• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Doktorn
    Gulletroll skrev 2010-06-27 22:49:42 följande:
    Va?

Vad har det med saken att göra?

Eller menar du på allvar att SSRI botar deppression?

Sjukt att en läkare tror det!
    Jag ignorerar den sista kommentaren, eftersom jag redan skrivit att en överväldigande majoritet av läkare, inklusive de som är framstående forskae inom psykiatri inte alls anser att "den faller". Jag vet, eftersom jag jobbar i den branschen.  Du jobbar säkert också med psykiatri eftersom du verkar säker på din sak - man kan inte bli så bombsäker av att bara ha läst någon enstaka bok eller inlägg och artiklar på internet, utan någon kvalifierande utbildning måste du du ha för att  argumentera så hårt.  Eller?

Jag bad dig berätta för mig och oss alla vad en depression egentligen är.  Du har i raljerande ordalag skrivit om "sjukdomar i huvudet" och beskrivit att SSRI inte botar depression utan bara "botar symtomen".
    Om ett läkemedel "bara" tar bort symtomen så måste ju själva sjukan finnas kvar. Vad är då sjukan enligt dig?  Vad är det som finns kvar och inte botas när symtomen från depressionen försvunnit?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • FuuCk
    Gulletroll skrev 2010-06-27 22:57:07 följande:
    Ja så kan man ju oxå välja att tolka det om man vill.
    Men förstår bara inte hur gör den tolkningen att jag skulle pissa på er med psykisk ohälsa då jag själv varit drabbad av det och vet vad jag talar om.

Synd att jag kämpar ensam med min kunskap. Men återigen så vet jag vad jag talar om och är säker i min sak.

Nu lämnar jag denna diskussionen eftersom jag inte får ut nåt mer av den.

Jo, en sak till - jag står fast vid min åsikt att om man är deprimerad och behöver äta SSRI för att klara livet så bör man inte skaffa barn. Lider man av psykisk ohälsa så tar man tag i det först och sen skaffar barn.
    va bitter du verkar vara.
  • Astarte
    Gulletroll skrev 2010-06-27 22:57:07 följande:
    Ja så kan man ju oxå välja att tolka det om man vill.
    Men förstår bara inte hur gör den tolkningen att jag skulle pissa på er med psykisk ohälsa då jag själv varit drabbad av det och vet vad jag talar om.

Synd att jag kämpar ensam med min kunskap. Men återigen så vet jag vad jag talar om och är säker i min sak.

Nu lämnar jag denna diskussionen eftersom jag inte får ut nåt mer av den.

Jo, en sak till - jag står fast vid min åsikt att om man är deprimerad och behöver äta SSRI för att klara livet så bör man inte skaffa barn. Lider man av psykisk ohälsa så tar man tag i det först och sen skaffar barn.
    Men nu bet du dig själv stenhårt i svansen. Om medicinen fungerar lider man ju inte av psykisk ohälsa längre, och då kan man ju skaffa barn! Plättlätt!
  • Suck och suck
    Gulletroll skrev 2010-06-27 22:36:58 följande:
    Det jag menar är att serotininhypotesen har en massa hål. Och att den "faller"....

SSRI botar aldrig en deppression, bara symtomen.
    Är du "för" 5 HT P www.vitaminbutiken.se/5-htp-5htp-hydroxytryptofan-kosttillskott-100mg-griffonia-simplicifolia-fron-extrakt.html Gulletroll?
    För jag har en bekant som säger precis som du att antideppmedicinerna bara botar symptomen och så äter hon 5 HT P för att det tydligen (enligt henne) ska vara mer förebyggande.
    (För er som aldrig har hört talas om 5 HT P så vad jag har förstått så ska det vara ett slags alternativt lyckopiller då, och som kategoriseras som kosttillskott.)
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-06-27 23:37:30 följande:
    Är du "för" 5 HT P www.vitaminbutiken.se/5-htp-5htp-hydroxytrypt... Gulletroll?
    För jag har en bekant som säger precis som du att antideppmedicinerna bara botar symptomen och så äter hon 5 HT P för att det tydligen (enligt henne) ska vara mer förebyggande.
    (För er som aldrig har hört talas om 5 HT P så vad jag har förstått så ska det vara ett slags alternativt lyckopiller då, och som kategoriseras som kosttillskott.)
    Jag tycker dock det "blir för teoretiskt" att tänka så "att SSRI-preparaten bara botar symtomen,
    och jag har nog tyckt att bekanten har sin pseudovetenskap, då hon försöker pracka på en "5 HT P",
    men jag vet inte,
    de kanske kommer ännu mer till Sverige om ett antal år?
  • Freja87

Gulletroll:

Det finns ett bevisat samband mellan låga serotoninnivåer och depression. Vad som ORSAKAR depression är någonting annat, allt som sägs är att det finns ett SAMBAND. Troligtvis är det ju så att man har en "sårbarhet" för depression om ens kropp inte producerar lika mycket serotonin som icke-depressiva.

Depression är som en ond spiral och det går inte att försöka diskutera orsak och verkan. En del i ledet är låga serotoninnivåer och den delen går att behandla. Har man sedan på grund av depressionen (eller av annan anledning) ett liv som inte innehåller skyddsfaktorer mot depression och ångest (ex få nära sociala relationer, få aktiviteter på fritiden, missbruksproblem eller ekonomiska problem) kan man inte "räddas" av läkemedel. Men läkemedel kan hjälpa en att komma upp på fötterna lite så att man kanske orkar ta tag i sitt liv lite mer..

Precis som det inte finns uteslutande EN orsak till depression så finns det heller inte EN enda väg ut ur den.

• Doktorn
    Suck och suck skrev 2010-06-27 23:37:30 följande:
    Är du "för" 5 HT P www.vitaminbutiken.se/5-htp-5htp-hydroxytrypt... Gulletroll?
    5-HTP (5-hydroxytryptofan) är en aminosyra som (med hjälp av vitamin B6) ombildas till serotonin i hjärnan och därmed höjer serotoninhalten, vilket ger liknande effekter som ett SSRI-läkemedel.  Med skillnaden att det är mer svårstyrt eftersom det inte finns något stabilt forskningsunderlag för hur stora doser man ska ge, och hur ofta, och hur länge, osv...
    Att det skulle "förebygga depression" är väl rimligt, likväl som att det förebygger depression att äta receptbelagda antidepressiva dagligen.  Om det däremot är klokt att dagligen äta (natur)läkemedel som påverkar hjärnans serotoninhalter är en annan fråga. Jag skulle inte rekommendera det.

Att naturläkemedlet 5HTP har viss, om än svajigt dokumenterad, effekt mot depression genom att höja serotoninhalten i hjärnan är ett av argumenten för att serotinhypotesen faktiskt stämmer.  Detta trots att inga "stora läkemedelsbolag" forskat fram ämnet (diskret passning till Gulletroll).
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Moderator

Hörrni nu får ni återgå till ämnet och sluta smutskasta varandra.

Varken diskussioner om enskilda personer eller spekuleringar kring enskilda ärenden tillåts, även om ni inte delar åsikter så tänk på att respektera varandra.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • ugnspannkakan

kanske för att de är deprimerade och begår självmord annars?

• Suck och suck
    Doktorn skrev 2010-06-28 08:36:37 följande:
    5-HTP (5-hydroxytryptofan) är en aminosyra som (med hjälp av vitamin B6) ombildas till serotonin i hjärnan och därmed höjer serotoninhalten, vilket ger liknande effekter som ett SSRI-läkemedel.  Med skillnaden att det är mer svårstyrt eftersom det inte finns något stabilt forskningsunderlag för hur stora doser man ska ge, och hur ofta, och hur länge, osv...
    Att det skulle "förebygga depression" är väl rimligt, likväl som att det förebygger depression att äta receptbelagda antidepressiva dagligen.  Om det däremot är klokt att dagligen äta (natur)läkemedel som påverkar hjärnans serotoninhalter är en annan fråga. Jag skulle inte rekommendera det.

Att naturläkemedlet 5HTP har viss, om än svajigt dokumenterad, effekt mot depression genom att höja serotoninhalten i hjärnan är ett av argumenten för att serotinhypotesen faktiskt stämmer.  Detta trots att inga "stora läkemedelsbolag" forskat fram ämnet (diskret passning till Gulletroll).
    Mycket intressant inlägg. Jag fick för mig att tråden var stoppad, efter den där svarta uppfordrande moderatortexten, men nu ser jag att man kan skriva mer ju.
    Jo visst kan man anta att båda läkemedlen (ena fallet naturläkemedel) förebygger depression,
    det som gjorde att jag tog upp bekantingens åsikt, var att hon hade samma argumentation som Gulletroll, "att SSRI-preparat bara botar symtomen" på serotoninbristen.
    Vad säger du då Dr Kungen om den argumentationen?
    Från någon som vill "slå ned" på SSRI-preparat till förmån för sitt eget 5HT P kosttillskott?
    På något sätt får jag för mig att folk får för sig att naturläkemedel är så mycket mildare ihop med att de blir frälsta av sin egen pseudovetenskap.

(För övrigt om jag ska tycka något om tråden här (har bara läst sista sidorna) men så tycker jag också som moderatorn i det här fallet,
    att ni verkar vara för många på en (mot den här Gulletroll då). Alla ska inte ge sig på en på det här sättet.)
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?