• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • fruis
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:32:09 följande:
    Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Say what?! Hur kan man vara så fräck att medge att de gör saker med ditt barn som det inte är meningen att du ska se?

Jag vet inte vad jag skulle gjort men åtminstone ringa förskolechefen och ifrågasätta vilka resurser avdelningen har om man inte har möjlighet att hantera ett livligt barn en dag utan att spänna fast barnet i en stol. Det är ju åt helsike!

Det ska absolut inte få förekomma och jag förstår inte ens hur man som förskollärare kan komma på tanken att göra på det viset.

• HäxanSurtant3
    fruis skrev 2010-06-01 19:36:42 följande:

Say what?! Hur kan man vara så fräck att medge att de gör saker med ditt barn som det inte är meningen att du ska se?

Jag vet inte vad jag skulle gjort men åtminstone ringa förskolechefen och ifrågasätta vilka resurser avdelningen har om man inte har möjlighet att hantera ett livligt barn en dag utan att spänna fast barnet i en stol. Det är ju åt helsike!

Det ska absolut inte få förekomma och jag förstår inte ens hur man som förskollärare kan komma på tanken att göra på det viset.

Kärringen som jobbar där är färdig för pension..tycker jag! Man spänner inte afst så stora barn på det viset tycker jag.

En anledning till att min son ärlibvlig är att de aldrig går ut... de sitter inne alldeles för mkt.

Klart barnen blir rastlösa och besvärliga då...
  • tessepesse

ja tycker de e självklart att barn sitter still under måltiderna som finns på dagis. därimot ska manin te tvinga ett barn att äta, men att sitta vid bordet är en annan sak, om han nu sitter i barnstol med sele på? ja de e ju mer än säkerhet så han inte ramlar ner. de var ju inte under tvång,. sele använde ja till min äldsta var 3 år just för de, för om du vänder på saken vad hade du sagt om fröcknarna lät han hoppa upp o ner i stolen.

o låta han leka fritt... vad ska de andra barnen tro???

tycker du överdriver

• HäxanSurtant3
    tessepesse skrev 2010-06-01 19:41:46 följande:
    ja tycker de e självklart att barn sitter still under måltiderna som finns på dagis. därimot ska manin te tvinga ett barn att äta, men att sitta vid bordet är en annan sak, om han nu sitter i barnstol med sele på? ja de e ju mer än säkerhet så han inte ramlar ner. de var ju inte under tvång,. sele använde ja till min äldsta var 3 år just för de, för om du vänder på saken vad hade du sagt om fröcknarna lät han hoppa upp o ner i stolen.

tycker du överdriver
    Överdriver jag för att jag ifrågasätter att min 2,5 åring spänns fast vid en stol?

Ursäkta du måste skämta..
  • HäxanSurtant3
    tessepesse skrev 2010-06-01 19:41:46 följande:

tycker du överdriver
    Jag anser det är bättre min son får sprinag runt på golvet ist för att sitta fastspänd i en stol. De ahr tripp-trapp stolar så de välter inte och han "ramlar inte ned" -han har såpass bra motorik han kan klättra upp och ned själv. Inte heller står han och "hoppar" på stolen.

Nej -bättre låta honom leka av sig. De andra barnen får väl undra då. Grupptrycket gör väl de sitter kvar och min son till slut inser han borde sätta sig han med.

Att tvinga ett barn sitta vid matbordet för att andra ska äta tycker jag är alldeles för tidigit.
  • Kristin80

På mitt barns dagis så har man låtit barnen suttit i ett annat rum, t.ex i en soffa och bläddra i en bok om dom inte vill ha mellanmål (vet inte hur det fungerar vid lunch iofs). Men spänna fast barnet...nja känns inte helt okej!

• Lindreas

Nej, vad fan är det frågan om!? Sen NÄR är det okej att spänna fast en unge i stolen enbart för att han eller hon ska vara stilla? Ja, jag spänner fast små (SMÅ, alltså 1 - 1.5 år!) barn i stolen om jag vet att de klättrar ur den, medan vi äter, för att de inte ska kunna ramla ur. Men en 2.5-åring spänner man inte fast! Om man vill att ungen ska sitta på stolen medan man äter så får man väl för FAN se till att man hämtar ungen varje gång han eller hon trots allt klättrar ner, om man inte hinner stoppa ett pågående försök.

Att man inte får leka fritt kan jag förstå, eftersom det dels kan störa de andra barnen, och dels kräver viss tillsyn, vilket man inte kan ge om man har en bunt andra ungar att se till. Ett barn som inte vill äta får i alla fall sitta med vid bordet, för det finns inte alltid utrymme att låta ett barn "slippa". Men att binda fast ett barn vid stolen...

Vad var det för slags stol, förresten? Och vaddå, "det var inte meningen att du skulle se det här"?! Ja, det finns saker jag inte vill att föräldrarna ska se, men då är det ju runt jul när det tillverkas små hemlisar. Grunden för att vara nöjd med sin arbetsinsats under dagen är ju att man kan stå för allt man gjort och helst ha en förklaring till sitt agerande också. Annars är det inte okej!

TS, jag hoppas du snabbt som ögat ringde förskolechefen, för det FÅR inte gå till så!

• Takhiza
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 19:47:17 följande:
    Jag anser det är bättre min son får sprinag runt på golvet ist för att sitta fastspänd i en stol. De ahr tripp-trapp stolar så de välter inte och han "ramlar inte ned" -han har såpass bra motorik han kan klättra upp och ned själv. Inte heller står han och "hoppar" på stolen.

Nej -bättre låta honom leka av sig. De andra barnen får väl undra då. Grupptrycket gör väl de sitter kvar och min son till slut inser han borde sätta sig han med.

Att tvinga ett barn sitta vid matbordet för att andra ska äta tycker jag är alldeles för tidigit.
    Hm.. Så alla andra barn ska sluta äta för att ditt barn vägrar sitta still? Spänna fast kanske jag inte tycker är en bra lösning men man kan inte låta honom springa runt fritt heller. Hur ska personalen kunna ha överseende med alla barn som äter OCH din son som faktiskt kan göra sig illa tex? Och dessutom stör ett barn som springer runt de andras konsentration men de ska inte ha betydelse för Ditt barn vill inte sitta still?
  • Starkast

Jag tycker det var fel av personalen.

Men även att ditt resonemang inte är okej. på dagis går det inte att ha runtspringande barn under måltiderna. Han han fullt frisk/normalt begåvad, så måste han precis som alla andra lära sig att sitta stilla vid matbordet.

Min son har haft stora problem med detta. Med det har sin orsak. Han är 6år och får gå från bordet när han ätit klart, sitta i en soffa och titta i en bok. De andra barnen vet varför och då är det okej.

Men bara att vara aktiv är ingen anledning till att inte lära sig sitta still vid matbordet!

Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?