• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • knäppisen

Det är apjobbigt att pumpa var tredje timme dygnet runt samtidigt som man ska orka sitta hos bebisen så mycket man bara kan, man ska äta och sova och däremellan faktiskt hinna leva också. Du är superduktig som hållt igång i tre veckor. Om du fortsätter att pumpa som du gör nu så håller du produktionen igång. Då blir det lättare för bebisen att öka mängden mat sen när hon väl kommer igång. Om du får ut 20 ml per gång så får hon ju ändå mer än hälften bröstmjölk. Det är ju superbra !!

• Zunrose
    sweet saint skrev 2010-06-07 19:50:17 följande:
    min erfarenhet kring det är att det blev tillslut sån stress av det hela så det sinade bara mer.
    Tillslut pumpade jag tomt för att få sköterskorna att hålla käft.
    Kan säga att min dotter föddes i v 25.
    Det beror lite på hur man mår i hela situationen såklart, hur pumpandet går.
    Går det inte så går det inte. Det finns ersättning och tro inte på allt som sägs om amning. Barnet blir hälsosamt ändå.
    usch ja det hänger ju mycket på hur man mår och inte lätt med tjatande sköterskor i nacken även om de gör det för att vara snälla...

saken är det att jag fick inte min drömförlossning vaginalt så skulle så gärna få min dröm att amma i uppfylld !!!
  • Zunrose
    knäppisen skrev 2010-06-07 19:54:20 följande:
    Det är apjobbigt att pumpa var tredje timme dygnet runt samtidigt som man ska orka sitta hos bebisen så mycket man bara kan, man ska äta och sova och däremellan faktiskt hinna leva också. Du är superduktig som hållt igång i tre veckor. Om du fortsätter att pumpa som du gör nu så håller du produktionen igång. Då blir det lättare för bebisen att öka mängden mat sen när hon väl kommer igång. Om du får ut 20 ml per gång så får hon ju ändå mer än hälften bröstmjölk. Det är ju superbra !!

ja precis ..tack så mycket för ditt peppande=)
  • knäppisen

Varsågod. Jag vill bara att du orkar stå ut de ynka dagar-veckor som är kvar tills hon kommer börja äta själv. Eftersom du så gärna VILL amma. Försök vara nöjd med det du får ut.

Om personalen tjatar så säg ifrån. Att de bara stressar dig och att det knappast gagnar din förmåga att släppa mjölk till en elektrisk pump. De vill säkert väl, men det blir så fel när de inte kan tänka längre än näsan räcker ibland.

• Zunrose
    knäppisen skrev 2010-06-07 20:09:17 följande:
    Varsågod. Jag vill bara att du orkar stå ut de ynka dagar-veckor som är kvar tills hon kommer börja äta själv. Eftersom du så gärna VILL amma. Försök vara nöjd med det du får ut.

Om personalen tjatar så säg ifrån. Att de bara stressar dig och att det knappast gagnar din förmåga att släppa mjölk till en elektrisk pump. De vill säkert väl, men det blir så fel när de inte kan tänka längre än näsan räcker ibland.
    tack=)

Idag nu när jag satt och gosade med I så pratade jag med min kontaktperson och fick nässprayet av henne för att prova det och hon sa också att även om det kommer 1 ml från dig så är det super det hon sa lät så skönt att höra istället för
    - hur går det med pumpningen=)
  • Cocco

För mig så gjorde det stor skillnad om M hade ammat eller inte. Även när han bara ammade lite och egentligen inte fick i sig något så ökade min produktion.
    Dubbelpumpar du? Annars försök göra det då det stimulerar produktionen mer än att pumpa ett bröst i taget.
    Gå på och pumpa oftare och slarva inte på natten då produktionen stimuleras mer än på dagen.
    Ju mer man ligger hud mot hud desto lättare är att det amma också.
    Här är en bildserie om prematuramning
    http://www.kangaroomothercare.com/story01o.htm

Håller du bara igång produktionen alls så kommer den säkerligen att öka i takt med att din bebis orkar suga. Det är inte alla som kan pumpa men de lyckas ändå helamma sina barn.
    Pumpning säger inget om hur mycket mjölk du har.

Min M orkade amma i ryck. Från ingenting till 10 ml och sen vips så ammade han halva mål och helt plötsligt så var det hela mål.  Ca 1 vecka mellan varje hopp. Vid ca 36 fulla veckor ammade han fullt och några dagar efter det så ryckte vi sonden,

Våga vägra att amningsväga mer än max en gång/dygn annars kommer du bli tokig. Våga stå på dig när du tror bebisen har ammat si och så mycket.

Det värsta som kan hända om man inte sondar till ett fullt mål är typ att bebisen vaknar och vill ha mat igen tidigare än de exakt 3 timmar som neo tycker är lagom. (Så länge blodsockret är stabilt). Amma när bebisen vill även om det är tidigare än vad klockan säger. 

På amningshjalpen finns en artikel som handlar om amning och känguruvård särskilt bra om man inte är bekväm med att läsa på engelska.

Amningsnapp kan vara bra om de har svårt att ta tag men gör tyvärr att bebisen kanske inte får i sig lika mycket mjölk då det är jobbigare att amma med nappen. Jag ammade några gånger med den mest för att han skulle få tag och komma igång med att suga men sen fattade han grejen och ammade utan vilket är mycket bättre. Men amningsnapp kan vara en bra hjälp.

Nu fick du lite tips och även lite länkar om var du kan läsa mer om prematuramning

• Havskatten83

hej jag fick min tjej i vecka 36plus 4 så jag fick lov och pumpa ur om jag ville ge henne bröstmjölk

nu har det gott 3 månader och jag pumpar än ca 7  gånger per dag 3tim i mellan ca

jag får ut allt från 100ml till 200mil

det jag kan räkomndera om man har lite mjölk

gör av kok på hela kummin hela anis och hel a färnkål dom finns i påsar och köpa vid  krydder
    ta 2 teskedar från varje påse häller det i 1 liter vatten och kokar det i 10min sen håller du av det så du får bort fröna från kummin anis och färnkålen sen låter du det stå frame i rumstempratur
    så dricker du det under hela dagen så ska du se att du får mera mjölk för mig funkar det
    kan dricka det skälv som te oxså kallas även amningste  lycka till
    berätta gärna hur det gick kan få upp repa det i några dagara

• Zunrose
    Havskatten83 skrev 2010-06-07 23:17:55 följande:

hej jag fick min tjej i vecka 36plus 4 så jag fick lov och pumpa ur om jag ville ge henne bröstmjölk

nu har det gott 3 månader och jag pumpar än ca 7  gånger per dag 3tim i mellan ca

jag får ut allt från 100ml till 200mil

det jag kan räkomndera om man har lite mjölk

gör av kok på hela kummin hela anis och hel a färnkål dom finns i påsar och köpa vid  krydder
    ta 2 teskedar från varje påse häller det i 1 liter vatten och kokar det i 10min sen håller du av det så du får bort fröna från kummin anis och färnkålen sen låter du det stå frame i rumstempratur
    så dricker du det under hela dagen så ska du se att du får mera mjölk för mig funkar det
    kan dricka det skälv som te oxså kallas även amningste  lycka till
    berätta gärna hur det gick kan få upp repa det i några dagara

tack för tipset ska jag genast prova=)
  • JessAnn

När jag låg i K-krona med mitt första barn hade jag samma problem som du. Jag pumpade o pumpade men fick bara ut 20+25 ml.
    När jag skulle ställa in den pumpade mjölken i kylskåpet stod det flaskor som var fyllda till toppen och mitt självfötroende åkte till botten.
    Neo- erbjöd akuepunktur, nässpray, tabletter. När inte detta fungarade så skulle jag intensivpumpa varannan timme fram till det kom mer.
    Efter några dagar var jag ett nervvrak. Mådde skit.
    Tog beslutet att jag pumpar mina 20ml sen ger jag tillägg på resten. Mitt beslut kändes bra
    och allt gick som det skulle.
    Tyvärr var inte personlen med på noterna när jag ville ge tillägg. Fick göra uppror inne på avdelningen o ställa till med ett herrans liv. Sen godtog de mitt beslut.

• sweet saint
    Zunrose skrev 2010-06-07 19:54:41 följande:
    usch ja det hänger ju mycket på hur man mår och inte lätt med tjatande sköterskor i nacken även om de gör det för att vara snälla...

saken är det att jag fick inte min drömförlossning vaginalt så skulle så gärna få min dröm att amma i uppfylld !!!
    Hoppas då att det löser sig om du vill amma. Men kom bara ihåg att inte pressa för hårt. Det kan ju tydligen ha motsatt effekt.
    Tyvärr gick det inte för mig, och jag ville från början amma. Nu har min erfarenhet gjort att jag verkligen inte vill det med nästa barn.

Alla ska få bestämma själva men så är det inte och det upprör mig. Hoppas du får fin hjälp och inte anklagelser och press om du inte orkar kämpa efter några månader.

Jag provade sprayer och te och pumpa oftare, vara med mitt barn samtidigt, jag provade att pumpa direkt efter jag haft henne, dricka mycket, ja, allt. I början, första månaden, fick jag mellaqn 30-40 ml per gång. Vi bytte sjukhus och där pratade de bara om pumpandet och att jag MÅSTE fortsätta. på ronderna berättade de ca 1 min om vad som händer med mitt barn men resten av tiden handlade bara allt om pumpningen. Jag visste knappt hur mitt barn mådde men pumpndet var viktigare. Det sinade ganska fort kan jag säga.
    Så nu när jag tänkar på att amma blir jag illamående och får ångest liknanade känslor.

Så jag hoppas verkligen att du får träffa rätt personal som förstår mer och faktiskt kan hjälpa, istället för att bara pusha på..

du får klappa dina bröst och ta dig ett snack med dem.. Flört.
Svar på tråden Pumpning!!?!?