• Anonym (Mamma Trötter)

Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!

Jag har hel sjukersättning, tidigare kallat sjukpension. Jag lider av återkommande depressioner, tvångssyndrom, ångest. Bor med min sambo och 6-åriga dotter.

Jag startar den här tråden med förhoppningen att vi ska bli ett gäng som kan prata av oss om våra problem med likasinnade. Ni som har de här besvären vet ju att dessa besvär går upp och ner. Jag är just nu inne i en sämre period där orkeslösheten och tröttheten är stor. Har börjat träna på gym 2 ggr i veckan, och promenera minst 4 dagar i veckan men inte 17 blir jag piggare för det., som alla säger att man ska bli. Snarare tröttare Obestämd Klarar med nöd och näppe av det nödvändigaste i hushållet. Orkar inte med något vidare socialt umgänge.

Är så trött på att må så här. Skulle så gärna önska att jag vore "som alla andra",  d v s orkade med ett jobb, sköta hushållet bra och ha ett någorlunda aktivt fritidsliv.

Välkomna att skriva! ....och glöm inte att skriva en tillfällig signatur så vi kan "känna" igen varandra när vi skriver här

• Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Trasig) skrev 2010-06-14 22:46:16 följande:
    Jag började på 10 mg, men det är en "barndos" som man ökar ganska snabbt till 20 mg. Maxdosen är 60 mg, men min läkare tyckte inte att jag skulle öka mer än till 40 mg, utan tyckte istället att jag skulle byta medicin.

Äter du nån antidepp?

Sen undrar jag om någon vet om man kan dricka alkohol när man tar Efexor eller Venlafaxin?
    Någon som har erfarenhet...i deklarationen står det att man inte ska göra det, men det står det ju på nästan allt.
    Japp, läs inlägg nr 65
  • Anonym (Trasig)

Oj, förlåt....! Jag säger ju det, att jag är förvirrad alltså...! Förvånad

Tur att man snart får gå och lägga sig...! Foten i munnen

• Anonym (en tjej)

jag tar Fluoxetin STADA 20mg men jag känner inget av dom...är det nån som tar dom eller har tat dom? hur värkade det på er?
    och så tar jag Atarax 25 mg

• Anonym (triss)
    Anonym skrev 2010-06-12 20:58:31 följande:
    jag har oxå darrningar i händera...varför ska du göra en hjärnröntgen?
    För att utesluta att det inte är något annat som trycker  i hjärnan som ger skakningar.. Obligatoriskt  att de gör en sådan koll sa min psykläkare..
  • Anonym (LillaJag)
    Anonym (Mamma Trötter) skrev 2010-06-14 17:39:06 följande:
    Vad äter ni för antidepressiva och vilken dos?

Jag äter Sertralin (samma ingrediens som Zoloft men de är ju så förbaskat dyra). Det är 50 mg:s tabletter som jag just nu äter 3 om dagen av, alltså 150 mg. Har som mest varit uppe i 4 tabletter (200 mg) men har själv velat försöka trappa ut så som lägst var jag nere i 50 mg, men nu tyckte läkaren jag skulle höja upp till 3 tabletter igen eftersom jag mått sämre igen de senaste månaderna. Känns som att jag aldrig kommer kunna bli medicinfri!

...och hur är det, blir inte kroppen van vid tabletterna så de slutar verka efter en tid? Så känns det för mig iaf. Har ju ätit Sertralin av och till i cirka 8-10 år!
    Jag äter jus tnu Sertralin 100 Mg. Har ätit Paroxetin men fick såna enorma svettningar att jag fick byta. Idag sa läkaren att eftersom jag inte blivit bättre, utan snarare sämre, ville han prova att byta medicin. Nu minns jag inte vad dom hette, ska hämta ut dom på fredag när barnbidraget kommer.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (en tjej) skrev 2010-06-15 08:17:44 följande:
    jag tar Fluoxetin STADA 20mg men jag känner inget av dom...är det nån som tar dom eller har tat dom? hur värkade det på er?
    och så tar jag Atarax 25 mg
    Jag äter också fluoxetin. Jag började med 20 mg men nu har jag höjt till 40 mg. Nu när jag har höjt har jag känt mig nere igen men det var en av biverkningarna så jag ger dom nån vecka till för att se om dom hjälper.. Men dom har hjälpt mot den värsta ångesten och hetsätningen iaf :) 
  • Anonym

är alla medeciner ni pratar om receptbelagda?

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym skrev 2010-06-16 20:38:46 följande:
    är alla medeciner ni pratar om receptbelagda?
    Ja alla antidepressiva och lugnande meidciner är receptbelagda.

Det enda som finns receptfritt är naturläkemedel, t ex Valeriana, som finns på apoteket.
  • Anonym (Mamma Trötter)

Idag har jag sån obeskrivlig ångest!! Har höjt Sertralinet från 100 mg till 150 mg och mår ännu inte bättre! Har jag blivit immun mot dem eller vad??

• Anonym (Trasig)

Kan du höja och sänka din dos lite som du vill...?
    Jag vågar inget sånt alls jag... Förvånad

Sen när jag väl har gjort höjningar, så har det tagit ett tag innan det verkat och sen kan det med dom mediciner jag ätit, bli ungefär som i början, att man går ner första 2 veckorna ca.

Konstigt vad olika det kan vara...

Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!