• Cocco

Pumpning!!?!?

För mig så gjorde det stor skillnad om M hade ammat eller inte. Även när han bara ammade lite och egentligen inte fick i sig något så ökade min produktion.
    Dubbelpumpar du? Annars försök göra det då det stimulerar produktionen mer än att pumpa ett bröst i taget.
    Gå på och pumpa oftare och slarva inte på natten då produktionen stimuleras mer än på dagen.
    Ju mer man ligger hud mot hud desto lättare är att det amma också.
    Här är en bildserie om prematuramning
    http://www.kangaroomothercare.com/story01o.htm

Håller du bara igång produktionen alls så kommer den säkerligen att öka i takt med att din bebis orkar suga. Det är inte alla som kan pumpa men de lyckas ändå helamma sina barn.
    Pumpning säger inget om hur mycket mjölk du har.

Min M orkade amma i ryck. Från ingenting till 10 ml och sen vips så ammade han halva mål och helt plötsligt så var det hela mål.  Ca 1 vecka mellan varje hopp. Vid ca 36 fulla veckor ammade han fullt och några dagar efter det så ryckte vi sonden,

Våga vägra att amningsväga mer än max en gång/dygn annars kommer du bli tokig. Våga stå på dig när du tror bebisen har ammat si och så mycket.

Det värsta som kan hända om man inte sondar till ett fullt mål är typ att bebisen vaknar och vill ha mat igen tidigare än de exakt 3 timmar som neo tycker är lagom. (Så länge blodsockret är stabilt). Amma när bebisen vill även om det är tidigare än vad klockan säger. 

På amningshjalpen finns en artikel som handlar om amning och känguruvård särskilt bra om man inte är bekväm med att läsa på engelska.

Amningsnapp kan vara bra om de har svårt att ta tag men gör tyvärr att bebisen kanske inte får i sig lika mycket mjölk då det är jobbigare att amma med nappen. Jag ammade några gånger med den mest för att han skulle få tag och komma igång med att suga men sen fattade han grejen och ammade utan vilket är mycket bättre. Men amningsnapp kan vara en bra hjälp.

Nu fick du lite tips och även lite länkar om var du kan läsa mer om prematuramning

• Cocco
    lokisse skrev 2010-06-11 08:56:45 följande:
    varför behövde ditt barn sondmatas efter tio manader?
    Jag skulle gissa någon typ av svårare GERD eller svårighet att äta. Rätt många prematurer har ju problem med maten.
  • Cocco
    knäppisen skrev 2010-07-15 20:40:41 följande:
    Då ger man sjutton i att amma eller pumpa och köper ersättning och ger barnet istället. Det blir alldeles utmärkta barn av det också.
    Det är ett bra råd om man själv tycker det men om man som mamma hemskt gärna vill amma är detta ett råd faktiskt ett slag i ansiktet. Som om det man själv kämpar för inte är värt något.
    Ersättning är ett bra alternativ om amningen inte går att få fungerande eller om mamman inte vill amma men annars är det helt onödigt. Bättre att ge råd om hur man får upp barnets intresse.
  • Cocco
    knäppisen skrev 2010-07-17 08:25:13 följande:
    Om du läser mitt andra inlägg så kanske du förstår mer vad jag menar.
    Jag har två förtidigt födda, jag ville också verkligen amma, och gjorde det också, (helt i 6 mån o delvis i 1 år), men med nr 2 hade jag nog egentligen behövt någon som sade åt mej att "nej, nu är det nog, sluta kämpa livet ur dej, det är inte värt det". När dagarna är en enda lång kamp för att få i barnet mat och att allt handlar om mjölk och att pumpa, då är det i mina ögon inte värt det. Jag önskar bara jag förstått det tidigare. Det finns fullt med bra tips på hur man får igång pumpning/aminig i tråden så därför vågade jag på mig ett något kontroversiellt råd också. 
    Absolut. Det låg en tjej bredvid mig på neo som hade jätteproblem med matningen. Till slut kom de fram till att det hade någon fel som gjorde det väldigt svårt att svälja och att det var därför det inte kunde amma.
    En gång provade hon en specialflaska för de med gomspalt och barnet kunde för första gången äta utan sond.
    Jag undrade varför inte sköterskorna peppade henne mer med att det var ju bra att barnet klarade av att äta utan sond. Just där kändes det som om amnigen var väldigt sekundär. Även om jag förstod på mamman att det skulle vara en stor sorg att inte kunna amma så är ju amningen faktiskt inte alltid det bästa.
    Jag tänker på henne ganska ofta och undrar varför man inte var bättre på att försöka hålla kontakten med de man delade sjukhustiden med,
Svar på tråden Pumpning!!?!?