• lokisse

Pumpning!!?!?

jag har inte en prematur men jag har heltids pumpat i 7 manader.

ett par triks
    ducha varmt innan pumpning och masera brösten
    läg bebi i famnen medans du pumpar (om du far och det gar)
    prova att pumpa 10 min vänta tio och sedan pumpa tio till

Difficile est saturam non scribere
  • lokisse
    Adni skrev 2010-06-10 23:39:04 följande:
    Vet hur det är att pumpa. Jag körde på i 10 månader men sedan tog jag beslutet att det fick vara nog och hon fick gå över på sondnäring.

Jag märkte att mycket hängde på om jag lyckades slappna av eller inte. Försök att hitta ett lugn och se om det kan hjälpa. Men det är otroligt individuellt om och hur mycket man klarar av att pumpa ut. För vissa fungerar det jättebra och för andra inte alls.
    varför behövde ditt barn sondmatas efter tio manader?
  • lokisse
    Cocco skrev 2010-06-11 09:18:32 följande:
    Jag skulle gissa någon typ av svårare GERD eller svårighet att äta. Rätt många prematurer har ju problem med maten.
    klart att det är sa jag tänkte bara att barnet är ju snart ett ar och det förvanade mig att man da inför sondmatning och inte fortsäter med flaska och ersätning sa att säga. men jag fragar av ren nyfikenhet.
  • lokisse
    Written Fiction skrev 2010-06-12 01:53:44 följande:
    en av följdproblemet för prematurfödda barn är ju just maten. respirator kan göra stor skada samt att viljan, orken, inte finns att lära sig äta. vare sig i flaska eller på sked. även kaskadkräkningar förekommer.
    oftast sätter dom ju knapp på magen och sondmatar via den, efter så lång tid dvs.  Har iofs hört dom som haft nässond upp till ett år. lungsjuka barn brukar inte klara av att äta ur flaska och får ofta då sondmatas istället.

Jag har några stycken bekanta som sondmatas och dom är närmre tre år förutom en som är 17 månader.

Verkar vara otroligt påfrestande och samtidigt mycket job med logopeder och dietister och jag vet inte allt....

ja det förstar jag det som förvanar mig var att det lät som om dom satte dit sonden först vid 10 manader och att det ditils funkat att pumpa ur och ge flaska. 
  • lokisse
    Written Fiction skrev 2010-06-12 15:57:43 följande:
    njae jag tror det snarare var så att hon pumpade och sondade och sedan gick över till sondnäring :)
    aha förstar!
Svar på tråden Pumpning!!?!?