• Byhlin93

Förstår ni varför det är så?

Hej på er :)  Ville bara skriva av mig om några punkter jag verkligen har stört mig sååå länge på. Jag är medlem på flera sådana här sidor, där man kan prata allt som har med graviditet att göra. Jag är sexton och min pojkvän är arton & vi båda har gått med på att planera barn. Det här kommer vara vårat första barn tillsammans, och även fler i framtiden såklart ;) Iallafall, vi kommer att bo i en lägenhet i höst troligtvis & jag kommer även jobba alla kvällar efter skolan fram till sommaren då min bebis kommer om det tar sig den här månaden. Nu vet ni att jag har ekonomi och bostad, eller hur..? :)

När jag då skriver det på en viss tråd som bara är för unga mammor, så kommer de äldre mammor som kanske är ifrån 25-30 år och säger att vi gör fel? Jag förstår inte vad vi gör som är fel? Vi vill väl bli mammor? vi känner väl oss redo att kunna ta hand om en liten, eller vad är det som är så fel att skaffa barn när man är ung?!  

Alla ni unga som ska bli mamma eller kanske redan är mamma, ni har väl tänkt er för vilket ansvar ni kommer att få när ni får en liten? & ni har väl sagt att ni är redo för en liten, men blivit kritiserad för eran ålder eller för erat ansvar för att vi alla är unga? Eller är det bara jag???

Usch, blir så irriterad på dom som tror att dom vet bäst om NÄR man ska skaffa barn, alltså vilken ålder. Det spelar ingen roll, att vara mamma har ingenting med åldern att göra. Eller har jag fel?

• Svar på tråden Förstår ni varför det är så?
  • Lady Namárië
    Byhlin93 skrev 2010-08-02 09:18:07 följande:
    Jag är inte RÄDD för att min pojkvän kommer att göra slut med mig. jag har tänkt såååå mycket på det här! Och vem fan har sagt att jag ens har ACCEPTERAT att min mamma ska vara mammaledig? Jag SKA vara mamma ledig för att jag vill amma mitt barn. Då kan jag ju inte vara i skolan, och det vet min mamma om. jag sa det för att ni skulle få en inblick över att jag faktiskt har stöd och att det är iallafall NÅGON som inte tycker att jag är dum.

Sen så är det såhär att jag ska bo hos min mamma tills jag har gått ur gymnasiet, och sen ska jag börja jobba jobba jobba. Så är det. JAG är JAG. Jag ska vara en mamma redan nu, för att jag vill det. jag känner mig redo, jag kan ta hand ett barn.

Blir så irriterad på er, rent sagt ut. Försök och förstå LITE iallafall på vad jag känner, tänker och tycker , men just nu så skiter ni i det :) det enda ni vill, låter det som, att jag bara ska ändra på mitt beslut. men ni kan inte göra det. bara jag.

tar bort den här tråden, för jag orkar inte att sitta och gnälla. :) så ni kommer inte få några svar ifrån mig mer.
    Vad tråkigt att du känner dig påhoppad i de råd du får, för majoriteten av allt som skrivits har varit både välmenande och konstruktivt. Du har fått svar både från människor som har befunnit sig i samma situation som du, och andra som har försökt sätta sig in i den.

Jag förstår din längtan, det gör jag verkligen. Som jag skrev tidigare ville jag så oerhört gärna ha barn när jag var tonåring. Och precis som du hade jag en väldigt romantiserad bild av hur det skulle vara (och väldigt stor tillit till att mina föräldrar skulle backa upp mig om jag behövde stöd). Men jag var inte vuxen, inte på långa vägar. Och det är inte du heller.

"JAG är JAG. Jag ska vara en mamma redan nu, för att jag vill det. jag känner mig redo, jag kan ta hand ett barn."

Där har du kärnpunkten i allt vi försöker säga till dig. Att "skaffa" barn för sin egen skull trots att förutsättningarna egentligen inte finns är egoistiskt och omoget. 16-åringar får vara egoistiska och omogna - de kanske till och med bör vara det till en viss grad, för tonårstiden handlar om att växa upp och hitta sig själv som människa.

Föräldrar får däremot inte vara egoistiska och omogna. Som förälder måste du sätta ditt barn i första rummet, alltid. Det är väldigt, väldigt lätt att sitta just nu och säga att du är redo att offra allt för att bli mamma, men faktum är ju att du inte ens kan tänka dig att offra ett par år för att ge ditt kommande barn en tryggare uppväxt. Det är själviskt, på ett alldeles typiskt 16-åringsvis.
    So say we all
  • jennyc
    Lady Namárië skrev 2010-08-02 16:50:31 följande:
    Vad tråkigt att du känner dig påhoppad i de råd du får, för majoriteten av allt som skrivits har varit både välmenande och konstruktivt. Du har fått svar både från människor som har befunnit sig i samma situation som du, och andra som har försökt sätta sig in i den.

Jag förstår din längtan, det gör jag verkligen. Som jag skrev tidigare ville jag så oerhört gärna ha barn när jag var tonåring. Och precis som du hade jag en väldigt romantiserad bild av hur det skulle vara (och väldigt stor tillit till att mina föräldrar skulle backa upp mig om jag behövde stöd). Men jag var inte vuxen, inte på långa vägar. Och det är inte du heller.

"JAG är JAG. Jag ska vara en mamma redan nu, för att jag vill det. jag känner mig redo, jag kan ta hand ett barn."

Där har du kärnpunkten i allt vi försöker säga till dig. Att "skaffa" barn för sin egen skull trots att förutsättningarna egentligen inte finns är egoistiskt och omoget. 16-åringar får vara egoistiska och omogna - de kanske till och med bör vara det till en viss grad, för tonårstiden handlar om att växa upp och hitta sig själv som människa.

Föräldrar får däremot inte vara egoistiska och omogna. Som förälder måste du sätta ditt barn i första rummet, alltid. Det är väldigt, väldigt lätt att sitta just nu och säga att du är redo att offra allt för att bli mamma, men faktum är ju att du inte ens kan tänka dig att offra ett par år för att ge ditt kommande barn en tryggare uppväxt. Det är själviskt, på ett alldeles typiskt 16-åringsvis.
    otroligt bra skrivet!
  • Kastrullresan

Det spelar säkert ingen roll vad jag eller någon annan skriver i denna fråga eftersom ni redan verkar ha bestämt er. Tyvärr måste jag säga!

Jag har jobbat som lärare och rektor på gymnasieskola i 15 år och det finns nästan alltid en tjej som är gravid eller har barn , främst på de yrkesförberedande programmen. Jag har med andra ord erfarenhet av ett drygt  50-tal tjejer i åldrarna mellan 16-18 i denna situation från tre olika gymnasieskolor i både mindre och större kommuner.

Två av dessa drygt 50 tjejer fungerade det bra för under skoltiden!

Alla övriga hade problem med skolan (närvaroproblem p g a sjuka barn, svårt med studiero, dålig motivation m m). Ungdomsgymnasiet är inte så flexibelt upplagt att det fungerar vidare bra med individuellt anpassade studier, åtminstone inte den kommunala skolan, kanske är vissa friskolor bättre  på detta. Till detta kom problem med boende, ekonomi, relationer både med fadern och med den ursprungliga familjen, kontakter med soc och så vidare.
    För att ytterligare komplicera det hela så var det ganska många som då valde  att skaffa ytterligare ett barn i den kaotiska situation som redan rådde.

De två tjejerna det fungerade bra för hade följande gemensamma förutsättningar
    Goda studieresultat sedan tidigare
    Hög motivationsnivå inom de flesta områden
    Stabil familjesituation i sin ursprungsfamilj där båda föräldrarna (mormor och morfar) ställde upp till 100%
    Rimlig förväntan på vad det innebar att ha barn
    Oplanerad graviditet som upptäckts sent

Den ena tjejen fortsatte med barnets far, den andra var själv med barnet men båda klarade gymnasiet och tog studenten med endast ett års försening.

Ingen av de övriga är eller har varit i närheten av att ta studenten och tyvärr med 15 års facit så har det fortsatt att trassla för nästan alla av dem även efter att de fyllt 20 och har försvunnit ur gymnasieskolans syn.

Var rädd om dig och försök att vänta tills du åtminstone har gått ut gymnasiet. Allt blir så mycket lättare då.

• SaramedM
    Byhlin93 skrev 2010-07-30 00:06:24 följande:
    Jag HAR redan tänkt på att det troligtvis kommer att bli jobbigt&om jag visste att jag inte skulle ha klarat av det skulle jag inte sitta här och planera barn. Jag vet att jag är ung och de flesta av er säger att jag ska leva klart alla mina tonår, men jag säger bara såhär : i'm done with those years! Jag är redo, jag ska skaffa barn, och jag ska leva mitt liv med min underbara pojkvän & min familj!

So, what's the problem? Jag har redan tänkt på att jag kommer att ha det otroligt tufft iallafall de första månaderna, men sen kommer det bli lättare. jag kommer plugga igen, jag kommer att ha en utbildning. jag kommer ta studenten, jag kommer kunna ta hand om mitt barn, min familj kommer ha det bra!

jag bad inte om eran åsikt om vad ni tycker om det här med unga mammor, eller en som jag, en sextonåring som planerar barn. Nej, jag frågade inte det utan jag frågade er bara varför det var så att folk reagerar på att man skaffar barn i min ålder. istället för att ge ett svar, kommer ni med anklagelser. :)

tack!
    Kommer det? det blir det inte
    Det är hopplöst att försöka plugga med en 1 åring på dagis, som är sjuk lika mycket som han är där
    Du frågade varför folk reagerar och det är bland annat för att det då och då kommer såna här trådar
    Där omognaden lyser igenom

Vad händer tex om barnet inte är friskt? om en av er måste leva på tfp under flera år? Som jag gissar är noll eftersom du bara är 16 och knappast har jobbat upp en SGI

Jobba extra säger du? det är inte så himla lätt att hinna det med småbarn

Skaffa bostad först, det är liksom nummer 1 innan man planerar barn
  • SaramedM
    Byhlin93 skrev 2010-08-02 09:18:07 följande:
    Jag är inte RÄDD för att min pojkvän kommer att göra slut med mig. jag har tänkt såååå mycket på det här! Och vem fan har sagt att jag ens har ACCEPTERAT att min mamma ska vara mammaledig? Jag SKA vara mamma ledig för att jag vill amma mitt barn. Då kan jag ju inte vara i skolan, och det vet min mamma om. jag sa det för att ni skulle få en inblick över att jag faktiskt har stöd och att det är iallafall NÅGON som inte tycker att jag är dum.

Sen så är det såhär att jag ska bo hos min mamma tills jag har gått ur gymnasiet, och sen ska jag börja jobba jobba jobba. Så är det. JAG är JAG. Jag ska vara en mamma redan nu, för att jag vill det. jag känner mig redo, jag kan ta hand ett barn.

Blir så irriterad på er, rent sagt ut. Försök och förstå LITE iallafall på vad jag känner, tänker och tycker , men just nu så skiter ni i det :) det enda ni vill, låter det som, att jag bara ska ändra på mitt beslut. men ni kan inte göra det. bara jag.

tar bort den här tråden, för jag orkar inte att sitta och gnälla. :) så ni kommer inte få några svar ifrån mig mer.
    Jag förstår att du längtar efter barn, det gjorde jag också redan som tonåring men jag insåg att det var bättre att vänta tills man har ett liv som man kan ta hand om ett barn i
  • SaramedM
    Byhlin93 skrev 2010-08-01 20:45:26 följande:
    tackar för era svar!

Så här är läget. jag har INTE frågat min mamma om hon kunde ställa upp på saker. Hon VET att jag vill ha barn, och att jag kör oskyddat. På grund av detta så har min mamma sagt till mig att hon vill att jag ska känna mig trygg, och att jag ska vara säker på att dom finns där för mig. och det har jag alltid vetat, mina föräldrar har inte slutat stötta mig även fast jag har gjort otroligt dumma saker i mitt liv..

Mamma sa till mig : om du nu är gravid, så VILL jag vara mammaledig istället för dig för jag vill att du ska kunna ta studenten och slippa kämpa som jag gjorde. Jag frågade henne om hon var säker, för det är ju inte så många mammor som ställer upp att ta mammaledighet åt sin dotter. Hon sa ja, självklart är jag säker! Jag vet att du kommer göra ditt bästa för ditt barn, precis så som jag gör det för dig.

Så jag har inte frågat mamma om något, har inte ens frågat om stöd. Hon kommer själv till mig och berättar hur hon tänker och vad hon vill, och jag FÅR tänka på dom råden och kanske acceptera dom. Tänk er lite för, jag har faktiskt en mamma som ställer upp för mig i alla lägen. och jag tror säkert att de flesta av er mammor säkert kommer ställa upp för era barn också, eller hur?

När jag fött barnet så vill jag mer än gärna ha klart min utbildning, snabbt som möjligt. Då kan jag snabbare hjälpa min pojkvän att bättra på ekonomin. Han håller fortfarande på att söka jobb, men det är faktiskt nio månader en bebis gror i magen, och man hinner väldigt mycket på den långa tiden.

Men så är det. Jag ska bli mamma när jag är ung, och jag tror faktiskt att det är på g :) Äl+8 idag, och har haft mensvärk  sen 2-3 dagar tillbaka. brukar inte få mensvärk förrän dagen innan. så JAG håller tummarna :)
    Då är det din mamma som barnet kommer att knyta an till och se som sin mamma, så varför vill du då har barn?
  • Ruggugglan

Jag förstår inte vitsen med din tråd.. För du kan inte ta till dig att det faktiskt finns dem som inte delar samma uppfattning som du. Och nej, du verkar inte särskilt mogen för din ålder..

• UpsyDaisy

Min bästa vän blev gravid som 16-åring. Hon är den mest fantastiska kvinnan jag känner. Hon har nu två barn, en fin lägenhet och ett underbart jobb där hon tjänar otroligt mycket pengar! Barnen rider båda två och går på diverse aktiviteter. Enda nackdelen är att eftersom hon är chef så har hon långa dagar så det blir mindre tid med barnen. Men nu under semestern passar de på och har massor med kvalitetstid tillsammans.

Min poäng är...det behöver inte gå åt skogen bara för att man får barn när man är ung, och att komma med en massa påhopp och kritik stjälper mer än det hjälper.

• Sandrapaa88

Jag är 22 år gammal! Jag fick min son 3mån sen. Har inget jobb, och får det lägsta SGI! och är ensamstående.
    har eget boende och ska vara mammaledig tills nästa höst 2011. Då ska jag börja plugga, sonen ska såklart börja dagis då.

Det här har ingenting med åldern o göra! Även en 35 årig kan vara jätte omogen för att skaffa barn, jag tror att ingen är riktigt redo för att skaffa barn, för ingen kan förstå hur det är att ha barn innan man får det, och det är ingen lek, det är ingen docka man kan lämna då man vill, och behandla som en docka heller.

Klart jag har fått mycket hjälp av släktingar,vänner osv. men det är ändå mitt barn och JAG måste ta hand om honom. Jag ångrar mig absolut inte, men jag skulle ha nog väntat några år till, och skaffat en riktig MAN som skulle ha orkat att hand om sitt barn och hjälpa mig, Jobbat upp mitt SGI.

Men jag hade inget bra liv då innan jag blev gravid så han är min räddare kan jag nog säga!
    Man måste lugna ner sig, man kan inte tänka på sig själv längre.

Det är 24/7 du måste ta hand om ditt barn, även om någon annan tar hand om ditt barn måste du själv göra det samtidigt.

Jag kan inte säga att du är omogen att ta hand om ditt barn, du verkar vara vettig och planerar det.. men jag kan ge dig råd att vänta ett par år till och lev livet och gör allt du alltid drömt om innan du skaffar barn. Det är inte lika lätt och göra allt sen med en liten.

Om man tänker på ekonomin, så hur i helvete kunde dom ta hand om sina barn för i tiden? hur lever barn i afrika och alla fattiga länder?? Här i sverige får man alltid hjälp, och om man tänker på ekonomin kan man aldrig skaffa barn tycker jag. Vi som är vana att leva med lite pengar kan ordinera det så att vi klarar oss med lite pengar.. Och det vi kastat bort innan till andra saker går till barnet istället.

Jag har det lägsta SGI nu och får ändå nästan 9000kr i månaden, och det är mycket pengar för mig. Vi klarar oss jätte bra! Sen kommer jag antingen studera/jobba nästa höst, så det är inga problem!

Jag tror du kommer klara det lika bra som jag så jag vill önska er all lycka, men tänk noga!

• MikuAndSaraLi

Personligen tycker jag det är idiotiskt att PLANERA ett barn när man är så ung. Skulle man råka bli gravid och inte vill göra abort är det en helt annan sak.
    Men att planera det?
    Nej, jag tycker itne det är någon bra idé.
    Men det är ju ett fritt land.
    Lycka till.

Svar på tråden Förstår ni varför det är så?