• fåliten

Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

Hejsan,
    Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?

Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.

MvH,
    Sanna 

• Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
  • MrsKjF

Svårt att veta hur man ska prioritera kring sitt boende. Min man kommer ha sitt jobb rätt nära flygplatsen, det verkar vara nåt industriområde där då jag sett att bland annat NATO har en egen hållplats. Så vi vill gärna bo bra till för honom, optimalt är det med cykelavstånd, men det vet jag inte om det funkar. Och då vill vi gärna att han ska få relativt kort restid till jobbet. Samtidigt vill vi bo så att jag verkligen kan ta mig in till stan utan att det blir ett stort projekt. Antingen med bil eller kollektivt. Och vi tror att vi kan få en bra kombination i de områden vi kikar nu.

• Piosan

Hej! Jag är också glad över att ha hittat den här tråden. Den t o m fick mig att registrera mig på familjeliv... till slut!

Jag bor i kommunen Watermael-Boitsfort i södra Bryssel. Precis innan skogen. Kan bara rekommendera detta området!!! Min sambo jobbar på Kommissionen i Beaulieu, han cyklar till jobbet ;), och jag är mammaledig. Vi har två barn ca 1 år (tvillingar). Jag är relativt ny i Belgien och trivs bra. Vi kommer nog att stanna här två år till. Min förhoppning är att så småningom hitta arbete för min egen del åtminstone deltid. Min sambo är Rumänare och efter den här tiden i Belgien planerar vi att bosätta oss i Sverige igen (vi träffades i Sverige).

Nu börjar jag dock längta efter att träffa andra svenska mammor, både för min egen och för barnens skull! Hur har ni det på den fronten, känner ni många andra svenska mammor och har ni några tankar kring detta?

Karin, var i östra Bryssel hamnade ni?

Jo, ett tips till er som nyss flyttat hit ang nätverk för utlandsmammor: svenskamammor.com med t ex barnvaktsforum och Brussels Childbirthtrust  www.bctbelgium.com med t ex mammagrupper för utlandsmammor.

MVH
    Charlotte

• jessamy

Hej.
    vilken rolig tråd.
    Själv bor jag i Sverige med min dotter och "mage" och min sambo. Sambon kommer dock från Belgien. Från Wieze men tar ca 25 min med tåg till bryssel.
    Jag letar alltid efter svenskor med barn så man har någon man kan kaffedejta med när man kommer dit :)

• MrsKjF

Nu är vi på plats, vi bor ute vid Stockel och trivs än så länge väldigt bra. VI har inte fått internet hemma än, så det känns lite handikappande, men annars tycker vi att vi kommit i ordning bra.

Tack för tips om nätverk!

• Rundabullar

Hej!

Vi bor också i Bryssel och jag väntar vårt första barn. Vi bor i Ixelles, på gränsen till Etterbeek, alldeles intill parlamentet. Tydligen tvärs på andra sidan place Jourdan som Sanna 2.

Svenska kyrkan har babysång 2 gånger i veckan, tis och tors, tror jag. Har inte varit dit själv, men har flere bekanta som går där nu som då. Finns också finska sjömanskyrkan som har föräldra-barn-verksamhet, med grupper som träffas mm. 

Både i Etterbeek och Ixelles finns öppna förskolan, där det kostar ca 2-3 € per gång. Men man får inte lämna barnen helt där, om jag förstått rätt. Fast det kan ju vara ett bra sätt för barnen att få kompisar och för föräldrna att träffa andra föräldrar! Glad 

Ni som bor nära skogen, kan ni berätta var ni promenerar och vistas? Jag är mycket ute och går, men kommer oftast till privata delar av skogen, endast med cykelleder eller ridleder..är helt bedrövad över att inte hitta nån bra promenadstig och ha tillträde till skogen! Obestämd 

• MrsKjF

Jag har varit på svenska kyrkan två gånger och det är ett väldigt bra sätt att träffa andra mammor och barn på. Jag hoppas dock på att komma iväg till nån "vanlig" öppen förskola också här för att få prova på det belgiska också. Fast då kanske jag ska ha lärt mig lite franska först ;)

Rundabullar; har ni bott länge i Bryssel? Du känner redan en del svenskar här misstänker jag. Var ligger finska kyrkan? När ska ni ha barn?

• Rundabullar
    MrsKjF skrev 2010-11-17 20:37:32 följande:
    Jag har varit på svenska kyrkan två gånger och det är ett väldigt bra sätt att träffa andra mammor och barn på. Jag hoppas dock på att komma iväg till nån "vanlig" öppen förskola också här för att få prova på det belgiska också. Fast då kanske jag ska ha lärt mig lite franska först ;)

Rundabullar; har ni bott länge i Bryssel? Du känner redan en del svenskar här misstänker jag. Var ligger finska kyrkan? När ska ni ha barn?
    Vi har bott här ungefär 1½år. Glad Jag känner bara några svenskar, ingen med barn. Är själv finlandssvensk, så sådana känner jag rätt många. Vet några som går på babysången, så kanske du också känner dem.Flört

Vi har beräknat i mitten av mars. 

Finska sjömanskyrkan ligger på rue Luxembourg, mellan place Lux och lilla ringen.  Det är ett litet café med lunch (bara 1-2alternativ+någon paj m sallad), ärtsoppa på torsdagar. Flört Där säljer de finska produker, godis, sprit och lite presenter. Man kan läsa finska dagstidningar, se finsk tv etc. På våningen ovanför finns samlingslokal och bastu som man kan hyra. Har dock aldrig gjort det ännu. 

Du får fara till öppna förskolan och lära dig franska, barn är ju en jättebra icebreaker! Skrattande Eller ta nån annan förälder med och gå tillsammans första gången, alltid förstår någon av er nånting.  

Roligt att ni kommit väl fram och verkar trivas i ert område!  
  • Numera

Hej!

Jag bor ocksa i Bryssel och är gravid i vecka 8 och börjar fa panik över att jag inte har nagon aning om vad jag ska hitta för gynekolog/barnmorska. Har ingen sen tidigare. Letar i panik pa nätet men hittar bara meterlanga listor med namn, utan närmare förklaring. Kan nagon av er rekommendera nagon? Jag skulle helst vilja slippa prata franska, känner mig inte nog trygg pa det än. Tyska och engelska gar bra.

• jessamy

Hej mammor i Belgien/bryssel.
    Jag visste inte att det fanns öppna förskolan i Belgien. Är den som i Sverige?
    Min sambo kommer dock från den flamländsktalande delen av Belgien och ingen av hans vänner med barn har någonsin varit på någon öppen förskola! =)

• Rundabullar
    Numera skrev 2010-11-19 22:44:44 följande:
    Hej!

Jag bor ocksa i Bryssel och är gravid i vecka 8 och börjar fa panik över att jag inte har nagon aning om vad jag ska hitta för gynekolog/barnmorska. Har ingen sen tidigare. Letar i panik pa nätet men hittar bara meterlanga listor med namn, utan närmare förklaring. Kan nagon av er rekommendera nagon? Jag skulle helst vilja slippa prata franska, känner mig inte nog trygg pa det än. Tyska och engelska gar bra.
    Jag går privat på clinique Parc Leopold, hos dr Claes. Han talar engelska och förlöser vid Edit Cavell. Vid samma klinik finns också dr Lecart som också talar engelska och som en bekant rekommenderade åt mig.

Det finns en svensk läkaren, Marja Hidén, hon jobbar vid flera kliniker men kan till exempel bokas via Centre Médical Montgomery, 02 735 02 52, Avenue de l'Armée 14 i Etterbeek. Hon lär vara en sån "som tar sig tid" och är symptisk och duktig, men jag har förstått att folk ofta får vänta uppemot en timme i väntrummet, trots tidsbokning och sånt har jag inte tid med. 
    Christofe Cayphasid montgomery finns också en läkare som en vän rekommenderade mig, Christofe Cayphas, hon var jättejättenöjd. Han förlöser vid Edit Cavell.
    Dr Gans vid Montgomery rekommenderar en annan bekant, lär vara duktig och också han förlöser vid Edit Cavell, han pratar också tyska.

Varje läkare är knuten till 1-3 förlossningskliniker, vill du föda vid någon speciell eller vill du hitta någon i ett speciellt område?

För oss var det viktigt att hitta en klinik nära sambon jobb, enda möjligheten för honom att kömma med på läkarbesöken. Men jag blev rekommenderar rätt många läkare, bl.a. i Waterloo och Stokke också.

Skicka pm om du vill ha flere namn eller inte vill skriva ut dina frågor eller var du bor!

mvh
Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel