Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
Hejsan,
Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?
Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.
MvH,
Sanna
Hejsan,
Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?
Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.
MvH,
Sanna
Jag undrar om någon som har skrivit i den här tråden tidigare fortfarande finns kvar i Bryssel. Jag är gravid i v 28 och skulle gärna komma i kontakt med andra svenska mammor här i Bryssel.
Jag är kvar.... Mina pojkar har hunnit bli 2 år+10 månader respektive 9 månader.
Var bor du? Var ska du föda? Min minsta är född här i bryssel.
Hejsan,
Jag är också kvar. Är gravid i vecka 25 och har en dotter på 4 år. Jag bor i Etterbeek och jag kommer förmodligen att föda på samma ställe som sist på sjukhuset Erasme.
Har tänkt så många gånger att gå till svenska kyrkan men det har inte blivit av. Varje år brukar vi dock gå på julmarknaden. Det tänkte vi även i år.
Vore kul att ses någon gång. Jag föll ju bort ett tag från denna tråd då vårt hem totalförstördes av en vattenskada och jag fick missfall i samma veva. Tog ett tag att ta mig tillbaka. Men nu blickar jag bara framåt livet kan bara bli bättre nu.
Ha en skön vecka,
Vad roligt att det finns nagra kvar har!!
Jag bor an sa lange i Schaerbeek men om en manad flyttar vi till W.S.Pierre.
Jag ska foda pa St Luc, jag har gatt dar hela graviditeten, men jag saknar den lite mer personliga kontakten som mammor verkar ha med sina barmorskor i Sverige. Har stirrar de blint pa alla tester och allt ar bara sa medicinskt, de bryr sig inte sa mycket om ifall mamman mar bra eller inte. Vagar knappt fraga saker hos BM for hon har alltid sa brattom och man har bara ca 10 minuter med henne.
Svenska kyrkan har jag inte heller varit sa mycket pa, men planerar att ga pa deras barntraffar sen nar jag ar mammaledig. Nu i helgen ar det ju julbasaren men vi har mycket med flytten nu sa hinner nog inte ga dit.
Det later hemskt med det som hande er, hemmet totalforstort och missfall i samma veva. Roligt att du ar gravid igen nu!
Det vore jatteroligt att ses nagon gang. Jag kanner over lag ganska fa svenskar har, och det vore valdigt roligt att lara kanna nagon som dessutom aven vantar barn.
Hejsan,
Det vore jättekul att ses. Vet hur mycket jobb det är med flytt, har ju flyttat alldeles nyligen.
Jobbar du härnere? Om du arbetar hur långt fram har du tänkt att arbeta?Jag hoppas kunna gå på semester några veckor innan födsel.
Jag går hos en svensk gynekolog härnere, som jag gått hos sedan 2001. Personligen har jag bara haft positiva erfarenheter av sjukvården härnere. Jag hade en komplicerad graviditet senast och tvingades åka ambulans tre gånger och blev inlagd långt innan det planerade kejsarsnittet. Min gynekolog var med hela vägen fram till kejsarsnittet, det kändes tryggt.
Jag hoppas dock att denna gång slippa kejsarsnitt. Ska börja gå på föräldrar kurs snart. Vet dock inte riktigt hur det fungerar härnere. Förra gången gick vi ju inte någon kurs.
Var på 3D undersökning idag det var häftigt att få se barnet i 3D.
Ha en bra dag,
Hej igen!
Jag jobbar men skulle helst sluta idag ;) Men ska forsoka jobba fram till 4 jan, vilket innebar fyra veckor innan beraknad fodsel. Lyckligtvis kommer jullovet med en massa lediga dagar da jag kan vila. Sex veckor innan BF har man ratt att paborja sin mammaledighet och jag tanker utnyttja den mojligheten, aven om det forkortar tiden hemma efter att barnet ar fott. Men jag tanker som du ta semester eller obetald ledighet for att kompensera de fyra veckorna.
Gar du hos Marja? Det ar den enda svenska gynekologen jag kanner till och jag tror att om vi har lyckan att fa ett till barn sa smaningom sa kommer jag att forsoka ga hos henne. Jag haller med om att sjukvarden ar valdigt bra har (till och med battre an i Sverige), men jag skulle garna ha en lite mer personlig kontakt med min barnmorska, dar man bygger upp ett fortroende och aven kan prata om psykologiska aspekter av graviditeten.
Hur fungerar det med blod- och urinprover, ultraljud och andra tester (tex diabetes) nar man gar hos privat gynekolog? Skriver hon remisser och sa tar man sjalv kontakt med olika laboratorier? En positiv aspekt med att ga pa ett stort sjukhus ar att man har allt pa ett stalle. Fast som sagt, priset man betalar da ar ju att det blir mer opersonligt.
Vi har valt att ga pa foraldrarkurs hos Brussels Childbirth Trust, kanner du till dem? De erbjuder kurser aven pa St Luc dar vi ska foda, men min franska ar inte tillrackligt bra sa vi valde BCT. Vi har bara varit dar en gang annu, men de verkar vara valdigt bra. De har aven en mangd aktiviteter for foraldrar och barn efter att barnet ar fott.
Kanner du manga sveska mammor har i Bryssel?
Ha en fin dag!
Hejsan,
Jo, jag känner en del mammor såväl svenska som andra nationaliteter. Men eftersom vi bott här ganska länge har många åkt hem och efter ett tag har vi koncentrerat oss mer på att hålla kontakten vid liv med de man vet kommer att vara kvar än att söka nya kontakter. Det är så tråkigt att skiljas från nära vänner. Men ingen som väntar barn just nu, så det var jättekul att hitta dig här på tråden.
Jo, det är Marja jag går hos. Måste dock ofta ha tålamod eftersom hon ofta är sen. På Centre Montgomery dit jag går och där hon är fre och tis så finns en jättetrevlig man som tar såväl blodprov och urinprov. Jag har ju tagit ¨många blodprov genom åren p g a operationer och sköldkörtelproblem etc. Jag har aldrig gått till någon som är så lätt på handen som han. Jag går dit även då min allmänläkare har srkivit ut blodprov. Min man och dotter går också till honom.
Jag kommer också att gå ca 4 veckor före BF, då tar jag semester. BF för mig är 9 mars. När är är din beräknade födsel? Hur länge mamma och föräldrarledighet tänkte du ta ut? Ska din man/sambo/partner också ta ut ledighet?
Jag fick precis tips on Brussels Childbirth Trust från en gammal svensk kollega och mamma. Och jag tänkte kolla upp deras kurser. Vi ska gå på en informationskurs på Erasme näst nästa vecka.
Hur mår du annars i din graviditet? Jag har till och från ganska mycket sammandragningaräter medicin mot det. De minskar så fort jag tar det lugnt. Jag hoppas dock att de lägger ner sig så att jag kan fortsätta jobba fram till början av februari som jag planerat.
Ha en bra dag och helg,
Hej igen!
Min beräknade födsel är 31 januari, så jag räknar med att gå på mammaledighet fr.o.m. 7 jan. Jag planerar att ta mina 5 mammamånader + ytterligare tre congé parental. Jag får på så sätt åtta månader vilket känns ok, även om jag får anstränga mig för att inte vara alltför avundsjuk på mammorna i Sverige som kan vara hemma i 1,5 år...
Min man ska ta ut de 10 dagar han har rätt till i samnand med födsel, plus ett par veckors semester som han har sparat. Hur ska ni göra?
Jag har som du ganska mycket sammandragningar, sover väldigt dåligt och är fruktansvärt trött. Jag har blivit extremt känslig för stress sen jag blev gravid och tycker det är ganska jobbigt att jobba. Jag hade gärna blivit sjukskriven faktiskt men i och med att det inte är någon påverkan på cervix så är det ingen fara för bebisen så jag får snällt jobba på. Sammandragningarna ökar ju vid stress och fysisk ansträngning, så det blir värre på jobbet. Jag tar också medicin (Utrogestan) vilken hjälper lite men den har en del trista bieffekter... Vilken medicin tar du? Hjälper den?
Tycker du att Marja är bra? Lyssnar hon på dig, dvs kan du prata med henne även om saker som inte är rent medicinska, dvs hur du mår rent psykiskt osv?
Ja det är verkligen jättetråkigt när vännerna flyttar härifrån. Jag känner tyvärr inte så många svenskar (som sagt, de flyttar efter någta år), min man är italienare och vi umgås mest med italienare. De har dock en större tendens att stanna kvar här, antar att de tycker att de har det bättre här än i Italien...
Var ni på kyrkans julbasar i helgen?
Vi hörs.
Jag vet många som gått bct:s kurser och tyckt de varit väldigt bra.
Jag har dock varit på en del barngrupper hos bct och det har varit bra.
Jag födde också på st luc och pratar ingen franska, så ingen kurs där för mig heller. Å andra sidan ingen via bct heller då det var svårt med barnvakt.
Tyckte det funkade bra ändå trots att jag räknades som förstagångsföderska eftersom första pojken är född med snitt pga sätesläge.