• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • Tulpanen26

Jag pumpade i 5 månader.. I början fick jag jättemycket mjölk  som vi frös in och grejer men efter ett tag så stagnerade det och jag fick ut ungefär 50ml varje gång... Detta kom Alma ikapp såklart men då kunde jag ta av den frusna mjölken.. Jag stod nog och stampade på samma i över en månad men när vi fick ett föräldrarum så ökade mängden, antagligen för att jag fick Alma hos mig hela tiden.. Jag var aldrig uppe och pumpade på natten- och jag tror att om jag hade behövt det hade jag aldrig hållt på så länge.. Det är otroligt psykande att hålla på med pumpning, mycket värre än vad man kan tro.. Egentligen tror jag att man ska försöka fokusera på det man får ut och berömma sig själv till att man fått ur de viktiga ml och att man är en supermamma!!

De tips jag fått är:
    Dubbelpumpa
    Drick lättöl eller fanta
    Amningste finns på hälsokosten som funkade för mig..Weleda-svindyrt men lite extra fick jag..
    Tänk på vattenfall och att ur vattenfallen kommer det mjölk... :)
    Sov

• sofsan

Jag har precis avslutat mitt pumperi och kör nu bara flaska.När vi bodde på NEO hade jag sjukt mycket mjölk , fick ut drygt 130ml från varje.Dom var helimpade där uppe =) Mina tjejer lyckades aldrig lära sig att tutta tutte ordentligt trots alla mina försök.Till sist var amning och pumpning det enda jag tänkte på vilket gjorde att min mjölk började ta slut.Jag tog då till ersättning.Dom på NEO sa att stress osv kan påverka vilket det gjorde för mig.Efter nån dag hade mjölken ökat dock inte lika mycket som innan.Jag pumpa då var tredje timma tills jag inte orka mer.Mina tjejer åt efter klockan var tredje timma och varje måltid/pumpning tog 1 timma så till sist var jag helt slut.Sen pumpa jag var 6:e timma och fick ut till en måltid åt dom.Men nu har jag tappat orken till att pumpa så dom får bara ersättning sedan i söndags.

Amningen blev inte som jag tänkt mig och det blev inte heller förlossningen men man får göra det som passar en bäst.Glad mamma = Glad bebis =)

Tipsen som Tulpanen 26 skrivit har jag också hört ska hjälpa till sen är det till att pumpa o pumpa för att stimulera.Men pressa dig inte allt för mycket bara!!

Lycka till =)

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Nova & Nora 100415 ღ ¸.?°´¯)
  • Marjor

Hej,
    jag håller med, det är urtråkigt att pumpa! Jag höll på i nästan tre månader, var tredje timme.  Min pojke föddes i vecka 31 och orkade inte amma tillräckligt själv förrän han vägde nästan tre kilo. Jag var nära att ge upp många gånger men jag kan säga att nu -med facit i hand- att det var värt det. Jag har aldrig haft någon föreställning om att jag måste amma men det är ju så otroligt praktiskt (särskilt på natten) att slippa värma ersättning, (vilket han fick parallellt med utpumpad mjölk ett tag).

Efter ett besök på amningsmottagningen fixade han också att amma utan amningsnapp och jag kunde helt sluta pumpa.

• Written Fiction

Jadu alla prematurföräldrar kan nog skriva under på hur otroligt påfrestande det är för humöret och självkänslan att pumpa.
    sonen är född i vecka 27 och och började pumpa så fort jag kunde stå upp efter snittet, för mig var pumpen det absolut ända jag kände att jag hade kontroll över. Jag sökte så hårt en fast punkt i all förvirring att det blev plastlådan. Samtidigt sökte jag efter alla tips och medel till att öka produktionen. Komiskt nog var det bara ett bröst som gav ifrån sig mycket. Men visst fick jag ut en del. Tur i oturen så fick sonen vara fastande en tid i början då han inte fick igång magen samt att han var så sjuk att dom fick dra in på matningen för påfrestningen av kroppen. SÅ jag hann pumpa ut en bra buffert. Behövde aldrig sedan mata till med ersättning eller bankmjölk då han hade att ta av.

det som fungerade bäst för mig var följande.

lugn och ro, ensam i ett rum.
    Dubbelpumpning. absolut max 10 min per tillfälle. Regelbundet var tredje timme.
    vatten, enorma mängder vatten
    luzernte utblandat med hallonbladste. Smakade hö men med lite socker i blev det bättre. drack detta tre gånger om dagen. Luzern ges även till kossor för att öka mjölkmängden ;)
    finns i hälsokostbutikerna.

jag gick aldrig upp mitt i natten och pumpade, var jag dock vaken av olika anledningar passade jag på. men ställa klockan mitt i sömnen gjorde jag inte.
    efter att ha haft lillen på bröstet pumpade jag.

vi kom igång väldigt sent med amningen, inte förren i vecka 37 fick han ens prova då han var för lungsjuk och beroende av CPAPen.
    Det lossnade efter många om och men och  vi blev av med sonden och blev han helammades. han är idag 17 månader och jag ammar än.

Det är otroligt individuellt hur snabbt barnen kommer igång, vissa får aldrig till suget, vissa behöver amningsnapp på brösten etc.

jag kan dock skriva under på att produktionen small igång när han fick börja amma. Kändes som två stora klot redo att explodera. Jag kunde inte amma och pumpa samtidigt.

Amning är otroligt laddat och det är svårt både för personal och mamma att ta hand om ämnet. Man vill aldrig trampa någon på tårna. Dock kan jag uppleva det som att det ofta stöttas för hårt att sluta pumpa än att peppa  för att fortsätta. Sedan finns det ju lite knäppgökar överallt som inte riktigt kan respektera en persons beslut att sluta.(vägrar säga ge upp då jag anser att det låter så negativt laddat) Det är aldrig ett misslyckande!
    Man ska lita på sig själv, känner man att det går över styr ska man göra det man mår bäst av. Oavsett tid mängd eller val så är man en supermamma och varje droppe räknas. Oavsett om det är 5 20 eller flera hundra mililiter man får ut.

Kör hårt och lita på dig själv.
    ta hand om er!

• Adni

Vet hur det är att pumpa. Jag körde på i 10 månader men sedan tog jag beslutet att det fick vara nog och hon fick gå över på sondnäring.

Jag märkte att mycket hängde på om jag lyckades slappna av eller inte. Försök att hitta ett lugn och se om det kan hjälpa. Men det är otroligt individuellt om och hur mycket man klarar av att pumpa ut. För vissa fungerar det jättebra och för andra inte alls.

• lokisse

jag har inte en prematur men jag har heltids pumpat i 7 manader.

ett par triks
    ducha varmt innan pumpning och masera brösten
    läg bebi i famnen medans du pumpar (om du far och det gar)
    prova att pumpa 10 min vänta tio och sedan pumpa tio till

Difficile est saturam non scribere
  • lokisse
    Adni skrev 2010-06-10 23:39:04 följande:
    Vet hur det är att pumpa. Jag körde på i 10 månader men sedan tog jag beslutet att det fick vara nog och hon fick gå över på sondnäring.

Jag märkte att mycket hängde på om jag lyckades slappna av eller inte. Försök att hitta ett lugn och se om det kan hjälpa. Men det är otroligt individuellt om och hur mycket man klarar av att pumpa ut. För vissa fungerar det jättebra och för andra inte alls.
    varför behövde ditt barn sondmatas efter tio manader?
  • Cocco
    lokisse skrev 2010-06-11 08:56:45 följande:
    varför behövde ditt barn sondmatas efter tio manader?
    Jag skulle gissa någon typ av svårare GERD eller svårighet att äta. Rätt många prematurer har ju problem med maten.
  • lokisse
    Cocco skrev 2010-06-11 09:18:32 följande:
    Jag skulle gissa någon typ av svårare GERD eller svårighet att äta. Rätt många prematurer har ju problem med maten.
    klart att det är sa jag tänkte bara att barnet är ju snart ett ar och det förvanade mig att man da inför sondmatning och inte fortsäter med flaska och ersätning sa att säga. men jag fragar av ren nyfikenhet.
  • Zunrose

tack för att ni delar med er utav era erfarenheter uppskattas så himla mycketGlad

Svar på tråden Pumpning!!?!?