• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Här och nu

Slösar inte mer energi på otrevliga inlägg nu.

• Mandarina

Jaha, det kunde jag väl tänka mig.

När man måste tänka själv då blir det inte så lätt att komma med svar.

Annars är du väldigt snabb med att skriva att jag är si eller så.

Pinsamt.

Väntar ff svar på inlägg nr 457.

• Stinky
    Gulletroll skrev 2010-06-30 09:15:00 följande:
    Ärligt, ni lyssnar ju inte på vad jag säger.

Jag säger inte att medicin är fel eller att det inte hjälper. Medicin är bra och i många fall livsnödvändig, oxå just för att ta till sig terapi o annan behandling. Men medicin botar aldrig någon psykisk ohälsa, den lindrar dina symtom men botar ingenting!! Så egentligen tar man inte tag i grundorsken till ens smärta.
    Desstuom är smärta sunt i den bemärkelsen att den talar om för dig att "du lever ditt lev på "fel" sätt", genom att lyssna till när kroppen talar till dig så kan du faktiskt få ett ännu bättre liv än du hade innan du drabbades av besvären. Men för det krävs behandling och insikt. Långvarig terapi har t.om visats sig ha bättre effekt på lång sikt - inget konstigt alls.

Men man väljer själv hur man ser på saker.

Sen måste jag säga att jag tycker det är dålig stil att komma med påhopp och kränkande uttalanden.
    Men men, förväntar mig faktiskt inte så mkt mer av er.
    Å egentligen är det konsigt att ni inte vill lyssna på det jag säger med tanke på att jag själv varit sjuk och idag är frisk och mår bra.
    Visst, visst. Vi säger så.
    Men hur kan du säga att människor som är deprimerade inte ska ha barn, om de får den hjälpen de behöver för att ta sig framåt i livet med hjälp av ex. mediciner? Är du så enformig att du bara ser människor i diagnoser?
    Människan är av naturen komplex. Att vara sjuk i själen innebär inte per automatik att man blir en dålig förälder. För övrigt så har alla människor någon gång gått igenom någon slags trauma i livet, och då måste det väl innebära att ingen är lämpad som bra förälder i din värld? Det sägs ju faktiskt att alla har en eller flera slags störningar i olika grad. Det är därför ingen människa är perfekt.
    Frågan är hur mycket man ska rota i sitt förflutna för att bli "frisk", med tanke på ditt eviga terapisnack. Det är ju inte bra att älta det förflutna alldeles för mycket, och vad jag förstått (missförstått?), så är det vad du tycker man ska göra. Det är bättre att man får verktyg för att ta sig fram i livet. Detta brukar givetvis psykologer, psykiatriker och annat folk inom psykiatrin hjälpa till med. Dessa brukar även vara eniga om att mediciner i kombination med terapi är det bästa. De brukar dock inte döma folk på så sätt som du gör. De vet att folk som är sjuka i själen, faktiskt kan bli oerhört bra föräldrar.
  • Stinky
    Stinky skrev 2010-06-30 11:13:38 följande:
    Men hur kan du säga att människor som är deprimerade inte ska ha barn, om de får den hjälpen de behöver för att ta sig framåt i livet med hjälp av ex. mediciner? Är du så enformig att du bara ser människor i diagnoser?
    Människan är av naturen komplex. Att vara sjuk i själen innebär inte per automatik att man blir en dålig förälder. För övrigt så har alla människor någon gång gått igenom någon slags trauma i livet, och då måste det väl innebära att ingen är lämpad som bra förälder i din värld? Det sägs ju faktiskt att alla har en eller flera slags störningar i olika grad. Det är därför ingen människa är perfekt.
    Frågan är hur mycket man ska rota i sitt förflutna för att bli "frisk", med tanke på ditt eviga terapisnack. Det är ju inte bra att älta det förflutna alldeles för mycket, och vad jag förstått (missförstått?), så är det vad du tycker man ska göra. Det är bättre att man får verktyg för att ta sig fram i livet. Detta brukar givetvis psykologer, psykiatriker och annat folk inom psykiatrin hjälpa till med. Dessa brukar även vara eniga om att mediciner i kombination med terapi är det bästa för de flesta, men inte alla. De brukar dock inte döma folk på så sätt som du gör. De vet att folk som är sjuka i själen, faktiskt kan bli oerhört bra föräldrar.
    Jag hann trycka på post-knappen innan jag var helt färdig med mitt inlägg. Jag har gjort tillägg med tjock text. 
  • fialia78
    Frågan är hur mycket man ska rota i sitt förflutna för att bli "frisk", med tanke på ditt eviga terapisnack. Det är ju inte bra att älta det förflutna alldeles för mycket, och vad jag förstått (missförstått?), så är det vad du tycker man ska göra. Det är bättre att man får verktyg för att ta sig fram i livet. Detta brukar givetvis psykologer, psykiatriker och annat folk inom psykiatrin hjälpa till med. Dessa brukar även vara eniga om att mediciner i kombination med terapi är det bästa. De brukar dock inte döma folk på så sätt som du gör. De vet att folk som är sjuka i själen, faktiskt kan bli oerhört bra föräldrar.
    WORD!!!!!! Är inne helt på samma linje som du.
    Har läst igenom hela tråden och blev heligt förbannad när jag läste vissa kommentarer.
    Därför tackar jag bland andra dig när du fick ner mitt höga blodtryck med vettiga kommentarer.
  • Nomaden

Läst enbart TS.

i vissa lägen anser man att själva deppen är farligare än medicinen, det är ganska enkelt.

såg något kort om att deppade inte borde få skaffa barn? de var väl lite inpulsivt sagt, dels BLIR många tillfälligt deppade/ångest av hormoner som uppkommer under graviditeten.

• Doktorn

Gulletroll, jag förstår att du är psykodynamiskt lagd och föredrar psykologiska förklaringsmodeller framför biologiska.

Dina inlägg jag citerar här ger en tydlig bild av det:
    "Många menar på att dom "lider brist på ett ämne i hjärnan" - å de dom talar om då är oftast serotinenet.... det är bara ett förenklat påhitt och PR-trick av läkemedelsbolagen som större delen av befolkningen verkar ha köpt. Skrämmande!!"
    och
    "menar du på allvar att SSRI botar deppression? Sjukt att en läkare tror det!"

Sedan argumenterar du för att läkemedlen inte löser någonting: "medicin botar aldrig någon psykisk ohälsa, den lindrar dina symtom men botar ingenting!! Så egentligen tar man inte tag i grundorsken till ens smärta."

Men tydligen fungerar den hypotes du tidigare sågat, eftersom du ändå hävdar att "Jag säger inte att medicin är fel eller att det inte hjälper. Medicin är bra och i många fall livsnödvändig, oxå just för att ta till sig terapi o annan behandling." 
    Så på något sätt anser du att det förenklade påhittet och PR-tricket ändå är bra och ibland livsnödvändigt??  Jag tycker det verkar som att du snurrat till argumentationen för dig själv.

Hur som helst. skulle du kunna svara på frågorna i mitt inlägg #437 till dig?  Citerar mig själv här för tydlighets skull:
    "Och hur förklarar du att Alzheimerpatienter och personer med traumatisk hjärnskada och stroke drabbas av djupa depressioner i långt större utsträckning än andra personer med motsvarande svåra diagnoser?  Skulle det innebära att just hjärnskador skulle sätta djupare själsliga spår än spridd tjocktarmscancer??"

Jag är nyfiken på dina åsikter. Kan den ökade förekomsten av depressioner hos individer med härnskador (jämfört med andra svåra kroppsliga skador) vara orsakad av att just dessa individer är svårt själsligt påverkade av otäcka händelser i barndom och under uppväxten?  Eller kan det ha att göra med hjärnskadan?  Dessa personer har liten eller ingen vinst av samtalsterapi, kan jag ju tillägga...

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • shoreline
    Men åh va jag gillar dej!! Kyss
  • Stinky
    shoreline skrev 2010-06-30 18:34:09 följande:
    fialia78 skrev 2010-06-30 11:30:19 följande:
    WORD!!!!!! Är inne helt på samma linje som du.
    Har läst igenom hela tråden och blev heligt förbannad när jag läste vissa kommentarer.
    Därför tackar jag bland andra dig när du fick ner mitt höga blodtryck med vettiga kommentarer.
    Tack! Nu blir jag lite generad här... Skäms 
  • Doktorn
    Stinky skrev 2010-06-30 19:58:40 följande:
    Tack! Nu blir jag lite generad här... Skäms 
    Äsch, då!  Ta åt dig av berömmet - du har ju skrivit ett tänkvärt och bra inlägg!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?