• fåliten

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hejsan,
    Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?

Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.

MvH,
    Sanna 

• Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
  • june7
    Rundabullar skrev 2011-01-31 21:23:31 följande:
    Hej june7 och välkommen!Skrattande

Vi har inte erbjudits eller gått någon förlossningsförberedelsekurs. Jag ska föda i mars på Edith Cavell-sjukhuset och där får man själv gå på ett studiebesök till sjukhuset. 1 tillfälle då man tittar på film, får se bilder från förlossningsavdelningen och får information om förlossningen. 1tillfälle för amningsinformation och 1 tillfälle för information kring epiduralbedövning. Man anmäler sig inte, utan det är öppna tillfällen, olika språk på olika kvällar. Men det där fungerar säkert olika på olika sjukhus. Dit går man båda, men vi har inte hunnit på nåt än. 

Kinesiterapi fick jag remiss till av min läkare, 9 gånger. Varannan gång går jag själv, då pratar vi lite, men mest är det träning, hjälp med krämpor och massage och så. Varannan vecka går jag och sambon och då är det gruppsession så det kan vara andra par där också. Då tränar man andning, går igenom förlossningens förlopp, tränar och lär sig olika ställningar som kan vara bra i olika skeden av förlossningen, din partner lär sig massera dig på olika sätt och så vidare.

Men jag har förstått på andra bekanta och just kinesiterapin kan se olika ut beroende på vem man går till, många verkar ha som träningspass i grupp och sedan en stund då man tränar avslappning och förlossning.

Hur många gånger och OM du erbjuds kinesiterapi beror nog på vilken läkare du går till och hurdan försäkring du har. Vår täcker också kinesiterapin och vi hör till JSI som alla anställda vid EU-institutionerna hör till. 

Det finns svenskspråkig linje vid Europeiska skolan, jag TROR att de tar emot barn från 4år. Sen finns det säkert nånting i Waterloo också, i anslutning till skandinaviska skolan. Något annat på svenska känner jag inte till, men kanske någon annan har bättre koll, vi väntar ju också första barnet så det har inte varit aktuellt än. Glad 

Vi är ju några här som träffas nu som då och svenska kyrkan har bl.a. babysång 2gånger i veckan där man kan träffa andra med småbarn och prata svenska. Och ett trevligt café där man kan träffa andra svenskspråkiga. 
    Oh hej Runda bullar ( )

Tack for ditt langa svar, jag har varit bortrest ett tag.  forst o framst gratttttttis och lycka till i mars!! ( nar?)

Jag har ocksa remiss 9 ggr fore o 9 ggr efter. men vet inte HUR jag ska valja en Kinesterapeut sa om nagon har en att rekomendera var snalla skriv! ( pa St Luc har de bara grupp sessioner ) jag far olika helt olika svar fran olika stallen har om vad som ar ersatt ( vi har en mutuelle plus en extra forsakring som ger oss formaner ..men de ar lite sloa i att svara mig! ) och hur det funkar.

nar det kommer till skolan soker jag nog nagot for nar han ar yngre for vi lar nog inte vara  kvar har nar han ar 4ar, men tack anda!
    om nagon annan har tips om sveska dagis /dagmammor /au pair...etc ? fom 3 manader till 1,5 ar.
    halsningar till alla.

ps jag kommer garna med pa nasta fika!

halsningar till alla!
  • Rundabullar
    http://pagesdor.truvo.be/Kin%C3%A9sith%C3%A9rapeutes/Bauweleers_Sophie/Bruxelles/fr_BE_YP_FREE_2905256_0000_1934042_7155_00000

Jag går hos Sophie, fick remiss till henne, så jag tänkte inte på att kolla upp nnågon annan. Hon är franskspråkig, har 3egna barn och har jobbat med gravida i 15år. Hon pratar engelska med oss, inte jättebra, men hon kan alla fackord och vi har inga problem med att förstå varandra!

Vi gillar henne absolut, hon känns jordnära och hon har alltid alternativ, hon kör inte på en viss linje och tycker det är extra bra, utan man tränar verkligen på att känna efter. Känns det inte bra så fortsätter vi prova nya ställningar tills det känns bättre. Dessutom har hon jobbat ihop med samma läkare rätt länge, så hon känner dem bra och också förlossningsavdelningen, så vi får mycket bra information av henne. Hon är knuten till gynekologerna på Clinique Leopold och bb på Edith Cavell, kanske någon annanstans också! 

Jag tror att det är bäst att du frågar din läkare, det är nog en stor fördel att kinesiterapeuten känner läkaren och har rätt att delta i förlossningen på det bb du ska föda!

På svenska kyrkan ordnar de träffar för svenska au pair, du kanske kan komma i kontakt med någon där! Annars lönar det sig att maila ut via nordiska maillistan och de andra skandinaviska organisationerna och beskriva era behov. Det finn nog någon som känner någon som vet någon..Glad

Ja! Kom med på fika nåt tag!
  • Malena C

Hej,
    Är det någon av er som har barn som närmar sig skolåldern. Vi måste börja tänka på att välja skola åt vår son,22 månader, eftersom han börjar efter januari 2012. Problemet är att vi ska flytta närmare Bryssel så fort vi sålt vårt hus och vi vet inte riktigt vart vi flyttar ännu. Jag tycker det är riktigt svårt att hitta en skola som har en bra pedagogisk plan och såm är religiöst fristående. Hur har ni gjort som redan har barn i skolan?

• juliagrund

Hej,

har bott i Ixelles med min sambo sedan tre och halvt ar sedan. Fick en dotter i Januari 2011 pa St Elizabeth sa ar just nu mammaledig. Bor sedan en tid tillbaka i ULB/Bois de la Cambre/Cimitière omradet.

Nagon mer som bor har runtomkring?

Vore kul att traffa andra med barn. Verkar som att ni ses ibland? 

• dm86

Hej hej!

Oh vad glad jag blev när jag ramlade över denna tråden!
    Är en 24-årig tjej boende strax utanför Liege (alltså visserligen inte i Bryssel, men i Belgien i alla fall)  och som nu väntar mitt första barn tillsammans med min Belgiske man.

Känner mig lite lost i hela graviditetskarusellen och vill väldigt gärna ha tips och råd och någon att snacka lite med som är med om samma äventyr. Skrev in mig hos en barnmorska på vårt lokala "centre planning familliale" häromdagen och ska få komma dit på undersökning och UL i början av April.
    Hur har ni som är gravida, eller som redan fött här i Belgien upplevt er graviditet och den hjälp ni har fått?

En av mina största ångestpunkter är att jag endast kommer att ha rätt till den Belgiska mammaledigheten, att behöva lämna ifrån sig bebisen efter tre månader kommer att bli tufft. Tacka vet jag sverige alltså... Hur är det för er andra som är gravida? Kommer ni att kunna ta ut den svenska ledigheten eller ni får också endast den korta belgiska?

Ha det gött!

• MrsKjF

Hej ni tre nya och välkomna hit!

Malena C, vi är inte så många som har så stora barn här i tråden, tror det är nån, men hon är inte så aktiv längre. Själv har jag en pojke som är 14 månader och han ska väl förhoppningsvis börja creche på deltid till hösten. Har inte börjat fråga runt än, men det kanske är dags.

Juliagrund, grattis till lilla dottern! Jag har dålig koll på de mer centrala delarna av bryssel, själv bor jag ute i stockel och brukar hänga en del på svenska kyrkan. De har en bebisgrupp på tisdagseftermiddagarna. Vi är några som har träffats ett par gånger, så du är hjärtligt välkommen att hänga på nästa gång. VI har ingen dejt inplanerad dock, så vi får se när det blir.

• Rundabullar

Hej på er!

Juliagrund: Grattis till dottern!

Jag bor ju inte direkt nära, men busslinjen går precis utanför mitt hus, så jag när vår bebis är född, kommer jag gärna ditåt och promenerar! Visst har ni fint att gå där? Vi har hund och jag är rätt trött på att trampa stenläggning inne i stan.. 

Malena C: Har tyvärr inga goda råd att ge. De flesta jag känner har satt sina barn på svenska eller finska linjen vid europeiska skolan (i woluwe). Har en kompis vars 4-åring går i stan, en franskspråkig skola vid Ambiorix. De har svenska som hemspråk, och det var nog lite frustrerande med franska för barnet i början, men nu, efter snart 1 år går det jättebra och han pratar på på franska. Om den pedagogiska planen vet jag inget..tyvärr.

dm86: Jag hör inte till belgiska socialskyddet, så jag har inga förmåner alls.. Obestämd Men har du inte rätt att förutom dina 14veckor också ta föräldraledigt, fast med mindre ersättning? Din sambo också? Vi har sparat hela året, så min sambo kommer att ta 2mån på egen bekostnad, får bara den låga ersättningen kring1000€ i mån. Det kanske går att pussla med era semestrar också, de flesta brukar lyckas hålla barnet hemma tills de är kring 6mån. 

Jag har inte fött än, men har BF nästa vecka. Jämfört med Finalnd så upplever jag vården här mer "medicinsk". Man går till en läkare, inte en BM (du är den första jag hör om så går till en BM), man gör alla kontrollen med UL, mäter inte hb, vikt och sf-mått som i mödravården hemma. Tar flere blodprover och urinprov vid varje besök (1gång/mån förutom sista månaden). Jag tycker absolut att vården varit jättebra på alla sätt. Annorlunda, men inte dålig alls. Jag gillar att man får sin egen läkare som förlossningsläkare, som känner en och vet ens önskemål. Och att man går till en fysioterapeut för att förbereda sig för förlossningen och få hjälp med krämpor är ju också jättebra och logiskt! Det finns det inget av i Finland och såvitt jag vet inte i Sverige heller, man kan få remiss till akupunktur och så..men inget som alla går till regelbundet.

• juliagrund

Rundabullar; Wow BF alldeles snart da! Spannade; Jag langtar redan tillbaka till den dar spanningen innan fodelsen, det var sa haftigt! Blev sjalv igangsatt, eftr att gatt over en vecka. Men allt gick verkligen bra. Det var en totalt underbar tid :).

Och ja, att vara gravid har ar nog 1000 ggr battre an i Sverige iaf! Mkt mer koller och tester och allt mojligt. Man kanner sig verkligen val omhandertagen har. Massa hjalp och omvardnad, och inte behover man betala for att fa se sin ofodda bebis pa 3D :) hehe. Sa var det iaf pa St Elizabeth. Mycket bra.

Mrs KF; Ja jo jag vet om svenska kyrkan, har varit dar flera ggr pa annat men inte pa babysang, hade tankt att ga men har inte kommit ivag annu.

Dm86: jag ar mammaledig 5 manader, tog ut en "parental month" och sen tar jag lite semester innan jag borjar jobba igen i slutet pa maj. Kanns helt ok eftrsom man ar forberedd pa det. Min dotter som nu ar 9 v ska borja dagis i slutet pa april, far se hur det blir. Har en syster som bor har vars dotter borjade pa dagis vid 6 man och hon har haft det hur bra som helst. De har ju kul pa dagis ju! 

• Malena C

Tack för svaren.Jag får fortsätta leta.
    DM86. Jag hade kanonbra vård under graviditen och trots att jag blev igångsatt på  grund av diabetes så fick jag en jättebra förlossning som var så nära det jag ville ha som möjligt.
    Jag besökte ett par bb (maternitet) i förväg och valde en som var väldigt pro amning och naturlig förlossning. Jag bad en av barnmorskorna där rekomendera en gynekolog utifrån vad som var viktigt för mig och fick en jättebra gynekolg som jag litade på. Om du inte är nöjd så byt.
    Om du eller din make inte arbetar inom eu är det viktigt att ha sjukhusförsäkring annars kan förlossningen bli dyr. Om du varit anställd minst ett år med samma arbetsgivare har du tre föräldramånader till med ungefär 600 euro från staten per månad och likaså din man. Jag är osäker på om samma gäller arbetare som tjänstemän.
    Jag tog ut två färäldramånader ovanpå de 15 mammaveckorna och hela min semester så det blev sex månader totalt. Vår son var sedan hemma två månader med pappa inann han började halvtid på dagis. Det har gått jättebra. Om du vill amma länge så har alla rätt till 2 x 30 minuter per dag obetald ledighet för att pumpa ur eller amma om man har bebis i närheten.
    Börja leta dagis redan nu. Det är långa köer till dagis och vi besökte flera där jag aldrig skulle lämna min son innan vi hittade rätt. Vi reserverade dagisplats när jag var i sjunde månaden.
    Lycka till

• june7

oooj det var ett tag sen!!

halsar till alla fran Lille ( frankrike) did vi har flyttat ett halvar sen!
    Men vi ar jatte ofta i Bryssel sa jag skriver en rad for att saga hej. ooh ja sa har ju OLIVER fotts pa St Luc en vecka sen dvs den 15de Juni 2011

halsningar till alla!

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel