• Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?
  • Här och nu
    Doktorn skrev 2010-07-04 16:51:24 följande:
    Om du med "för det mesta" syftar på att varken du eller dina vänner som också diagnostiserats med depression inte blivit undersökta med blodtryck, puls och auskultation ("lyssning") av hjärta och lungor så har ni alla märkligt slarviga läkare.  En läkare ska veta hur man utreder någon som lider av depressiva besvär (vilket inte är samma sak som att bli diagnostiserad med sjukdomen depression).  I synnerhet om man sedan väljer att skriva ut receptbelagda läkemedel för att behandla besvären.

Om du/ni har blivit undersökta på det viset så har man redan vid den tidiga diagnostiken minskat sannolikheten att kroppslig sjukdom ligger bakom besvären (och då har man ju faktiskt gjort "en massa fysiska undersökningar").

Jag förstår att du är av åsikten att läkemedel inte alltid är en bra lösning eftersom många av de du känner kan gå med vitaminbrist, sänkt sköldkörtelfunktion, osv -- antidepressiva läkemedel hjälper förstås inte över huvud taget vid dessa tillstånd.  Att "provbehandla" och låta någon känna på biverkningarna när man från början är nedstämd på grund av kroppslig sjukdom är ju förenat med livsfara med tanke på hur många med depressiva symtom som har självmordstankar.  Hoppas innerligt att du/ni har noggrannare läkare än så!
    Nu får ju antidepp ingen funktion om man inte ÄR deprimerad. Och jag tycker mina och mina vänners läkare agerat hur bra somhelst.
  • Här och nu
    Om du med "för det mesta" syftar på att varken du eller dina vänner som också diagnostiserats med depression inte blivit undersökta med blodtryck, puls och auskultation ("lyssning") av hjärta och lungor så har ni alla märkligt slarviga läkare.  En läkare ska veta hur man utreder någon som lider av depressiva besvär (vilket inte är samma sak som att bli diagnostiserad med sjukdomen depression).  I synnerhet om man sedan väljer att skriva ut receptbelagda läkemedel för att behandla besvären.

Om du/ni har blivit undersökta på det viset så har man redan vid den tidiga diagnostiken minskat sannolikheten att kroppslig sjukdom ligger bakom besvären (och då har man ju faktiskt gjort "en massa fysiska undersökningar").

Jag förstår att du är av åsikten att läkemedel inte alltid är en bra lösning eftersom många av de du känner kan gå med vitaminbrist, sänkt sköldkörtelfunktion, osv -- antidepressiva läkemedel hjälper förstås inte över huvud taget vid dessa tillstånd.  Att "provbehandla" och låta någon känna på biverkningarna när man från början är nedstämd på grund av kroppslig sjukdom är ju förenat med livsfara med tanke på hur många med depressiva symtom som har självmordstankar.  Hoppas innerligt att du/ni har noggrannare läkare än så!
    Ingen av de vänner jag pratar om har haft självmordstankar.
  • Fru U
    Här och nu skrev 2010-07-05 07:09:52 följande:
    Ingen av de vänner jag pratar om har haft självmordstankar.
    Men det är så att man eg ska hållas under extra koll de första veckorna eftersom det är välkänt att man kan börja må mycket sämre och även om man inte haft de tankarna så kan man få dem.

(själv blev jag dock euforisk, inte pga för hög dos utan för att jag blev hög på att få livet åter)
    Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-07-05 08:36:19 följande:
    Men det är så att man eg ska hållas under extra koll de första veckorna eftersom det är välkänt att man kan börja må mycket sämre och även om man inte haft de tankarna så kan man få dem.

(själv blev jag dock euforisk, inte pga för hög dos utan för att jag blev hög på att få livet åter)
    Har aldrig hört om nån som hålls under sån koll. Jag har också varit hög på att få livet åter.
  • Stealth
    Fru U skrev 2010-07-05 08:36:19 följande:

Jag blev satt under extrakontroller, ocj jag blev hypoman... tur att de hade koll för jag var som ett korsstygn i humöret ...
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Här och nu

Jag har t.o.m fått testa medicin mot ADHD utan fullständig utredning, men så är det också en mycket erfaren psykitater jag fått. Han har dispens att ställa den diagnosen, fast det egentligen är psykologer som gör det iaf på denna klinik.

• Omorfia

För det första; tack för riktigt bra och relevanta inlägg i tråden! Hjärta

Jag har funderat på det här i efterhand då jag fick citalopram utskrivet utan någon kroppslig undersökning öht. Min väg till SSRI tog iofs ganska lång tid, spelar det roll? Om du orkar läsa, så här var det för mig:

Jag kom till akuten för att sys när jag i affekt skurit mig djupare än vanligt. Jag fick lite panik och åkte till akuten (ett misstag tyckte jag då) där jag efter omplåstring tillfrågades om jag ville få komma till psykakuten av en underbar akutsyrra. Jag hade då varit tvungen att prata med både en ssk och en läkare och var lite "on a roll" och jag ville ju faktiskt ha hjälp.

Väl på psykakuten fick jag prata med ännu en underbar läkare som ställde bra frågor som ledde till att jag för första gången erkände att jag hade självmordstankar dagligen, spydde 1-5 ggr om dagen och hade skurit mig av och till sedan tonåren (jag var 25 år när jag kom i kontakt med sjukvården). Jag fick en remiss till den psykiatriska öppenvårdsmottagningen och en KBT-psykolog. Psykologen var förstås också helt underbar men vi övergav ganska snart KBT'n eftersom kräkningarna och skärandet bara var ett symptom och inte mitt huvudsakliga problem. Jag hade inte särskilt svårt att låta bli att skära mig och spy när jag kunde prata med någon och prata om hur jag kände mig istället.

Efter ett år med den kognitiva terapin hade jag tyvärr fortfarande självmordstankar, även fast jag upplevde de verktyg jag fick genom terapin som bra så kunde jag inte stoppa den "emotionella hissen" ner i avgrunden så fort någonting negativt hände. Jag föreslog själv att jag skulle testa SSRI och fick prata med mottagningens psykiatriker som skrev ut citalopram efter ett samtal.

För mig försvann självmordstankarna nästan på en gång efter att jag börjat med medicinen och en helt ny värld av hopp visade sig. Medicinen visade mig hur det var att vara normal och gav en trygghet. Jag visste att den funkade, så om det sket sig igen så kunde jag börja med medicin. Helt plötsligt hade jag en framtid. Har en framtid. Jag åt citalopram i 9 månader och hade bara några dagar av yrsel av och till när jag slutade med dem. När jag började med tabletterna upplevde jag muntorrhet som enda biverkning. Helt klart värt det för mig.
  • Doktorn
    Här och nu skrev 2010-07-05 07:08:56 följande:
    Nu får ju antidepp ingen funktion om man inte ÄR deprimerad. Och jag tycker mina och mina vänners läkare agerat hur bra somhelst.
    Precis, så att sätta in antidepressiva läkemedel bara för att man uppvisar depressiva symtom kan bli hur fel som helst!  Det gäller att ställa rätt diagnos med en fullständig utredning, så att man inte felbehandlar när skälet till att någon upplever depressiva symtom (vilket är det som syns på skattningsskalor) egentligen inte är sjukdomen depression.

Vad bra att du och dina vänner ha bra läkare, då är ni väl grundligt utredda då.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Här och nu
    Doktorn skrev 2010-07-05 11:44:37 följande:
    Precis, så att sätta in antidepressiva läkemedel bara för att man uppvisar depressiva symtom kan bli hur fel som helst!  Det gäller att ställa rätt diagnos med en fullständig utredning, så att man inte felbehandlar när skälet till att någon upplever depressiva symtom (vilket är det som syns på skattningsskalor) egentligen inte är sjukdomen depression.

Vad bra att du och dina vänner ha bra läkare, då är ni väl grundligt utredda då.
    Alla jobbar inte på samma sätt som du. De allra flesta inte. Sen kan iofs min depression ha ADHD som grundorsak, men kunskapen om det har ökat på bara en kort tid och jag är glad att jagt fick antipdepp direkt. Fysiska undersökningar kunde gjorts sen i så fall.
  • Doktorn
    Här och nu skrev 2010-07-05 11:49:07 följande:
    Alla jobbar inte på samma sätt som du. De allra flesta inte. Sen kan iofs min depression ha ADHD som grundorsak, men kunskapen om det har ökat på bara en kort tid och jag är glad att jagt fick antipdepp direkt. Fysiska undersökningar kunde gjorts sen i så fall.
    Nej, naturligtvis jobbar inte alla som jag.  Det som är värt att veta är ju att både Socialstyrelsen och de som utbildar läkare inom psykiatri tycker att vi ska följa de internationella riktlinjer från WHO som ligger till grund för den internationella diagnosmanualen DSM-IV.  Där står tydligt att andra kroppsliga sjukdomar som förklaring till depressiva symtom måste vara rimligt osannolika eller helst uteslutna för att diagnosen depression ska kunna sättas.  Men visst finns det enstaka läkare som skiter i WHO, Socialstyrelsen och svenska riktlinjer för diagnostik och behandling.

Mer troligt är dock att din läkare är kunnig, välbildad och följer gällande riktlinjer utan att du tänkt på vilka undersökningar som faktiskt genomförts. Då rör det hela sig om ett enkelt missförstånd.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?