Trollet Ludenben skrev 2010-06-07 19:42:09 följande:
Jag pumpade i 5 veckor för jag tyckte det var viktigt just när han var så liten att han fick av min mjölk med antikroppar i sig. Det höll mitt mod uppe. Att jag verkligen ville ge honom detta även om det inte var jättemängder. Han är född i v 31+4. Men det var tufft. När vi efter 5 veckor kom hem från neo och vardagslivet skulle börja fungerade det helt enkelt inte längre. Min stora son var då 6 år och han är funktionshindrad och kräver väldigt mycket tid och uppmärksamhet. Så pumpningen sprack pga tiden annars hade jag gärna pumpat mer. Hyrde en elpump och pumpade relativt ofta. Det gick bra med ersättning med sen men just tänkte jag på antikropparna eftersom prematurt födda inte har de i sig som fullgågna barn har och det höll modet uppe med. Jag försökte tänka mindre på hur jobbigt/hopplöst det var och mer på hur mycket mitt lilla barn behöver det. Men det får ju inte bli en press, du ska inte känna ångest över att pumpa för det är inte bra.
Pumpa oftare, släpp pressen med att det inte kommer så mycket och ge ersättning resten eller om ni är kvar på neo så finns det en mjölkbank att få från om man inte vill ge ersättning. Lycka till med den lilla, det ordnar sig med maten för er på något sätt.
Hur mycket prematur är hon??
Lägg henne ofta vid bröstet för det stimulerar mjölkproduktionen.
okay..
hon är född v 30+3 och är nu v 33+ 2 det är så att den givarmjölken dem har börjar ta slut så de prioriterar dem mindre och de som är större behov utav det de som gör att jag känner en enorm press att öka min produktion har intensivt pumpat var 3h förutom på natten då har börjat ställa klockan för att pumpa på natten men måste tyvärr vänja mig innan jag kan pumpa för är massa man ska göra ju flrst stiga upp sen pumpa cirka 15 min sen gå ut till köket och lägga mjölken sen sova igen och samma visa igen så så mycket sömn blir det inte ju!
hon ligger vid bröstet varje gång jag har henne ute och suttar mycket men tycks inte hjälpa annars är min mjölk som grädde för de hon får i sig gör att hon går upp massa i vikt