• Byhlin93

Förstår ni varför det är så?

Hej på er :)  Ville bara skriva av mig om några punkter jag verkligen har stört mig sååå länge på. Jag är medlem på flera sådana här sidor, där man kan prata allt som har med graviditet att göra. Jag är sexton och min pojkvän är arton & vi båda har gått med på att planera barn. Det här kommer vara vårat första barn tillsammans, och även fler i framtiden såklart ;) Iallafall, vi kommer att bo i en lägenhet i höst troligtvis & jag kommer även jobba alla kvällar efter skolan fram till sommaren då min bebis kommer om det tar sig den här månaden. Nu vet ni att jag har ekonomi och bostad, eller hur..? :)

När jag då skriver det på en viss tråd som bara är för unga mammor, så kommer de äldre mammor som kanske är ifrån 25-30 år och säger att vi gör fel? Jag förstår inte vad vi gör som är fel? Vi vill väl bli mammor? vi känner väl oss redo att kunna ta hand om en liten, eller vad är det som är så fel att skaffa barn när man är ung?!  

Alla ni unga som ska bli mamma eller kanske redan är mamma, ni har väl tänkt er för vilket ansvar ni kommer att få när ni får en liten? & ni har väl sagt att ni är redo för en liten, men blivit kritiserad för eran ålder eller för erat ansvar för att vi alla är unga? Eller är det bara jag???

Usch, blir så irriterad på dom som tror att dom vet bäst om NÄR man ska skaffa barn, alltså vilken ålder. Det spelar ingen roll, att vara mamma har ingenting med åldern att göra. Eller har jag fel?

• Svar på tråden Förstår ni varför det är så?
  • Stårschan
    Byhlin93 skrev 2010-07-21 20:54:55 följande:

Usch, blir så irriterad på dom som tror att dom vet bäst om NÄR man ska skaffa barn, alltså vilken ålder. Det spelar ingen roll, att vara mamma har ingenting med åldern att göra. Eller har jag fel?
    Usch, jag blir så irriterad på barn som tror att de vet mer om världen än erfarna vuxna.

Tror du på fullt allvar att okända människor skulle avråda barn från att skaffa barn om det inte fanns bra orsaker till det?
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • hysteria
    AnnaT skrev 2010-07-30 12:51:35 följande:
    Ja eftersom att det finns olika sätt att plugga gymnasiet på så uttalar jag mig pluggar man på distans så är det ju betydligt lättare än om man går i skolan 5 dagar i veckan eller hur!
    Det vet jag inte eftersom jag inte har pluggat på distans. MEN behöver man ingen studietid om man pluggar hemma? Kom tillbaka när du har klarat gymnasiet och säg att det inte var tufft.
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Anna Paulita

Ja, jag tycker du har fel. Av den orsaken att du har bara levt i 16 år och jag har levt i 34, snart 35. Därför vill jag nog påstå att jag har mer erfarenhet av livet än du har. Det behöver nödvändigtvis inte göra mig till en bättre mamma i slutändan men däremot vet jag hur åren mellan 16 och låt oss säga 25 (som ändå är ganska ungt att skaffa barn på i Sverige 2010) och barn är sällan det som passar in i livet just då.

Att skaffa barn är ingen lek, det är blodigt allvar och att göra det samtidigt som man går i gymnasiet är (ursäkta mig) bara dumt. Som gymnasielev ska man gå i skolan, göra läxor, träffa vänner, gå på studentskivor och leva ett roligt och "oansvarslöst" liv.

Rent krasst är hjärnan på en 16 åring inte helt utvecklad, jag tror att den utvecklas när man är runt 20 (har inga källor just nu och jag kan ha fel på när den utvecklas, har dock hört det på en föreläsning i skolan) så jag tycker inte man själv är kapabel att avgöra om barn just då är en bra ide´. De flesta 15/16 åringar har svårt att välja gymnasieprogram, vad får dig att tror att välja att skaffa barn är ett enkelt beslut?

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Freja87
    hysteria skrev 2010-07-30 13:11:15 följande:
    Det vet jag inte eftersom jag inte har pluggat på distans. MEN behöver man ingen studietid om man pluggar hemma? Kom tillbaka när du har klarat gymnasiet och säg att det inte var tufft.
    Det är väl tufft att jobba och ha barn samtidigt också?
  • Anna Paulita
    Byhlin93 skrev 2010-07-23 19:26:57 följande:
    Jag och killen bor tillsammans i min mammas lägenhet som aldrig är hemma. Vi har varit ihop i två år, och vi fungerar bra ihop. Om ni tänker att jag bara är sexton och jag vill ha barn nu, och ni inte tänker på ekonomi å så bara att jag är ung och vill à barn. Tycker ni att det är fel då???
    Ja, utan tvekan.
  • NizzY

jobb, lägenhet , ekonomi ... i all ära ... men jag anser att en 16 åring är verken mental eller psykiskt mogen för att ta hand om ett barn ...

det är otroligt svårt att förstå när man är 16 och tro sig vara  mogen och anvarig men frågar du ALLA de som idag är 30-40 och skaffade barn när de var så hoppas unga berättar de alla samma historia... om hur omogna de förstår idag att de har varit och hur de hade väntad minst 5-10 år innan de skaffat barn och hur mycket jobbigare ALLTING har varit än de kunnat föreställa sig

men ... jag antar att man måste lära sig från sina egna misstag och det hjälper inte att andra försöker få en att förstå hur själviskt och omogen man beter sig.. tyvärr... för i slutändan är det jo barnen som betalr priset... vilket är tragiskt....

• hysteria
    Freja87 skrev 2010-07-30 13:12:46 följande:
    Ja men oftast gör du klart jobbet och går hem, i skolan har du saker att göra hemma med. Det finns en anledning att de flesta tonårsmammor inte går klart gymnasiet
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Anna Paulita
    Freja87 skrev 2010-07-30 13:12:46 följande:
    Ja, fast när man kommer hem från jobbet så är man klar för dagen, man måste inte viga tid på kvällarna för att plugga inför prov.
  • Mariohn

Haha ojojoj. Ett spädbarn är inte ett dugg svårt att ta hand om. Där ser man vad TS vet. 

• Stårschan
    Mariohn skrev 2010-07-30 13:25:10 följande:
    Haha ojojoj. Ett spädbarn är inte ett dugg svårt att ta hand om. Där ser man vad TS vet. 
    Och sen lär det ska bli lättare efter ett par månader, enligt samma expert...
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Förstår ni varför det är så?