• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Göteborgsmamman75
    Fru U skrev 2010-07-02 22:44:59 följande:
    Har inte trott att du ljög.

Efedrin liknar adrenalin och kan därför ge upphov till det som du upplevde.

Och innan du kontrar med att det är dopingklassat eller narkotikaklassat eller nåt sånt så vill jag bara påpeka att många substanser är klassade så för att stäva olaglig handel med dem, inte för att de är jättefarliga.

Nej jag vet inget om denna drog förutom att den finns i lergigan samt att missbrukare använder den. Nej jag hoppas verkligen inte den är farlig eftersom jag tog den under graviditeten, och min bebis kom ut helskinnad tack och lov Men ändå tycker jag det var konstigt att läkaren inte upplyste mig om vad den innehöll och vilka biverkningar. Usch säger jag det var en skräckupplevelse, jag blev av med illamåendet visserligen men jädrans vad konstig jag blev, som i en dimma i en veckas tid innan jag slutade ta tabletterna.

Men jag tänker eftersom det är centralstimulerande drog så känns det ändå lite riskabelt att ta denna när man är gravid på grund av att fostrets hjärna utvecklas under den tiden, lägg på lite centralstimulerande droger på det så vet man ju inte vad för skador på barnets hjärna det kan bli på längre sikt. Men jag antar de forskat på detta hoppas jag och kommit fram till att det var ofarligt på längre sikt också.
  • fialia78
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 22:40:57 följande:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Några rader ner: Aktiva substanser : efedrin. tror du mig nu? Varför skulle jag ljuga för dig, jag lovar att det är sant
    Det står faktiskt även i fass att Lergigan inte har några ogynsamma effekter på fostret. Så det har dom ju tydligen forskat på. Tror minsann att du har hakat upp dig på att det innehåller efedrin.
    Om dom nu vet att det INTE är farligt att ta det mot ex graviditetsillamående så varför inte skriva ut det då. Bara för att det är tillhör en viss typ av mediciner.
    Alla kanske inte reagerar som du gjorde av dom. Tror inte NÅGON fortsätter ta pillerna om man skulle må sämre av dom. Men det kan ju hjälpa en del och de personer ska ju inte behöva sitta och må dåligt för att dom har fått hjälp. Eller!!??
  • Mandarina
    Stealth skrev 2010-07-02 19:28:28 följande:
    Va? Hur lyckas du komma fram till att barnet alltid ärver psykisk ohälsa?
    Eh...hört talas om anknytningsproblem?

Läs på!
  • Mandarina
    Omorfia skrev 2010-07-02 22:01:00 följande:
    Din åsikt är att folk med affektiva syndrom inte ska ha barn, men din åsikt styr inte verkligheten. Det finns människor som har en kronisk depression men är symptomfria med medicinering. Varför ska de inte få skaffa barn? Alla med depression har inte "barndomstrauman" eller vad du nu anser orsakar en depression. En del har helt enkelt en bristsjukdom som måste medicineras.
    Bristsjukdom? Av vad?

Ah, du kör oxå med serotoninsnacket....

Jaja....alla verkar ha gått på läkemedels marknadsföringstrick.

Läs:http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918642078X
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 07:20:24 följande:
    Bristsjukdom? Av vad?

Ah, du kör oxå med serotoninsnacket....

Jaja....alla verkar ha gått på läkemedels marknadsföringstrick.

Läs:www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186420...
    Nu ser jag inte så stor mening med att diskutera med dig, men skulle du va den enda som har rätt? Läkarna tjänar för sjutton inget på att folk går på antidepressiva. Man kan ha brist på allt. Så även serotonin.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 07:18:33 följande:
    Eh...hört talas om anknytningsproblem?

Läs på!
    Mina barn hade inga anknytningsproblem. Jo, äldsta sonen, men det beror på autism. Äftligheten är hög, men inte 100.
  • Här och nu
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 22:20:24 följande:
    Förlåt mig måste rätta mig. Det står att det är mot nervösa ångest och spänningstillstånd, Allvarliga orostillstånd, alkohilism med mera. Det är solklart psykofarmaka, innehåller ju efedrin som är snarlikt amfetamin, och detta skrevs ut till gravida.

Det är efedrinet som det innehåller som är psykosstimulerande, så det blrev fel där. Det botar inte psykoser utan ger upphov till dem.

Själv fick jag ångest utav drogen, man blev helt darrig svettig och fick tokångest som jag aldrig haft i hela mitt liv förr, besvären upphörde när jag slutade med medicinen, hört om folk som även fått hallucinationer av denna drog. Begriper icke hur de kan skriva ut den till gravida men men, de skrev ju ut neurosedyn till gravida förr innan de visste bättre.
    Här och nu skrev 2010-07-02 10:41:51 följande:
    Du visar väldigt lite respekt, så det är lönlöst att diskutera ingående. Och restriktiv är man redan, där det går. Men vissa mediciner har inte biverkningar eller väldigt milda, så då behöver man inte var restriktiv. Intressant om du kan svara på ifall diabetiker o hjärtsjuka kan härda ut också.
    Jag undrar vem som inte respekterar vems åsikt. Är din åsikt den enda som ränkas här på tråden eller?  Nej dessa diabetiker eller hjärtsjuka kommer ju att bokstavligen dö ifall de inte får sin medicin, medans en med tex social fobi inte kommer att dö av att hon inte får sin medicin.

Men i de svåra fallen såsom om man är självmordsbenägen annars utan medicin, så är det ju livsnödvändigt att medicinera denne personen även o  den är gravid. Så det finns ju alltid svårare fall.
    Det finns en hel del svåra fall o så dör många själsligt utan medicin. Det gäller inte bara att överleva utan även att leva.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 10:16:38 följande:
    Det finns en hel del svåra fall o så dör många själsligt utan medicin. Det gäller inte bara att överleva utan även att leva.
    Att bota själen med medicin?

Bara det säger ju en hel del....
  • Fru U

Är du emot värktabletter också?

För det är fullt möjligt att lära sig leva med mycket, mycket svår smärta utan att ta en endaste pilla men trots det rekommenderas inte denna metod då den anses inhuman och ganska medeltidsaktig.

Svaren bor i hjärtat
  • Mandarina
    Fru U skrev 2010-07-03 10:50:03 följande:

Är du emot värktabletter också?

För det är fullt möjligt att lära sig leva med mycket, mycket svår smärta utan att ta en endaste pilla men trots det rekommenderas inte denna metod då den anses inhuman och ganska medeltidsaktig.

Å att jämföra äpplen o päron kan man ju oxå göra...
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?