Lovely 1 skrev 2010-06-15 16:30:08 följande:
Jag har också följt tips på hur man ska pumpa för att få till mjölken och jag är förvånad samt överraskad över hur man klarar sig själv på egen hand när man kommer på sina egna knep (för dom funkar absolut bäst!)!
Jag började först att använda en vanlig handpump, inte aptoekets dvs, utan en sådan där phillips, manuell pump. Och det gick så där. Inte dåligt iaf, men man behövde pumpa länge för att få ut all mjölk. Och vet du vad, det räcker inte med att bara pumpa, för att hade jag gjort det så hade inte heller fått ut allt mjölk. Det gäller att klämma på tuttarna samtidigt som du pumpar. japp du läste rätt, klämma på dem!
För att klämma på dem bättre, så köpte jag en elektrisk pump (phillps) och då behöver man ju inte längre trycka ner handtaget. Kunde nu använda båda mina händer till att trycka på börsten och klämma på dem hela tiden istället. Byta läge på pumpen och klämma och trycka igen.
Det tog minst en månad vill jag minnas innan mängden mjölk ökade rejällt och det tog mindre tid att klämma ut samma mängd mjölk. Så det är ingen dans på rosor till en början att få upp mängden mjölk i brösten av att pumpa. Du måste ge pumpandet tid!
Jag fortsatte att pumpa i 8 hela månader och tro mig när jag säger att jag kunde pumpa ut 2 liter mjölk per dag i 3-4 månader!
Så tipset är alltså: kläm på brösten!
försöker klämma på de men då tappar pumpen vakumet ...