• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • My Girls

Ajdå... jag kände att allt flöt på och att jag bara "gillade att många bollar i luften" och pressade ihop allt; jobb, vänner, sprang till släkten. Vilade knappt på helgerna utan vara bara på gång. Stannade knappt till och funderade. I efterhand fick jag domen att jag alltid har velat visa att jag klarar av allt. Jag har alltid fått höra att jag är så stark, självgående och behöver sällan hjälp. Jag kände att jag ville bli mer och lyckas arbeta upp en bra karriär och inte nöja mig.

Hmm...jag blev sjukskriven under ett års tid. Sen arbetstränade jag upp till heltid och gick samtidigt i samtal under ytterligare ett år. Inom fyra år ungefär så kändes det som att jag var helt ok. Vi började prata barn strax innan jag blev sjukskriven och fyra år senare så insåg vi tillsammans att vi måste söka hjälp.
    Brukar ta det som riktlinje och försöka acceptera i efterhand att när vi hittade tillbaka till den biten så var jag redo att gå vidare igen.
    Så delvis kan jag väl känna liite som Gulletroll, att i det akuta skedet, beroende på hur allvarligt läget är, så kan det vara bra att vänta. Men samtidigt så grundar sig ju mångas depression i just barnlängtan... så jag tycker inte heller man kan säga att människor med psykiska sjukdomar inte får skaffa barn, eller ska låta bli.
    Det kan hända vem som helst att det blir för mycket eller att det kommer någon trigger som får en människa över kanten, utan att de sett signalerna innan.

Jag ville inte alls prata om allt detta öppet tidigare, men nu är det helt ok, även på nätet

• My Girls

Funderade lite mer... kanske tre år... det sista året så kändes allt bra. Vi behövde den tiden helt enkelt bara med varandra.

• Fru U

Tycker du är modig. Själv är jag ganska restrektiv med den typen av detaljer, vill inte bli alltför igenkänd.

Ja, en hel del blir deprimerade av att inte kunna få barn. Helt klart.

SJälv kan jag säga att det inte tog så hårt  men jag har alltid vetat att det skulle bli svårt att få biologiska barn och var helt beredd på att inte ens försöka men så blev det inte.

Men ivf:erna var tuffa, särskilt första (som misslyckades, förmodligen pga en aktiv inflammation i kroppen som "missades") för vi hade så höga förväntningar, men jag blir bara nedstämd numera - aldrig deprimerad.

Tror ett genomgående tema bland de som haft en utmattningsdepression är att man gör för mycket, vill för mycket, tror man kan göra allt. Ensam är stark. Ensam kan göra allt själv. *fuck that*

Svaren bor i hjärtat
  • My Girls

Jag tog det inte så hårt till en början. Efter drygt 1½ år började jag fundera men allt hade sin gilla gång. Väninnor pratade om att söka hjälp, men jag var inte där än. Sen hände en massa annat. Inte förrän senare så fick jag faktiskt lite panikkänsla när jag insåg hur lång tid som hade gått egentligen. Det har jag slagits med i efterhand, även fast jag vet att det har sina orsaker till varför det blev så.
    Sen avlöste läkarbesöken varandra under ett års tid och då gick jag på absolut halvfart igen. Senaste året har jag arbetat stenhårt på att acceptera allt. Jag var inte den som sprang till läkaren vid första anblick av problem. Vi hade det ju bra iaf . Så även fast jag velat slå på mig för tiden som gick, så kan jag inte göra det.
    Vi pratade en tid tom om att det inte alls var viktigt att vara gravid och vänta barn så, utan började undersöka adoption och sen hade vi ju djuren hemma Lite kluvet, men jag tror i allt som var så började vi leva som frivilligt barnlösa också .

Precis. Man vill för mycket, man klarar minsann allt själv och gärna på så kort tid som möjligt. Det ska bara fungera och helt plötsligt har man tagit sig vatten över huvudet för att man har för höga ambitioner på en och samma gång.

Jag tänker lite så att det finns säkert några som vet vem jag är irl, om de har klurat ut mitt nick sen jag bytte, och de får gärna läsa min historia så kanske de förstår mig bättre, om de snubblade över mig efter att allt har hänt.

• Här och nu
    Doktorn skrev 2010-07-03 23:27:55 följande:
    Aha, det förklarar en hel del.

1) Det var jag som tog upp att en läkare alltid måste utesluta annan förklaring till symtomen innan en psykiatirsk diagnos sätts. Som exempel tog jag schizofreni med dess mer extensiva utredningar.  På det inlägget svarade du "Nej, det är verkligen inte nödvändigt med hjärnundersökningar först." vilket är helt felaktigt beträffande schizofreni. Förmodligen en ren kommunikationsmiss mellan oss alltså.

2) Du ska förstås lita på vad dina läkare sagt. Diagnosen sätts genom den undersökning som görs under samtalet. Skattningsskalan är ett hjälpmedel för att bedöma symtomens svårighet, inte verktyg som ger en korrekt diagnos.Ibland händer det att man som läkare förenklar resonemanget och säger saker som att "om vi svarar på dessa frågor så kan vi se om du är deprimerad".  Dessvärre är inte verkligheten så enkel. 

3) Jag har full förståelse för att du har uppfattat och tolkat de budskap som dina läkare gett dig under din egen sjukdom, men det är inte samma sak som att vara utbildad inom psykiatri. Jag kan lova dig att allt jag skrivit är helt korrekt och i överensstämmelse med hur man arbetar med psykiatrisk diagnostik.    Jag har jobbat tillräckligt många år och undervisar på högskola i ämnet, så jag vet vad jag talar om.
    Jag har studerat psykologi också, men ville bara förklara hur det går till i rent praktiskt. Som deprimerad lär man snabbt känna många andra drabbade o jag har genom mina 8 år hört 2 av ca 100 som gjort fysiska undersökningar först.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 23:37:19 följande:
    När jag fick min utmattningsdepression (dvs när den blommade ut helt o fullt) så hade terapi inte gjort ett skit för mig.

När medicin hade gjort sitt, när jag återigen kunde ta på mig, tugga mat DÅ först kunde terapi göra nytta.

Det går inte att få någon att må bättre (genom terapi) om personen inte ens kan föra ett samtal eller lyssna.
    Klart som korvspad. Utan att resa dig upp är det omöjligt att gå. Ett försök till jämförelse så här i ottan.
  • Doktorn
    Här och nu skrev 2010-07-04 06:23:51 följande:
    Jag har studerat psykologi också, men ville bara förklara hur det går till i rent praktiskt. Som deprimerad lär man snabbt känna många andra drabbade o jag har genom mina 8 år hört 2 av ca 100 som gjort fysiska undersökningar först.
    Jo, men att man är drabbad själv och lär känna många drabbade gör ju att man bildar sig en uppfattning om hur det är at vara patient och hur utredningar bedrivs "från patientsidan".  Att ha varit i tingsrätten 10 gånger gör inte en person till utbildad jurist - även om man är kompis med 100 andra som också varit i tingsrätten, om du förstår vad jag menar.

Vet inte hur mycket du känner till om DSM-IV, valideringsbakgrunden till BDI respektive Montgomery-Åsberg och liknande helt grundläggande begrepp inom psykiatrisk diagnostik, men jag tror inte du har förstått hur mycket som försiggår "bakom kulisserna" när man blir undersökt med misstanke om depression. Det man själv ser och märker, en skattningsskala, är i själva verket en mycket liten del av diagnostiken men ett värdefullt hjälpmedel för utvärdering av behandlingseffekten.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Här och nu
    Doktorn skrev 2010-07-04 08:33:16 följande:
    Jo, men att man är drabbad själv och lär känna många drabbade gör ju att man bildar sig en uppfattning om hur det är at vara patient och hur utredningar bedrivs "från patientsidan".  Att ha varit i tingsrätten 10 gånger gör inte en person till utbildad jurist - även om man är kompis med 100 andra som också varit i tingsrätten, om du förstår vad jag menar.

Vet inte hur mycket du känner till om DSM-IV, valideringsbakgrunden till BDI respektive Montgomery-Åsberg och liknande helt grundläggande begrepp inom psykiatrisk diagnostik, men jag tror inte du har förstått hur mycket som försiggår "bakom kulisserna" när man blir undersökt med misstanke om depression. Det man själv ser och märker, en skattningsskala, är i själva verket en mycket liten del av diagnostiken men ett värdefullt hjälpmedel för utvärdering av behandlingseffekten.
    Ja, inte görs en massa fysiska undersökningar iaf. För det mesta inte en enda.
  • Stealth
    Här och nu skrev 2010-07-03 22:23:51 följande:
    Jag jobbar inte med det utan är själv deprimerad. Nej, man gör inte hjärnundersökningar först. Har bara hört ett par enstaka i hela landet som gjort det. Schizofreni har jag inte nämnt öht. Jag litar på det som MINA läkare sagt. 99% av alla jag känner med depression har ett samtal med läkaren, gör ev. en skattningsskala o får pröva antidepp.
    Då är jag en av de enstaka plus mina gamla kollegor då. Både skiktröntgen och alla blodprover och prov för något med sköldskörteln togs på oss alla. Jag genomgår fortfarande till mitt stora förtret undersökningar för att utesluta att jag inte får  en brist också, som addition till min "sjukdom"

Det verkar som att de kommuner jag varit sjuk i sköter detta bättre.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Här och nu
    Stealth skrev 2010-07-04 12:21:02 följande:
    Då är jag en av de enstaka plus mina gamla kollegor då. Både skiktröntgen och alla blodprover och prov för något med sköldskörteln togs på oss alla. Jag genomgår fortfarande till mitt stora förtret undersökningar för att utesluta att jag inte får  en brist också, som addition till min "sjukdom"

Det verkar som att de kommuner jag varit sjuk i sköter detta bättre.
    För mig o de jag känner räcker den behandling vi fått.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?