• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Stealth
    Här och nu skrev 2010-07-04 12:24:45 följande:
    För mig o de jag känner räcker den behandling vi fått.
    Jaha? Så ni vet inte ens om ni har vitaminbrister Foten i munnen?
    Det låter ju sådär faktiskt.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Fru U

Jag tog b12-blodprov (eftersom det är vanligt med brist på b12 när man har den sjukdomen jag har). That what it, liksom.

Jag gjorde ingen skattning, fyllde inte i några formulär.

Men å andra sidan var det ganska solklart att det var en utmattningsdepression jag hade, en unge hade kunnat konstatera det

Jag pratade med läkaren  (en medicinläkare) och så började jag med antidepressiv medicin. Han skickade så klart en remiss till kommunens psykiatrimottagning men dit kom jag först 6-8 månader senare och så fort jag fick huvudet över vattenytan (dvs kunde börja tänka lite) så ringde jag själv till en psykiatriker för att få experthjälp med just medicinen o dosering...

Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    Stealth skrev 2010-07-04 12:29:21 följande:
    Jaha? Så ni vet inte ens om ni har vitaminbrister Foten i munnen?
    Det låter ju sådär faktiskt.
    Så länge antideppen funkar räcker det för mig.
  • Kinsale
    Här och nu skrev 2010-07-04 12:04:09 följande:
    Ja, inte görs en massa fysiska undersökningar iaf. För det mesta inte en enda.
    Hmm, det där måste bero på vart man bor och vilken läkare man har. Jag har gjort flera undersökningar och lämnat en massa prover och de jag känner har också fått göra så. Konstigt att det är så annorlunda?
  • BlommyNess12

Antagligen har en läkare gjort bedömningen att det är bättre att fortsätta med medicineringen än att sluta med den. Det finns ju de som utgör ett hot mot sig själv och andra utan medicinering men som är precis som vem som helst när de äter medicin.

• Anaiah
    MickeN1973 skrev 2010-06-26 09:50:44 följande:

Varför finns det kvinnor som äter psykofarmaka när de är gravida.

Det är bevisat att det är skadligt för fostret

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-27 00:31
    Vissa var missnöjda med en dansk tidning som källa

www.biomedcentral.com/1756-0500/3/176/abstrac...

www.biomedcentral.com/content/pdf/1756-0500-3...
    För att enbart svara på TS fråga, för att riskerna med att inte medicinera svårt deprimerade kvinnor överstiger riskerna med att göra det.
  • Doktorn
    Här och nu skrev 2010-07-04 12:04:09 följande:
    Ja, inte görs en massa fysiska undersökningar iaf. För det mesta inte en enda.
    Om du med "för det mesta" syftar på att varken du eller dina vänner som också diagnostiserats med depression inte blivit undersökta med blodtryck, puls och auskultation ("lyssning") av hjärta och lungor så har ni alla märkligt slarviga läkare.  En läkare ska veta hur man utreder någon som lider av depressiva besvär (vilket inte är samma sak som att bli diagnostiserad med sjukdomen depression).  I synnerhet om man sedan väljer att skriva ut receptbelagda läkemedel för att behandla besvären.

Om du/ni har blivit undersökta på det viset så har man redan vid den tidiga diagnostiken minskat sannolikheten att kroppslig sjukdom ligger bakom besvären (och då har man ju faktiskt gjort "en massa fysiska undersökningar").

Jag förstår att du är av åsikten att läkemedel inte alltid är en bra lösning eftersom många av de du känner kan gå med vitaminbrist, sänkt sköldkörtelfunktion, osv -- antidepressiva läkemedel hjälper förstås inte över huvud taget vid dessa tillstånd.  Att "provbehandla" och låta någon känna på biverkningarna när man från början är nedstämd på grund av kroppslig sjukdom är ju förenat med livsfara med tanke på hur många med depressiva symtom som har självmordstankar.  Hoppas innerligt att du/ni har noggrannare läkare än så!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Stealth
    Här och nu skrev 2010-07-04 15:58:26 följande:
    Så länge antideppen funkar räcker det för mig.
    Dr Kungen ar svarat skitbra i inlägg 597.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Doktorn
    Stealth skrev 2010-07-04 23:07:29 följande:
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Här och nu
    Stealth skrev 2010-07-04 23:07:29 följande:
    Må så vara, men jag litar på mina läkare.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?