Inlägg från: Solskensbullen |Visa alla inlägg
  • Solskensbullen

Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby

Halloj,
    Vet att det finns trådar för BF i December , men jag tänkte om det finns några mammor där ute som ska ha bebis under vintern 2010 och bor runt Spånga / Vällingby som har lust att följas åt, träffas och umgås inför mammaledigheten. Någon där ute som vill? Vore kul!

• Svar på tråden Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby
  • Solskensbullen

Hej, Vad kul att det var någon som skrev som bor i närheten.
    Jag bor i Nälsta & vi ska ha vårt andra barn. Har en liten kille som är 3 år. Men kul att följas åt.
    Hur har du mått annars? själv fick jag precis reda på att jag har urinvägsinfektion och måste behandla med pinicilin i 10 dar Jaja, men glad att det upptäcktes.
    Jag är beräknad till början av Dec 3-8 där någonstans, så man får se vad UL säger.
    Hoppas på att höra mer från dig.

• Solskensbullen

Halloj,
    Jag har mått väldans dåligt jag med emellanåt denna graviditet. Mer än den andra. :-P
    Samma som du, väldigt väldigt ömma bröst, hade inte alls så min förra graviditet. Dem känns faktiskt helt olika! Jag har en liten kille, därför tror alla nu att det är en liten tjej, vi får väl se.
    Jag har däremot varit jättenojjig, nojjar med allt, mer än förra gången. Jag skulle inte på UL förrens den 6 Juli, men vi var nu i veckan privat och tittade... helt underbart.  
    Jag har väldigt svårt för att äta, trodde jag hade gått upp massor i vikt, men icke, känner mig pluffsig.
    Vart går du någonstans, vilken MVC menar jag då. Jag bytte denna gång till en inne i Stan, jobbar i stan och en kompis till mig rekommenderade den. Går du ute i Järfälla.
    Tråkigt att inte kunna jobba, eller kanske skönt.
    Jag har delade meningar. Ibland kan jag tycka det är jätteskönt att vara hemma, ibland blir jag så rastlös. Aldrig nöjd hahaaa.
    Ha det så bra.
    Hörs snart.

• Solskensbullen

Hallojs,
    Ja, eftersom jag varit supernojjig så bestämde vi oss för att titta tidigt. Jag fick en tid redan vid första inskrivningen, V7 ungefär, men det är ju så olika på olika ställen. Tror att det var för att det var runt sommartid, då är många på semester.
    Vi gick på Östermalm, dyrt, men värt alla pengarna. Kliniken Tittut. Jättetrevliga och snälla. Prova där om ni inte kan hålla er. 

Gjorde precis det kinesiska atstrolog grejen här på FC, om det blir en flicka eller pojke. Flicka blev det bestämt, hahhaa, fär väl se.
    Ska ni kika på kön vid ultraljudet, eller vill ni vänta?
    Denna gång kan vi tänka oss vet,a men går det inte så går det inte. Viktigast såklart är att det mår bra.

Ibland så går allt så fort, men ibland så går det verkligen långsamt, visst är det så?
    Nu är jag helt inne på att flytta också, inom området, men det finns inga hus att titta på... vi bor i radhus, men vi här ganska många trappor i vårt hus, det vill jag inte ha, så nu försöker vi hitta bågot inom gränderna, men allt är ju svindyrt.
    Hur bor ni? Lägenhet eller hus?
    Nu blir det lite VM men mannen.
    Vi hörs snart!

• Solskensbullen

Hahaaa, jag menar gränserna inte gränderna... Lät ju jätteskumt!
    Ja ja, när nu MÅSTE jag stänga av... man fastnar vid datorn ibland.
    Tjing!

• Solskensbullen

Hej,
    Hahaaa,  skratta högt när du sa om VM tutandet, vad roligt, jag har suttit på soffan och sagt till mannen att f*n vad det tutas hela tiden, stör inte detta spelarna mm. Han bara skrattar åt mig, jag blir helt störd. 

Jag förstår verkligen hur du känner, jag mår också pyton, plus att jag har himla ont i ryggen idag. Skulle åkt iväg till svärföräldrarna på middag, men stannar hemma medans killarna är iväg. Får ta det lungt och skönt här nu, surfa lite.

Vad skönt att få lite barnkläder, de växer ur allt så snabbt. ett tips är att inte köpa för mycket, för det går så fort i början att man får byta hela tiden efter bara en månda eller så. Fast jag vet hur det kliar i fingrarna över hur mycket man vill köpa. Man tänker, visst behöver vi det här? Och det här? Men en sån har vi inte... hahaha. Fast man måste ju få göra som man vill och känner, det är så underbart. Allt handlar plötsligt om en liten bebis som tar all ens tid och uppmärksamhet.
    Jag kommer inte ihåg riktigt när vi köpte allt, ( man glömmer så lätt :-P ) men jag tror det var ganska sent. Mellan v 30-40 tror jag iaf. Vagnen var nog lite tidigare kanske.
    Vi behöver köpa en hel del nya saker nu med ( inkl ny vagn) , mycket slits och slängs, så vill man ju ha lite nya saker också, men jag tror att vi kommer nog ta oss några rundor efter v 30 eller så.
    Har du funderat på vagn, eller kanske lite tidigt än? Men man brukar veta på ett hum vad man vill ha? Nyfiken

Nu när vi tittat på hus så tittar vil ite här och var, mycket i skälby också, bara att vi inte känner till områderna lika bra där. men mest Nälsta Solhem, vill verkligen bo i ett barnvänlig område där man känner gemenskap med grannarna.
    Är du ursprungligen fån Stockholm?

Nä, nu ska jag passa på att ta mig en tupplur, imorn blir det jobb... första gången jag verkligen känner.. vill INTE. Mår ju som sagt sådär, och har så ont i ryggen emellanåt.
    Ha en skön helg,
    hörs snart.

• Solskensbullen

Halloj,

Oj vad trött jag har varit dem senaste dagarna. Har bara velat sova, länge.
    Jag kom iväg till jobbet i måndags, och det har faktiskt varit en ganska bra vecka än så länge . Har kunnat äta massor och inte lika illamående som innan.
    jag jobbar på resebyrå, det är inget jobb man behöver röra sig så mycket på. Sitter mestadels, vi har ett kontor och jobbar inte på gatuplan.

Mina bröst är också extremt ömma, men har däremot börjat känna lite fladder nere i magen, så jag tror det är bebis. Var hos BM här i tisdags och hörde hjärtljuden igen, man blir så lycklig.

Jag vill också ha semester, jag känner mig extremt omotiverad just nu, sitter mest och dagdrömmer.
    Vad är grupp 20 träff för något? Har aldrig hört det innan?

Härligt att ni ska ut och resa, själva var vi 2 veckor på Mallorca här i Maj och sen skulle vi åkt till Portugal, men jag kände att det blev för mycket för mig, så jag avstyrde det tyvärr. Så nu ska vi hålla oss hemma och göra en "svensk" sommar. Åka lite hittan och dittan.
    men snart är Juni slut, och då är det snart Juli, vill också att UL ska komma snart snart.
    Vart ska ni ut och resa? Till sol och bad?

Nä nu blir det till att jobba lite, även om lusten är = 0  :-P

Ha det så bra.
    Hörs snart.

• Solskensbullen

Hej,

Hoppas du haft en fin midsommar
    Vi tog det superlungt hemma hos mina föräldrar och åt gott. Skönt med så fint väder!

Idag har jag däremot mått mindre bra. Massa krämpor hela tiden, jag får liksom för mig att bebben inte mår bra mm, hittar liksom på en massa saker. Längtar nu tills man känner bebben mycket. Ibland känns det som flader ibland som en puff, men jag är liksom inte riktigt hundra på att det är den. Har svårt att slappna av. Jag var aldrig sådan med min första graviditet, ush, vlll verkligen inte känna såhär.

Åh, vad jag förstår att du inte vill jobba mer. Jag är så himla jobbtrött nu! Vill bara som du har semester. Men jag har 3 veckor kvar. 
    Hoppas du kan njuta med din sambo dem veckorna ni har ihop. 

Har du fått tid för UL nu? Jag ska gå den 6 juli.... känns så länge tills dess.. vill gå nu!! 

Nu ska jag titta på en film medans mannen kolla fotboll  
    Vi hörs!   

• Solskensbullen

Hej,
    Guuu vad det är varmt. Har en liten kille här hemma med hög feber, i natt hade han 40 gr. :-O
    Har sovit ungefär 3 tim i natt, vakat honom hela natten. 

Hur är det annars? Jag kämpar på med min penicilin, inne på andra kuren nu :( men inget att göra. Jag har lugnat mig nu och vet att jag har sk. B streptokoker med urinvägsinfektion.  :(
    Jag förstår vad du menar med konstig känsla i magen, ibland så känner man både det ena och det andra.
    Annars tycker jag dessa veckor fram till min semester sniglar sig fram, två veckor kvar på jobbet. Phhuuu, jobbigt värre!
    Hur mår du annars, är det bättre med maten och illamåendet? På mig så har det släppt mycket nu, men ibland så kan det komma smygandes.

Hoppas du snart får tid för UL, det kommer nog så du får gå direkt efter sommaren eller kanske tom under sommaren :)

Hittade ni något fint till barnrummet? Har du tänkt dig ngt speciellt eller bara titta lite allmänt?

Nu ska jag försöka vila lite efter natten, vi har precis fått sonen att somna. Han är så upp i varv, även med 38 graders feber.
    Vi hörs.

• Solskensbullen

Hej!
    Ledsen att jag inte svarat på evigheter, men det har varit lite semester även från datorn.
    Allt är Ok här. Det har varit en ganska kämpig graviditet. Jag har nu hunnit äta 3 st penicilinkurer mot Steptokoker-Urinvägsinfektionen, men det går inte bort. Det är jobbigt emellanåt när jag inte äter penicilinet för att då kommer det att jag får ont i ljumskar & rygg
    Men annars är allt bra.
    Vi fick gå på UL 2 gånger för bebisen låg lite gömd första gången, och jag måste säga att mottagningen hade världens uråldriga maskin, inte som på sjukhuset som vi gjorde förra gången. Men jag har kännt en liten boxare där inne, bonkar på här varje dag
    På UL fick vi oxå reda på att det nog en liten kille till

Kul med din blogg, jag var inne och läste precis Superkul ju!
    Såg att du känner dig lika trött som jag, jag är så fruktansvärt trött hela tiden nu, började för ca 2 veckor sen. Är nu i v 22 ( 21+6) in i vecka 23 imorn. Men jag orkar ingenting! Vissa dar är bättre, men som idag sov jag 2 timmar, har varit helt osocial mot min liten, vill verkligen leka, men orkar inte som förr. 
    Vi var dessutom på Kolmården i 2 dar och gick och gick och gick lite till, det blir man supertrött av. :-O 

Nu ska liten börja dagis igen på måndag och mannen ska börja jobba, jag har 1 vecka kvar som jag bara tänkte sova, vila, sova, vila och inte göra så mycket annat.  
    Men jag blir verkligen konstig av detta vädret. 

Jag har en Emmaljunga Cerox 360 just nu som är en -07, men jag ska sälja den, inte för att den varit dålig på något sätt, precis tvärtom, den har varit jätte jättebra. Men jag behöver en lite mindre vagn, så jag tänkte köpa en begagnad bugaboo som vi kan ha i vår 1 x 1 m stora hall. 
    Annars måste jag gå runt på baksidan och gå över gräsmattan som blir helt förstörd under vintern när man kör där hela tiden. Men jag kommer nog inte sälja eller köpa förrens om ca 2 månader. Ingen brådska när man ska köpa en begagnad, dem kommer hela tiden på blocket har jag sett. 
    Men jag förstår verkligen ditt dilemma, det är en djungel! Man ska helt enkelt gå på känn och sin intiution och kanske inte lyssna på andra så mycket. Jag körde runt massa i affärerna.. hahaha för att testa. Jag är ganska kort också och vissa vagnar är ganska höga, som Brio tycker jag bara har höga handtag, och högt shassi. 

Ha så bra, vi hörs snart igen! 
    Kram på dig!

• Solskensbullen

Hej,
    Hur är det med dig och hur går allt. Själv tycker jag att tiden går sååå långsamt. Vill bara att det ska vara december nu, tänk att man skulle vilja det. Vill ha vinter

Annars börjar jag känna att det är tungt, magen börjar kännas stor nu, och jag sover som en kratta emellanåt.
    Jag har inte shoppat något eller tittat på något än, ska sluta jobba den 15 okt, så jag får börja då.

Ja, det där med vagn är svårt. Jag vet inte så många mer affärer tyvärr. Kanske den som heter Barnens hus. Vet att det ligger en barnaffär borta vid Stinsen Centrum, vid sollentuna tror jag och sen en borta vid infra city också.
    Men jag vet inte vad dem heter.

Idag är jag hemma och slappar. Min kropp kändes så tung.
    Ja, nu är det inte mycket som händer. Veckorna bara går, men ändå så långsamt... hahaha, knäppt va?

Nästa vecka blir det till att mäta magen, får se hur den ligger till, känns stor.

Berätta om ni hunnit iväg och tittat på fler vagnar eller inhandlat ngt annat kul,

Tjingeling så länge.

• Solskensbullen

Hej hej,

Kul att du hittat hit till vår lilla tråd Brommamaria.
    Ledsen att jag inte skrivit på länge, massa att stå i. Jag jobbar ju ff 75 % och har en liten att lämna och hämta på dagis.... så jag är helt slut när han gått och lagt sig.

Jag har BF den 12 dec, och det är förmodligen en liten pojke här med,

Jag har denna gång inte köpt något än, jag är mer rädd denna gång, så pass rädd att jag ska vänta in i det sista med allt. Men vi har det mesta. Jag har precis sålt min gamla vagn och ska köpa en på blocket senare.
    Har världens minsta hall, 1x1 meter så jag måste köpa en liten vagn, tror det blir en Bugaboo, även om jag är si så där, men den kanske växer på en.

Kul att ni tittar på hus Brommamaria, vi bor i Nästa och det är också ett toppen område. Vi trivs jättebra, massa radhusområden här samt en massa villor. Vi vill gärna flytta vidare från vårt radhus, mest för att det är så många trappor. Skulle gärna vilja ha ett hus som har max en trappa. Så vi letar också ivrigt. Vi vill helst bo kvar då vi inte vill flytta från litens dagis, vi tycker den är toppen.

Visst är det svårt med namn, denna gång har vi hållt lite på det. Vi har en favorit, men hållt det för oss så länge. Ganska ovanligt namn, så vi får se om det blir så.

Jag går också hemma just nu med foglossning. Går hos sjukgymnast och får akupunktur och tens, ska till läkaren nu på måndag och prata om sjukskriving. Men jag kommer i vilket fall att gå från jobbet den 15 okt, så det är inte så långt kvar. Orkar verkligen inte jobba mer.

Det vore kul om vi framöver stämde en träff, om ni vill och orkar såklart. Det vore kul att ses och prata lite, samt att det vore kul att träffas senare under vår mammaledighet.

Ha det så bra tjejer,
    Ta hand om er.

• Solskensbullen

Hej tjejer,

Det var tusen år sen jag skrev här, ni kommer säkert inte ens ihåg mig. ( Det var jag som startade tråden.)
    Grattis till er alla som fått och ska få bebis.
    Jag fick en liten kille den 1 December på KS i Solna. Har läst lite till och från i tråden vad ni andra skrivit.
    Det är tufft den första tiden, och tiden räcker verkligen inte till. Speciellt när man har ett annat litet busfrö som ska ha uppmärksamhet.
    Försöker komma in i lämna / hämta 9-15 på dagis, och det är ett projekt i sig. Man blir lite stressad av att hinna amma klä på och byta blöja och allt annat som ska hinnas med. ... ögonen går i kors.
    Hade för en vecka sen också lite kris med ena bröstet som han vägrade ta, var tvungen att pumpa och verkligen tvinga han att ta den för att inte förlora mjölkproduktionen där. Nu har vi kommit igång igen och det är skönt. Trodde ett tag att mjölken sina helt och att vi var tvungna att köra ersättning.

Vad trevligt att ni hunnit träffas. Jag orkade verkligen inte mycket dem sista 2 månaderna av min graviditet, mådde fruktansvärt dåligt psykist & fysiskt att jag inte ens orkade gå in och skriva ngt här. Var inne med jämna mellanrum och läste tråden dock :) .

Nu hoppas jag på att kunna komma in lite mer och skriva & läsa om och med er alla.

Ha det fint.

• Solskensbullen

Halloj,

Min BM säger också att dem ska få äta när dem vill. Vid ca 4-6 veckor gamla så har bebisar ofta en tillväxtperiod och kommer att vilja äta oftare. Dem vill sutta på tutte ofta då :) enligt henne, så ge när den lille vill ha och håll inte på att räkna timmar, om dem går upp i vikt fint, så ska man inte behöva hålla på att kolla på klockan. Såklart ska det inte gå en massa timmar emellan, men gå på er intuiton...eller hur det nu skrivs.

Allt kommer att gå bra när du blir själv, man vänjer sig och skapar sina egna rutiner, vilket är bra. Barn tycker om rutiner och känner sig tryggare då :)

Nä, nu ska jag ut på en prommis, har inte varit ute på en vecka pga av förkylning...innan man ska iväg och hämta liten på dagis.

Ha det så bra tjejer.

• Solskensbullen

Hej alla fina tjejor.

Sovandet är ett dilemma, men det blir bara bättre & bättre. Man får trösta sig med det.
    Man får liksom inte sova det första året...så är det bara, hahaha

Jag vet hur det var med min första, han började inte sova ok förrens han var 11 månader. Han vaknade ca 10-15 gånger per natt ända tills han var ca 1 år gammal. Första halvåret så tog jag natten helt då han ammades, sen så slutade vi med amningen vid ca 5,5 månad, han ville helt enkelt inte mer. Då var det nappen som han tappa hela tiden, eller bara var ledsen. När han blev ca 6 månader så tog vi varannan natt. Dvs mannen en natt & jag en natt och även med nattningen, ALLTID varannan natt, så den ena fick sova en hel natt. Det var riktigt tufft då han vaknade mycket, en bra natt så vaknade han kanske ca 5 gånger. Hade man redan gått ca 10 ggr, ja då hjälptes vi åt lite just den natten.
    Alla barn är ju olika och sover & äter olika, men detta har funkat för oss. Vid ca 5,5 månad så intruducerade vi välling och vi var hårda med att han inte skulle bli van att äta på natten, så vi försökte få han att somna om utan att äta med mat på kvällen.
    Vi kör ff varannan natt med nattning, läsning mm. ( Detta nu med stora killen, lilla pluttas ammar jag när han vaknar, så fort han vaknar så ammas han. och vi ligger kvar i sängen hela tiden. )

En annan sak är när bebisen vaknar på natten så ska man helst inte gå upp alls utan försöka få dem att somna om, inte gå till annat rum och tända lampor mm. Detta är vad jag hört och det har även min BVC-tanta  berättat för mig. Man ska fortfarande ha det mörkt och vara inne i sovrummet så att bebisen till slut försöker förstå att det är natt. Det klart att det tar sin lilla tid, men föstå att nu ska man inte vara uppe och det ska inte vara ljust.

Man känner sig som ett vrak, jag känner mig också som ett vrak.. men så är det. Men det blir bättre, jag lovar  :)
    Denna gången så har jag inte trugat som en galning med tuttandet, jag vet att bebisar får en annan bakteriflora & man pratar om imunförsvar med amningen mm. Alla gör som dem vill. Men denna gång så gick min minsta inte upp i vikt så snabbt, det var trögt från ena tutten och det kom inte heller mycket när jag pumpade. Jag kände att jag kan inte gå på knäna pga av detta,. Så han får lite ersättning på förmiddagen om han behöver samt på kvällen innan vi ska sova. Han tuttar först, sen får han lite tillägg. Men detta är ju för att jag känt att han behöver lite extra, han gick långsamt långsamt upp och han är en stor & lång kille. Hans storebror vägde mer än vad han gjorde vid 8 v och han var 3 cm kortare än vad min lilla är nu. Han är redan 59,5 cm lång.
    Man ska gå på sin mamma intuition och göra som man mår bäst av.
    Kom ihåg att man behöver inte springa och handla, eller städa eller träffa tusen människor på samma vecka. Det får se lite skitigt ut hemma...man har en bebis att ta hand om. Det gör inget om man inte dammsuger just idag, imorn kanske är en bättre dag.
    Bebisar är väldigt väldigt smarta, dem känner din oro och din stress. Om du är stressig för att du inte får sova...ja då känner han av din stress. Försök att slappna av lite, man hinner inte allt i början.
    Man kanske inte hinner laga världens middag som man gjorde innan, men kanske för offra att laga världens godaste mat, man får kanske bara steka korv och makaroner till en början.... men så får det vara.

Ja, ni... det är skit tufft med TVÅ barn, man hinner inte mycket och man ser ut som FAN..om man så får säga, men det är underbart på samma gång. Storebror har blivit ledsen och fått spel nu, nu kom hans reaktion och det är pissjobbigt. Han vill inte gå till dagis, han vill inte tvätta händerna..han vill bara det & inte det...ja ni ser mönstret... det är verkligen tufft.  Många gånger så får lillebror gråta några sekunder längre för man hinner inte plocka upp på en gång.

En sak jag lärt mig är, stressa inte och försök inte för mkt. Man får se ut som fan, och man får ha disk överallt, etc. Med tiden så kommer man att hinna mer å mer å mer. Rutinerna kommer så småningom när bebisen ska börja äta mat,  äta gröt å dricka välling.

Lägg er mitt på dan och sov med bebis bredvid dig i sängen, gör lite mörkt å mysigt och sov lite om det går, allt annat får vänta.

Må så gott alla. Hoppas sovandet blir bättre snart. Men kom ihåg, ni är inte ensamma,

• Solskensbullen

Hej tjejer,

hur är det med er alla, ingen som har skrivit på länge?

• Solskensbullen

Ja, mycket tuttande blir det på kvällen, sitter i soffan och kollar på tv och med en liten vid tutten konstanst
    Min liten bajsar heeeela tiden, massa massa. Nu börjar det bli lite mer konsistens och lukta desto krafftigare..urk. Sorry kanske är ni bajs känsliga.

Jag är lite nyfiken på vad era bebisar heter. Lillapindi vet jag nu heter Anton, men ni andra, vad heter era.
    Mina lilla kille heter Cesar.

Just nu avvaktar jag med fika och annat, känner också stressen med att komma hem till tuttandet.
    Har svårt ibland att ge tutte sitttandes om det inte är uppallat med massa kuddar, jag liggammar mest.

Ha det så gott.

Svar på tråden Mammor med BF i Dec ( vintern) 2010 & bor runt Spånga/Vällinby