• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • Zunrose
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:30:08 följande:
    Jag har också följt tips på hur man ska pumpa för att få till mjölken och jag är förvånad samt överraskad över hur man klarar sig själv på egen hand när man kommer på sina egna knep (för dom funkar absolut bäst!)!

Jag började först att använda en vanlig handpump, inte aptoekets dvs, utan en sådan där phillips, manuell pump. Och det gick så där. Inte dåligt iaf, men man behövde pumpa länge för att få ut all mjölk. Och vet du vad, det räcker inte med att bara pumpa, för att hade jag gjort det så hade inte heller fått ut allt mjölk. Det gäller att klämma på tuttarna samtidigt som du pumpar. japp du läste rätt, klämma på dem!

För att klämma på dem bättre, så köpte jag en elektrisk pump (phillps) och då behöver man ju inte längre trycka ner handtaget. Kunde nu använda båda mina händer till att trycka på börsten och klämma på dem hela tiden istället. Byta läge på pumpen och klämma och trycka igen.

Det tog minst en månad vill jag minnas innan mängden mjölk ökade rejällt och det tog mindre tid att klämma ut samma mängd mjölk. Så det är ingen dans på rosor till en början att få upp mängden mjölk i brösten av att pumpa. Du måste ge pumpandet tid!

Jag fortsatte att pumpa i 8 hela månader och tro mig när jag säger att jag kunde pumpa ut 2 liter mjölk per dag i 3-4 månader!

Så tipset är alltså: kläm på brösten!
    försöker klämma på de men då tappar pumpen vakumet ...
  • Lovely 1

Det här med att få mjölken att rinna till, man kan tvinga mjölken att rinna till genom att klämma på dem. Det är viktigt att man hela tiden byter läge på pumpen så den trycker på olika delar av bröstvårtan och sedan hålla på i 3 minuter i vissa lägen där man ser att mjölken rinner till. Man behöver inte tro att mjölken bara rinner till när man slappnar av. Det går att påverka detta genom att tvinga ut mjölken och det gör man genom att klämma och pumpa en bra stund. Ge pumpandet den tiden det kräver. Det är kämpigt, tyvärr, men det är amningen i början också!

Det tar drygt en timme per pumptillfälle i början i någon månad (eller om det var de första veckorna bara, minns inte riktigt, men i och med att barnet kan leva på väldigt lite råmjölk den första tiden så krävdes ju inte jättemängder mjölk heller i början) och senare får man hålla på 30 minuter per bröst för att på slutet (dvs från 2:a månaden ungefär och därefter) kunna dra ner på tiden för pumpandet till 10-15 min per bröst tills du slutar att ge barnet bröstmöjlk.

Det är tiden som avgör om man ska lyckas med pumpandet eller inte. Man kan inte ge upp så fort man försökt en liten stund. Självklart misslyckas man med sitt pumpande då. Det säger jag av erfarenhet.

När man ammar så ser man ju om barnet blir mätt eller inte. Där tvingas man ju till att amma  timmar om man måste för att få upp mjölkmängden. Samma princip gäller pumpandet. Det måste få ta sin tid!

• Lovely 1
    Zunrose skrev 2010-06-15 16:40:54 följande:
    försöker klämma på de men då tappar pumpen vakumet ...
    Exakt därför som jag köpte en elektrisk pump istället, så jag kunde få bättre grepp om brösten samtidigt som jag höll pumpen intryckt mot brösten.

Men det funkar med en manuell pump också. Man måste bra hitta rätt teknik för att inte tappa greppet och vakumet. Man måste hela tiden snurra runt på den delen som trycks mot brösten så man orkar klämma på brösten samtidigt.

Jag köpte ingen ny elektrisk pump (min son var inte för tidigt född, han ville bara inte ammas). Jag letade efter beganade på blocket. Köpte faktiskt ett till senare för att ha den andra pumpen hos mina föräldrar för att slippa bära runt på den jag hade hemma hela tiden. Jag kan varmt rekommendera en sådan! En ny kostar väl runt 1500 kr.

Frågan är väl också hur länge du tänkt ge pumpandet en chans. Om du ska hålla på länge kan det vara värt pengarna. Du kan alltid sälja den på blocket igen om du t ex väljer att köpa en helt ny och fräsch pump. Kanske är att rekommendera då du har ett förtidigt fött barn.
  • Written Fiction
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:53:51 följande:
    Exakt därför som jag köpte en elektrisk pump istället, så jag kunde få bättre grepp om brösten samtidigt som jag höll pumpen intryckt mot brösten.

Men det funkar med en manuell pump också. Man måste bra hitta rätt teknik för att inte tappa greppet och vakumet. Man måste hela tiden snurra runt på den delen som trycks mot brösten så man orkar klämma på brösten samtidigt.

Jag köpte ingen ny elektrisk pump (min son var inte för tidigt född, han ville bara inte ammas). Jag letade efter beganade på blocket. Köpte faktiskt ett till senare för att ha den andra pumpen hos mina föräldrar för att slippa bära runt på den jag hade hemma hela tiden. Jag kan varmt rekommendera en sådan! En ny kostar väl runt 1500 kr.

Frågan är väl också hur länge du tänkt ge pumpandet en chans. Om du ska hålla på länge kan det vara värt pengarna. Du kan alltid sälja den på blocket igen om du t ex väljer att köpa en helt ny och fräsch pump. Kanske är att rekommendera då du har ett förtidigt fött barn.
    prematurföräldrar får hyra pumpar gratis via BB eller neo beroende på sjukhus.
    Neonatalen har också oftast speciella elektriska pumpar som inte går att köpa i affärer men som är otroliga jämfört med många köpepumpar.
    Tror de flesta får dem på recept och hyr via hjälmedelcentralen på sjukhusen eller BB. Vilket betyder att hon förhoppningsvis slipper betala en krona för pumpandet!

Jag hyrde en pump som jag hade hemma och sedan använde jag avdelningspumparna.

Munstycken slangar och flaskor får man också på neo :)
  • Written Fiction

TS har ditt sjukhus dom gula meddelapumparna?
    om så, då rekomenderar jag att ibland köra utdrivningsprogrammet dubbla gånger.

man kan även ställa in dom blåa pumparna att pumpa snabbt för att sätta igång flödet och sedan sänk hastigheten när det börjar rinna till så du får ett jämnt flöde

• Lovely 1
    Written Fiction skrev 2010-06-15 18:17:26 följande:
    prematurföräldrar får hyra pumpar gratis via BB eller neo beroende på sjukhus.
    Neonatalen har också oftast speciella elektriska pumpar som inte går att köpa i affärer men som är otroliga jämfört med många köpepumpar.
    Tror de flesta får dem på recept och hyr via hjälmedelcentralen på sjukhusen eller BB. Vilket betyder att hon förhoppningsvis slipper betala en krona för pumpandet!

Jag hyrde en pump som jag hade hemma och sedan använde jag avdelningspumparna.

Munstycken slangar och flaskor får man också på neo :)
    Om hon får låna en pump gratis så är det ju jättebra för TS och alla andra som föder sina barn för tidigt. Drog slutsatsen att det kostade pengar att hyra (och inte bara låna gratis dvs) trots att man har ett för tidigt fött barn. Vet att det kostar att låna för oss andra iaf. Men eftersom jag hade köpt en av mina elektriska pumpar av just en som hade fött sitt barn för tidigt så trodde jag inte att man kunde få låna gratis heller. Därför som jag inte heller kunde föreslå detta för TS. Men det är ju bra att andra har bättre koll på sådana saker.

Tycker annars att man vinner mer på att köpa en egen i så fall (om man annars hade varit tvungen att hyra för ca 12 kr/dag) och sälja begagnat igen för ca 1000 kr. Då hade man ju bara behövt gå back runt 500 kr. Man vet ju som sagt inte hur länge man kommer att behöva pumpa och 12 kr om dagen blir en massa pengar om man pumpar i t ex 8 månader (30 dagar * 8= 240 dagar *12kr= 2880 kr). Det var ett exempel bara på hur dyrt det kan bli i längden.
  • Zunrose
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:53:51 följande:

är en elektrisk pump de har på sjukhuset..
    jag hade inte tänkt pumpa när jag kommer hem antigen är det flaksmatning eller amning har stått ut nu i 4 v o kommer stå ut tills vi kommer hem sen gör jag slut med pumpen
  • Zunrose
    Written Fiction skrev 2010-06-15 18:20:34 följande:
    TS har ditt sjukhus dom gula meddelapumparna?
    om så, då rekomenderar jag att ibland köra utdrivningsprogrammet dubbla gånger.

man kan även ställa in dom blåa pumparna att pumpa snabbt för att sätta igång flödet och sedan sänk hastigheten när det börjar rinna till så du får ett jämnt flöde
    de har båda men jag har den gula ,jag brukar köra utdrivningsstadiet flera gånger för tycker det händer lite mer då!
  • Written Fiction
    Zunrose skrev 2010-06-15 19:01:28 följande:
    de har båda men jag har den gula ,jag brukar köra utdrivningsstadiet flera gånger för tycker det händer lite mer då!
    Ja precis det kan putta igång det lite mer. Hur har ni det med känguruvård? På neo  när vi låg inne fick vi prova på känguruamning. Vilket betydde att man  tog bort ett sondmål under tiden man låg/satt känguru och lät barnet försöka äta själv fram tills nästa planerade sondmål. Funkade riktigt bra för oss. Tillslut så fick dom koppla ur CPAPen  på natten för han valde själv att vilja amma inte sondas. Nu låg vi förvisso inne väldigt länge så vi hade mycket tid att träna också. Började få lov att prova amma när han var 37 veckor. Innan dess klarade han inte att vara ur CPAPen :(

alltså om du då har mat var tredje timme som exempel
    sonda kl 12:00 - påbörja känguruamning kl 15:00 låta barnet försöka äta prova själv fram tills kl 18 sonda igen. Detta provade vi ju givetvis bara en gång om dygnet i början, sedan liksom ökade amningen och vi körde på fri amning under uppsikt.

vet inte hur långt ni kommit i amningsträningen?

Hoppas ni har det bra och får komma hem snart!
  • Written Fiction

såg även en annan variant som verkade funka bra, att ha amningsnapp med en liten sondslang tejpad bakom. så när barnet började suga puttade man på med sondsprutan för att öka förståelsen att koppa ihop sug-mat 

sedan kunde man då antingen ta bort nappen eller sluta sonda så fick bebisen fortsätta själv.

Det finns inte en pump i världen som inte är så effektiv som en bebis om sugtekniken är rätt.
    Den är inte alltid så lätt för dom små liven att hitta tyvärr :(

Svar på tråden Pumpning!!?!?