• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • Zunrose
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-07 19:42:09 följande:
    Jag pumpade i 5 veckor för jag tyckte det var viktigt just när han var så liten att han fick av min mjölk med antikroppar i sig. Det höll mitt mod uppe. Att jag verkligen ville ge honom detta även om det inte var jättemängder. Han är född i v 31+4. Men det var tufft. När vi efter 5 veckor kom hem från neo och vardagslivet skulle börja fungerade det helt enkelt inte längre. Min stora son var då 6 år och han är funktionshindrad och kräver väldigt mycket tid och uppmärksamhet. Så pumpningen sprack pga tiden annars hade jag gärna pumpat mer. Hyrde en elpump och pumpade relativt ofta. Det gick bra med ersättning med sen men just tänkte jag på antikropparna eftersom prematurt födda inte har de i sig som fullgågna barn har och det höll modet uppe med. Jag försökte tänka mindre på hur jobbigt/hopplöst det var och mer på hur mycket mitt lilla barn behöver det. Men det får ju inte bli en press, du ska inte känna ångest över att pumpa för det är inte bra.
    Pumpa oftare, släpp pressen med att det inte kommer så mycket och ge ersättning resten eller om ni är kvar på neo så finns det en mjölkbank att få från om man inte vill ge ersättning. Lycka till med den lilla, det ordnar sig med maten för er på något sätt.

Hur mycket prematur är hon??
    Lägg henne ofta vid bröstet för det stimulerar mjölkproduktionen.
    Älskade ungar
    okay..
    hon är född v 30+3 och är nu v 33+ 2 det är så att den givarmjölken dem har börjar ta slut så de prioriterar dem mindre och de som är större behov utav det de som gör att jag känner en enorm press att öka min produktion har intensivt pumpat var 3h förutom på natten då har börjat ställa klockan för att pumpa på natten men måste tyvärr vänja mig innan jag kan pumpa för är massa man ska göra ju flrst stiga upp sen pumpa cirka 15 min sen gå ut till köket och lägga mjölken sen sova igen och samma visa igen så så mycket sömn blir det inte ju!
    hon ligger vid bröstet varje gång jag har henne ute och suttar mycket men tycks inte hjälpa annars är min mjölk som grädde för de hon får i sig gör att hon går upp massa i vikt
  • Zunrose
    Zofster skrev 2010-06-07 19:43:06 följande:
    Ifall det går trögt med utdrivningsreflexen finns det en nässpray du kan prova, syntocin, du kan få den utskriven av läkare eller BM. Annars är det bara att pumpa, pumpa å pumpa! Det suger rent utsagt!
    Jag höll ut i tre mån men jag tror ärligt talat inte jag hållit ut en vecka ens om jag bara fått ut 20ml per gång! Kämpa på å håller tummarna att det går lättare snart... Tur att det finns ersättning när man känner panik för att det pumpade inte räcker!

Å just det, drick massor med vatten!
    okay de har pratat lite om det har fått primperan på prov men märker ingen skillnad kanske nässprayet fungerar bättre ska prata med de imorgon!!
  • Zunrose
    Kazeer skrev 2010-06-07 19:45:17 följande:
    Kom på en sak till. Om du har möjlighet att ha ditt barn hos dig, när du pumpar, så ska det vara bra för mjölkproduktionen. Jag kunde ta med mig sonens värmebädd in i pumprummet, så jag kunde se och höra honom.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
    okay funderat på att ta med pumpen när jag sitter med henne för att testa för läcker ju när jag sitter med henne kanske borde ngt tack för tipset=)
  • Zunrose
    sweet saint skrev 2010-06-07 19:50:17 följande:
    min erfarenhet kring det är att det blev tillslut sån stress av det hela så det sinade bara mer.
    Tillslut pumpade jag tomt för att få sköterskorna att hålla käft.
    Kan säga att min dotter föddes i v 25.
    Det beror lite på hur man mår i hela situationen såklart, hur pumpandet går.
    Går det inte så går det inte. Det finns ersättning och tro inte på allt som sägs om amning. Barnet blir hälsosamt ändå.
    usch ja det hänger ju mycket på hur man mår och inte lätt med tjatande sköterskor i nacken även om de gör det för att vara snälla...

saken är det att jag fick inte min drömförlossning vaginalt så skulle så gärna få min dröm att amma i uppfylld !!!
  • Zunrose
    knäppisen skrev 2010-06-07 19:54:20 följande:
    Det är apjobbigt att pumpa var tredje timme dygnet runt samtidigt som man ska orka sitta hos bebisen så mycket man bara kan, man ska äta och sova och däremellan faktiskt hinna leva också. Du är superduktig som hållt igång i tre veckor. Om du fortsätter att pumpa som du gör nu så håller du produktionen igång. Då blir det lättare för bebisen att öka mängden mat sen när hon väl kommer igång. Om du får ut 20 ml per gång så får hon ju ändå mer än hälften bröstmjölk. Det är ju superbra !!

ja precis ..tack så mycket för ditt peppande=)
  • Zunrose
    knäppisen skrev 2010-06-07 20:09:17 följande:
    Varsågod. Jag vill bara att du orkar stå ut de ynka dagar-veckor som är kvar tills hon kommer börja äta själv. Eftersom du så gärna VILL amma. Försök vara nöjd med det du får ut.

Om personalen tjatar så säg ifrån. Att de bara stressar dig och att det knappast gagnar din förmåga att släppa mjölk till en elektrisk pump. De vill säkert väl, men det blir så fel när de inte kan tänka längre än näsan räcker ibland.
    tack=)

Idag nu när jag satt och gosade med I så pratade jag med min kontaktperson och fick nässprayet av henne för att prova det och hon sa också att även om det kommer 1 ml från dig så är det super det hon sa lät så skönt att höra istället för
    - hur går det med pumpningen=)
  • Zunrose
    Havskatten83 skrev 2010-06-07 23:17:55 följande:

hej jag fick min tjej i vecka 36plus 4 så jag fick lov och pumpa ur om jag ville ge henne bröstmjölk

nu har det gott 3 månader och jag pumpar än ca 7  gånger per dag 3tim i mellan ca

jag får ut allt från 100ml till 200mil

det jag kan räkomndera om man har lite mjölk

gör av kok på hela kummin hela anis och hel a färnkål dom finns i påsar och köpa vid  krydder
    ta 2 teskedar från varje påse häller det i 1 liter vatten och kokar det i 10min sen håller du av det så du får bort fröna från kummin anis och färnkålen sen låter du det stå frame i rumstempratur
    så dricker du det under hela dagen så ska du se att du får mera mjölk för mig funkar det
    kan dricka det skälv som te oxså kallas även amningste  lycka till
    berätta gärna hur det gick kan få upp repa det i några dagara

tack för tipset ska jag genast prova=)
  • Zunrose

tack för att ni delar med er utav era erfarenheter uppskattas så himla mycketGlad

• Zunrose

jag kan förstå er som valde ersättning istället för att kämpa med amningen !

har fått in henne på rummet nu under dagtid vet inte om det hjälper med att öka produktionen inte kommit någon större mängd men som sagt man är trött och stressad blir väldigt stressad av hennes pulsnedfall (hon hämtar sig själv fort) men som de säger händer fullgånga barn också men de ser man ju inte på en liten apparat..

Men har kommit över stressen lite om amning för känner såhär att det är väldigt smidigt med amning men spelar ingen roll och det inte fungerar för det finns ju ersättning det enda är ju att det blir lite dyrare än bröstmjölken och lite mer att tänka på men jag kör på med pumpningen och nöjer mig med de få ml jag får vilket ligger omkrin 10ml nu har men sålänge det kommer något så kör jag på tills det verkligen inte kommer något alls.....

• Zunrose
    Bambis skrev 2010-06-14 10:55:04 följande:
    Jag har just testat något nytt som har fått mig att öka lite i produktionen. Jag pumpar först högra ett tag, sen vänstra sen går jag tillbaka och kör högra igen och sen västra igen. Krånglig förklaring men jag pumpar båda brösten två gånger i en sittning och andra rundan brukar det kunna strömma till lite efter en stund, sen upphör det visserligen ganska snabbt men då behöver det inte ta så lång tid trots att jag kör båda brösten två gånger. Jag har dock märkt att man får ha lite tålamod på andra rundan för först kommer inget.

Håller med om att det här med pumpning är ganska hopplöst, ont gör det också..

så har jag gjort hela tiden kör en annan effekt att dubbelpumpa sen dra bort pumpen så det pausar en stund och så blir det samma effekt..=)
  • Zunrose
    Inglan skrev 2010-06-14 13:38:39 följande:
    Blir så fruktansvärt trött på  denna amningshysteri! Varför kan det inte accepteras att vissa inte kan? Min son är född i v.31+2. Jag fick jätte problem efter några veckor, mjölken ville inte komma och det blev fruktansvärt psykiskt påfrestande, ytterligare en sådan när man har ett prematurt barn och ligger på sjukhus osv. Min son vägrade amma och fick redan ersättning då min mjölk inte räckte på långa vägar! På slutet grät jag varje gång jag pumpade och mådde fruktansvärt dåligt av pressen så tillslut bestämde jag mig för att lägga ner. Jag har fortfarande blandade känslor ang mitt beslut men jag har en stor och glad kille här hemma som ligger över alla kurvor och aldrig varit sjuk än så jag kan konstatera att vi båda mår bättre av att jag slipper ångesten över pumpningen. Kan tillägga att jag kommer försöka amma nästa barn!
    jag accepterar att vissa inte kan bara  jag som så gärna vill amma ..men har kommit över det nu för fungerar lika bra med ersättning ju också om det inte skulle gå =)
  • Zunrose
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:30:08 följande:
    Jag har också följt tips på hur man ska pumpa för att få till mjölken och jag är förvånad samt överraskad över hur man klarar sig själv på egen hand när man kommer på sina egna knep (för dom funkar absolut bäst!)!

Jag började först att använda en vanlig handpump, inte aptoekets dvs, utan en sådan där phillips, manuell pump. Och det gick så där. Inte dåligt iaf, men man behövde pumpa länge för att få ut all mjölk. Och vet du vad, det räcker inte med att bara pumpa, för att hade jag gjort det så hade inte heller fått ut allt mjölk. Det gäller att klämma på tuttarna samtidigt som du pumpar. japp du läste rätt, klämma på dem!

För att klämma på dem bättre, så köpte jag en elektrisk pump (phillps) och då behöver man ju inte längre trycka ner handtaget. Kunde nu använda båda mina händer till att trycka på börsten och klämma på dem hela tiden istället. Byta läge på pumpen och klämma och trycka igen.

Det tog minst en månad vill jag minnas innan mängden mjölk ökade rejällt och det tog mindre tid att klämma ut samma mängd mjölk. Så det är ingen dans på rosor till en början att få upp mängden mjölk i brösten av att pumpa. Du måste ge pumpandet tid!

Jag fortsatte att pumpa i 8 hela månader och tro mig när jag säger att jag kunde pumpa ut 2 liter mjölk per dag i 3-4 månader!

Så tipset är alltså: kläm på brösten!
    försöker klämma på de men då tappar pumpen vakumet ...
  • Zunrose
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:53:51 följande:
    Exakt därför som jag köpte en elektrisk pump istället, så jag kunde få bättre grepp om brösten samtidigt som jag höll pumpen intryckt mot brösten.

Men det funkar med en manuell pump också. Man måste bra hitta rätt teknik för att inte tappa greppet och vakumet. Man måste hela tiden snurra runt på den delen som trycks mot brösten så man orkar klämma på brösten samtidigt.

Jag köpte ingen ny elektrisk pump (min son var inte för tidigt född, han ville bara inte ammas). Jag letade efter beganade på blocket. Köpte faktiskt ett till senare för att ha den andra pumpen hos mina föräldrar för att slippa bära runt på den jag hade hemma hela tiden. Jag kan varmt rekommendera en sådan! En ny kostar väl runt 1500 kr.

Frågan är väl också hur länge du tänkt ge pumpandet en chans. Om du ska hålla på länge kan det vara värt pengarna. Du kan alltid sälja den på blocket igen om du t ex väljer att köpa en helt ny och fräsch pump. Kanske är att rekommendera då du har ett förtidigt fött barn.
    är en elektrisk pump de har på sjukhuset..
    jag hade inte tänkt pumpa när jag kommer hem antigen är det flaksmatning eller amning har stått ut nu i 4 v o kommer stå ut tills vi kommer hem sen gör jag slut med pumpen
  • Zunrose
    Written Fiction skrev 2010-06-15 18:20:34 följande:
    TS har ditt sjukhus dom gula meddelapumparna?
    om så, då rekomenderar jag att ibland köra utdrivningsprogrammet dubbla gånger.

man kan även ställa in dom blåa pumparna att pumpa snabbt för att sätta igång flödet och sedan sänk hastigheten när det börjar rinna till så du får ett jämnt flöde
    de har båda men jag har den gula ,jag brukar köra utdrivningsstadiet flera gånger för tycker det händer lite mer då!
  • Zunrose
    Lovely 1 skrev 2010-06-15 19:47:38 följande:
    Jag förstår precis! Jag stod ut i 8 månader, och du ska veta hur ofta jag klagade! Men min man är en sådan "moralkärring", ehm, bara inte han får höra detta, för då blir han arg, haha! Men han tyckte att vårt barn bara skulle ha det bästa, och det är alltså bröstmjölk! Så på sätt och vis tvingades jag, men jag ville ju själv också, men det var skönt att klaga ändå, haha! Men jag stod ut i 8 månader.

Jag bara hoppas att nästa barn ska kunna amma istället (jag kanske måste envisas mer själv istället för att ge upp så lätt med att låta barnet hitta bröstvårtan, men det var svårt i flera veckor och pumpandet blev till vardag och bekväm för mig till slut). Jag kommer att pumpa i värsta fall, har ju alla sakerna hemma redan och jag vet hur man ska göra, men jag hoppas att jag ska slippa! Det bästa är om barnet själv kan suga i sig mjölken via amning. Då slipper man all disk och uppvärmning. Fy fan, bara det gav mig handallergi nästan (eller riktigt torra händer!).

Hoppas du lyckas få ditt barn att amma och att du kommer ifrån det här pumpandet! Och om inget av detta skulle fungera så finns det ju ersättning att ge. Jag är ingen moralkärring, så jag tycker man gör det man måste i slutändan.

Lycka till!
    herregud vilken kämpe du har varit som pumpat i 8månader:)
Svar på tråden Pumpning!!?!?