knäppisen skrev 2010-07-17 08:25:13 följande:
Om du läser mitt andra inlägg så kanske du förstår mer vad jag menar.
Jag har två förtidigt födda, jag ville också verkligen amma, och gjorde det också, (helt i 6 mån o delvis i 1 år), men med nr 2 hade jag nog egentligen behövt någon som sade åt mej att "nej, nu är det nog, sluta kämpa livet ur dej, det är inte värt det". När dagarna är en enda lång kamp för att få i barnet mat och att allt handlar om mjölk och att pumpa, då är det i mina ögon inte värt det. Jag önskar bara jag förstått det tidigare. Det finns fullt med bra tips på hur man får igång pumpning/aminig i tråden så därför vågade jag på mig ett något kontroversiellt råd också.
Absolut. Det låg en tjej bredvid mig på neo som hade jätteproblem med matningen. Till slut kom de fram till att det hade någon fel som gjorde det väldigt svårt att svälja och att det var därför det inte kunde amma.
En gång provade hon en specialflaska för de med gomspalt och barnet kunde för första gången äta utan sond.
Jag undrade varför inte sköterskorna peppade henne mer med att det var ju bra att barnet klarade av att äta utan sond. Just där kändes det som om amnigen var väldigt sekundär. Även om jag förstod på mamman att det skulle vara en stor sorg att inte kunna amma så är ju amningen faktiskt inte alltid det bästa.
Jag tänker på henne ganska ofta och undrar varför man inte var bättre på att försöka hålla kontakten med de man delade sjukhustiden med,