Doktorn skrev 2010-06-30 08:44:04 följande:
Jag håller med dig. Själv har jag även i tidigare inlägg skrivit om vikten och betydelsen av samtalsstöd och att samtalsterapi är visat precis lika effektivt som läkemedel mot mild till måttlig depression. (Svår depression är en annan sak - det är svårt att ha samtalsterapi med någon som inte lyssnar eller svarar på tilltal.)
Vad jag argumenterat mot på slutet är uttryck av typen "va, tror du på serotoninhypotesen fastän du är läkare" och "att snacka om serotoninet är ju rena rama tramset". Enligt min erfarenhet från tjänstgöring som läkare inom psykiatrin fungerar SSRI utmärkt för de allra flesta, precis som du påpekar. Sedan finns det några där det inte fungerar alls. De flesta är också hjälpta av samtalsterapi, men inte alla är mottagliga för den heller.
Det är tur att det finns olika behandlingsmetoder att välja på. Att kategoriskt välja bort en metod, samtal eller läkemedel, är att se verkligehten med skygglappar.
Håller med dig.
Serotinhypotesen fungerar ju för de flesta, och för en del helt avgörande om de faktiskt ska kunna bli bättre. En del kan klara sig utan medicin och gå i terapi som även där brukar fungera bra, en del måste ha medicin för att ens kunna gå i terapi. Allt är ju så beroende på hur pass "dålig" man är.
Så man måste vara öppen för alla behandlingsalternativ, man kan liksom inte utesluta något då det är jätte individuellt om vad som fungerar.
Och som du säger en del fungerar inte samtalsterapi för, men då brukar ssri kunna fungera.Så det är ju tur att det finns olika alternativ