• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • Zunrose

jag kan förstå er som valde ersättning istället för att kämpa med amningen !

har fått in henne på rummet nu under dagtid vet inte om det hjälper med att öka produktionen inte kommit någon större mängd men som sagt man är trött och stressad blir väldigt stressad av hennes pulsnedfall (hon hämtar sig själv fort) men som de säger händer fullgånga barn också men de ser man ju inte på en liten apparat..

Men har kommit över stressen lite om amning för känner såhär att det är väldigt smidigt med amning men spelar ingen roll och det inte fungerar för det finns ju ersättning det enda är ju att det blir lite dyrare än bröstmjölken och lite mer att tänka på men jag kör på med pumpningen och nöjer mig med de få ml jag får vilket ligger omkrin 10ml nu har men sålänge det kommer något så kör jag på tills det verkligen inte kommer något alls.....

• Bambis

Jag har just testat något nytt som har fått mig att öka lite i produktionen. Jag pumpar först högra ett tag, sen vänstra sen går jag tillbaka och kör högra igen och sen västra igen. Krånglig förklaring men jag pumpar båda brösten två gånger i en sittning och andra rundan brukar det kunna strömma till lite efter en stund, sen upphör det visserligen ganska snabbt men då behöver det inte ta så lång tid trots att jag kör båda brösten två gånger. Jag har dock märkt att man får ha lite tålamod på andra rundan för först kommer inget.

Håller med om att det här med pumpning är ganska hopplöst, ont gör det också..

• Zunrose
    Bambis skrev 2010-06-14 10:55:04 följande:
    Jag har just testat något nytt som har fått mig att öka lite i produktionen. Jag pumpar först högra ett tag, sen vänstra sen går jag tillbaka och kör högra igen och sen västra igen. Krånglig förklaring men jag pumpar båda brösten två gånger i en sittning och andra rundan brukar det kunna strömma till lite efter en stund, sen upphör det visserligen ganska snabbt men då behöver det inte ta så lång tid trots att jag kör båda brösten två gånger. Jag har dock märkt att man får ha lite tålamod på andra rundan för först kommer inget.

Håller med om att det här med pumpning är ganska hopplöst, ont gör det också..

så har jag gjort hela tiden kör en annan effekt att dubbelpumpa sen dra bort pumpen så det pausar en stund och så blir det samma effekt..=)
  • Bambusa

prova en sån där uppsamlingskupa på de bröstet du inte pumpar, ibland kom de jätte mkt för mig där, som annars går till spillo... de är ju mkt bättre att hon fått den bröstmjölken som gått att få ur än ingen alls, nästa gång tänker ja engagera mig att donera/sälja mjölk till neo om ja har så de blir över, vilket ja tillslut fick med dottern, men då hade hon blivit för gammal så mjölken passade inte längre små nyfödda.. tror d var 3månader som gränsen gick.. jag hade fler liter i frysen, men så gick den sönder så allt hade tinat, ja grinade hur länge som helst över de..   Gråter    sen finns de ju ett hormon-nässpray man kan få, ja tyckte de vart läskigt första gångerna, strömmade till och gjorde ont i brösten.. men sen gick de över efter några dagar, men ja fick den mot mjölkstockning, men man kan få den för att de ska va lättare att pumpa med..

• Inglan

Blir så fruktansvärt trött på  denna amningshysteri! Varför kan det inte accepteras att vissa inte kan? Min son är född i v.31+2. Jag fick jätte problem efter några veckor, mjölken ville inte komma och det blev fruktansvärt psykiskt påfrestande, ytterligare en sådan när man har ett prematurt barn och ligger på sjukhus osv. Min son vägrade amma och fick redan ersättning då min mjölk inte räckte på långa vägar! På slutet grät jag varje gång jag pumpade och mådde fruktansvärt dåligt av pressen så tillslut bestämde jag mig för att lägga ner. Jag har fortfarande blandade känslor ang mitt beslut men jag har en stor och glad kille här hemma som ligger över alla kurvor och aldrig varit sjuk än så jag kan konstatera att vi båda mår bättre av att jag slipper ångesten över pumpningen. Kan tillägga att jag kommer försöka amma nästa barn!

• Zunrose
    Inglan skrev 2010-06-14 13:38:39 följande:
    Blir så fruktansvärt trött på  denna amningshysteri! Varför kan det inte accepteras att vissa inte kan? Min son är född i v.31+2. Jag fick jätte problem efter några veckor, mjölken ville inte komma och det blev fruktansvärt psykiskt påfrestande, ytterligare en sådan när man har ett prematurt barn och ligger på sjukhus osv. Min son vägrade amma och fick redan ersättning då min mjölk inte räckte på långa vägar! På slutet grät jag varje gång jag pumpade och mådde fruktansvärt dåligt av pressen så tillslut bestämde jag mig för att lägga ner. Jag har fortfarande blandade känslor ang mitt beslut men jag har en stor och glad kille här hemma som ligger över alla kurvor och aldrig varit sjuk än så jag kan konstatera att vi båda mår bättre av att jag slipper ångesten över pumpningen. Kan tillägga att jag kommer försöka amma nästa barn!
    jag accepterar att vissa inte kan bara  jag som så gärna vill amma ..men har kommit över det nu för fungerar lika bra med ersättning ju också om det inte skulle gå =)
  • Sunkiissed

Den J*vla pumen ja!
    Det var bland det värsta när vi låg på sjukhuset & jag grät många gånger när jag satt där!

På något konstigt sätt så lyckades jag hålla igång med pumpandet i 12 veckor så båda fick min mjölk, men sen innan vi skulle hem valde jag ändå att börja med lite ersättning efter en veckas mardröm med ammningen. De kunde amma men jag mådde  psykiskt dåligt & visste att jag inte skulle orka amma båda två i hemmet. Sen fortsatte jag pumpa 3 veckor till hemma så de fick lite blandat.

Du gör så gott det går, ser att många redan gett tips & håller med dem.

Jag fick en massa "klagande" från alla håll för att jag inte ville amma & mådde jättedåligt över det. Försök inte ta åt dig om du får påhopp. Folk förstår inte vilken psykisk stress det är på Neonatalen!

• Bambusa
    Inglan skrev 2010-06-14 13:38:39 följande:
    ts skrev att hon ville ha tips, för hon så gärna ville att sitt barn skulle få bröstmjölk, vilket man såklart ska uppmuntra och ge tips om man har några...
  • yodi

vad som fick mig att stå ut med pumpen var dels att jag kunnat amma mina två äldre döttrar och gärna ville amma minstingen, samt att jag visste hur min kropp fungerade, båda gångerna som jag har legat på bb har mjölken inte runnit till förren jag har åkt hem (hatar att ligga på sjukhus) och så var fallet även denna gång, mjölken rann till när jag kom hem och kunde slappna av.

jag kan säga att för våran del så var allt slit vid pumpen värt mödan, när hon var två månader (eller egentligen skulle varit född) så klarade hon sig med enbart helamning

att äta och dricka ordentligt är viktigt, för min del märks det på en gång om jag inte har ätit/drukit ordentligt.

lycka till

• Lovely 1

Jag har också följt tips på hur man ska pumpa för att få till mjölken och jag är förvånad samt överraskad över hur man klarar sig själv på egen hand när man kommer på sina egna knep (för dom funkar absolut bäst!)!

Jag började först att använda en vanlig handpump, inte aptoekets dvs, utan en sådan där phillips, manuell pump. Och det gick så där. Inte dåligt iaf, men man behövde pumpa länge för att få ut all mjölk. Och vet du vad, det räcker inte med att bara pumpa, för att hade jag gjort det så hade inte heller fått ut allt mjölk. Det gäller att klämma på tuttarna samtidigt som du pumpar. japp du läste rätt, klämma på dem!

För att klämma på dem bättre, så köpte jag en elektrisk pump (phillps) och då behöver man ju inte längre trycka ner handtaget. Kunde nu använda båda mina händer till att trycka på börsten och klämma på dem hela tiden istället. Byta läge på pumpen och klämma och trycka igen.

Det tog minst en månad vill jag minnas innan mängden mjölk ökade rejällt och det tog mindre tid att klämma ut samma mängd mjölk. Så det är ingen dans på rosor till en början att få upp mängden mjölk i brösten av att pumpa. Du måste ge pumpandet tid!

Jag fortsatte att pumpa i 8 hela månader och tro mig när jag säger att jag kunde pumpa ut 2 liter mjölk per dag i 3-4 månader!

Så tipset är alltså: kläm på brösten!

Svar på tråden Pumpning!!?!?