• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • MrsMurphy

Jag skulle snarare bli lite arg på min dotter om hon levt rövare så att fröknar fått sätta fast henne, för att sitta kvar vid måltiden är en självklarhet. Jag har iaf tolkat att min dotter greppar vad som är ok och inte ok vid måltider. Jag vet också att det kvittar hur hungrig hon är så skulle inte hon få i sig något alls om en liten pajas skuttar runt i lokalen.

Det handlar ju inte direkt om att han satt fastspänd i en stol och tvångsmatad, han hade nog valet själv om han ville äta eller ej. Men att sitta kvar på stolen av respekt för de andra barnen känns som något barnet bör lära sig, på ett eller annat sätt. Nu verkar detta skära sig totalt med er form av uppfostran men jag kan inte se så många möjligheter att hantera detta som inte är på bekostnad av de andra barnen.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Mehlis

Snälla kan du tala om hur länge ditt barn gått på fsk?

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
  • HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 22:05:37 följande:
    Oj nämen ts, jag tror det är något som hakat upp sig , tycker mig se lite upprepningar.
    Brukar bli så när argumenten tryter, när man kastat ur sig något och sen inte kan styrka det med konkreta bevis.
    Pinsamt ts.
    vi har helt olika åsikter och då handlar det inte om att "argumentera". Du satte ribban lågt genom att skriva du tyckte min son skulle byta avdelning--jag svarade med att du borde byta jobb.

Som man ropar får man svar.
  • Pyris

Varför be om synpunkter när du inte accepterar något annat än ditt eget synsätt?

• Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 22:07:05 följande:
    Jag hoppas verkligen att Simsonen bara har en rejält dålig dag för med en sån attityd annars skulle minst sagt kräva psykhjälp, särskilt om man dessutom ska ha ansvar över barn samtidigt! Fy fan... nej jag är glad att vi har ett humant dagis och den attityd Simsonen uppvisar är inte ens i närheten av att existera där vi har dottern. Jag är jäkligt glad att de kan lösa sådana konflikter utan att behöva resonera som Simsonen. Det finns faktiskt andra sätt, men uppenbarligen är det roligt att straffa barn?
    Tja varken du eller ts har ju kommit med några andra sätt så det verkar ju bara vara skitsnack, liksom att det är olagligt med sele vid matbordet, inte heller där har ni något som stödjer ert påstående.
    Jag väljer att ignorera alla pinsamma påhopp ditt inlägg att , hade jag trott att du var ute efter en seriös diskussion så hade jag kunnat förklara vad som ligger till grund att jag inte anser att ett enda barn ska få förstöra för alla andra men jag inser det meningslösa i det när det kommer till dig.
  • HäxanSurtant3
    vittra skrev 2010-06-01 22:07:05 följande:
    Jag hoppas verkligen att Simsonen bara har en rejält dålig dag för med en sån attityd annars skulle minst sagt kräva psykhjälp, särskilt om man dessutom ska ha ansvar över barn samtidigt! Fy fan... nej jag är glad att vi har ett humant dagis och den attityd Simsonen uppvisar är inte ens i närheten av att existera där vi har dottern. Jag är jäkligt glad att de kan lösa sådana konflikter utan att behöva resonera som Simsonen. Det finns faktiskt andra sätt, men uppenbarligen är det roligt att straffa barn?
    Mehlis skrev 2010-06-01 22:08:12 följande:
    Snälla kan du tala om hur länge ditt barn gått på fsk?
    länge. Sedan han var 1 år. Mao rejält van vid förskolan och dess rutiner. Som uppenbarligen inte är tillräckligt bra. Läste just ett protokoll de har där från en inspektion där de fått kritik för att de var för "skol-aktiga".....

Där ser man...

Jag skall prata med rektorn och säga jag vill min son skall byta avd till hösten. Har fått nog av rigida fsk-lärare....en på den andra avd är mkt mer vettig och vi är grannar dessutom så vi ses ofta och hon är väldigt lugn och sund i sin yrkesroll.
  • kron

Jag har inte läst hela tråden men det låter förskräckligt att binda fast barn. Om det är utbildade pedagoger på fsk ska de ju ha PEDAGOGISKA metoder för att hantera och lära ut till barnen hur man skall uppföra sig vid matbordet. Ta barnet i sitt knä kanske?

• Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 22:06:07 följande:
    Kan tillägga min son även går på jourdagis med väldigt blandade åldrar jourtid. Där funger ar det utmärkt komma med individuella önskemål om sova middag el ej.,hämta och lämna vissa tider osv. Aldrig har jag sett dem spänna fast ngt barn....

De vet vad FLEXIBILITET är...och de är inte så hysteriska med rutiner som min sons fsk-lärare är utan löser det mesta.Fungerar utmärkt...
    En enkel fråga ts: Har du någonsin hand om din son själv eller bottnar dina orimliga krav egentligen i skuldkänslor för att du försummar honom?
  • Mehlis

De som inte jobbar eller har nån insyn alls på vad som händer på en fsk ser sitt barn o bara sitt barn...vilket jag kan förstå, men jag lovar er att de är mååånga barn på en fsk o lite personal...vill ni klaga på nått så e de personalbristen.
    Hur reagera du när de sa att han gett sig på en personal?

♥ Amanda o Felicia 081215 ♥
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?