• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-06 09:08:18 följande:
    Kloka ord...jag håller med dig helt.

Jag är uppvuxen med en hemma-mamma och 2 syskon. Vi har aldrig behövt sitta kvar vid bordet om vi ätit upp och jag är en nu fullständigt socialt kompetent 40 åring... . tänka sig....

Lustigt hur folk går igång i denna tråd om man inte tycker barn skall straffas med sele och spännas fast, "fostras" sitta still osv då de är endast 2- 3 år....

Jag blir lite full i skratt.
    Ha dina ungar hemma då, så kan du ju låta dem göra precis som de vill. Har du fortfarande inte fattat att på en förskola funkar det inte att ta hänsyn till vad 20 olika ungar är vana vid hemifrån. Det måste finnas regler och rutiner där för annars funkar inte verksamheten så är det bara. Kan du inte förstå det och tycker att personalen hela tiden ska göra undantag för din son, får du nog överväga om du ska honom kvar i förskolan överhuvudtaget. Hos oss sitter man kvar vid matbordet tills alla har ätit klart, det tycker jag hör till vanligt folkvett att göra. Tycker f ö som någon annan att det vore intressant att höra om du pratat med din son något om det faktum att han gett sig på ett annat barn under dagen. Men du kanske inte tycker det är något att bry sig om heller?
  • mirre67
    Hemmaföräldern skrev 2010-06-05 18:13:57 följande:
    Nu är det ju så att barn fostras i socialt samspel med en vuxen. Den vuxne ska vägleda barnet och visa vägen till hur man beter sig. Det finns väl andra sätt att lära ett barn att sitta med vid bordet än att spänna fast det. Om det är lösningen så får man väl fortsätta att spänna fast barnen sedan i skolan för det är ju det man har lärt dem att man ska göra om de inte vill sitta still

Ibland blir jag mörkrädd hur när jag ser hur en del avarter inom förskolan, som beror på för stora barngrupper och för lite personal, blir en norm för hur barn ska fostras. Det är så sjukt så jag nästan mår illa. Hur kan någon med sunt förnuft tycka att det är vettigt att man spänner fast ett barn vid matbordet. Det är en kränkning och den 3-åring på en annan förskola som spändes fast fick ut ett fett skadestånd, så det här är faktiskt inte något som är accepterat.

Stackars barn säger jag det låter som de utsätts för de övergrepp som barnhemsbarnen utsattes för en gång i tiden. Usch!
    Hur kan du veta så säkert vad som händer på förskolan när du inte har dina ungar där? F ö är de flesta förskolor väldigt bra, vad du än tror om det.
  • mirre67
    vittra skrev 2010-06-06 11:26:48 följande:
    Håller med, och tyvärr visar det ju också på den ökade trenden som överlag har börjat uppmärksammats i vårt samhälle, våld mot barn i form av fysisk bestraffning och allmän kränkande behandling har börjat bli mer och mer accepterat igen. Detta har uppmärksammats på flera håll och många kämpar för att vända trenden, det är inte rätt väg att få bukt med problemen vi har, det skapar bara problem på helt andra sätt tyvärr... men allt fler är villiga att gå tillbaka till en uppfostran med aga och tror att det är enda sättet
    Nej, det är ju mycket bättre att återgå till 70-talets flumpedagogik, när ungar fick göra precis som de själva ville. ´Jag tycker f ö idag att många ungar är fruktansvärt dåligt uppfostrade, uppkäftiga, snorkiga och allmänt otrevliga. Felet är att många föräldrar inte törs uppfostra sina barn, de ska vara KOMPISAR med dem istället. Och så fort det görs någonting med barn så skriks det ju om kränkning. Det finns nog inget ord som är så missbrukat som just det. Men som sagt, låt oss återgå till 70-talets flum och fria uppfostran så blir det säkert ett riktigt drömsamhälle.
  • Breaking Benjamin

Jag hade bett dem fara åt helvete! Det är absolut inte ok att spänna fast ett så gammalt barn. Herregud, de får ju knappt spänna fast människor på låsta psykavdelningar heller utan strikta rutiner och läkarordinationer. Ingen unge beteer sig så att de är en fara för omgivningen eller sig själva på en förskola.

• Starkast
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-06 09:08:18 följande:
    Kloka ord...jag håller med dig helt.

Jag är uppvuxen med en hemma-mamma och 2 syskon. Vi har aldrig behövt sitta kvar vid bordet om vi ätit upp och jag är en nu fullständigt socialt kompetent 40 åring... . tänka sig....

Lustigt hur folk går igång i denna tråd om man inte tycker barn skall straffas med sele och spännas fast, "fostras" sitta still osv då de är endast 2- 3 år....

Jag blir lite full i skratt.
    Nu är det ju skillnad på hemma och på dagis. Vilket har påpekats mer än en gång.

Sen behöver en sele inte vara ett straff. Utan snarare ett hjälpmedel.
    Vore selar en straffmetod skulle ex. barnvagnar inte ha inbyggda sådana och de skulle överhuvudtaget inte gå att köpa i en vanlig affär.

Man ka se saker från olika håll. En liknelse kan vara en bil. Man kan se bilen som ett straff då den riskerar att döda. Eller se den som ett hjälpmedel att förflytta sig med.
  • Bedan
    Starkast skrev 2010-06-06 17:44:56 följande:
    Nu är det ju skillnad på hemma och på dagis. Vilket har påpekats mer än en gång.

Sen behöver en sele inte vara ett straff. Utan snarare ett hjälpmedel.
    Vore selar en straffmetod skulle ex. barnvagnar inte ha inbyggda sådana och de skulle överhuvudtaget inte gå att köpa i en vanlig affär.

Man ka se saker från olika håll. En liknelse kan vara en bil. Man kan se bilen som ett straff då den riskerar att döda. Eller se den som ett hjälpmedel att förflytta sig med.
    Ursäkta mig, det var nog den sämsta liknelse jag någonsin hört.
  • Pigeon
    mirre67 skrev 2010-06-06 13:05:06 följande:
    Nej, det är ju mycket bättre att återgå till 70-talets flumpedagogik, när ungar fick göra precis som de själva ville. ´Jag tycker f ö idag att många ungar är fruktansvärt dåligt uppfostrade, uppkäftiga, snorkiga och allmänt otrevliga. Felet är att många föräldrar inte törs uppfostra sina barn, de ska vara KOMPISAR med dem istället. Och så fort det görs någonting med barn så skriks det ju om kränkning. Det finns nog inget ord som är så missbrukat som just det. Men som sagt, låt oss återgå till 70-talets flum och fria uppfostran så blir det säkert ett riktigt drömsamhälle.
    Eh, fria uppfostran var ju på 60-talet? På 70-talet var det strängt. *minns*
  • vittra
    Det du pratar om är exakt vad jag menar. Man tror att det är det enda alternativet förutom "flumuppfostran". Naivt. Barnsligt. Mycket okunnigt.
  • HäxanSurtant3
    Såg på din pres du är 43 år. Då är vi i princip jämngamla...och jag minns verkligen inte 70- talet som "flum".Jag tycker mig som 40-åring vara totalt socialt kompetent, välutbildad och har inga problem med mitt sociala samspel för att jag inte hade föräldrar som tvingade mig och mina syskon sitta vid matbordet om vi inte ville.

Jag tycker inte att "sele på 2,5 åring vid matbord" är annat än en desperat tvångsåtgärd. Helt fel pedagogik och uppfostran.

Som anställd i sjukvården så är det ju så att man behöver läkarordination för att få lov spänna fast dementa, förvirrade äldre i stol/säng. Det är otillåtet sätta "säkerhetsbälte" på en förvirrad 85-åring som riskerar ramla ur stolen.

Skall det då vara legitimt sätta "säkerhetsbälte" på en 2,5 åring som INTE har fallrisk men som bara INTE VILL sitta och äta?

Det är kränkande behandling samt otillåtet spänna fast en dement äldre utan ordination men OK enligt dig spänna fast en 2,5 åring som bara inte vill lyda sin förskolefröken?

Jösses vilken människosyn...
  • HäxanSurtant3
    mirre67 skrev 2010-06-06 12:58:46 följande:
    Ha dina ungar hemma då, så kan du ju låta dem göra precis som de vill. Har du fortfarande inte fattat att på en förskola funkar det inte att ta hänsyn till vad 20 olika ungar är vana vid hemifrån. Det måste finnas regler och rutiner där för annars funkar inte verksamheten så är det bara. Kan du inte förstå det och tycker att personalen hela tiden ska göra undantag för din son, får du nog överväga om du ska honom kvar i förskolan överhuvudtaget. Hos oss sitter man kvar vid matbordet tills alla har ätit klart, det tycker jag hör till vanligt folkvett att göra. Tycker f ö som någon annan att det vore intressant att höra om du pratat med din son något om det faktum att han gett sig på ett annat barn under dagen. Men du kanske inte tycker det är något att bry sig om heller?
    Äukm det är vara verkligen en komisk kommentar. Du har 3 abrn men förstår inte att en 2,5 åring kan knuffa sina kompisar? Brukade du tala om konsekvenser med dina barn då de var 2,5 år och ställa dem tills svars flera timmar efter den aktuella händelsen då de var i den åldern? Småbarn i den åldern gör så...de knuffas och kan vara hårdhänta mot varandra.Men det går inte att "tala ut" om en sådan händelse med dem flera timmar senare. De förstår inte sambandet och har inte ett konsekvenstänkande ännu.

Vilke orealistisk syn du har på småbarn....
    Nog dags uppdatera kunskaperna om barns utveckling.
  • mirre67
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-07 00:27:10 följande:
    Äukm det är vara verkligen en komisk kommentar. Du har 3 abrn men förstår inte att en 2,5 åring kan knuffa sina kompisar? Brukade du tala om konsekvenser med dina barn då de var 2,5 år och ställa dem tills svars flera timmar efter den aktuella händelsen då de var i den åldern? Småbarn i den åldern gör så...de knuffas och kan vara hårdhänta mot varandra.Men det går inte att "tala ut" om en sådan händelse med dem flera timmar senare. De förstår inte sambandet och har inte ett konsekvenstänkande ännu.

Vilke orealistisk syn du har på småbarn....
    Nog dags uppdatera kunskaperna om barns utveckling.
    Jodå, jag förstår mycket väl att en 2,5-åring kan knuffa en kompis. När mina barn var i den åldern och gjorde så, så pratade jag med dem om det ja, förklarade att så gör man inte och att kompisen blir ledsen om man knuffas och är dum. Däremot ska man givetvis prata om det meddetsamma, det håller jag med dig om. Men sa personalen rakt ut till dig att han blev fastspänd i matstolen som ett straff för det som hänt flera timmar tidigare?? Så uppfattade jag inte att det var, utan att de bara talade om det för dig som en upplysning om att han hade "bråkat" tidigare under dagen också. Så jag kan lugna dig med att jag inte har någon orealistisk syn på småbarn och jag behöver nog inte uppdatera kunskaperna om barns utveckling mer än någon annan. Det jag tycker är lite lustigt är att du skrev någonstans om att din son är ju för stor för att spännas fast i en matstol, men han är samtidigt för liten för att begripa att han gjort fel?? Eftersom du tydligen anser att jag är en debattör utan vettigt budskap, d v s jag håller inte med dig, tänker jag inte fortsätta tjafsa här. Det leder ju ingen vart, du fattar uppenbarligen inte att det inte funkar på en förskola att varje barn får göra som den är van vid hemifrån. Kanske dags att uppdatera kunskaperna om hur det funkar på förskolan idag..
  • Annamamma 83

Ger också upp!
    då ts nu skrivit två inlägg där hon tex kritiserar mirre67 s människosyn och att hon ska uppdatera sig om barns utveckling.

Medan ts själv skrev att barn som inte kan äta sin mat medan andra ungar springer runt och leker har problem!

• HäxanSurtant3

Idag då jag lämnade sonen frågade jag en av fsk personalen vad exakt min son gjort. Han hade puttat bort henne i ansiktet.

Jag tycker det är normalt en mkt liten människa som dessutom inte har hela språket måste få värja sig från ngt de inte tycker om. Min son kan protestera genom att daska till mig i ansiktet. Jag säger då "nej så gör man inte, man klappar". Men jag skulle aldrig komma på tanken straffa honom genom "time-out".

Fick idag reda på de hade satt min son på en stol för att han gjort fel och att han skulle skämmas där.

Har utvecklingssamtal med dem i veckan och då skall jag tala om vad jag tycker.  Man sätter inte barn på en "straff-stol" Då har de sett för mkt på amerikanska Tv prgram som "super-nanny" osv.

• Lillajag60

Pbån

Pigeon skrev 2010-06-06 19:17:57 följande:
    Eh, fria uppfostran var ju på 60-talet? På 70-talet var det strängt. *minns*
    Både 60-70 tal hade relativt lagom uppfostran,vare sig för sträng. Själv fick jag barn på  80&90 -tal och de är idag välfungerande samhällsmedborgare(jurist osv)
    Ingen av dem blev "fastkedjade"med sele vid matbordet,för det hade jag som förälder ALDRIG accepterat! De var ju iofs hos "privat" dagmamma de första åren ,sedan . 
    I sista änden handlar det ju om makt pengar i den offentliga och konmunala barnomsorgen ,med resultat
    För stora barngruppoer, besparingar och pga det för lite personal
    Men det ursäktar absolut inte hanteringen med fastspänning pga personalbrist..
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?