro o att inte vagnen funkar. För annars brukar ju det vara ett sätt att så fort man ser trött-tendensen så går man ut på en promenad.
    Max sover inte jättemycket på dagarna, men har börjat sova längre pass nu när han åker vagn igen. Han somnar till o från dagis o sover sen kvar där någon timme iaf.
    Men visst kan Max också skrika sig till sömns, särskilt när han är så där övertrött. 

• 7 michelingodingar

pilea åh vad jag känner igen dessa morgnarFlört men vet du vi får ett schema från dagis nu för tiden där det står om dom ska ut i skogen osv så då gör jag som så att har jag regnkläderna hemma t ex o det är sånt väder så tar jag på det hemma just för o slippa stå på dagis och trängas med alla andra och sen ha dom små stå o gnälla och oftast så är abbes fröknar så snälla så dom tar abbe o fixar honom så jag slipper göra det med dom små gnällandes däremot så får jag hjälpa freya men som sagt med schemat så kan man göra en del på hemmaplan för o underlätta, det är inget som ni kan få via ert dagis?

skönt att max ökat lite grann iaf men hjälp agathon väger ju nästan 2 kg mer syrran var här idag o hon tycker agathon är sååå tjockDrömmer

xgirl men vad jobbigt att han skriker sig till sömns man känner sig hemsk som låter dom hållas men vad ska man görsa när det är enda sättet o få dom att sovaRynkar på näsan och vagga till sömns visst ett tag kanske men ju äldre o tyngre dom blir desto jobbigare blir det ju.
    haha ja alwin känner sig nog redan hemma men såhar han ju fått hänga med dit sen han var nyfödd oxåSkrattande

pust idag är det en sovardag för agathon så jag har fått väcka honom annars sover han inte inatt igenObestämd o alwin jaa ni märker ju jag skriver ju inte lika mycket som jag brukarFlört

• lunaria

Pilea: AJ med tån, det måste ju bara ha gjort så ont!!! skönt att det är bättre idag iaf. sn't där kan göra hemskt ont .

usch vilka struliga morgnar. vi är ju tack o lov två här hemma, men jag mår som sämst på morgonen så då håller Noah på med mest krångel. han är aldrig nöjd!! och Linn somnar alltid runt 8.20 och då ska han vara som mest högljudd o klaga på allt såklart. mycket bättre på em när man hämtat honom..

Linn är 5 månader imorgon, men nä hon känns inte så liten. jo hon är ju extremt tidigt, Noah var ju dubbelt så gammal innan han satt så där!! hela hon är så medveten och "med" på något vis . hon vill nästan aldrig leka med babyleksakerna utan Noah's grejer är mer intressanta. skönt nu när han delar med sig lite mer o de leker så fint ihop. 
    duktigt att han äter så mycket gröt nu . det är däremot Linn inte såå pigg på . ja det kan ju hända att han snuttar bara för att han ligger nära, ni får väl prova ett par nätter o se!!

x-girl: ja men så kan det vara att man inte fattar vad de vill . här orkade vi inte hålla på o dra upp Noah inatt utan vi tände fönsterlampan o han sov ända till klockan 8 så han sover mycket bättre när vi inte tar över honom till vårt rum!!

madde: trodde inte du tyckte om den serien

barbamamma: suck, misstänkte väl att tårtan skulle va god också bara för det . hoppas han tycker om att leka där då så du får det lite lugnt. ååh lonkan, hon jobbar på bageri, visst är det så?? nybakade frallor, mumsensTungan ute

hmm missar säkert en massa o kommentera, sorry!! är lite trött nu på eftermiddagen. i förmiddags var vi äntligen till öppna förskolan . ska fortsätta gå dit, märkte att Linn tyckte det var jättekul för hon är ju väldigt social av sig. sen blev jag ju sugen på at skaffa en gåstol efter detta besök. satte Linn där o hon traskade precis som att det vore som att hon alltid sitter i en sån o traskar runt . Dan stannade hemma o när vi kom hem luktade det nystädat i hela lägenheten. wow, min älskade make hade städat rent överallt o det såg verkligen ut som ett bombnedslag så jag blev så glad !! han hade ju iofs sagt att han skulle städa, men jag tog det med en nypa salt då jag vet att han lika gärna kan bli sittande med annat i ett par timmar o glömma bort det hela

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)