• Solskensbullen

Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby

Halloj,
    Vet att det finns trådar för BF i December , men jag tänkte om det finns några mammor där ute som ska ha bebis under vintern 2010 och bor runt Spånga / Vällingby som har lust att följas åt, träffas och umgås inför mammaledigheten. Någon där ute som vill? Vore kul!

• Svar på tråden Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby
  • ensammamma

Grattis lillapindi...

Då kan vi snart ses alla på en fika å mysa med våra bebisar...

• brommamaria

Åh GRATTIS lillapindi :)

Jag kom också in vid 12 till förlossningen och var öppen 3cm, men han kom inte ut förrän 20.19, och mina förvärkar började kl 20 dagen innan.

Nu är vi äntligen hemma i alla fall med vår lilla prins (som vägde 3465g o va 51 cm lång).
    Nu väntar vi med spänning på att han ska vakna och då se vad katten säger....

Hoppas på en promenad i solen idag :)

Har problem med sår på bröstvårtan och lillprinsen blir såå arg av amningsnappen... några tips? Dessutom är mina bröst gigantiska och hårda..

Föresten skriv inget på facebook om att vi kommit hem först idag, folk frågar så mycket varför vi varit kvar så länge och det är inget jag har lust att ta offentligt med alla. 

• crimson

Brösten är hårda och svullna första dagarna, inte av mjölk utan av lymfa och allmän svullnad. Om dem är så svullna att han inte får tag kan du mjölka ur lite med pump eller med handen. Men bara pytte pytte precis få att den absolut värsta svullnaden släpper. Tar man för mycket blir det bara ännu värre efter några timmar. Svullnaden lägger sig efter några dagar.

Har du inte redan skaffat så finns det mjölkuppsamlingskoppar på Apoteket som jag inte kunnat leva utan. Då får dessutom vårtorna luftas. Jag har aldrig haft sår, däremot blåsor och regel nr 1 är att ALLTID se till att han suger rätt. Och att Lufta! Speciellt om du läcker mycket, sen finns det kräm på apoteket man kan smörja sig med. Men greppet är jätteviktigt.

Det är riktigt tufft i början men Det bästa av allt är art det går över. Om några dagar gör det inte det minsta ont längre!

• lillapindi

hej alla!
    Hur mår ni?
    Själv är jag trött och öm lite här och var i kroppen.
    Jisses vad jag har ont i brösten jag med....tar lite bröstmjölk efter varje amning och innan varje amning...har hjälpt lite. men aj aj...
    sen aj aj i underlivet....snacka om att jag är öm där med.
    Var det någon av er som var tvungen att sy??? hur länge tog det innan det läkte och ni inte var öm där?
    Förlossningsberättelsen blev inte skriven idag då lillen krävt massa massa uppmärksamhet och nu när han äntligen är lugn är jag så trött att jag inte orkar :)

har lagt upp bilder på facebook och på bloggen :) ta en titt.

Kram på er

• lillapindi

Idag ska vi på PKU!
    Jag är nervös :)

• brommamaria

Hej
    Känner igen mig lillapindi,
    Börjar så smått komma ikapp.. är trött, har nära till gråt, smått manisk, lycklig och jättelycklig..
    Känns som en mixerstav har körts runt i mitt underliv, men det börjar bli lite bättre, tar fortfarande lite piller mot smärtan... Jag blev sydd litegrann
    Brösten ska vi inte tala om, har gjort jätteont, men nu efter en vecka är det lite bättre där också, har köpt amningskoppar på apoteket med ventilationshål, har fått sår på ena bröstet. Var idag på amningsmottagningen igen, jag har fått jättebra hjälp av dom.

Hur ofta äter era bebisar? Tycker att min äter mest hela tiden..länge också...han har gått över sin födelsevikt på 5dagar :)

nu kom min mamma :)

• lillapindi

Jo mixerstav i underlivet, det låter som mitt! Tar oxå tabletter fortfarande. Börjar smått gå över men det tar tid. Blev oxå sydd.

Vi ammar med ca 2-3h mellanrum. Ca 20-30min åt gången. Du då?
    Ja jag har oxå lite problem med sår och ömhet, har blivit bättre men tar tid. Jag ska köpa amningsnapp i morrn då lillkillen har svårt med att få tungan rätt. Fick tips av BM att använda den lite då och då tills han hittat rätt teknik.

Lillkillen är helt underbar :)

• ensammamma

Hej alla!!!

Hur mår ni efter jul/nyår å barna födande??

Då va de snart dags för en födelsedag å några fika träffar med er.

Lillapindi. Hur går de med lillkillen??

Nån som e sugen på en fika/lunch snart??

Kram

• brommamaria

Hej hej

Jag ammar också med ca 2-3h mellanrum, ca 30min till 1h per gång, på natten så brukar han äta vid 12 och sen vid 5-6 tiden... men han har varit jobbigare sedan i söndags o vill inte sova utan mig.. så jag kan inte sova nå bra när han ligger brevid mig, jag är jättetrött :(

Mitt underliv gör fortfarande ont, tar fortfarande tabletter, har nu även börjat med pennicillin pga att jag har infektion i såret på bröstvårtan :(
    Dessutom har jag feber o knölar i bröstet som inte går bort, brösten är även röda och gör jätteont :(

Men lillprinsen verkar må bra, äter, bajsar, sover och går upp i vikt :) Dom säger att han tar ett jättebra tag om bröstet så jag kan inte förstå varför jag fått sådanna problem med brösten????
    Han blir jättearg när jag använder amningsnappen... 

Jag är inte redo att ta mig ut för en fika eller lunch ännu, även om jag är sugen, är redan trött på att sitta fast i soffan med honom på bröstet. Igår var det en jobbig dag då han ville äta nästan hela dagen...

Idag är i alla fall första dagen utan besök! Kanske tar jag mig till förrådet för att plocka fram mina jeans, hoppas att några passar...

Har ni några råd om amningen? och hur ska jag göra när han vill suga hela tiden? just nu är jag trött och ledsen :(  

• lillapindi

Brommamaria - är också trött och ledsen.
    Är tungt....fattar inte hur andra mammor kan ha sån energi. Jag är supertrött och hinner knappt duscha.

Vill han ha mat varje gång? För min lillkille har stort sugbehov men vill inte alltid ha mat. Vi fick börja smått med napp sa BM..så vi låter han få napp när vi ska lägga oss för natten.
    Din plutt verkar sova bra, min lillkille vill upp varannan var tredje timme på natten och då e han superpigg så det tar flera timmar att få han att somna igen.

Vi har fått börja med semper magdroppar då han har lite magproblem :(
    Så det har varit en hel del skrik :P

Hur orkar ni? :)
    Och hur orkar ensamstående mammor? då jag ändå får stor hjälp av min sambo men ändå är helt helt slut...

Hoppas du mår bättre snart maria.
    Kram

Svar på tråden Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby