Pumpning!!?!?
För mig så gjorde det stor skillnad om M hade ammat eller inte. Även när han bara ammade lite och egentligen inte fick i sig något så ökade min produktion.
Dubbelpumpar du? Annars försök göra det då det stimulerar produktionen mer än att pumpa ett bröst i taget.
Gå på och pumpa oftare och slarva inte på natten då produktionen stimuleras mer än på dagen.
Ju mer man ligger hud mot hud desto lättare är att det amma också.
Här är en bildserie om prematuramning
http://www.kangaroomothercare.com/story01o.htm
Håller du bara igång produktionen alls så kommer den säkerligen att öka i takt med att din bebis orkar suga. Det är inte alla som kan pumpa men de lyckas ändå helamma sina barn.
Pumpning säger inget om hur mycket mjölk du har.
Min M orkade amma i ryck. Från ingenting till 10 ml och sen vips så ammade han halva mål och helt plötsligt så var det hela mål. Ca 1 vecka mellan varje hopp. Vid ca 36 fulla veckor ammade han fullt och några dagar efter det så ryckte vi sonden,
Våga vägra att amningsväga mer än max en gång/dygn annars kommer du bli tokig. Våga stå på dig när du tror bebisen har ammat si och så mycket.
Det värsta som kan hända om man inte sondar till ett fullt mål är typ att bebisen vaknar och vill ha mat igen tidigare än de exakt 3 timmar som neo tycker är lagom. (Så länge blodsockret är stabilt). Amma när bebisen vill även om det är tidigare än vad klockan säger.
På amningshjalpen finns en artikel som handlar om amning och känguruvård särskilt bra om man inte är bekväm med att läsa på engelska.
Amningsnapp kan vara bra om de har svårt att ta tag men gör tyvärr att bebisen kanske inte får i sig lika mycket mjölk då det är jobbigare att amma med nappen. Jag ammade några gånger med den mest för att han skulle få tag och komma igång med att suga men sen fattade han grejen och ammade utan vilket är mycket bättre. Men amningsnapp kan vara en bra hjälp.
Nu fick du lite tips och även lite länkar om var du kan läsa mer om prematuramning