Inlägg från: Katarina76 |Visa alla inlägg
  • Katarina76

Pumpning!!?!?

Tror man märker direkt hur det kommer bli med ammandet. Visar de inget intresse direkt efter födseln så blir det nog också antagligen svårt att lära dem efter födseln.
    Fast nu är det för tidigt födda vi pratar om. De kan oftast inte amma i början, men många visar ändå intresse när de är redo för det.

För oss blev det ett tag både amning och pumpning eftersom dottern inte orkade amma hela mål efter utskrivningen. Hade gärna behållt sonden ett tag till, men vi hade ingen hemsjukvård. Efter en månad blev dottern flasklat och jag fortsatte att delpumpa och fyllde på med ersättning till 7 månaders ålder. Skulle det bli så igen skulle jag sluta pumpa tidigare för det gick åt så mycket energi och tid till att pumpa.

Mitt råd är att fortsätta pumpa eftersom du faktiskt får ut en del mjölk. Din mjölk är som värdefullast nu när dottern är som minst. Det är först när hon närmar sig BF som du ser om amningen kommer att fungera.

Ang tips så säger jag som flera andra tryck lite på brösten medan du pumpar, inte så kraftigt, men där du känner att det är lite mer hårt och kan finnas mjölk kvar. Annars drick vatten så du inte är uttorkad, men du behöver inte dricka mer än så. Försök ta några djupa andetag och slappna av så gott det går när du börjar pumpa, så kan det komma igång lite snabbare.

Lycka till och hoppas tiden går fort tills ni blir utskrivna!
Svar på tråden Pumpning!!?!?