• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • peikko
    Vettig mamma skrev 2010-06-26 23:36:39 följande:
    Vilket alternativ, om man får lov att fråga? Man får väl hålla humöret uppe för sin bebis skull. Är man inte lycklig över barnet i magen borde man använt preventivmedel från första början. Men det är bara min åsikt..
    Ännu ett inlägg från en person som inte vet bättre...
  • FuuCk
    Vettig mamma skrev 2010-06-26 23:36:39 följande:
    Vilket alternativ, om man får lov att fråga? Man får väl hålla humöret uppe för sin bebis skull. Är man inte lycklig över barnet i magen borde man använt preventivmedel från första början. Men det är bara min åsikt..

Förvånad........................................................................................................................ Skrikandes DE ÄR MIN ÅSIKT OM SÅNNA UTLÅTANDEN.,
  • peikko
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:14:14 följande:
    Seriöst. Det handlar inte om "under"...

Snälla, läs på och kom igen.

Shit alltså, kunskapen är låg här. Mycket låg. Fast o andra sidan är det vanligt att man gärna vill skylla på att det är "gentetiskt" / biologiskt för då väljer man den enkla utvägen för sig själv. Och det är ju så människan är funtad.

Här är ett exempel på utrdag från en text:
    Hur behandlas personlighetsstörningar?

Behandlingen vid de olika personlighetsstörningarna är beroende på vilken typ av störning det handlar om. En skör personlighet hos en person med borderline personlighetsstörning kan behöva stärkas, medan den moraliska utvecklingen kan behöva stödjas hos en person med antisocial personlighetsstörning. Gemensamt är dock att psykoterapi är den mest effektiva hjälpen. Det finns flera nya psykoterapiformer, bl.a. kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi som lämpar sig väl för behandling av personlighetstörningar. Dessutom kan mediciner användas för att lindra andra psykiska besvär som kan finnas samtidigt, som t.ex. depression, ångest, eller gränspsykostiska symtom.

Men vart i den texten finner du det som du försöker bevisa?
    Enligt mina läkare och psykologer så är det precis tvärtemot vad du säger, varför ska jag inte lita på dom som jag vet är bildade och arbetar med detta men istället lita på en person som sitter här och skriver utan att tala om sin egen erfarenhet/kunskap inom ämnet?
  • Här och nu
    peikko skrev 2010-06-27 19:51:45 följande:
    Men vart i den texten finner du det som du försöker bevisa?
    Enligt mina läkare och psykologer så är det precis tvärtemot vad du säger, varför ska jag inte lita på dom som jag vet är bildade och arbetar med detta men istället lita på en person som sitter här och skriver utan att tala om sin egen erfarenhet/kunskap inom ämnet?
    Hon är inte värd att lägga energi på. Hon kan inte va ute efter annat än att provocera, men hon gör sig själv löjlig på köpet.
  • peikko
    Här och nu skrev 2010-06-27 19:53:43 följande:
    Hon är inte värd att lägga energi på. Hon kan inte va ute efter annat än att provocera, men hon gör sig själv löjlig på köpet.
    Ja, jag har insett det nu!
  • Doodies

Många människor verkar leva under föreställningen att psykiska sjukdomar är ... tja .. lite av livets motgångar. Att äta lite lyckopiller så blir allt bra. Och det kan man ju välja precis när och om man vill göra det.
    Jag har själv mått psykiskt dåligt under större delen av min uppväxt och haft depression dom senaste 8 åren. Medicinerat i 4 år.
    Under min första grav åt jag inget. Under min andra grav skrev läkaren ut åt mig och jag hämtade ut det och det låg i skåpet hemma.
    Är enormt känslig för hormoner och jag visste att bara jag klarade mig förbi förlossningen så löser det sig.
    MEN hade jag känt mig minsta dålig så hade jag absolut ätit det som läkaren skrev ut.
    Min ångest och tvångssyndrom ger mig enorm stress. Och stresshormonerna är absolut inte bra för barnet heller. Så det var liksom "pest eller kolera"

Folk både röker o stressar under sin graviditet utan att någon höjer ett ögonbryn...

• Mandarina
    nicely skrev 2010-06-27 18:35:01 följande:
    Jag tappade hakan när jag läste detta samt ts trådstart. Hann inte läsa längre än så.
    Har ni någon sorts koll på vad psykiska sjukdomar är för något???? Lever ni i nutid eller är era hjärnor kvar på 1800 talet?
    Läser ni bara dagstidningar och dömmer efter det?? Ingen ordentlig fakta?

Som i min kusins fall så saknar hon ett visst ämne i hjärnan som alla människor har för hjärnar ska fungera normalt . Därför måste hon äta antidepp för att hennes hjärna ska fungera så att hon inte hamnar i depressioner. Hon har två barn och är helt klart mycket bättre mamma än många andra "friska" mammor. Barnen är helt friska utan några skador av sin mammas medicinering under graviditeten.
    Man håller ju koll på barnet och så byter man oftast medicin som är farligt för fostret under graviditeten och oftast minskar man dosen oxå.

Om du, Gulletroll,  om du tänker så om psykiska sjukdomar( att man ej får skaffa barn för man är inte frisk nog mm) så vad anser du om fysiska sjukdomar? Dem som har hjärtfel får inte skaffa barn för dem måste äta medicin för hjärtat ska slå för dem kan ju dö närsom...eller? Eller dem som saknar en arm, då kan dem ju inte ta hand om barnet och krama barnet som skall ordentligt.....Eller dem som har diabetes?

För alla sjukdomar, psykiska ochg fysiska, finns det mediciner och ingen vill skada sitt barn och därför kollar man upp sin medicinering och vad som är bäst för mamman och barnet under graviditeten tillsammans med en läkare.

Jag tycker dem som inte har mycket förståelse för andra människor samt koll på fakta innan dem uttalar sig och skapar trådar och svar med sin okunnighet ska inte heller ha barn.... och det kanske ni två inte har heller.....än?
    Ursäkta mig men vilket ämne är det hon lider brist på? Ah, låt mig gissa, serotonin....åter en som gått på den läkemedelsbolagen arbetar med.
    Läs denna: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918642078X

Citerat ut texten: Författaren beskriver också hur läkemedelsbolagen påverkar föräldrar till barn med diagnosen ADHD att äta psykofarmaka.

"Det viktigaste i boken får nog tillskrivas att Virapen hävdar att serotonin-hypotesen är felaktig (dvs. att depression orsakas av en obalans i serotonin-nivåer). Denna hypotes saknar vetenskapligt stöd och är ett marknadsföringsknep för att människor på ett förenklat sätt ska förstå varför man blir deprimerad. Beakta att detta sägs av en person som arbetade med att få ut fluouxetin (Prozac, Fontex) på marknaden."

Läs även denna, http://www.psykoterapeuter.net/medicinering.htm

Så undra vem det är som lever kvar på 1800-talet?

Så tröttsamt att diskutera med människor som inte är pålästa inom ämnet, suck!
  • Mandarina

Återigen, jag markerar för att ni ska fatta!! Just detta som ni påstår, att det skulle vara fel på hjärnan...ursäkta men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

"Denna hypotes saknar vetenskapligt stöd och är ett marknadsföringsknep för att människor på ett förenklat sätt ska förstå varför man blir deprimerad. Beakta att detta sägs av en person som arbetade med att få ut fluouxetin (Prozac, Fontex) på marknaden."

• Doktorn
    Gulletroll skrev 2010-06-27 21:58:34 följande:
    Återigen, jag markerar för att ni ska fatta!! Just detta som ni påstår, att det skulle vara fel på hjärnan...ursäkta men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

"Denna hypotes saknar vetenskapligt stöd och är ett marknadsföringsknep för att människor på ett förenklat sätt ska förstå varför man blir deprimerad. Beakta att detta sägs av en person som arbetade med att få ut fluouxetin (Prozac, Fontex) på marknaden."
    Det du skriver är ingen "sanning" utan en av många åsikter i frågan.  Det är OT att ta striden här, men en majoritet av läkarkåren, inklusive inom psykiatri, håller inte med om serotoninhypotesen ör felaktig eller föråldrad.  Om jag ska fatta mig kort så kan jag säga att den åsikten du förespråkar är diskuterad, möjligen kontroversiell, med definitivt ingen sanning.
    Så tona ner lite.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Astarte
    Gulletroll skrev 2010-06-27 21:58:34 följande:

Nja, men jag kan ge dig en rad länkar som stödjer den nu på studs, om du vill. . . Dessutom finns lika många ekonoiska intressen bakom terapi-modellen, jag kan skriva en bok om det nu om du vill.

Bara en uppriktigt menad fråga:
    Jag har två vänner som båda hade problem med depp tidigare. De kunde inte leva normala liv, inte jobba, ingenting. Båda blev hjälpta av medicin och den ena har ätit den i 15 år nu, den andra ännu längre. Båda är helt vanliga idag. De har jobb, barn, familj och allt man ska ha. Skulle man träffa dem idag och inte känna till deras historia skulle man aldrig kunna gissa den.
    Nu till det intressanta. Ingen av dem klarar att sluta med medicinen utan att falla som en sten igen. Borde inte de där vägarna i hjärnan som du pratade om ha övats in ordentligt efter 15 år med positiv attityd och livsbejakande? Lever de ett fuskliv där de egentligen inte borde få ha barn? OM de lever i en fuskvärld är de ju i alla fall lyckliga i den, och barnen också. What´s the problem?
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?