• fåliten

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hejsan,
    Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?

Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.

MvH,
    Sanna 

• Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
  • fåliten

Hejsan,
    Kul med lite svar. Jag är 37 år och så är min man. Jag arbetar halvtid på en av EU-institutionerna här i Bryssel. Min man arbetar också inom EU. Vi flyttade ner för 10 år sedan då han fick ett vik på Europa parlamentet. Jag fick strax efter jobb och sedan blev vi kvar. Vi gifte oss för några år sedan och lillan föddes 2008, efter en ganska besvärlig graviditet. 

Vi trivs bra här.  Vi bor ganska nära jobbet så vi brukar mest hänga runt Place Jourdan med omnejd. Tidigare hade vi vänner i Leuven men de har flyttat därifrån nu. Men mellan Bryssel och leuven är det inte så långt.

Här är förresten en bra sajt att hitta bostad:
    immoweb.be 
    Hör gärna av er och berätta mer om er själva.
    Ha en skön helg,
    Sanna

• fåliten

Hejsan,
    Place Jourdan ligger i kommunen Etterbeek nära Europa parlamentet.  Våra arbetsplatser ligger i anslutning till Etterbeek kommun därav valet av bostad. Min dotter går på ett privat fransktalande dagis, på mornarna. Vi pratar svenska hemma med henne, Vi bor ganska när en stor park som vi springer ibland (borde dock göra det oftare) och där Friskis och Svettis håller till i juli-augusti. Ganska nära oss finns också Friskis och Svettis lokaler där de har sin verksamhet året runt.
    Är dock inte medlem har bara deltagit de gånger de varit i parken och då är det gratis. Vi brukar hålla oss en bit ifrån så att lillan också kan delta utan att vara ivägen.

Svenska kyrkan ligger inte så långt ifrån oss. Har dock inte varit där mer än på invigingen. Men jag vet att de har barnverksamhet på tisdagar. Har tänkt att gå dit flera gångr men det har liksom inte blivit av.

Lillan och jag fördriver våra dagar med gå till parker/lekparker. Fikar och handlar. Är hemma och lekar, busar och njuter av livet. Har tyvärr inte några direkta mammor jag umgås med på eftermiddagarna. Mina vänner arbetar heltid så därav denna länk.   

Fenna: Forskare vad spännande. Vad forskar du i?

Karin: Passa på och njut av att vara hemma om ni klarar det ekonomiskt. Jag var hemma i 9 månader (4mammaledighet och 5 månaders föräldrarledighet), min man var hemma i 2 månader och sedan tog vi en månads semester. Så lillan började inte på dagis förrän hon var 13 månader.  Jag hade gärna varit hemma längre men jag är glad att vi nu har möjlighet att låta mig arbeta deltid.

Det gäller att passa på denna tid kommer ju inte åter.

Ha en skön vecka,
    Sanna

• fåliten

Hejsan,

Spännande forskning. Själv råkade jag ut för en ögonsjukdom i våras, som fortfarande gör sig påmind. Först kändes det som om jag fick något i ögat, sedan blev ögat infekterat och jag belev alldeles röd och ljukänslig. Gick till ögonläkare blev sjukskriven p g a dataarbetet. Tyckte sen att det blev bättre men vid återbesöket fick jag redan på att infektionen nu var inuti iris, doktorn  gav nya droppar att ta under flera veckors tid. Ska snart öpå återbesök. De sa att eftersom detta var första gången jag hade detta så gör de ingen utredning om varför. Men jag tror att jag vet varför, hade och har det till och från väldigt stressigt på jobbet. Nåja nog om detta.

Vad kul att ni snart åker ner.

Vår dotter börjar förskola (maternelle) nästa år (alltså när hon fyller 3 år). Flamländska talar de definitivt i Leuven, det är en mysig stad med många studenter.

Vi pratar svenska hemma och lillan lär sig franska på dagis. Vi bor i ett hus på 200 kvadrat, med en liten innergård "cour" och en terass.

Ja, i det område utanför Bryssel som ni letar i det ligger nära en stor och vacker skog. Många svenskar med barn bor därute och Europaskolan med svenska sektionen ligger också därute. Själva har vi valt att bo nära våra arbeten och vi gillar att promenera ner på stan. Vi gillar också att gå ut på de lokala restaurangerna här. Som sagt vi har ju bott i samma kommun här i Bryssel i 10 år och liksom bott in oss. Det finns flera parker häromkring och för tillfället så kommer vi att bo kvar här.

Hoppas att ni får en bra vecka, måste nu återgå till köket och kolla vad den lilla tjejen pysslar med.

• fåliten

Hejsan alla,

Vad glad jag blev när jag gick in igen efter att ha varit frånvarande så länge, sorry, och fick se hur många som hakat på tråden och att ni dessutom kunnat träffas. Vad kul!

Själv har jag inte varit inne på länge på grund av dödsfall i familjen och vänkretsen. Sjukdommar som avlöst varandra. I december fick jag besked varför vi efter nästan ett år inte lyckats bli gravida. Jag har en underproducerande sköldkörtel, från att haft normalt värde i maj förra året så steg det till otroliga värden. Jag har varit hängig, glömsk, trött, gick upp i vikt och ständigt sjuk större delen av de senaste månaderna och knappt orkat med det dagliga livet. Att ta sig upp ur sängen och gå ut har varit jobbigt både fysiskt och psykiskt. Enligt min läkare ska jag börja må bättre från och med nu och förmodligen varit tillbaka helt i april/maj. Nåja nog om detta.

Kul att se att så många hittat hit. Läsningen av alla inlägg har varit spännande. Kul med alla Brysselbor och alla som precis kommit ner eller som är på väg. Jag hoppas att denna tråd fortsättningvis kan vara en bra plats att mötas och hjälpa varandra. Såg att tipset om Marja Hidén som gynekolog redan lagts ut. Hon har varit min gynekolog sedan flera år och hjälpt oss igenom endometrios/laproskopi/ och en ganska jobbig graviditet med 44 dagaras sängläge och ambulansfärder. Det var verkligen toppen  att få prata svenska i dessa lägen. Men det är sant att man får ofta vänta även då man har bokat tid.

Vore kul att möta er alla, själv arbetar jag halvtid som jag nog nämnt så eftermiddagar passar mig bäst. Lillan går på dagis fram till 15.00. Hon har hunnit bli 2 1/2 år nu.

Har länge tänkt att gå till svenska kyrkan men det har inte blivit av ser att flera av er går dit. Ska försöka att ta mig ut mer nu när min ork kommer tillbaka.

Hoppas att ni/vi kan ses snart igen, ett bra café är Blomqvist/ Espresso bar, som drivs av en svensk kille Ulf Nordin och ligger på Rue Francart 14, i Ixelles. http://blomqvists.com/

Ha en skön helg alla,
    Sanna

• fåliten

Hejsan,
    Välkommen ner Jenny. Har också svårt att mötas denna vecka, är fortfarande sjukskriven i en förkylning vilket helt har slagit ut mig p g a  mitt försämrade immunförsvar. Vet inte hur det blir nästa vecka ännu. Men om jag inte fortsättningsvis är sjukskriven så kan jag nog när som helst. Boka gärna en tid när det passar er så får vi se hur det ser ut för mig, en normal dag arbetar jag till 12:30.  Ska kolla svenska kyrkan också, skulle vilja att lillan fick lite fler svenska vänner, hon älskar att sjunga och dansa. Tack för länken. Vi hörs.

• fåliten

Hejsan alla,
    Oj, vad trevligt det låter med fika på måndag. Tyvärr kan jag inte komma då. Sorry. Måste hämta lillan på dagis och lämna över till barnvakten plus hinna packa och fixa för den kvällen. Jag och min man ska ha en efterlängtad barnfri natt på hotell på alla hjärtans dag. Hoppas att ni får det trevligt och hoppas att vi ses snart.

• fåliten

Hejsan,
    Jag är också kvar. Är gravid i vecka 25 och har en dotter på 4 år. Jag bor i Etterbeek och jag kommer förmodligen att föda på samma ställe som sist på sjukhuset Erasme.

Har tänkt så många gånger att gå till svenska kyrkan men det har inte blivit av. Varje år brukar vi dock gå på julmarknaden. Det tänkte vi även i år. 

Vore kul att ses någon gång. Jag föll ju bort ett tag från denna tråd då vårt hem totalförstördes av en vattenskada och jag fick missfall i samma veva. Tog ett tag att ta mig tillbaka. Men nu blickar jag bara framåt livet kan bara bli bättre nu.

Ha en skön vecka,

• fåliten

Hejsan,
    Det vore jättekul att ses. Vet hur mycket jobb det är med flytt, har ju flyttat alldeles nyligen.

Jobbar du härnere? Om du arbetar hur långt fram har du tänkt att arbeta?Jag hoppas kunna gå på semester några veckor innan födsel.

Jag går hos en svensk gynekolog härnere, som jag gått hos sedan 2001. Personligen har jag bara haft positiva erfarenheter av sjukvården härnere. Jag hade en komplicerad graviditet senast och tvingades åka ambulans tre gånger och blev inlagd långt innan det planerade kejsarsnittet. Min gynekolog var med hela vägen fram till kejsarsnittet, det kändes tryggt.

Jag hoppas dock att denna gång slippa kejsarsnitt. Ska börja gå på föräldrar kurs snart. Vet dock inte riktigt hur det fungerar härnere. Förra gången gick vi ju inte någon kurs.

Var på 3D undersökning idag det var häftigt att få se barnet i 3D.

Ha en bra dag,

• fåliten

Hejsan,

Jo, jag känner en del mammor såväl svenska som andra nationaliteter. Men eftersom vi bott här ganska länge har många åkt hem och efter ett tag har vi koncentrerat oss mer på att hålla kontakten vid liv med de man vet kommer att vara kvar än att söka nya kontakter. Det är så tråkigt att skiljas från nära vänner. Men ingen som väntar barn just nu, så det var jättekul att hitta dig här på tråden.

Jo, det är Marja jag går hos. Måste dock ofta ha tålamod eftersom hon ofta är sen. På Centre Montgomery dit jag går och där hon är fre och tis så finns en jättetrevlig man som tar såväl blodprov och urinprov. Jag har ju tagit ¨många blodprov genom åren p g a operationer och sköldkörtelproblem etc. Jag har aldrig gått till någon som är så lätt på handen som han. Jag går dit även då min allmänläkare har srkivit ut blodprov. Min man och dotter går också till honom.    

Jag kommer också att gå ca 4 veckor före BF, då tar jag semester. BF för mig är 9 mars. När är är din beräknade födsel?  Hur länge mamma och föräldrarledighet tänkte du ta ut? Ska din man/sambo/partner också ta ut ledighet?

Jag fick precis tips on Brussels Childbirth Trust från en gammal svensk kollega och mamma. Och jag tänkte kolla upp deras kurser. Vi ska gå på en informationskurs på Erasme näst nästa vecka.

Hur mår du annars i din graviditet?   Jag har till och från ganska mycket sammandragningaräter medicin mot det. De minskar så fort jag tar det lugnt. Jag hoppas dock att de lägger ner sig så att jag kan fortsätta jobba fram till början av februari som jag planerat.

Ha en bra dag och helg,       

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel