• fåliten

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hejsan,
    Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?

Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.

MvH,
    Sanna 

• Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
  • Rundabullar

Tack själva!! Skrattande Timmarna bara flög ju iväg märkte jag när jag satt på metron! Var riktigt imponerad över att era barn var snälla och roade av att fika så länge. 

Jag kan alla dagar utom torsdag nästa vecka, veckan efter åker jag och är tillbaks först den 11 januari. Ska vi ta samma ställe eller har ni förslag? 

Efter nyår kan jag gärna träffas någon helg också, så att ni som jobbar komma, då tar jag med sambon om han vill. Vi är lite snåla med vår gemensamma tid, eftersom han jobbar tokmycket just nu. Fast han är snäll och rumsren och vill också lära känna andra föräldrar, vi har ju inget större kontaktnät än.

Man kanske kunde ha en date på leksaksmuseet (har aldrig varit där) i vinter med gemensam fika efteråt eller nåt? Eller pulkåkning, men snön lär knappast bli långvarig. Härlig är den hur som helst, har varit ute och plumsat med hunden hela förmiddagen! Solig

• MrsKjF

Så länge de får uppmärksamhet brukar det gå rätt bra att sitta still ett tag. PLus att det fanns fler barn att titta på :)

Ska vi säga onsdag igen? Samma ställe blir bra. Eller också så kommer du/ni hit. Är det bara ett barn (mitt) som kommer med så är det kanske lika smidigt att vara här eftersom han har sina leksaker här.

Jag känner lite samma sak med den gemensamma tiden; kvällarna försvinner så fort, så det är roligt om man kan göra saker ihop på helgerna. Så att träffas tillsammans med männen någon gång låter som en bra plan :)

Leksaksmuseum låter skoj, var ligger det?

• Pengen
    Numera skrev 2010-11-19 22:44:44 följande:
    Hej!

Jag bor ocksa i Bryssel och är gravid i vecka 8 och börjar fa panik över att jag inte har nagon aning om vad jag ska hitta för gynekolog/barnmorska. Har ingen sen tidigare. Letar i panik pa nätet men hittar bara meterlanga listor med namn, utan närmare förklaring. Kan nagon av er rekommendera nagon? Jag skulle helst vilja slippa prata franska, känner mig inte nog trygg pa det än. Tyska och engelska gar bra.
    Nu kanske du har hunnit hitta någon du trivs med, men jag och min sambo är mycket nöjda med Saint Elisabeth-sjukhuset. Alla anställda talar så vitt jag förstått engelska, franska och nederländska.

Vi får vår lilla tjej om några veckor... 
  • MrsKjF

Är det nån som är sugen på fika imorgon onsdag 8 december?

• Rundabullar
    MrsKjF skrev 2010-12-07 14:36:36 följande:
    Är det nån som är sugen på fika imorgon onsdag 8 december?
    Hej!

Skulle varit jättetrevligt, men jag är dunderförkyld och helt däckad, så jag får nog hålla min hemma, tyvärr. Obestämd 

Vet faktiskt inte var leksaksmuseet ligger, har fått för mig att det är i Tervuren, men är inte alls säker..får kolla på internet. 
  • Piosan

Hej Mrs KF och Rundabullar ;))

Sorry att jag uteblivit från FL - tiden flög inte bara iväg på vårt härliga fika utan också dagarna därefter. Ja, det var väldigt kul att se er. Träffas gärna igen!!! Men - vi sticker till Rumänien imorgon och är sedan bara här i stan från 13 till 23 dec då vi åker till Sverige. Kommer tillbaka till Bryssel den 19 januari. Ses gärna veckan därefter!! (får besök de första dagarna här).

Jo, jag gick till garderie (öppna förskola?) med tvillingarna i torsdags, men bara för att säga hej. Insåg nämligen att det inte skulle bli många ggr där med tanke på allt resande nu i december, och att det kanske var lite dumt att få dem förkylda o annat just med tanke på resorna, så vi bara sade hej och blev lovade plats för våren.

Stället såg ok ut... 2 caretakers och 10 barn inkl våra, blir det då. Ett ganska mörkt rum på kanske 40-50 kvm. Inte vidare kul miljö, men åtminstone snäll o vänlig personal och andra barn att stimma med. Leksaker! ;) Jag har hört horror-stories där personalen sitter o läser damtidningar o förutom blöjbyte gör ingenting med barnen, så jag är lite skeptisk. Men än så länge såg det bra ut. Det lektes o lästes. Kostar 5 euro per förmiddag o barn (3 timmar).

Hoppas ni har det bra/kryar på er, och att ni får en skön julhelg och att vi ses asap i januari! 

• MrsKjF

Det får bli en januarifika istället helt enkelt. Vi åker till Sverige nästa helg och återkommer 5 januari.

Hoppas ni får det bra i Sverige! Det verkar väl rätt bra med förskolan, hoppas de inte bara läser tidningar utan även tar hand om barnen ;)

Rundabullar; krya på dig!

• JennyOoo

Hej tjejer,

Jag hoppas att det är ok att dyka rakt in i er tråd här på FamiljeLiv!

I mars flyttar jag ner till Bryssel tillsammans med min man och son. Belgien är helt nytt för oss, och jag har tusen frågor, men det känns som att ni verkar ha koll på det mesta, så det vore jätteskoj att träffa er när vi flyttat ner. Det vore dessutom roligt för min son att träffa lite andra barn i Belgien.

Glad

Ha nu en riktigt härlig nyårsafton så hoppas jag vi ses i nästa år!

Hälsningar,
    Jenny

• jessamy

JennyOoo: Tänkte gå in o skriva i din gästbok men kunde inet så skriver här :) Har bott i Belgien men bor i sverige för tillfället med min belgiska sambon och våran dotter =)
    Vad skoj att ni ska flytta dit :) Vad ska ni göra där? Arbeta misstnäker jag ;)

• MrsKjF

Välkommen till tråden (och Bryssel) Jenny! Kul med fler som hänger på!

Instämmer med ovanståendes frågor, vi är nyfikna av oss här ;)

Hur gammal är din son?

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel