Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Gulletroll skrev 2010-06-27 22:36:58 följande:
    Det jag menar är att serotininhypotesen har en massa hål. Och att den "faller"....

SSRI botar aldrig en deppression, bara symtomen.
    Är du "för" 5 HT P www.vitaminbutiken.se/5-htp-5htp-hydroxytryptofan-kosttillskott-100mg-griffonia-simplicifolia-fron-extrakt.html Gulletroll?
    För jag har en bekant som säger precis som du att antideppmedicinerna bara botar symptomen och så äter hon 5 HT P för att det tydligen (enligt henne) ska vara mer förebyggande.
    (För er som aldrig har hört talas om 5 HT P så vad jag har förstått så ska det vara ett slags alternativt lyckopiller då, och som kategoriseras som kosttillskott.)
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-06-27 23:37:30 följande:
    Är du "för" 5 HT P www.vitaminbutiken.se/5-htp-5htp-hydroxytrypt... Gulletroll?
    För jag har en bekant som säger precis som du att antideppmedicinerna bara botar symptomen och så äter hon 5 HT P för att det tydligen (enligt henne) ska vara mer förebyggande.
    (För er som aldrig har hört talas om 5 HT P så vad jag har förstått så ska det vara ett slags alternativt lyckopiller då, och som kategoriseras som kosttillskott.)
    Jag tycker dock det "blir för teoretiskt" att tänka så "att SSRI-preparaten bara botar symtomen,
    och jag har nog tyckt att bekanten har sin pseudovetenskap, då hon försöker pracka på en "5 HT P",
    men jag vet inte,
    de kanske kommer ännu mer till Sverige om ett antal år?
  • Suck och suck
    Doktorn skrev 2010-06-28 08:36:37 följande:
    5-HTP (5-hydroxytryptofan) är en aminosyra som (med hjälp av vitamin B6) ombildas till serotonin i hjärnan och därmed höjer serotoninhalten, vilket ger liknande effekter som ett SSRI-läkemedel.  Med skillnaden att det är mer svårstyrt eftersom det inte finns något stabilt forskningsunderlag för hur stora doser man ska ge, och hur ofta, och hur länge, osv...
    Att det skulle "förebygga depression" är väl rimligt, likväl som att det förebygger depression att äta receptbelagda antidepressiva dagligen.  Om det däremot är klokt att dagligen äta (natur)läkemedel som påverkar hjärnans serotoninhalter är en annan fråga. Jag skulle inte rekommendera det.

Att naturläkemedlet 5HTP har viss, om än svajigt dokumenterad, effekt mot depression genom att höja serotoninhalten i hjärnan är ett av argumenten för att serotinhypotesen faktiskt stämmer.  Detta trots att inga "stora läkemedelsbolag" forskat fram ämnet (diskret passning till Gulletroll).
    Mycket intressant inlägg. Jag fick för mig att tråden var stoppad, efter den där svarta uppfordrande moderatortexten, men nu ser jag att man kan skriva mer ju.
    Jo visst kan man anta att båda läkemedlen (ena fallet naturläkemedel) förebygger depression,
    det som gjorde att jag tog upp bekantingens åsikt, var att hon hade samma argumentation som Gulletroll, "att SSRI-preparat bara botar symtomen" på serotoninbristen.
    Vad säger du då Dr Kungen om den argumentationen?
    Från någon som vill "slå ned" på SSRI-preparat till förmån för sitt eget 5HT P kosttillskott?
    På något sätt får jag för mig att folk får för sig att naturläkemedel är så mycket mildare ihop med att de blir frälsta av sin egen pseudovetenskap.

(För övrigt om jag ska tycka något om tråden här (har bara läst sista sidorna) men så tycker jag också som moderatorn i det här fallet,
    att ni verkar vara för många på en (mot den här Gulletroll då). Alla ska inte ge sig på en på det här sättet.)
  • Suck och suck

Men hur skulle du ändå argumentera Dr Kungen, mot en som "slåss för" sitt kosttillskottpreparat till förmån för SSRI-preparat,
    när denne påstår att man "blir passiv" i sin serotonintillverkning, efter att man ätit antidepp en längre tid,
    gentemot 5-HT P som förebygger att serotoninet tillverkas?
    Skulle du säga "pseudovetenskap" till personen?
    Eller skulle du säga att det har forskats för lite om det för att man ska kunna säga att 5-HT P är mer förebyggande än SSRI-preparat?

• Suck och suck
    Doktorn skrev 2010-06-29 18:39:25 följande:
    Om man med uttrycket "blir passiv i sin serotonintillervkning" menar att utsättningssymtom är mycket vanliga när man slutar med SSRI-preparat, så har man rätt.  När man avslutar en SSRI-behandling utsätter man hjärnan kortvarit för en brist på serotonin medan den "ställer om" till normala serotoninnivåer av sig själv på någon enstaka vecka. För att minimera besvären brukar man trappa ner dosen under ett par veckor så att kroppen hinner vänja sig.  Däremot finns ingen "förvärrande" tillvänjningsfaktor bara för att man ätit prepratet länge.

Faktum är att en del av serotoninhypotesen är att (den kliniska bilden av) depression är resultatet av att hjärnan "vant sig" vid att upprätthålla för låga serotoninnivåer. När man höjer serotoninnivåerna måste man fortsätta äta läkemedlet i flera månader trots att man mår bra, för att hjärnan ska vänja sig vid att serotoninnivåerna ska vara högre.
    Aha, det är så det fungerar! Äntligen en vettig förklaring. Jag tror att många läkare inte ens vet hur det fungerar.
  • Suck och suck
    Doktorn skrev 2010-06-29 18:39:25 följande:
    5-HTP är en aminosyra som i kroppen kan ombildas till serotonin. Det teoretiska resonemanget att ett dagligt intag av 5-HTP skulle förbygga depression utgår från att kroppen alltid tillverkar tillräckliga halter av serotonin, om bara substratet 5-HTP finns i tillräcklig mängd. Jag har inte sett några studier på att så är fallet. Det kanske är så att enzymet som bygger om 5-HTP till serotonin är nedreglerat vid depression?  Då hjälper tillförsel av substrat ingenting.
    Här fick jag ju en utmärkt förklaring serverad på fat, hur det fungerar.
  • Suck och suck
    Gulletroll skrev 2010-06-29 19:49:33 följande:
    Men gud. När ska folk inse att vi inte är slav under vår hjärna och vår biologi?
    Herregud vi är människor. Människor som påverkas av vår omgivning, vi är sociala, psykologiska och biologiska varelser. Vårt psyke formas av våra upplevelser. Å grunden för psyket lägga under de första levnadsåren.
    Att hålla på och snacka om serotoninet är ju rena rama tramset!! Som att det ensam skulle vara ansvarigt för psykisk hälsa - hellooooo wake up!! Dags att börja tänka själv lite folk!!
    Medicin botar aldrig psykisk ohälsa!! Visst, symtomen blir bättre ( behöver inte heller alltid bli det )men grundorsaken finns ff kvar! Man måste jobba med det som orsakar ditt lidande, för det finns alltid något som orsakar ditt lidande. Oftast är man inte ens medveten om VAD det är som orsakar ens lidanden, det e ju oftast därför man blir sjuk och lider.
    Rätt så klokt resonemang faktiskt.
    Och det här är ju något de klandrar vården för också, att de delar ut piller på bekostnad av verklig terapi, som kanske skulle räcka om den var tillräckligt bra.
    Det finns dock många som behöver hjälp med både medicinering och terapi samtidigt, det ska man vara medveten om.
  • Suck och suck

Jag ska tillägga att jag tycker det är BRA/sunt med folk som har skepsis mot mediciner. Men argumentationen får inte ligga på en för naiv nivå,
    där den som är skeptisk lever to far away, kanske kvar på stenåldern? och inte har riktigt koll på läget.
    Hur är det med dig Gulletroll? Du tror inte ens att SSRI-preparaten har verkan? Eller hur kan vi sammanfatta din skepsis mot medicinerna?

• Suck och suck

När jag var 16 år så skrev jag "deprimission". Alltså om man inte ens kan stava till ordet, hur stor koll har man?

Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?