• Anonym (Mamma Trötter)

Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!

Jag har hel sjukersättning, tidigare kallat sjukpension. Jag lider av återkommande depressioner, tvångssyndrom, ångest. Bor med min sambo och 6-åriga dotter.

Jag startar den här tråden med förhoppningen att vi ska bli ett gäng som kan prata av oss om våra problem med likasinnade. Ni som har de här besvären vet ju att dessa besvär går upp och ner. Jag är just nu inne i en sämre period där orkeslösheten och tröttheten är stor. Har börjat träna på gym 2 ggr i veckan, och promenera minst 4 dagar i veckan men inte 17 blir jag piggare för det., som alla säger att man ska bli. Snarare tröttare Obestämd Klarar med nöd och näppe av det nödvändigaste i hushållet. Orkar inte med något vidare socialt umgänge.

Är så trött på att må så här. Skulle så gärna önska att jag vore "som alla andra",  d v s orkade med ett jobb, sköta hushållet bra och ha ett någorlunda aktivt fritidsliv.

Välkomna att skriva! ....och glöm inte att skriva en tillfällig signatur så vi kan "känna" igen varandra när vi skriver här

• Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Alicia) skrev 2014-08-02 20:00:35 följande:
    Har varit trött och nedstämd hela våren och har inte sökt hjälp och tänkte att det blir bra på semestern när jag får vila. Jag ska börja jobba på måndag och fasar verkligen för det är så här. Jag är likblek, har blemmor i ansiktet och mörka ringar under ögonen och stripigt hår som förlorat toningen. Första veckan gick jag ut fast det tog emot. Andra veckan började jag vända på dygnet. Jag började gå i samma kläder här inne och slutade att bada och duscha varje dag. Gick ut sent på kvällen till seveneleven och handlade. Slarvat med maten och ätit soppa och broccolipaj mest och druckit vatten. Ingen alkohol för jag är rädd att jag skulle bli allkolist. Jag har inte prata med någon på fyra veckor nästan. Jag bor själv med en jättesöt katt och har inte barn eller pojkvän. Jag har fått mörka tankar och ibland tror jag att jag kommer att rasa ner i svart hål och inte kunna komma upp. Får diareé när jag tänker på att jag ska tillbaka och jobba på måndag och de kommer att undra varför jag ser sliten ut efter att solen har skinit hela sommaren. På nätterna har jag virkat grytlappar, tittat på tv och suttit en stund på terassen. Jag känner som jag tappat taget och kontrollen på mig och vill bara dö men jag tänker inte ta livet av mig. Tack för att ni ville läsa.
    Fy vad jobbigt :(   Sök hjälp på måndag! Sådär ska ingen behöva må! Förstår att du gruvar för att börja jobba, men med tanke på att du verkar väldigt ensam och blivit väldigt isolerad under semestern; så är det nog bra att du kommer tillbaka och träffar folk. Finns det ingen på jobbet som du kan anförtro dig åt?  Har du några vänner? Familj/föräldrar/syskon?  Har ingen av dem i så fall försökt nå dig under dessa fyra veckor??
  • Anonym (Kämpa på)
    Anonym (Mamma Trötter) skrev 2010-06-11 11:36:37 följande:

Jag har hel sjukersättning, tidigare kallat sjukpension. Jag lider av återkommande depressioner, tvångssyndrom, ångest. Bor med min sambo och 6-åriga dotter.

Jag startar den här tråden med förhoppningen att vi ska bli ett gäng som kan prata av oss om våra problem med likasinnade. Ni som har de här besvären vet ju att dessa besvär går upp och ner. Jag är just nu inne i en sämre period där orkeslösheten och tröttheten är stor. Har börjat träna på gym 2 ggr i veckan, och promenera minst 4 dagar i veckan men inte 17 blir jag piggare för det., som alla säger att man ska bli. Snarare tröttare Obestämd Klarar med nöd och näppe av det nödvändigaste i hushållet. Orkar inte med något vidare socialt umgänge.

Är så trött på att må så här. Skulle så gärna önska att jag vore "som alla andra",  d v s orkade med ett jobb, sköta hushållet bra och ha ett någorlunda aktivt fritidsliv.

Välkomna att skriva! ....och glöm inte att skriva en tillfällig signatur så vi kan "känna" igen varandra när vi skriver här

Jag var (och befinner mig ibland) i samma känslostämning !
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Mamma Trötter) skrev 2014-08-02 20:51:14 följande:
    Fy vad jobbigt :(   Sök hjälp på måndag! Sådär ska ingen behöva må! Förstår att du gruvar för att börja jobba, men med tanke på att du verkar väldigt ensam och blivit väldigt isolerad under semestern; så är det nog bra att du kommer tillbaka och träffar folk. Finns det ingen på jobbet som du kan anförtro dig åt?  Har du några vänner? Familj/föräldrar/syskon?  Har ingen av dem i så fall försökt nå dig under dessa fyra veckor??
    Jag ringde hem till min chef i går och pratade. Han sa att han hade sett att jag inte mått så bra och så bad han om ursäkt för att han inte frågat mig. Så berättade att han också har mått som jag gör så han visste vad jag pratade om. Han sa att jag inte fick komma till jobbet och att jag skulle gå till läkare. Jag började gråta och han sa att han skulle bli glad om jag ändå ville komma på jobbets kick-in-after-holiday festen på fredag för att han tycker att det är roligt att dansa med mig för att jag dansar bra. Jag har ringt till en läkare och imorgon har jag fått tid. Nu är jag lite lättare till mods men jag bara gråter men det känns som en bra gråt. Tack för att du ville läsa och ge stöd till mig.
  • Anonym (Undrar)

Igår var jag hos kuratorn igen och hon ville ju att jag skulle fylla i en skattnings lapp om min sinnes stämning. Gjorde detta och efter det så klassade hon mig som medel deprimerad med mycket ångest.
    Jag fick i "uppgift" att skriva ner det som har varit i mitt föregående förhållande som fått mig att må dåligt och försöka beskriva mina känslor.

Nu sitter jag här och försöker reda i detta. jag har ännu inte fått svar från F-kassa så vet inte om jag kan få sjukpenning igen från dem. Avbröt för att försöka jobba, var sjukskriven för ryggskada först. vet inte hur mitt liv blir den närmaste tiden och är jätte stressad av detta. Jag skall till läkaren på måndag för att se om jag får förlängd SS men har även fått möjligheten att jobba extra ons-fredag. Heldagar.. Vet inte om jag kommer palla att jobba så mycket men jag måste för jag orkar inte oroa mig för min ekonomi mer än vad jag gör. jag går ut med hunden i 30 minuter och måste sova 2 timmar för att ens orka göra något... skall bli intressant att se hur nästa vecka blir. jag vet inte riktigt varför jag skrev nu men ville väl mesta bara skriva av mig lite om vad som sker tror jag..
    Blir jobbigt att sitta och skriva om allt jobbigt som hänt så behövde väl ventilera lite antar jag..

Hoppas det var okey..
    Ha en så bra dag som ni kan alla här..

Kram

• Anonym (Undrar)

En snabb fråga, hur hanterar ni er familj i detta snurr av tankar? Involverar ni dom i hur ni mår? Jag har hamnat i gräl med familjen ( det löste sig) och vet inte hur jag skall hantera så det inte händer igen. Blev en jobbig dag igår med

Mycket tårarna och ilska och idag är jag helt tom... vet inte hyr det kommer sig men antar att det är ett sätt för hjärnan att slappna av. Hur får man folk att förstå att det är jobbigt med det mesta och att man mår dåligt när jag säger det till dem så får man bara ett jaja kämpa på så går det...

• Mecros

Hej!

Jag har levt med ångest sedan barnsben. Kan minnas min första panikångest attack som 9-åring. Nu lider jag av depression och grov ångest. Höll på att gå in i väggen i våras och då förvärrades allt men efter 8 veckors semester har jag lyckats hålla mig kvar på benen. Jag orkar sköta mitt jobb som jag ska och tränar då och då. Livet kan ju vara riktigt bra i vissa stunder. Men som med allt går ju det här upp och ner. När jag är som mest nere kan jag fundera på att ta livet av mig. Mest för att jag inte orkar leva med ångesten längre. Har alltid kunnat prata med min pappa, vänner och sambo men jag börjar känna mig tjatig.. Jag vill inte att dem ska må dåligt över att jag mår dåligt..

Vad har ni för symptom när ni får ångest attack? Jag blir hutlöst rastlös sen efter ca 30min kommer vågen av ångest...

• Anonym (Norrländskan)

Jag är gravid med första barnet och har till och från haft depression under tre år. Allt pågrund av att jag vart helt förstörd när min närmaste vänner flyttade utan ett Hejdå.

I början av graviditeten så såg jag verkligen fram emot detta och lovade mig själv att försöka vara glad. Det har misslyckats totalt. Nu är jag inte ensamstående men barnets far är inte den bästa på att prata vilket har gjort att han nu, när jag är i vecka 27 säger att han önskar att vi väntade. Självklart förstör det mig mer och jag har funderat på att kontakta soc bara för att jag känner så som jag känner nu.

Emotionellt så är jag ledsen 23 timmar på dygnet. Och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra...

• Anonym (pås social fobi...)
    Småbarnsmor med yrsel skrev 2013-07-28 20:42:44 följande:

Jag har yrsel,, ångest och är så rädd... Klarar ej av att ens gå i centrum längre pga yrsel har gjort alla tester men läkarna påstår att jag har levt under för mycket stress, nyligen separerat , småbarnsmor, ensam, rädd, finns de nån som är som jag, nån som inte har livskvalitet kvar, drabbas av yrsel och ångest flera ggr per dag ibland yrsel hela dagar..gråter massor

Jag har yrsel och stannar hemma hela tiden hämtar knappt posten längre men jag ska få medicin men är livrädd att äta medicin men måste...
  • sara1963

He 
    jag är kvinna på51 år.Började med antidepression behandling vid 30 års ålder.Det dödade ut min samlevnad.Ingen orkar med en kvinna som ständigt mår dåligt,orkar inte med något ,vill vara för sig själv.Mest av allt har ingen sex lust pga sjukdomen eller medicinering som är hemsk dämpande när det gäller sex lust.
    Ingen läkare tar det på allvar. Avbryter jag mina mediciner blir jag svårt deprimerad 
    Vet inte vad ska ta mig till.
    Orkar inte att skiljas när jag inte mår bra heller .
    Hoppas ngn tar dessa på allvar och hjälper oss.

• Anonym (Irina)

En i raden här. Jag är så vansinnigt trött på att inte må bra. Haft återkommande depresseioner i 10 år, tycker det blir värre och värre. Ätit olika antidepressiva men det har inte direkt hjälpt. Äter Litium sen innan sommaren. Vet inte om det hjälper.

Har tre barn, den äldsta 9 år, och det kanske är en anledning till att det känns som att det blir värre och värre. Att barnen är så krävande, att jag är ännu mer uttömd på energi. 

Jobbar egentligen, men har inte jobbat heltid på ganska länge. Jobbade 75% fram till jul, igår var jag hos min läkare och blev sjukskriven heltid. Fick 41 på MADRS. 

Min ursprungsfamilj (föräldrar, syskon) vet inte att jag är sjuk. Fejkar inför dem. Så tröttsamt men jag klarar inget annat.

Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!