• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 12:58:18 följande:
    Jag med. Jag behöver inte vara stark genom att uthärda bara för sakens skull.

Sen kan man ju välja att välja bort medicin för man tycker biverkningarna är för stora, för hemska, för jobbiga.... men det är ju en helt annan femma
    Jag gick upp 16 kg när jag var tvungen att ta Remeron för att orka existera. Försökte sluta med dem, med det gick helt enkelt inte och jag körde bantardryck istället. Nu har jag äntligen kunnat sluta med Remeron och istället fått diagnos ADD, så jag hoppas jag slipper ta Remeron igen när tillvaron blir tuff på nytt.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:09:52 följande:
    Jag gick upp 16 kg när jag var tvungen att ta Remeron för att orka existera. Försökte sluta med dem, med det gick helt enkelt inte och jag körde bantardryck istället. Nu har jag äntligen kunnat sluta med Remeron och istället fått diagnos ADD, så jag hoppas jag slipper ta Remeron igen när tillvaron blir tuff på nytt.
    Lite nyfiken bara. Din ADD - hur yttrar det sig? Vad är det som är fel på att säga.

Ärligt nyfiken bara.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:21:16 följande:
    Du påstår dig ha fakta.
    Vart påstår jag det? 

Hänvisa gärna till ett inläggsnr så jag kan se själv vart jag skriver det. Eller om det är DU som väljer att tolka det så.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 15:34:31 följande:
    Vart påstår jag det? 

Hänvisa gärna till ett inläggsnr så jag kan se själv vart jag skriver det. Eller om det är DU som väljer att tolka det så.
    Du skriver att serotoninbrist inte finns och att antidepressiva inte botar sjukdomen bla.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 15:33:20 följande:
    Lite nyfiken bara. Din ADD - hur yttrar det sig? Vad är det som är fel på att säga.

Ärligt nyfiken bara.
    Vad kul att du är nyfiken! Men du trodde väl inte på bokstavsdiagnoser? Glad att du vill lära dig iaf. ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Vanligtare bland kvinnor.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 15:44:23 följande:
    Vad kul att du är nyfiken! Men du trodde väl inte på bokstavsdiagnoser? Glad att du vill lära dig iaf. ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Vanligtare bland kvinnor.

Hehe...visste väl att jag skulle få det svaret MEN nu vill jag att svaret kommer från dig och vad som är dina "fel" ?
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 15:47:16 följande:

Hehe...visste väl att jag skulle få det svaret MEN nu vill jag att svaret kommer från dig och vad som är dina "fel" ?
    Jag lägger inte ut så privata saker hursomhelst. ADD är vad ADHD kan vara o det kan va ganska olika, men utan hyperaktivitet alltså.
  • Mandarina
    Här och nu skrev 2010-07-03 15:50:13 följande:
    Jag lägger inte ut så privata saker hursomhelst. ADD är vad ADHD kan vara o det kan va ganska olika, men utan hyperaktivitet alltså.
    Jag frågade inte om ADHD eller hyperaktivitet.

Utan jag frågadede vad dina fel är? Du säger dig ha ADD och då är jag nyfiken på vad som är dina fel så att säga...

Hade det på känn att du inte skulle svara o att svaret skule bli det som du skrev ovan....
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 15:53:41 följande:
    Jag frågade inte om ADHD eller hyperaktivitet.

Utan jag frågadede vad dina fel är? Du säger dig ha ADD och då är jag nyfiken på vad som är dina fel så att säga...

Hade det på känn att du inte skulle svara o att svaret skule bli det som du skrev ovan....
    Vill du inte fatta, eller? De symtom man kan ha vid ADHD kan man ha vid ADD. Det är lika invidividuellt vilken av diagnoserna man än har. Det enda man inte kan ha vid ADD är hyperaktivitet. ELLER så har man så höga krav på sig själv att man döljer hyperaktiviteten. Då kan man ha AD(H)D som min läkare väljer att kalla det. Är man TYDLIGT hyperaktiv, blir diagnosen istället ADHD. Varför skulle jag berätta mina individuella problem? Det gör jag om jag tycker det känns aktuellt och du har inte precis gett det förtroendet i tråden.
  • Göteborgsmamman75
    Här och nu skrev 2010-07-03 10:16:38 följande:
    Det finns en hel del svåra fall o så dör många själsligt utan medicin. Det gäller inte bara att överleva utan även att leva.
    Men jag tror inte på att bota själen med kemiska substanser, jag gör verkligen inte det. Vi har en sån himla övertro på mediciner och preparat som framställs i laboratorier ska göra oss lyckliga i själen. Inget kan vara mer fel.

Det skriv ut för mycket det är min poäng, både till gravida och andra. Sorg tex, det är naturligt i ens liv. Min mamma gick igenom en skilsmässa och dokton skrev ut antidepressiva till henne, för hon var ju deprimerad. Men herregud det är väl normalt att känna sorg ibland när anhöriga dör, när man silkjer sig och i andra livskriser liksom, varför ska sorgen skyfflas undan genom medicinering som om att det vore fel att känna? Det är inte fel att känna. Vare sig sorg eller lycka. Och ibland är man deprimerad det är bara så och det är alla människor till och från de flesta inte kroniskt dock. Det är bara till kronikerna som jag tycker det behövs medicinering.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?