• Kazeer

Pumpning!!?!?

Pumpningen är ett ren h*lvete, rent ut sagt. Så drygt.

Se till att vila ordentligt, vilket är lättare sagt än gjort, när man har en prematur som ska amningsträna, sondmatas och sedan ska man pumpa. Ät ordentligt. Och drick mycket vatten. Jag brukade dricka ett glas vatten innan jag gick och pumpade och sedan ett glas till, när jag hade pumpat klart.

Med första barnet togs sonden bort redan efter sex dygn och sedan klarade han sig på fri amning. Andra barnet hade sin sond i en månad, så då blev det många timmar med pumpen. Jag hade turen att mjölkproduktionen kom igång bra, så redan efter några dagar var vi självförsörjande och jag kunde frysa in en massa mjölk. Men det gick verkligen upp och ner med hur mycket som gick att pumpa ur.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Bambis skrev 2010-06-07 19:31:33 följande:
    Jag ökade från att pumpa var tredje till varannan timme ett tag och då ökade jag lite i mängd. Nu kan jag köra var tredje timme igen och får nu lite större mängd men jag fick lägga ett par dagar till att köra varannan. Jag pumpar inte på nätterna men precis innan jag går och lägger mig och direkt när jag vaknar. Om jag vaknar på natten för att gå och kissa så pumpar jag en snabbis då. Nu får jag ca 40-5o ml per gång i alla fall. 

Lycka till :) 
    Det där känner jag igen mig i. Intervallen mellan pumpningarna spelade roll. I stort sett alltid pumpade jag var tredje timme, dygnet runt. Men ibland var det jobbigt att gå till pumprummet efter avslutad amningsträning och sondmatning, speciellt på natten, och när jag slarvade med pumpningen så märktes det på mängden jag kunde pumpa ur.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

Kom på en sak till. Om du har möjlighet att ha ditt barn hos dig, när du pumpar, så ska det vara bra för mjölkproduktionen. Jag kunde ta med mig sonens värmebädd in i pumprummet, så jag kunde se och höra honom.

Svar på tråden Pumpning!!?!?