• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Fru U
    Gulletroll skrev 2010-07-03 11:06:51 följande:
    Å att jämföra äpplen o päron kan man ju oxå göra...
    Du anser att det är två olika saker eftersom du inte anser att den allmänt gällande hanteringen av depression är korrekt.

Jag vet om inte du svarat innan och jag missat svaret men jag frågade tidigare hur du tänker om att antidepressiv medicin faktiskt fungerar (och ger människor livet åter). Varför fungerar medicinerna om, det du anser är en teori, är fel?
    Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 11:27:55 följande:
    Du anser att det är två olika saker eftersom du inte anser att den allmänt gällande hanteringen av depression är korrekt.

Jag vet om inte du svarat innan och jag missat svaret men jag frågade tidigare hur du tänker om att antidepressiv medicin faktiskt fungerar (och ger människor livet åter). Varför fungerar medicinerna om, det du anser är en teori, är fel?
    Precis, jag undrar också varför de funkar.
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 10:50:03 följande:

Är du emot värktabletter också?

För det är fullt möjligt att lära sig leva med mycket, mycket svår smärta utan att ta en endaste pilla men trots det rekommenderas inte denna metod då den anses inhuman och ganska medeltidsaktig.

Ja, kan man ta bort sjukdom med medicin föredar jag ju det istället för att visa att jag står minsann ut ändå.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 10:31:58 följande:
    Att bota själen med medicin?

Bara det säger ju en hel del....
    Förklara då vad det säger om du vet. Själen finns i kroppen och själen är beroende av hjärnan, som är en fysisk kroppsdel. Undrar verkligen hur du tänker och en trevligare ton verkar du ha bestämt dig för att skippa.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-02 17:20:38 följande:
    Har man en deppression då skaffar man inte barn, man får fasiken tänka lite oxå!! Det fattar väl vem som helst - den mamma som lider av psykisk ohälsa kommer ju garanterat barnet oxå få det!! Läs på folk, hört talas om anknytning och sambandet mellan psykisk hälsa???

Har man en stress som man inte kan hantera utan resulterar i "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ"-känslor så tar man tag i det först!! Man tar tag i sitt känsloliv och lär sig hantera det och SEN skaffar man barn!
    Och om depressionen inte går över då? Du hade inte skaffat barn om du inte blivit frisk? Frågan är om man är frisk när man är väldigt bitter. De flesta har någon krämpa och mycket är ärftligt. Jorden skulle bli bra glesbefolkad då. Och de som skaffat barn och SEN fått depression, ska de adoptera bort barnen?
  • Här och nu

Depression är klassat som en folksjukdom. Ska inte feta, hjärtsjuka, diabetiker, allergiker mm skaffa barn heller?

• Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-02 17:13:45 följande:
    Ursäkta mig men DU verkar ha stora problem att skilja på fakta och personliga åsikter.
    Du påstår dig ha fakta.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-02 17:20:38 följande:
    Har man en deppression då skaffar man inte barn, man får fasiken tänka lite oxå!! Det fattar väl vem som helst - den mamma som lider av psykisk ohälsa kommer ju garanterat barnet oxå få det!! Läs på folk, hört talas om anknytning och sambandet mellan psykisk hälsa???

Har man en stress som man inte kan hantera utan resulterar i "JAGORKARINTEJAGORKARINTESNÄLLALÅTMIGDÖ"-känslor så tar man tag i det först!! Man tar tag i sitt känsloliv och lär sig hantera det och SEN skaffar man barn!
    Känsloliv. Jag har en ämnebrist i hjärnan. Det PÅVERKAR känslorna, men kan inte botas genom känslorna.
  • Fru U
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:15:20 följande:
    Ja, kan man ta bort sjukdom med medicin föredar jag ju det istället för att visa att jag står minsann ut ändå.
    Jag med. Jag behöver inte vara stark genom att uthärda bara för sakens skull.

Sen kan man ju välja att välja bort medicin för man tycker biverkningarna är för stora, för hemska, för jobbiga.... men det är ju en helt annan femma
    Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-03 12:58:18 följande:
    Jag med. Jag behöver inte vara stark genom att uthärda bara för sakens skull.

Sen kan man ju välja att välja bort medicin för man tycker biverkningarna är för stora, för hemska, för jobbiga.... men det är ju en helt annan femma
    Ja, men då får man ju må därefter tills nya mediciner tagits fram. Och jag anser att man är lika stark om man tar medicin som om man avstår. Det är starkt att komma fram till vad man själv mår bäst av,
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?