Doktorn skrev 2010-06-28 08:36:37 följande:
5-HTP (5-hydroxytryptofan) är en aminosyra som (med hjälp av vitamin B6) ombildas till serotonin i hjärnan och därmed höjer serotoninhalten, vilket ger liknande effekter som ett SSRI-läkemedel. Med skillnaden att det är mer svårstyrt eftersom det inte finns något stabilt forskningsunderlag för hur stora doser man ska ge, och hur ofta, och hur länge, osv...
Att det skulle "förebygga depression" är väl rimligt, likväl som att det förebygger depression att äta receptbelagda antidepressiva dagligen. Om det däremot är klokt att dagligen äta (natur)läkemedel som påverkar hjärnans serotoninhalter är en annan fråga. Jag skulle inte rekommendera det.
Att naturläkemedlet 5HTP har viss, om än svajigt dokumenterad, effekt mot depression genom att höja serotoninhalten i hjärnan är ett av argumenten för att serotinhypotesen faktiskt stämmer. Detta trots att inga "stora läkemedelsbolag" forskat fram ämnet (diskret passning till Gulletroll).
Mycket intressant inlägg. Jag fick för mig att tråden var stoppad, efter den där svarta uppfordrande moderatortexten, men nu ser jag att man kan skriva mer ju.
Jo visst kan man anta att båda läkemedlen (ena fallet naturläkemedel) förebygger depression,
det som gjorde att jag tog upp bekantingens åsikt, var att hon hade samma argumentation som Gulletroll, "att SSRI-preparat bara botar symtomen" på serotoninbristen.
Vad säger du då Dr Kungen om den argumentationen?
Från någon som vill "slå ned" på SSRI-preparat till förmån för sitt eget 5HT P kosttillskott?
På något sätt får jag för mig att folk får för sig att naturläkemedel är så mycket mildare ihop med att de blir frälsta av sin egen pseudovetenskap.
(För övrigt om jag ska tycka något om tråden här (har bara läst sista sidorna) men så tycker jag också som moderatorn i det här fallet,
att ni verkar vara för många på en (mot den här Gulletroll då). Alla ska inte ge sig på en på det här sättet.)