• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Bellis perennis
    Doktorn skrev 2010-06-30 08:44:04 följande:
    Jag håller med dig.  Själv har jag även i tidigare inlägg skrivit om vikten och betydelsen av samtalsstöd och att samtalsterapi är visat precis lika effektivt som läkemedel mot mild till måttlig depression. (Svår depression är en annan sak - det är svårt att ha samtalsterapi med någon som inte lyssnar eller svarar på tilltal.)

Vad jag argumenterat mot på slutet är uttryck av typen "va, tror du på serotoninhypotesen fastän du är läkare" och "att snacka om serotoninet är ju rena rama tramset".  Enligt min erfarenhet från tjänstgöring som läkare inom psykiatrin fungerar SSRI utmärkt för de allra flesta, precis som du påpekar. Sedan finns det några där det inte fungerar alls. De flesta är också hjälpta av samtalsterapi, men inte alla är mottagliga för den heller.

Det är tur att det finns olika behandlingsmetoder att välja på. Att kategoriskt välja bort en metod, samtal eller läkemedel, är att se verkligehten med skygglappar.
    Håller med dig.
    Serotinhypotesen fungerar ju för de flesta, och för en del helt avgörande om de faktiskt ska kunna bli bättre. En del kan klara sig utan medicin och gå i terapi som även där brukar fungera bra, en del måste ha medicin för att ens kunna gå i terapi. Allt är ju så beroende på hur pass "dålig" man är.
    Så man måste vara öppen för alla behandlingsalternativ, man kan liksom inte utesluta något då det är jätte individuellt om vad som fungerar.
    Och som du säger en del fungerar inte samtalsterapi för, men då brukar ssri kunna fungera.Så det är ju tur att det finns olika alternativ
    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-06-30 09:20:11 följande:
    Jag märker att du har väldigt svårt att förstå.

Vill inget illa men måste fråga, lider du själva av nån autism-diagnos eller asberger/add? - för det verkar lite så eftersom du inte riktigt hänger med.

Som sagt, hoppas du inte tar illa upp men det verkar så uppenbart på nåt sätt. Å då är det inte så konstigt att du inte förstår vad jag menar och kommer med elaka uttalanden. Då klandrar jag det inte för isåfall kan du väl inte hjälpa det.
    Dina inlägg är otrevliga och det har de flesta påpekat. Dessutom är de fakta du säger dig ge i dem helt åt skogen. Det är det enda.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-06-30 09:58:24 följande:
    Dina inlägg är otrevliga och det har de flesta påpekat. Dessutom är de fakta du säger dig ge i dem helt åt skogen. Det är det enda.
    Va? Är mina inlägg otrevliga?

Sen andra meningen förstår jag inte...förklara gärna. Vad då fakta? Jag ger min personliga åsikt och hur jag tänker, tror, tycker och känner om saken. Förstår inte ens varför det finns så mkt att bli upprörd över?
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-06-30 10:00:56 följande:
    Va? Är mina inlägg otrevliga?

Sen andra meningen förstår jag inte...förklara gärna. Vad då fakta? Jag ger min personliga åsikt och hur jag tänker, tror, tycker och känner om saken. Förstår inte ens varför det finns så mkt att bli upprörd över?
    Jag orkar egentligen inte bemöta såna här provocerande inlägg, så första meningen lämnar jag därhän.

Det är tragiskt om du inte ser att du försöker utmåla fakta och det är väldigt ogenomtänkt.
  • Reglementet
    Gulletroll skrev 2010-06-30 09:20:11 följande:
    Jag märker att du har väldigt svårt att förstå.

Vill inget illa men måste fråga, lider du själva av nån autism-diagnos eller asberger/add? - för det verkar lite så eftersom du inte riktigt hänger med.

Som sagt, hoppas du inte tar illa upp men det verkar så uppenbart på nåt sätt. Å då är det inte så konstigt att du inte förstår vad jag menar och kommer med elaka uttalanden. Då klandrar jag det inte för isåfall kan du väl inte hjälpa det.
    Vad har autism eller adhd med saken att göra?
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-06-30 10:02:46 följande:
    Jag orkar egentligen inte bemöta såna här provocerande inlägg, så första meningen lämnar jag därhän.

Det är tragiskt om du inte ser att du försöker utmåla fakta och det är väldigt ogenomtänkt.
    Ok, du får se det hur du vill men jag talar bara om det som jag tror, vet om, kan, tycker och tänker om, känner osv - alltså jag utgår från mig själv och det som jag har känslomässigt stöd för. Som jag antar alla andra oxå gör. Vem ska jag annars utgå ifrån? Någon annans tankar? Men som jag inte håller med? Eller från en bok, bara för att det står där? Snälla, jag väljer att tänka lite själv, desstom är jag otroligt nyfiken inom området och har läst massvis!! Destuom har jag själv lidit av psykisk ohälsa - så varför får inte jag uttala mig och vad jag tror, tycker och tänker? Å om ni påstår att jag har fel så är det upp till er. Det viktigaste är att jag vet hur jag tänker o tycker och känner mig mycket säker i det. Förstår inte varför ni blir så upprörda.
    Sen om man väljer att tolka det som fakta eller inte, det e ju upp till var och en. Men varför bli så upprörd? Jag förstår inte....kan du inte förklara det. Jag är ärligt nyfiken.
  • Mandarina
    Reglementet skrev 2010-06-30 10:07:52 följande:
    Vad har autism eller adhd med saken att göra?
    Mycket.
    Svårt att samspela med andra människor och förstå kommunikation som pågår.
  • Reglementet
    Gulletroll skrev 2010-06-30 10:09:44 följande:
    Mycket.
    Har du inte skrivit att de inte finns, tidigare?
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-06-30 10:09:44 följande:
    Mycket.
    Det är dessutom mot reglerna att spekulera i folks ev. diagnoser, även om jag med den kunskap har, ibland kan fatta stora misstankar ang. en del på FL o i irl.
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-06-30 10:11:40 följande:
    Har du inte skrivit att de inte finns, tidigare?
    Vilket finns inte? Autism? Säkert inte. Det är väl bara att fostra ungen!
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?