• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • Lovely 1
    Zunrose skrev 2010-06-15 18:59:38 följande:
    är en elektrisk pump de har på sjukhuset..
    jag hade inte tänkt pumpa när jag kommer hem antigen är det flaksmatning eller amning har stått ut nu i 4 v o kommer stå ut tills vi kommer hem sen gör jag slut med pumpen
    Jag förstår precis! Jag stod ut i 8 månader, och du ska veta hur ofta jag klagade! Men min man är en sådan "moralkärring", ehm, bara inte han får höra detta, för då blir han arg, haha! Men han tyckte att vårt barn bara skulle ha det bästa, och det är alltså bröstmjölk! Så på sätt och vis tvingades jag, men jag ville ju själv också, men det var skönt att klaga ändå, haha! Men jag stod ut i 8 månader.

Jag bara hoppas att nästa barn ska kunna amma istället (jag kanske måste envisas mer själv istället för att ge upp så lätt med att låta barnet hitta bröstvårtan, men det var svårt i flera veckor och pumpandet blev till vardag och bekväm för mig till slut). Jag kommer att pumpa i värsta fall, har ju alla sakerna hemma redan och jag vet hur man ska göra, men jag hoppas att jag ska slippa! Det bästa är om barnet själv kan suga i sig mjölken via amning. Då slipper man all disk och uppvärmning. Fy fan, bara det gav mig handallergi nästan (eller riktigt torra händer!).

Hoppas du lyckas få ditt barn att amma och att du kommer ifrån det här pumpandet! Och om inget av detta skulle fungera så finns det ju ersättning att ge. Jag är ingen moralkärring, så jag tycker man gör det man måste i slutändan.

Lycka till!
  • Zunrose
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 19:47:38 följande:
    Jag förstår precis! Jag stod ut i 8 månader, och du ska veta hur ofta jag klagade! Men min man är en sådan "moralkärring", ehm, bara inte han får höra detta, för då blir han arg, haha! Men han tyckte att vårt barn bara skulle ha det bästa, och det är alltså bröstmjölk! Så på sätt och vis tvingades jag, men jag ville ju själv också, men det var skönt att klaga ändå, haha! Men jag stod ut i 8 månader.

Jag bara hoppas att nästa barn ska kunna amma istället (jag kanske måste envisas mer själv istället för att ge upp så lätt med att låta barnet hitta bröstvårtan, men det var svårt i flera veckor och pumpandet blev till vardag och bekväm för mig till slut). Jag kommer att pumpa i värsta fall, har ju alla sakerna hemma redan och jag vet hur man ska göra, men jag hoppas att jag ska slippa! Det bästa är om barnet själv kan suga i sig mjölken via amning. Då slipper man all disk och uppvärmning. Fy fan, bara det gav mig handallergi nästan (eller riktigt torra händer!).

Hoppas du lyckas få ditt barn att amma och att du kommer ifrån det här pumpandet! Och om inget av detta skulle fungera så finns det ju ersättning att ge. Jag är ingen moralkärring, så jag tycker man gör det man måste i slutändan.

Lycka till!
    herregud vilken kämpe du har varit som pumpat i 8månader:)
  • Lovely 1
    Zunrose skrev 2010-06-15 22:34:42 följande:
    herregud vilken kämpe du har varit som pumpat i 8månader:)
    Hehe, tack. Usch ja, och jag är en av dom som erkänner att det är tufft att hålla på för länge (eftersom man har ett spädbarn som skriker efter uppmärksamhet precis hela tiden medan man håller på och sömnen blir lidande något så enormt eftersom man följer en klocka hela tiden vad man än ska göra).

Problemet var nog också att jag pumpade ut för mycket. Han drack ju inte ens upp 1 liter om dagen och jag pumpade ut 2 liter (jag mätte mängden flera dagar i rad).

Nästa gång hoppas jag att barnet är intresserad av att hitta till tutten (för det var inte min son alls intresserad av så fort han föddes heller). Tror man märker direkt hur det kommer bli med ammandet. Visar de inget intresse direkt efter födseln så blir det nog också antagligen svårt att lära dem efter födseln. Han ville INTE ta tag i bröstvårtan hur jag än försökte. Det var SÅ frustrerande. Därför gav jag upp efter en månad. Ja, jag gav det en hel månad och när han hade exakt samma attityd till amning hela tiden, då orkade jag inte försöka längre heller. Därför fick det bli att pumpa hela tiden istället.

Är det något man inte är beredd på efter att ha fött barn så är det att få amningen att fungera. Det är verkligen den svåraste biten!
  • Katarina76
    Tror man märker direkt hur det kommer bli med ammandet. Visar de inget intresse direkt efter födseln så blir det nog också antagligen svårt att lära dem efter födseln.
    Fast nu är det för tidigt födda vi pratar om. De kan oftast inte amma i början, men många visar ändå intresse när de är redo för det.

För oss blev det ett tag både amning och pumpning eftersom dottern inte orkade amma hela mål efter utskrivningen. Hade gärna behållt sonden ett tag till, men vi hade ingen hemsjukvård. Efter en månad blev dottern flasklat och jag fortsatte att delpumpa och fyllde på med ersättning till 7 månaders ålder. Skulle det bli så igen skulle jag sluta pumpa tidigare för det gick åt så mycket energi och tid till att pumpa.

Mitt råd är att fortsätta pumpa eftersom du faktiskt får ut en del mjölk. Din mjölk är som värdefullast nu när dottern är som minst. Det är först när hon närmar sig BF som du ser om amningen kommer att fungera.

Ang tips så säger jag som flera andra tryck lite på brösten medan du pumpar, inte så kraftigt, men där du känner att det är lite mer hårt och kan finnas mjölk kvar. Annars drick vatten så du inte är uttorkad, men du behöver inte dricka mer än så. Försök ta några djupa andetag och slappna av så gott det går när du börjar pumpa, så kan det komma igång lite snabbare.

Lycka till och hoppas tiden går fort tills ni blir utskrivna!
  • Lovely 1
    Katarina76 skrev 2010-06-16 01:09:00 följande:
    Fast nu är det för tidigt födda vi pratar om. De kan oftast inte amma i början, men många visar ändå intresse när de är redo för det.
    Jo, jag vet, syftade nog mest barn födda när dom ska. Vet inte alls hur prematura barn fungerar när det gäller amningen, när de kan tänkas bli intresserade av att amma, om de följer samma mönster som alla andra barn när de väl närmar sig BF-dagen. Men verkar som att de gör det, vilket är bra!

Har bara min son referens och jag har aldrig varit med om att barn kunde vara ointresserade av att amma. Har ändå växt upp bland många småbarn i tonåren! Det kom lite som en chock och som en stor överraskning att det kunde bli så. Det är något som jag inte har lagt märke till tidigare när det gäller andras barn och andra människors erfarenheter, konstigt nog, hehe. Nu hoppas jag på att nästa barn ska vara annorlunda istället.
  • Lovely 1

Har bara min son som referens, skulle det stå.

• knäppisen

Lovely1. Med första barnet gjorde jag som du, pumpade och fyllde frysen. Med andra barnet så pumpade jag bara så mycket som jag behövde. Jag försökte dessutom oftast pumpa precis innan det var matdags (enkelt när barnen sondas på fasta klockslag) så slapp jag uppvärmningsproceduren, då var den ju redan precis lagom varm. 

• Pre mamma

Usch jag förstår hur det känns. Jag pumpade som en galning i 3mån och lyckades med nöd och nppe hålla igång. Ville också jättegärna amma och lyckades amma några gåner, min son älskade det vilket fick mig att fortsätta. Tyvärr sinade mjölken helt när jag berättade för en ssk min önskan att helamma honom när jag kommer hem, hon sa att det trodde hon inte vi skulle klara med hans dåliga lungor och min dåliga mjälkproduktion. Det gjorde mig så otroligt ledsen att jag slutade helt.

Jag kan fortfarande idag ha en extrem längtn att få amma igen, så håll modet uppe det är värt det om du verkligen vill amma.
    Försök att inte tänka så mycket runt tider (en bebis som ammar ammar ju inte bara i 20min eller exakt var tredje timme) jag släppte tider fritt och pumpade så ofta jag hade tid så länge jag önskade, det ökade min produktion något. Drick mycket, lättöl ska tydligen hjälpa

Lycka till

• Lovely 1
    knäppisen skrev 2010-06-16 08:25:28 följande:
    Lovely1. Med första barnet gjorde jag som du, pumpade och fyllde frysen. Med andra barnet så pumpade jag bara så mycket som jag behövde. Jag försökte dessutom oftast pumpa precis innan det var matdags (enkelt när barnen sondas på fasta klockslag) så slapp jag uppvärmningsproceduren, då var den ju redan precis lagom varm. 
    Ja, du påminde mig. Jag hade tre hyllor fyllda med bröstmjölk i frysen. Flera liter med påsar som tog en evighet att slänga efter några månader eftersom jag insåg att jag inte skulle använda dem ändå. Hade ju en bra produktion hela tiden så jag behövde aldrig mjölken som hamnade i frysen. Och i frysen hamnade dem för att jag hade för mycket mjölk som jag tyckte var synd att bara hälla ut och slänga.

Eftersom man inte förstår riktigt hur mjölkproduktonen fungerar förän efter sitt första barn så blir man ju orolig för att mjölken skall sina om man inte pumpar på hela tiden och tömmer ut brösten helt. Det var en ständig rädsla som jag hade, att mjölken skulle plötsligt sina, hehe. Men nu förstår jag bättre. Skall också som dig (knäppisen) bara pumpa ut så mycket som jag behöver när det känns nödvändigt).

Jag ville så hemskt gärna skänka all bröstmjölk till förtidigt födda, till något sjukhus. Men eftersom jag använde flaskor först (köpta på apoteket) och senare bytte till/började använda fryspåsar, samt att jag kokade pumpgrejerna en gång om dagen så tror jag inte de hade velat ta emot min mjölk ändå. Man ska tydligen koka delarna efter varje användning eftersom prematura barn är extra känsliga för bakterier t ex. Men tanken var ju att den mjölken bara skulle vara till mitt barn. Men som sagt, synd att man inte kunde hjälpa någon annan när man ändå inte själv kunde använda den.

Måste säga att jag till slut blev så lat att jag kokade delarna varannan dag eller var tredje dag och min son klarade sig jättefint ändå. Det är en överdrift att man måste koka en gång om dagen! Jag var annars noga med rengöringen och diskade alla delarna med svamp och diskmedel. Det räckte för att jag skulle hålla dem rent mellan kokningarna. Vet dock inte om det är nödvändigt att koka dem efter varje användningstillfälle om det gäller prematura barn, men bäst att vara extra försiktig ändå försäkerhets skull.
  • Inglan
    Zunrose skrev 2010-06-14 17:24:51 följande:
    jag accepterar att vissa inte kan bara  jag som så gärna vill amma ..men har kommit över det nu för fungerar lika bra med ersättning ju också om det inte skulle gå =)
    Tog inte illa vid mig av ditt inlägg, ville bara visa min stöttning men inser att det kanske kunde misstolkas av migg inlägg =)
Svar på tråden Pumpning!!?!?