Här och nu skrev 2010-07-04 06:23:51 följande:
Jag har studerat psykologi också, men ville bara förklara hur det går till i rent praktiskt. Som deprimerad lär man snabbt känna många andra drabbade o jag har genom mina 8 år hört 2 av ca 100 som gjort fysiska undersökningar först.
Jo, men att man är drabbad själv och lär känna många drabbade gör ju att man bildar sig en uppfattning om hur det är at vara patient och hur utredningar bedrivs "från patientsidan". Att ha varit i tingsrätten 10 gånger gör inte en person till utbildad jurist - även om man är kompis med 100 andra som också varit i tingsrätten, om du förstår vad jag menar.
Vet inte hur mycket du känner till om DSM-IV, valideringsbakgrunden till BDI respektive Montgomery-Åsberg och liknande helt grundläggande begrepp inom psykiatrisk diagnostik, men jag tror inte du har förstått hur mycket som försiggår "bakom kulisserna" när man blir undersökt med misstanke om depression. Det man själv ser och märker, en skattningsskala, är i själva verket en mycket liten del av diagnostiken men ett värdefullt hjälpmedel för utvärdering av behandlingseffekten.