Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:53:51 följande:
Exakt därför som jag köpte en elektrisk pump istället, så jag kunde få bättre grepp om brösten samtidigt som jag höll pumpen intryckt mot brösten.
Men det funkar med en manuell pump också. Man måste bra hitta rätt teknik för att inte tappa greppet och vakumet. Man måste hela tiden snurra runt på den delen som trycks mot brösten så man orkar klämma på brösten samtidigt.
Jag köpte ingen ny elektrisk pump (min son var inte för tidigt född, han ville bara inte ammas). Jag letade efter beganade på blocket. Köpte faktiskt ett till senare för att ha den andra pumpen hos mina föräldrar för att slippa bära runt på den jag hade hemma hela tiden. Jag kan varmt rekommendera en sådan! En ny kostar väl runt 1500 kr.
Frågan är väl också hur länge du tänkt ge pumpandet en chans. Om du ska hålla på länge kan det vara värt pengarna. Du kan alltid sälja den på blocket igen om du t ex väljer att köpa en helt ny och fräsch pump. Kanske är att rekommendera då du har ett förtidigt fött barn.
prematurföräldrar får hyra pumpar gratis via BB eller neo beroende på sjukhus.
Neonatalen har också oftast speciella elektriska pumpar som inte går att köpa i affärer men som är otroliga jämfört med många köpepumpar.
Tror de flesta får dem på recept och hyr via hjälmedelcentralen på sjukhusen eller BB. Vilket betyder att hon förhoppningsvis slipper betala en krona för pumpandet!
Jag hyrde en pump som jag hade hemma och sedan använde jag avdelningspumparna.
Munstycken slangar och flaskor får man också på neo :)