Inlägg från: Playing the angel |Visa alla inlägg
  • Playing the angel

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Tittar in hos er i Sollentuna. Här kommer familjen också bli Sollentunabor inom några månader. Flyttar från söderort till centrumområdet i juni. Har två barn, en son på snart 3 år och en dotter på 8 månader. 

Träffas ni något här i tråden? Kommer nog törsta på bekantskaper när vi landat där

Vi är också precis som ni Celine1976 lite småoroliga över förskolesituationen. Den ser allt annat än ljus ut. Vi har ställt oss i kö på de fem man har möjlighet till nu, men ligger på över plats 100 på flertalet. Tack och lov är jag föräldraledig nu fram till i aug och sen ska min man vara hemma 6-12 mån med lilltjejen så stora grabben får väl också vara hemma tills vi fått något. Vet någon hur det fungerar, får man erbjudande om annan fsk än de fem om det är så att ingen av de kan erbjuda plats till önskat datum? 

• Playing the angel

Tack =)! Ja jag tror Sollentuna kommer bli toppen. Anledningen till att vi flyttar är våra arbeten. Båda arbetar i Kista/Akalla området och att pendla dessa 8 mil var varje dag, ja det är allt annat än skoj. Lägger hellre den tiden på våra små och varandra. Det måste bara bli bra =). Det enda som känns jobbigt det är mammahjärtat som svider lite när man ska slita upp sonen från sina nyfunna vänner, men barn anpassar ju sig snabbt och sin stora trygghet har han ju ändå kvar. Sen har ju även vi våra liv egentligen på södra sidan, så man får hoppas att det inte blir svårt att lära känna nya människor.

Har precis insett att det finns alpin backe där borta och det blev en glädjens moment. Vi bor nu i Tullinge, inte långt från Flottsbro och Lida som jag med sorg i hjärtat lämnar.

Beccagrodan - Vad är det du läst? Hoppas ni hittar något bra boende snart. Vi spanar också på br/radhus/hus. Sålde vårt nu, men har tagit en hyresrätt i Sollentuna för att få känna oss för lite först. Så himla svårt att veta vart man vill landa, men Sollentuna har i varje fall valmöjligheterna i och med att kommunen är rätt stor och det finns både lantliga och centrala lägen samt hus, radhus och lägenheter i varierad prisklass så det känns ju bra.

• Playing the angel
    strojes skrev 2011-03-21 18:17:57 följande:

Halloj allihopa! Skickar en hälsning från de norra delarna av landet! Vi är på skidsemester i Hemavan. Idag har Malin gått första dagen i skidskola (steg 2), vilket hon tyckte var superkul. Efter en drickapaus i restaurangen efter skolans slut 10.30 ville hon åka igen och halv ett fick vi tillslut in henne igen för lunch.
    I lördags gjorde vi en skoterutflykt och grillade korv på fjället.
    Imorgon bitti är det dags för backen igen och Malins skidskola. Hoppas vädret är lite bättre så vi kan ta oss längre upp i liftsystemet efter skolan imorgon. Blåsigt och snöigt idag och plusgrader så vi var rejält blöta när vi åkte hem.

Åh så härligt! Vi var nyss uppe i Härjedalen 10 dagar, kom hem i onsdags och tanken var att det skulle bli en massa skidåkning. Tyvärr låg båda barnen däckade i förkylning och hög feber så vår efterlängtade utesemester blev en innesemester istället =(.
  • Playing the angel
    Celine1976 skrev 2011-03-30 11:40:40 följande:
    Hej allihopa!

Nu är det bara 2 veckor kvar tills vi får nycklarna till radhuset! Hoppas renoveringen går snabbt så vi får flytta in så snart som möjligt Glad

Har besökt 5 förskolor i närheten och 3 av de kändes bra. Vet ni något om Sofielunds förskola? Orkar inte besöka fler förskolor utan det får bli mitt fjärde val....tror jag.

Tydligen är våren här om några dagar! Längtar till att slippa dra på ungarna overall! 
    Spännande! Skönt att flytta in när det är helt klart =)

Vi vill ha Sofielunds. Tycker den känns jättebra. Ny, fräsch, stor gård och i anslutning till skola. Det enda som jag känner är negativt är läget intill Sollentunavägen. Har ni stått länge i kö, kön dit är lååång. Tror det är över 120 nu..
  • Playing the angel
    korfu08 skrev 2011-03-27 21:38:47 följande:
    Har fått nån form av vårförkylning och hoppas att den ger med sig snart. Vi har idag varit på IKEA och handlat nya balkongmöbler och de kommer vi att trivas jättebra med. Så nu skall vi sälja de gamla.

I går var Johanna på kalas hos bästa kompisen och på tisdag skall jag på intervju för ett jobb som ligger 20 min härifrån och det vore inte dumt att få så kort resväg.

Är rejält trött och sliten annars, så jag ser fram emot lite ledigt vid påsk om ett par veckor.
    Hur kändes intervjun? Hoppas det blir något. Krya på dig också!
  • Playing the angel

Korfu08 - Hoppas det blir något iallafall då =)

Mondino - Oj, vad har han gjort för operation?

BeccaGrodan -  Precis en sån utbildning ska en nära vän börja på i höst, låter som en bra utbildning. Skönt att ha jobb biten klar redan =). Vi håller också ögonen öppna efter radhus, men det behöver inte nödvändigtvis vara fristående. Känns iallafall skönt att vi gått med vinst på nuvarande boende och sen ska sätta oss i en bra hyresrätt och bara ha tid att vänta tills man hittat det man vill ha. Måste bara fråga, jag har inte megakoll på Kärrdal och när du säger nära till t-bana och pendel så är jag inte alls med. Ligger inte Kärrdal på andra sidan sjön från centrumhållet?

• Playing the angel
    BeccaGrodan skrev 2011-04-03 09:01:31 följande:
    Playing the: jaha va kul att du känner någon som ska gå liknande eller samma utbildning är det hos Iterum är det samma. Är toppen nöjd med utbildningen!
    Ja alltså, kärrdal ligger om man åker från Sollentuna mot Danderyd. Man passerar edsberg på vänster sida och sen kommer rösjön på vänstersida och därefter ligger kärrdal. Man kan därför på typ 5 min ta sig med buss till mörby eller åt andra hållet och lite längre tid till Sollentuna c.
    Varför vi nu inte vill ha Brf är för att vi där vi bor nu inte får nått mer än yttre underhåll för avgiften. Vi betalar för vatten, sophämtning, värme och allt sånt plus avgift till föreningen. Vi känner att vi hellre tar lite mer i lån och betalar av på lånen istället!
    Japp det är den utbildningen! Skoj att höra att du är nöjd med den, det ska jag framföra =).

Ok ja då är jag med. 5 min med buss till Mörby är ju toppen. Förstår vad du menar med avgiften till brf. Ibland är det helt värdelöst och man tjänar i massor på att köpa fristående. Vi betalar idag skyhög avgift om man ser till kvm också =(. Hoppas ni och vi hittar något lämpligt så småningom iallafall =) 
  • Playing the angel

Åh så spännande! Hoppas allt går bra nu! Håller tummarna att ni kommer över något snabbt.

• Playing the angel
    Mondino skrev 2011-04-04 20:50:53 följande:
    Kul Becca att ni är på gång nu!! Håller tummarna att ni får duktigt med spekulanter och inga andra objekt!!!

Playing: Theo hade nåt som kallas för vattenbråck i pungen, en lindrigare form av ljumskbråck, som gjorde att ena sidan av pungen fylldes med vätska. Är ett förhållandevis enkelt ingrepp när dom är så här små, men är ju ändå skönt att det är gjort och att det gick bra.
    Ah skönt att det är gjort nu då =). Duktig kille!
  • Playing the angel

Sofia1979 - Välkommen hit! Jag har också rätt nyligen hittat hit. Ligger i samma läge som du vad det gäller fsk. Tror omöjligt att vi kommer att få någon plats på de fem vi rangordnat. Vi ska flytta till SollentunaC i juni så först när vi hade kontraktet klart kunde vi ställa oss i kö. Sofielunds har vi som första val och står du inte redan på kö där så kan jag säga att det nog är bara att glömma. Vi är på plats runt 100 där efter några månader.. Håller iallafall tummarna för att både ni och vi får någon plats till hösten!

Jag vill såklart träffa er alla så jag tycker också vi får ta och styra upp något här framöver. Vi flyttar in i mitten på juni är det tänkt. Jag kommer att vara föräldraledig några månader till innan det är dags för min man att vara hemma.  

• Playing the angel

Nu har vi också blivit erbjudna fsk-plats. Mycket att fundera på nu då det inte var vad vi ville. Klax-fsk Klossen är där vi blivit erbjudna plats och ja jag har ju läst nedslående kritik samt hört en hel del från tiden 08/09. Vet någon om det skett några förbättringar där, någon som känner någon som har barn där nu? Lokalerna känns trånga och uteområdet minimalt, men fungerar pedagogiken och om de gör rätt val ute så fungerar det ju ändå. Vi har i dagsläget en superfsk, rätt nybyggd, fräsch, underbara pedagoger, personaltätt, gigantisk gård, superstor och fin ateljé så ja det kommer oavsett bli svårt att matcha =(. Så kom med vad ni har nu om Klossen !

LadyN72 - Det hade varit trevligt, gillar produkterna. Tyvärr så har jag barnen själv i helgen så jag har ingen möjlighet att hänga på.. 

• Playing the angel

Tack för era små inflikar. Vi har idag bokat träff på fsk så vi får bilda oss en egen uppfattning också. Jag har fortsatt läst rapporter och föräldraenkäter över fsk och det verkar iallafall ha gått åt rätt håll så håller det när vi kommer på besök nästa vecka så blir det nog där de små får gå. Tack och lov har de fått plats på samma ställe våra små och att det tar några minuter att ta sig dit från hemmet är ju bra. Tror att Klossens dåliga rykte ligger kvar från uppstart, men vi får väl se...

Idag har vi äntligen fått se en lite smygkik på vår nya lägenhet, så spännande det känns nu med flytt. Har haft några tveksamma månader med flyttångest till och från. Vi bor ju jättebra nu, men tyvärr alldeles för långt från jobben för att fixa att ha småbarn och ett arbetsliv så för att få mer tid med våra små så valde vi att flytta till norrort. 

Sofia1979 - Tror Vargungen är i lite samma läge som Klossen. Har ett dåligt rykte bakom sig, men den verkar också ha repat sig. Nica83 hade fått plats där också, pratade om det för några sidor sen bara. Hon valde iallafall att ta platsen efter att ha varit på besök. Boka ett besök ni med och försök få så mycket info som det bara går då och gå sen på magkänslan, den brukar ha rätt =)

• Playing the angel

Ja usch jag har hört mycket om just Lyckeliten och även sett katastrofrapporterna. Skönt att ni fått ny plats iallafall. Såg att de sökte förskolechef till båda enheterna och även personal till Lyckeliten, hoppas de får ordning på allt. Vi kommer nog att stå kvar på våra andra köval, bra om man inte skulle vara nöjd..

• Playing the angel

JN - Men herregud ! Ja jag förstår verkligen att ni byter!! Vi funderar och kommer så göra några dagar till innan vi bestämmer oss för vad det blir. Ledningen är ju densamma på Lyckeliten som Klossen och det gör mig lite orolig, ni är ju inte de enda som väljer att lämna förskolan. Dock så kände jag igen några av namnen på pedagogerna du gillade på Klossen så ett gäng är iallafall kvar och det känns positivt =). Alltid skönt att höra om någon som själv verkligen har erfarenhet och inte bara har "hört".

• Playing the angel
    LadyN72 skrev 2011-05-13 16:18:16 följande:

skydiver och playing the angel: synd. Men vill ni komma en annan gång? Jag kommer ju att ha flera spa-eftermiddagar!

Playing: har du leverantör? Annars ställer jag gärna upp som hovleverantör till dig! =)

Alltså, Lyckeliten.. jag har hört en hel del om att det är riktigt urdåligt där. Kan någon berätta mer?

Vi har själva bytt från Rösjöskolans förskola till dagmamma eftersom vi flyttade till Vaxmora. Vi har en fantastisk dagmamma. Dottern skuttar in på morgonen, äter dubbla portioner och är jättetrött när hon ska sova. Hon har roligt. Detta är skönt eftersom hon inte riktigt trivdes på sin gamla förskola. Det passade inte henne helt enkelt. Jag är jätteglad över att vi har fått det så himla bra.

Japp jag har leverantör redan =), men inte på norrsidan så vi får väl se när förrådet tryter
  • Playing the angel
    J N skrev 2011-05-18 07:49:29 följande:
    Ja ledningen gör ju mycket för en fsk. Den högsta ledningen är samma som klossen men fsk chefen var annorlunda. Vet inte riktigt vrf dom inte får det gå runt ordentligt. På lyckeliten känns det som om dom valt helt fel personal. Eller så är det fsk chefen som inte vet hur man tar tag i allting och förbättrar allt som man kritiserat om. Jag har försökt sen vi började och allt jag fick höra var: "vi tar all feedback" "jättebra att veta det ska jag ta tag i" osv. Men inget gjordes. Senast igår faktisk så kom jag och skulle hämta barnen. INGET barn hade regnbyxor eller nånting och det regnade och blåste kallt. Vissa hade inte ens jacka på sig varav mina var två av dom. Ska bli så skönt att komma bort. Fredag är ju våran sista dag tack och lov!

Klossen kan ju fortfarande vara bra eftersom personalen jobbat där läge och kan sina rutiner. Dom känner varandra liksom. Men ledningen förstör ju allt.
    Dom är snäsiga och oförskämda. Tex. Min närmsta vän som också har sitt barn här skulle på föräldrarådet. Det är när det samlas en förälder eller två från varje avd och man kan ta uppp olika punkter. Hon kommer in och får höra: "ser ut som det blir 3 mot 1 idag haha". Och senare kom dom in på våld och mobbing som min vän valt att ta upp för att vi ser det varje dag på fsk. När dom disskuterat ett tag blir min vän väldigt irriterad då dom skyller på barnens åldrar när dom kallar varandra det ena och det andra. DÅ får hon höra: "det är visst graviditetshormonerna som spökar":

Helt sjukt.
    Ja verkligen helt sjukt . Hoppas dina små kommer trivas på nya förskolan!

Korfu08 - Gick bra på din intervju idag, hur kändes det?  Hoppas även din tjej kommer att trivas på nya stället.
    LadyN72 skrev 2011-05-18 12:44:26 följande:
    Jag blir helt mörkrädd när jag hör hur det kan vara. JAg hoppas att barnen inte tar skada.

Playing: jag ställer upp, anytime! Vilken är din favoritprodukt? Det är alltid kul att höra!
     Bra =), propolis tycker jag jättemycket om!
  • Playing the angel
    SallyBlixten skrev 2011-08-26 00:20:08 följande:
    Nu är även vi hemma och vardagen tar vid. Jag tänkte bara berätta att vi valde Jensen i Silverdal och inskolningen har gått jättebra! Vi går i en grupp som är ute större delen av dagarna och de gör verkligen massa roligt som känns både vettigt och lärorikt. Jag kan varmt rekommendera denna fsk!

Ha det gott! 
    Skönt att det gick bra för er! Här har vi skolat in på Sofielunds. Fick först plats på Klax Klossen, men strax efter kom nytt erbjudande på Sofielunds som vi istället tog. Är hittills nöjd. Nu är det mest min man som varit där eftersom jag börjat arbeta igen och han är hemma med lillan, men det lilla jag varit där känns toppen =). Bra lokaler, bra material iallafall. 
Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!