• HäxanSurtant3

    Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

    Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

    Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

    Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

    Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

    Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

    Synpunkter?


    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

    Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

    Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

    Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

    Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • Modesty Blaise
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:06:07 följande:
    Kan tillägga min son även går på jourdagis med väldigt blandade åldrar jourtid. Där funger ar det utmärkt komma med individuella önskemål om sova middag el ej.,hämta och lämna vissa tider osv. Aldrig har jag sett dem spänna fast ngt barn....

    De vet vad FLEXIBILITET är...och de är inte så hysteriska med rutiner som min sons fsk-lärare är utan löser det mesta.Fungerar utmärkt...
    Hur många barn är det samtidigt på jourdagiset?
  • HäxanSurtant3
    Modesty Blaise skrev 2010-06-01 22:42:04 följande:
    Hur många barn är det samtidigt på jourdagiset?
    kan vara många som en normal förskolegrupp upp till 13 barn.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • MrsMurphy
    fruis skrev 2010-06-01 22:17:56 följande:
    Det är inte fel att låta barnet sitta  kvar vid bordet av hänsyn till de andra barnen. Problemet är väl när man som förskollärare inte har andra medel att ta till än att spänna fast barnet i sele. Lär man sig inte kommunicera med barn och varför finns det inte resurser nog för att ha den tid som krävs för att göra det?
    Men hur anser du att personalen skulle ha gjort under denna måltiden med ett ex antal barn som ska äta och vissa kanske har behov av hjälp. Ts skriver dessutom att fröken sa "springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken". Hur skulle de ha gjort? Släppt ungen loss och satt sig på rumpan och klagat över att resurserna brister? Vi kan alla vara eniga om att det allt för ofta brister med resurserna på förskolorna. Men hur skulle fröknarna hantera utan att det medför att de andra barnen får stryka på foten? Är det rättvist att ett barn ska leva rövare, springa runt och ge sig på barn och fröknar och norpa en i personalen i pedagogiska samtal i ett annat rum medan en annan fröken blir stående med de resterande 12?

    Jag kan inte påstå att jag tycker att det är rätt gjort, men utifrån situationen så kan inte jag se hur de ska hantera det på ett annat vis utan att det går ut över resterande gruppen. Jag tycker det är en pärs vid måltiderna med 2 barn och bara utifrån dessa två så kan ett ohyggligt kaos uppstå. Jag tror dessutom att barnet i sig inte tolkar det på samma sätt som vi vuxna.
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Thaleia

    Kan nog inte riktigt förstå er som anser att fastspänning var rätt sätt!! Alltså det spelar ingen roll att det är ont om personal...spänna fast barnen för att dom ska sitta stilla gör man inte!
    Jobbar själv med småbarn och även vi har småbarn som vill upp  från stolarna, som inte vill sitta osv och det krävs ibland av personalen som sitter vid bordet att man har typ 6 armar, ögon i nacken och MYCKET tålamod och på ngt sätt så lyckas vi med att få dom att sitta kvar utan att behöva spänna fast dom.

    Sen måste ju även TS någonstans inse att det inte går att barnen springer lite hipp som happ i alla situationer bara för att dom är vana vid ngt annat hemma. Det går inte att upprätta ett schema för varje enskilt barn där Pelle äter vid den tiden, kalle äter och sover vid den här tiden osv.


  • fruis
    Men hur anser du att personalen skulle ha gjort under denna måltiden med ett ex antal barn som ska äta och vissa kanske har behov av hjälp. Ts skriver dessutom att fröken sa "springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken". Hur skulle de ha gjort? Släppt ungen loss och satt sig på rumpan och klagat över att resurserna brister? Vi kan alla vara eniga om att det allt för ofta brister med resurserna på förskolorna. Men hur skulle fröknarna hantera utan att det medför att de andra barnen får stryka på foten? Är det rättvist att ett barn ska leva rövare, springa runt och ge sig på barn och fröknar och norpa en i personalen i pedagogiska samtal i ett annat rum medan en annan fröken blir stående med de resterande 12?

    Jag kan inte påstå att jag tycker att det är rätt gjort, men utifrån situationen så kan inte jag se hur de ska hantera det på ett annat vis utan att det går ut över resterande gruppen. Jag tycker det är en pärs vid måltiderna med 2 barn och bara utifrån dessa två så kan ett ohyggligt kaos uppstå. Jag tror dessutom att barnet i sig inte tolkar det på samma sätt som vi vuxna.
    Allt är såååååååå naturligt så...
    Först och främst ska man prata med barnet, gå ner på knä, titta i ögonen och se att man verkligen får kontakt och att barnet lugnar ner sig och lyssnar. Man förklarar enkelt och tydligt att det är sitta vid bordet som gäller och möjligtvis erbjuder man barnet att få sitta i knäet. Jag tror att den här fröken bara gjort halvhjärtade försök att nå fram till barnet, förhoppningsvis främst på grund av tidsbrist. Sitta vid bordet och ropa på ett barn som ränner runt funkar inte utan man måste etablera kontakten igen. Man behöver inte lämna rummet för det men man måste kanske lämna bordet en liten stund.

    Det här är också en kontakt man skapar med alla barn innan man ens sätter sig vid bordet. Se till att alla är lugna och har förstått att alla ska sitta kvar vid bordet tills personalen säger att de kan gå. Fundera på om barnen som är klara eventuellt kan få rita lite lugnt vid bordet (inte säkert att det funkar för de barn som fortfarande äter och då får man skippa det).

    Det här barnet hade ju redan tillåtits att bli alltför uppspelt och det kanske är misstag nr 1 om man är så få vuxna på så många små barn. Jag var inte där och kan naturligtvis inte veta vad de redan prövat, eller vad de gjort i övrigt men går det så långt att den enda utvägen man ser är att spänna fast barnet, då har man låtit det gå för långt. Troligen beror det på att de är för få men det kan också bero på att förskolläraren har lite dålig kontakt och auktoritet över sina barn. Det är verkligen en konst att leda barn och jag är full av beundran för de som lyckas. I det här fallet har man inte lyckats.
  • Camilllla

    Jag tror min 2,5-åriga systerson iallafall fram tills ganska nyligen brukade sitta fast med sele under måltiderna på dagis. Jag förstår varför När han äter ihop med oss lessnar han alltid efter ca 5 min (om han ens går med på att sätta sig) och när han sticker från bordet så vill min son också gå ifrån såklart, fast han inte ätit så han ät mätt... Kanske inte så lyckat på dagis om ala barn sticker från bordet bara för att en inte vill sitta kvar...


    Noel 070222 & Julian 090605
  • Sarah84

    Tycker inte det är så mycket att bli upprörd över. Vid måltider sitter man still, även om man inte äter så sitter man still. & selen satt antagligen på honom av en anledning. Då han kanske inte satt still & i risk att klättra & ramla ur. Då dottern var 2 år kunde jag sätta på henne selen tex i vagnen, då hon gärna klättra ur.


    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • HäxanSurtant3
    fruis skrev 2010-06-02 08:50:57 följande:
    Först och främst ska man prata med barnet, gå ner på knä, titta i ögonen och se att man verkligen får kontakt och att barnet lugnar ner sig och lyssnar. Man förklarar enkelt och tydligt att det är sitta vid bordet som gäller och möjligtvis erbjuder man barnet att få sitta i knäet. Jag tror att den här fröken bara gjort halvhjärtade försök att nå fram till barnet, förhoppningsvis främst på grund av tidsbrist. Sitta vid bordet och ropa på ett barn som ränner runt funkar inte utan man måste etablera kontakten igen. Man behöver inte lämna rummet för det men man måste kanske lämna bordet en liten stund.

    Det här är också en kontakt man skapar med alla barn innan man ens sätter sig vid bordet. Se till att alla är lugna och har förstått att alla ska sitta kvar vid bordet tills personalen säger att de kan gå. Fundera på om barnen som är klara eventuellt kan få rita lite lugnt vid bordet (inte säkert att det funkar för de barn som fortfarande äter och då får man skippa det).

    Det här barnet hade ju redan tillåtits att bli alltför uppspelt och det kanske är misstag nr 1 om man är så få vuxna på så många små barn. Jag var inte där och kan naturligtvis inte veta vad de redan prövat, eller vad de gjort i övrigt men går det så långt att den enda utvägen man ser är att spänna fast barnet, då har man låtit det gå för långt. Troligen beror det på att de är för få men det kan också bero på att förskolläraren har lite dålig kontakt och auktoritet över sina barn. Det är verkligen en konst att leda barn och jag är full av beundran för de som lyckas. I det här fallet har man inte lyckats.
    MKT bra reflektioner! Tack! Skall framföra det som förslag....!  Det är så att den berörda pedagogen inte riktigt har koll och kan styra barnen, nej...det är väl där det brister i första hand. För jag som förälder har relativt god hand med min son och även om han kan bete sig väldigt trotsigt hemma också så brukar jag kunna lösa det utan tvingade "spänna-fast" åtgärder.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Sarah84 skrev 2010-06-02 09:44:20 följande:

    Tycker inte det är så mycket att bli upprörd över. Vid måltider sitter man still, även om man inte äter så sitter man still. & selen satt antagligen på honom av en anledning. Då han kanske inte satt still & i risk att klättra & ramla ur. Då dottern var 2 år kunde jag sätta på henne selen tex i vagnen, då hon gärna klättra ur.


    kass pedagogik lära barnen e skall spännas fast-tycker et tyder på dålig hanterinngsförmåga från pedagog och förälder om man måste ta till tvingande åtgärder av det slaget på en 2,5 åring. Jag spänner alrig fast min son i vagnen, jag pratar med honom tills han accepterar sitta där,tex om vi har bråttom el det är för mkt trafik för honom gå bredvid själv.

    Skulle aldrig komma på tanken tvinga min son sitta still vid matbordet för att andra äter. Han får gå ifrån om han inte vill äta. Barn i den åldern är alldeles för små för att förstå den typen av "mat-ettiket".
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:47:17 följande:
    Jag anser det är bättre min son får sprinag runt på golvet ist för att sitta fastspänd i en stol. De ahr tripp-trapp stolar så de välter inte och han "ramlar inte ned" -han har såpass bra motorik han kan klättra upp och ned själv. Inte heller står han och "hoppar" på stolen.

    Nej -bättre låta honom leka av sig. De andra barnen får väl undra då. Grupptrycket gör väl de sitter kvar och min son till slut inser han borde sätta sig han med.

    Att tvinga ett barn sitta vid matbordet för att andra ska äta tycker jag är alldeles för tidigit.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    Du tycker inte det är bättre att din son, precis som alla de andra barnen uppenbarligen klarar av, lär sig att när man äter sitter man stilla på sin stol vid bordet? Varför kan inte din son det när han är så "stor" som 2,5 år?? Du skriver ju att du tycker han är för stor för att spännas fast i en matstol, då borde han ju även vara så stor att han begriper att man sitter stilla vid bordet när han äter. Och förstår du inte att det skulle bli jätteoroligt i barngruppen om din son tilläts springa runt och leka när de andra sitter och äter? Men det kanske du struntar i. Om du inte vill ha "debattörer utan vettiga budskap" här, tycker jag f ö inte att du borde skriva här överhuvudtaget. Eller är du bara ute efter en massa medhåll??
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?