Inlägg från: Annamamma 83 |Visa alla inlägg
  • Annamamma 83

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Blir lite kluven när jag läser.
    Tycker att det låter lite väl hårt och spänna fast han,
    MEN ts du måste ju förstå att de inte kan låta alla barn som inte vill äta mellanmål springa runt o leka med annat, vilken matro blir det för dom som sitter och äter?
    Kanske funkar hemma med ett barn , men med ca 15 barn på en förskola?
    Vår son får inte springa runt hemma när han vägrar äta, han är snart 2,5 år.
    Ska vi äta middag så sitter vi vid bordet vägrar man äta får man ändå sitta kvar till syskonen är klara.
    Skulle vi låta våra barn gå från bordet när de ville så skulle de nog leva på luft.
    Du skulle nog hjälpa förskolan om du hade lite hårdare regler med detta hemma.

• Annamamma 83
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-04 23:48:13 följande:
    matro och matro...å barn inte är på förskola får de ju äta då det är folk runt om i liv och rörelse, tex under tågresor (jag åker tex ofta tåg med min son),på bussar,på cafeer...barn måste lräa sig kunna sitta och äta även om et inte är kliniskt tyst pch lugnt runt om dem, annars har e ju problem.

MIn son kan klara det,han sitter gladerligen och äter även om det så skulle pågå en jordbävning runt om honom.Men är han mätt så äter han inte. Enkel ekvation.

Det är egentligen hemskt barnen tvingas äta vid vissa tider på dagis. Äter du och jag alltid exakt samma tid varje dag? är vi alltid lika hungriga avrje dag?Nej.....
    Om ditt barn nu är så himla duktig o kan sitta still o äta när de är stoj o stim på ett tåg, så kan de väl inte va så svårt o lära han o sitta still o visa de andra barnen respekt.
    Du säger att barnen har problem som inte kan äta när andra barn springer runt o leker brevid. Men du tycker de är sjukt att personalen vill att din son sitter still tills alla barn är färdiga.
    HMM??????

Ja ,vad hemskt att barnen på förskola får äta på samma tider, ja tycker vi ringer chefen o säger åt dom o plocka fram lunchen när varje barn är hungrig, o skippa mellanmålet o ägna sig åt utelek. de barn som går sena dagar o kanske blir hämtade vid 18 tiden får  helt enkelt klara sig utan från lunchen vid elva. För ditt barn har ju andra rutiner!

Ursäkta men ja tror du får tänka om!!!!!
  • Annamamma 83

Hur har du tänkt att det ska blir när din son börjar skolan?
    När han gjort sin matteuppgift så kanske han ska få springa runt o leka också?
    För de barn som inte kan koncentrera sig när de e stoj o stim kanske har problem då med enligt dig?
    Jag blir bara mer o mer förbannad ju mer ja tänker på hur du ser på detta!
    Just att du säger att barn har problem om de inte vill äta färdigt när de andra barnen springer runt o leker.
    Du verkar ju inte ha någon respekt och hyfs överhuvudtaget när man läser hur du ser på just dessa saker.
    Nu är jag kanske hård, men jag hoppas förskolan fostrar ditt barn på vissa bitar som du förmodligen inte kommer göra...

• Annamamma 83
    Hemmaföräldern skrev 2010-06-05 18:13:57 följande:
    Nu är det ju så att barn fostras i socialt samspel med en vuxen. Den vuxne ska vägleda barnet och visa vägen till hur man beter sig. Det finns väl andra sätt att lära ett barn att sitta med vid bordet än att spänna fast det. Om det är lösningen så får man väl fortsätta att spänna fast barnen sedan i skolan för det är ju det man har lärt dem att man ska göra om de inte vill sitta still

Ibland blir jag mörkrädd hur när jag ser hur en del avarter inom förskolan, som beror på för stora barngrupper och för lite personal, blir en norm för hur barn ska fostras. Det är så sjukt så jag nästan mår illa. Hur kan någon med sunt förnuft tycka att det är vettigt att man spänner fast ett barn vid matbordet. Det är en kränkning och den 3-åring på en annan förskola som spändes fast fick ut ett fett skadestånd, så det här är faktiskt inte något som är accepterat.

Stackars barn säger jag det låter som de utsätts för de övergrepp som barnhemsbarnen utsattes för en gång i tiden. Usch!
    Läs mitt första inlägg i denna tråd, där de står att jag är kluven.
    För ja inte tycker det är rätt att spänna fast barnet
    MEN
    Jag reagerar på TS syn på att hon tycker sitt barn ska få springa runt o leka medan de andra barnen äter och hon tycker det är hemskt att barnen ska äta på bestämda tider
    och hon tycker att om andra barn inte får matro pga att hennes son springer runt så har de problem. Detta upprör mig!
    O jag tycker de är en form av fostran att lära barnen att sitta kvar vid bordet medans de andra barnen äter, de hör till rent hyfs och ja kan säga att jag inte är hård i min fostran.
  • Annamamma 83

Ger också upp!
    då ts nu skrivit två inlägg där hon tex kritiserar mirre67 s människosyn och att hon ska uppdatera sig om barns utveckling.

Medan ts själv skrev att barn som inte kan äta sin mat medan andra ungar springer runt och leker har problem!

Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?