• Anonym (Mamma Trötter)

Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!

Jag har hel sjukersättning, tidigare kallat sjukpension. Jag lider av återkommande depressioner, tvångssyndrom, ångest. Bor med min sambo och 6-åriga dotter.

Jag startar den här tråden med förhoppningen att vi ska bli ett gäng som kan prata av oss om våra problem med likasinnade. Ni som har de här besvären vet ju att dessa besvär går upp och ner. Jag är just nu inne i en sämre period där orkeslösheten och tröttheten är stor. Har börjat träna på gym 2 ggr i veckan, och promenera minst 4 dagar i veckan men inte 17 blir jag piggare för det., som alla säger att man ska bli. Snarare tröttare Obestämd Klarar med nöd och näppe av det nödvändigaste i hushållet. Orkar inte med något vidare socialt umgänge.

Är så trött på att må så här. Skulle så gärna önska att jag vore "som alla andra",  d v s orkade med ett jobb, sköta hushållet bra och ha ett någorlunda aktivt fritidsliv.

Välkomna att skriva! ....och glöm inte att skriva en tillfällig signatur så vi kan "känna" igen varandra när vi skriver här

• Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!
  • Anonym (Anna)

jag orkar inte leva mer, vill bara strejka livet
    jag är kanske patetisk men min älskade fästman vill göra slut
    han vill inte mer
    orkar inte va tillsammans mer
    orkar inte med bråk alls säger han
    spelar ingen roll att jag kommer med massa förslag och lösningar på problelmen som skulle hjälpa
    jag kan inte göra mer
    han vill inte

och jag orkar inte leva såhär
    utan honom
    han har gjort slut förr så jag vet hur det är
    de åren var så meningslöst och hemskt vill aldrig uppleva det igen
    det var bara tidsfördriv och överlevnad
    inte att leva

har sökt hjälp på alla sätt ni kan tänka er alla sätt som finns
    det räcker inte
    det enda som hjälper är att han vill ha mig och att vi kan fortsätta leva tillsammans då var jag lycklig

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2010-07-01 15:37:12 följande:
    han vill inte mer
    spelar ingen roll att jag kommer med massa förslag och lösningar på problelmen som skulle hjälpa
    jag kan inte göra mer
    han vill inte

utan honom
    inte att leva

det räcker inte
    det enda som hjälper är att han vill ha mig och att vi kan fortsätta leva tillsammans då var jag lycklig
    Kram. Vet inte vad jag mer ska säga...
  • anitra2012
    Anonym (Anna) skrev 2010-07-01 15:37:12 följande:
    han vill inte mer
    jag kan inte göra mer
    han vill inte

utan honom
    inte att leva

det räcker inte
    Jobbigt.. hoppas du har någon du kan prata med.

Många *Styrkekramar* till dig Anna.. 
  • Anonym (79:an)

Hejsan allihopa!

Jag hoppar gärna med in här då jag nyligen fått konstaterat att jag har en återkommande depression.
    Senast jag var helt sjukskriven pga utmattningsdepression var för sju år sen. Sen dess har jag haft längre bra perioder, men alltid fallit ner sas mer eller mindre.
    Efter flera års barnlöshet nu så kom allt tillbaka...vi fick vårt första barn i fjol dock och väntar nu andra barnet, så jag får inga antidepressiva eller annan medicin, då läkaren i ett första skede vill att jag har någon samtalskontakt så får vi fortsätta följa upp under graviditeten och sen se vad vi kan göra.
    Jag har försökt slå undan allt under ledigheten men tvingade mig själv till slut till läkaren då jag fortsatte med mina skov och min ångest över att fortsätta jobba blev för stor.
    Sover dåligt som många av er, ältar en massa bekymmer, speciellt kvälls och nattetid... kan få ilskeutbrott gentemot min man mitt i ältandet och anklagar oss för att vi gick så länge med bekymren (barnlösheten) innan vi tog hjälp... så det blev till slut för mycket för mig att bära själv.
    Jag är jätteglad över mitt barn och mitt kommande barn, men tidigare händelser och just det utlösande att jag insåg sen hur mycket tid vill slösat på att inte söka hjälp... det rev alltså upp min värld... ja fick sån grym ångest och har varit allmänt nere senaste tre åren nu till och från.

Så, det var min historia. Då jag tidigare varit sjukskriven ska jag ta tillfället i akt nu med en bra läkare att få göra fler prover som kanske kan påvisa något annat än depression... då det som sagt har gått upp och ner en längre tid egentligen. Jag har helt enkelt bara lärt mig leva under de förutsättningar som finns, med korta sjukskrivningsperioder och peppande uppåt...

• Småbarnsmor med yrsel

Jag har yrsel,, ångest och är så rädd... Klarar ej av att ens gå i centrum längre pga yrsel har gjort alla tester men läkarna påstår att jag har levt under för mycket stress, nyligen separerat , småbarnsmor, ensam, rädd, finns de nån som är som jag, nån som inte har livskvalitet kvar, drabbas av yrsel och ångest flera ggr per dag ibland yrsel hela dagar..gråter massor

Hej, jag har stark yrsel, gråter jämt, får ångest ... Nån som oxå har yrsel pga ångest?.. Jag är ensamståeDe mamma till 3 åring
  • Anonym (Undrar)

Hej.
    Jag undrar om det är en depression jag har, jag är så trött hela tiden, ingen lust eller ork, nedstämd var dag och sitter bara av tiden känns det som.
    Jag har varit sjuk i kroppen i snart 4 år med smärtor och yrsel och kan inte på något sätt stabilisera mig. Jag vet inte vad felet är och doktorn hittar inget som kan han kan peka på.

Jag har ett bra liv men kan inte njuta av det för det är precis som att jag är omlindad i ett mörkt täcke, jag har inga tankar på att skada mig själv men tankar om en värdelöshet är där hela tiden. 
    För ett tag sedan hade jag viljan att göra det bättre men ingen motivation och som det ser ut nu så finns inget av det.
    Det är bara tomt.
    Jag sover 8 timmar varje natt och sedan 2-4 timmar under dagen för att ens orka med att vara "social" på eftermiddagen. Var gång folk hör av sig till mig för att se hur jag mår så blir jag anti och otrevlig mot dem för jag orkar inte med att förklara något som inte går att förklara, vill inte att de skall vara oroliga.
    Jag kan inte säga att det är detta som gör mig ledsen eller arg för det finns ingen speciellt som triggar detta, det bara är där.

Skall till vårdcentralen och se om de kan hjälpa mig då jag snart inte orkar med mig själv längre, bara hoppas på att jag hittar en doktor som har intresse, brukar ha lite problem med att hitta en som vill lägga energi och hjälpa mig.

Behövde bara skriva av mig en stund och hoppas att det var okey att jag gjorde det här...

Ledsen och vilsen

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-24 07:11:07 följande:
    Hej.
    Jag undrar om det är en depression jag har, jag är så trött hela tiden, ingen lust eller ork, nedstämd var dag och sitter bara av tiden känns det som.
    Jag har varit sjuk i kroppen i snart 4 år med smärtor och yrsel och kan inte på något sätt stabilisera mig. Jag vet inte vad felet är och doktorn hittar inget som kan han kan peka på.

Jag har ett bra liv men kan inte njuta av det för det är precis som att jag är omlindad i ett mörkt täcke, jag har inga tankar på att skada mig själv men tankar om en värdelöshet är där hela tiden. 
    För ett tag sedan hade jag viljan att göra det bättre men ingen motivation och som det ser ut nu så finns inget av det.
    Det är bara tomt.
    Jag sover 8 timmar varje natt och sedan 2-4 timmar under dagen för att ens orka med att vara "social" på eftermiddagen. Var gång folk hör av sig till mig för att se hur jag mår så blir jag anti och otrevlig mot dem för jag orkar inte med att förklara något som inte går att förklara, vill inte att de skall vara oroliga.
    Jag kan inte säga att det är detta som gör mig ledsen eller arg för det finns ingen speciellt som triggar detta, det bara är där.

Skall till vårdcentralen och se om de kan hjälpa mig då jag snart inte orkar med mig själv längre, bara hoppas på att jag hittar en doktor som har intresse, brukar ha lite problem med att hitta en som vill lägga energi och hjälpa mig.

Behövde bara skriva av mig en stund och hoppas att det var okey att jag gjorde det här...

Ledsen och vilsen
    Låter absolut som att du har någon form av nedstämdhet. Distriktsläkare på vårdcentralen ska ha ett formulär med frågor man får svara på och sen kollar de poängen för att få en vink om man har nedstämdhet/depression. Annars kan du ju vända dig direkt till en psykiatrisk mottagning om du har någon sån i din närhet. Men hjälp ska du absolut ha!
  • Anonym (Undrar)

Var hos en kurator idag och hon sa att hon misstänker utmattningssyndrom och depression.. Bara hoppas att jag kan få någon hjälp nu med fick lite papper som jag skulle fylla i och har en ny tid nästa vecka

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-08-02 00:32:04 följande:
    Var hos en kurator idag och hon sa att hon misstänker utmattningssyndrom och depression.. Bara hoppas att jag kan få någon hjälp nu med fick lite papper som jag skulle fylla i och har en ny tid nästa vecka
    Ok. Hoppas du får påbörja någon form av samtalsterapi; och antidepressiv behandling som kan fungera som en "krycka" innan du kommit på fötter igen.
  • Anonym (Alicia)

Har varit trött och nedstämd hela våren och har inte sökt hjälp och tänkte att det blir bra på semestern när jag får vila. Jag ska börja jobba på måndag och fasar verkligen för det är så här. Jag är likblek, har blemmor i ansiktet och mörka ringar under ögonen och stripigt hår som förlorat toningen. Första veckan gick jag ut fast det tog emot. Andra veckan började jag vända på dygnet. Jag började gå i samma kläder här inne och slutade att bada och duscha varje dag. Gick ut sent på kvällen till seveneleven och handlade. Slarvat med maten och ätit soppa och broccolipaj mest och druckit vatten. Ingen alkohol för jag är rädd att jag skulle bli allkolist. Jag har inte prata med någon på fyra veckor nästan. Jag bor själv med en jättesöt katt och har inte barn eller pojkvän. Jag har fått mörka tankar och ibland tror jag att jag kommer att rasa ner i svart hål och inte kunna komma upp. Får diareé när jag tänker på att jag ska tillbaka och jobba på måndag och de kommer att undra varför jag ser sliten ut efter att solen har skinit hela sommaren. På nätterna har jag virkat grytlappar, tittat på tv och suttit en stund på terassen. Jag känner som jag tappat taget och kontrollen på mig och vill bara dö men jag tänker inte ta livet av mig. Tack för att ni ville läsa.

Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!