• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Celine1976

Hej allihopa!

Här kommer en till Glad är det ok om jag också hakar på?

Har precis köpt radhus i Sollentuna (Töjnan). Har 2 pojkar, 3,5 år och 1 år. Är föräldrarledig till augusti med lillkillen. Vi flyttar nog inte förrän i sommar eftersom vi ska renovera en hel del innan flytten. Tittar på förskolor i närheten och tänkte höra om ni har tips på bra förskolor i området? Igelkottens förskola låg närmast men har också lång kö. Såg på kommunens hemsida att det fanns platser på någon temporär förskola i centrum. Vet ni något om den? Tänkte börja ringa runt i morgon....

• strojes

Välkommen hit Celine!

Jag bor med min familj i Viby (norra delen av Sollentuna). Familjen består av maken och tre tjejer (6 år, 3 år och 3 år). Bodde i Töjnan innan vi köpte huset vi bor i nu men vi flyttade innan stora tjejen började på dagis.
    Ställ sonen i kön även om den känns lång det kan ju bli nån ströplats bland de stora barnen som inte blir fylld. Och så får ju alla ställa sina barn i kö till 5 alternativ så många i kön har ju redan plats och kan ju faktiskt tacka nej. Ring runt och be om att få komma och titta på olika ställen så du ser hur det ser ut och prata lite med personalen.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Mondino

Hej Celine! Och välkommen till Töjnan när ni väl fått iordning ert nya boende.
    Här har du en till i radhus i Töjnan men jag bor på Ryavägen och misstänker att ni köpt lite närmare centrum. Som du redan sett så är Igelkotten och Töjnaskolans Förskola  det som finns i "kvarteret". Och precis som Skydyver säger så kan det se otröstligt ut när man hamnar sist i kön. Men i höstas fick bekanta till mig plats på Töjnan trots att dom var nyinflyttade, så det kan nog rulla på i kön om man har tur...
    Både Igelkotten och Töjnans förskola hamnar ju sen i Töjnaskolan. Förskolan i centrum har jag faktiskt inte hört nånting om...

Min minsta är också 3,5 lite drygt så vi får se om grabbarna kommer på samma ställe (Theo går på Töjnaskolans förskola på avdelning Björnen och vi är nöjda )

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • Celine1976

Hej! Tack!

Mondino, det stämmer. Vi kommer att bo på Rådjursstigen. Ska besöka Igelkotten och Töjnans förskola nästa vecka. Inte för att jag tror vi får plats men man hoppas! Glad Ringde och frågade angående den temporära förskolan och den skulle stängas i augusti. Ringde också till Love och Fröhuset för att få besöka de. Ska också ringa o kolla Bagarbyvägens förskola, hört något om den?

Vet någon vad som händer om man inte får plats på någon av de 5 man har valt? Det hade varit skönt om man fick en förskola i närheten.

• korfu08

Välkommen Celine ! Ställ dem i kö, vi bor i Edsberg jag och min man och vår femåriga dotter, blev fem i februari.
    Vi är missnöjda med dotterns förskola, den har falerat helt, från att ha varit en av den bästa i Edsberg så är det en av den sämsta idag känns det som, så i november ställde jag henne i kö till två andra förskolor och jag trodde aldrig vi skulle få ett nytt dagis till henne, med tanke på att hon endast har ett år kvar, men det fick vi. Så i augusti börjar hon på Bi kupan här i Edsberg och då var kön jättelång när jag ställde henne där och vi bara stått ett par månader i kö och den kändes kanon när vi var där på besök. Så man kan få plats trots lång kö.

Till helgen blir det lugnt. Vi skall med Johanna på simskola på lördag och sedan skall hon ha en kompis här och leka med på söndag och det blir skoj.
    Skönt att det börjar bli lite våraktigt ute och hoppas snart att snön smälter.

• korfu08

En helg till ända, och igår var Johanna på simskola och det går bra för henne och hon gillar det och idag hade hon en kompis på besök idag.
    Det var bästa kompisen och de leker jättebra tillsammans och det är så skönt

I annat fall har det varit en lugn helg och har inte gjort nåt särskilt. Denna vecka får vi besök från Tyskland på jobbet, de skall revidera hos oss och det är inte så lätt att förklara sitt jobb på engelska, men det får gå bra.

Jag är rätt trött så jag skall sova gonatt.....

• Playing the angel

Tittar in hos er i Sollentuna. Här kommer familjen också bli Sollentunabor inom några månader. Flyttar från söderort till centrumområdet i juni. Har två barn, en son på snart 3 år och en dotter på 8 månader. 

Träffas ni något här i tråden? Kommer nog törsta på bekantskaper när vi landat där

Vi är också precis som ni Celine1976 lite småoroliga över förskolesituationen. Den ser allt annat än ljus ut. Vi har ställt oss i kö på de fem man har möjlighet till nu, men ligger på över plats 100 på flertalet. Tack och lov är jag föräldraledig nu fram till i aug och sen ska min man vara hemma 6-12 mån med lilltjejen så stora grabben får väl också vara hemma tills vi fått något. Vet någon hur det fungerar, får man erbjudande om annan fsk än de fem om det är så att ingen av de kan erbjuda plats till önskat datum? 

• Mondino

Hej Playing the angel!! Och välkommen hit! Kanske du läst lite av dom senaste inläggen så ser du att jag är Töjnabo med 3 barn, sambo, boendes i radhus.
    Och grattis till inflytt till vår fina kommun
    Gällande det här med förskoleplatser så tror jag inte du ska vara alltför orolig, precis som Skydiver säger så kan man statistiskt sett dela sin köplats med 5 så får man en mer realistisk kö. Dom som står i kö kan ju trots allt bara tacka ja till en av dom 5 platserna dom köar till. Sen säger ju lagen att kommunen är skyldig att skaka fram förskoleplats inom 3 månader men det betyder ju oxå att man kan hamna en bit bort i kommunen.

Dom flesta som hänger här i tråden har hängt ihop sen våra 3-4-åringar var nyfödda och hängde lite på olika öppnis och hittade på lite under våra mammaledigheter. En del har fått barn nr 2 och körde då repris på hängandet (va rätt avis då kan jag säga) Men å andra sidan är jag definitivt klar med barnafödandet!

Hur är det med alla andra?! Saknar lite vardagsuppderingar från er alla.. eller jaa.. Korfu: du är ju flitig att uppdatera, så dig har man ju koll på.

Var en liten stund sen jag tittade in. Tempot är som vanligt men nu går det mesta snart i mål. Christian har 2 matcher kvar sen är matchsäsongen över. Elina har sin sista innebandymatch imorron för denna säsongen och Theo då.. jaaa.. han åker nog skridskor för sista gången imorron för den här vintern.

Christian har dryga månaden kvar till körkortet (hoppas jag!!) Teorikursen börjar första veckan i april och sen bara halkkörningen sen kör han upp så snart han fyllt. Vi ska boka uppkörningstid nu till veckan. Och när den ena blir klar är det dags för nästa. Allt är inskickat för Elina så nu ska hon bara gå handledarkursen nästa vecka så är det hennes tur att börja träna.

Annars går allt annat sin gilla gång!! Theo har fått ny operationstid 1 april (vilket skämt ) Ska bli skönt att få det där gjort.

Christian -93, Elina -94, Theo -07
Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!