• june7

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

hej alla,

Jag bor i bryssel sen 6 manader och kommer att foda har ( St Luc ) i borjan av juni. Jag har lite fragor till de svenskor som bor har langre, mest angaende barnet ( mitt forsta ..fast jag ar 35!!!)  jag undrar forst o famst om nagon kan besratta for mig om "give birth courses" ( antenatal) jag har fatt info fr barnorskorna pa sjukhuset men det ar bara for kvinnor ( jag trodde min pojkvann skulle vara med pa sadandt...) ocksa det ar pa dagen o jag jobbar sa vill helst ha det pa kvallarna. Har nagon fott har och gjort en san kurs ( vet ej vad det heter pa svenska ). jag har ocksa last att man kan ga till KINE for birth preparations och da kan man ta det pa forsakringen? blir glad for rad.
    jag undrar ocksa om dagis o sa... finns det nagot svenskt dagis? jag haqr bott utomlands i ...hmm jag raknar 18 ar!!! o har nu issues om vilket sprak vi ska tala med barnet ...om jag valjer svenska maste jag ha lite hjlap o kontakt med spraket ... engelska , franska tom spanska ar lattare for mig nufortiden ... men jag vill att min pojke pratar sv for han kommer ju vara halv svensk.. rad valkomna har ocksa.
    halsningar
    ps ( ursakta min stavning o har inga sv bokstaver! )

• june7
    Rundabullar skrev 2011-01-31 21:23:31 följande:
    Hej june7 och välkommen!Skrattande

Vi har inte erbjudits eller gått någon förlossningsförberedelsekurs. Jag ska föda i mars på Edith Cavell-sjukhuset och där får man själv gå på ett studiebesök till sjukhuset. 1 tillfälle då man tittar på film, får se bilder från förlossningsavdelningen och får information om förlossningen. 1tillfälle för amningsinformation och 1 tillfälle för information kring epiduralbedövning. Man anmäler sig inte, utan det är öppna tillfällen, olika språk på olika kvällar. Men det där fungerar säkert olika på olika sjukhus. Dit går man båda, men vi har inte hunnit på nåt än. 

Kinesiterapi fick jag remiss till av min läkare, 9 gånger. Varannan gång går jag själv, då pratar vi lite, men mest är det träning, hjälp med krämpor och massage och så. Varannan vecka går jag och sambon och då är det gruppsession så det kan vara andra par där också. Då tränar man andning, går igenom förlossningens förlopp, tränar och lär sig olika ställningar som kan vara bra i olika skeden av förlossningen, din partner lär sig massera dig på olika sätt och så vidare.

Men jag har förstått på andra bekanta och just kinesiterapin kan se olika ut beroende på vem man går till, många verkar ha som träningspass i grupp och sedan en stund då man tränar avslappning och förlossning.

Hur många gånger och OM du erbjuds kinesiterapi beror nog på vilken läkare du går till och hurdan försäkring du har. Vår täcker också kinesiterapin och vi hör till JSI som alla anställda vid EU-institutionerna hör till. 

Det finns svenskspråkig linje vid Europeiska skolan, jag TROR att de tar emot barn från 4år. Sen finns det säkert nånting i Waterloo också, i anslutning till skandinaviska skolan. Något annat på svenska känner jag inte till, men kanske någon annan har bättre koll, vi väntar ju också första barnet så det har inte varit aktuellt än. Glad 

Vi är ju några här som träffas nu som då och svenska kyrkan har bl.a. babysång 2gånger i veckan där man kan träffa andra med småbarn och prata svenska. Och ett trevligt café där man kan träffa andra svenskspråkiga. 
    Oh hej Runda bullar ( )

Tack for ditt langa svar, jag har varit bortrest ett tag.  forst o framst gratttttttis och lycka till i mars!! ( nar?)

Jag har ocksa remiss 9 ggr fore o 9 ggr efter. men vet inte HUR jag ska valja en Kinesterapeut sa om nagon har en att rekomendera var snalla skriv! ( pa St Luc har de bara grupp sessioner ) jag far olika helt olika svar fran olika stallen har om vad som ar ersatt ( vi har en mutuelle plus en extra forsakring som ger oss formaner ..men de ar lite sloa i att svara mig! ) och hur det funkar.

nar det kommer till skolan soker jag nog nagot for nar han ar yngre for vi lar nog inte vara  kvar har nar han ar 4ar, men tack anda!
    om nagon annan har tips om sveska dagis /dagmammor /au pair...etc ? fom 3 manader till 1,5 ar.
    halsningar till alla.

ps jag kommer garna med pa nasta fika!

halsningar till alla!
  • june7

oooj det var ett tag sen!!

halsar till alla fran Lille ( frankrike) did vi har flyttat ett halvar sen!
    Men vi ar jatte ofta i Bryssel sa jag skriver en rad for att saga hej. ooh ja sa har ju OLIVER fotts pa St Luc en vecka sen dvs den 15de Juni 2011

halsningar till alla!

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel