• HäxanSurtant3

Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?

Idag då jag skulle hämta min son på dagis var det mellanmål. Min son satt fastspänd vid en stol -han är 2,5 år!

Förskoleläraren sade "det var inte meningen du skulle se detta men din son har varit så aktiv idag, springer runt och lyssnar inte och har gett sig på ett annat barn och en annan fröken".

Är det verkligen tillåtet spänna fast så stora barn för att de skall sitta still? Om han vägrar äta hemma (vilket aldrig händer!) så hade han fått gå från matbordet och leka fritt. Jag ahde aldrig kommit på tanken spänna fast honom vi matbordet "bara för att".

Hur skall jag gå vidare med detta? Jag blev inte upprörd alls, min son satt ju inte och skrek men jag anser det är ett form av integritetsbrott spänna fast ett såpass stort barn vid en matstol. Vill han inte äta så får han väl springa runt då själv. Det är kanske störande för de andra men det måste ju förskolepersonalen hantera. Tids nog så märker min son ju de andra sitter och äter och han hade säkert satt sig då också.

Min 2-åring är inne i en "tvärtom-period" och vill inte göra ngt alls som man säger. Så utvecklas ju barn. Men uppfostringsmetoden "spänna fast" och "tvinga" tror iallafall inte jag på....

Synpunkter?

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 09:42
    Nu har jag pratat med rektorn som inte heller tyckte det var försvarbart spänna fast min son med sele vi matbordet. Hon ska prata med personalen och reda ut detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 10:40
    Har nu pratat med berörd fsk-personal som ursäktade sig med att hon var ensam med en tafatt vikarie. Hon sade hon ahde försökt sätta min son på andras tällen men han ahde sprungit runt och då hade hon till slut spänt fast honom,vilket hon sade hade lugnat ned honom direkt? Jaha...hon påpekade et aldrig hänt förut och att hon vanligtvis aldrig gör aså. (vilket andra föräldrar till barn där säger inte stämmer,men en annan diskussion). Iallafall abd jag om ett möta med dem så vi kunde iskutera min son och i vilken fas han befinner sig nu. Han är en lugn och fin kille och jag tror hans spring i benen beror på att han behöver komma ut mer och att han är understimulerad där. De är ju inne alldeles för mkt!

Det skall jag säga på utevcklingssamtalet.

Iallafall, det blev en bra diskussion med fsk-läraren och hon förstod jag funderat över detta.

Så-kommunikation ,öppen och rak är vad man ska använda sig av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 09:37
    Nu bröjar jag unra om de straffar min son hårdare än avd e säger för han ahr sean en tid vägrat gå in på fsk-avd på morgonen och håller sig fast i mina ben och vänder sig bort. Det kan ju vara tecken på att han vantrivs och känner sig kuvad.
    Sedan kanske han protesterar hemma och på dagis genom att "bråka".

Jag får en känsla av att det är ngt mer bakom detta än vanlig småbarnstrots. Min son är som en ängel då han passas av tex min mamma och han är aldrig blyg el bråkig då han är på jourdagiset.
  • Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?
  • vittra
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:46:04 följande:
    Jo det stämmer väl överens med dina svar hitills, du verkar inte vara intresserad av seriösa råd i frågan utan bara av inlägg som beskriver hur hemska personalen är som inte behandlar din unge som en prins och struntar i resten barn.
    Personal på en förskola ska behandla alla barn med hänsyn och respekt, men du verkar ju ha en fruktansvärd syn på barn själv så hoppas för guds skull inte att du jobbar med barn...
  • vittra
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:44:29 följande:
    Fast när inte ens barnets mamma som känner det bäst kan komma med en hållbar lösning, hur ska då personalen kunna göra det?
    Jag anser att de hanterade det på ett bra sätt med en sele och det tror jag även deras chef gör när ts tar upp det med honom/henne.
    Var någonstans har du svårt att förstå att det är inte ok att göra så?
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 21:42:47 följande:
    Nej, det är inte förälderns ansvar att komma med lösningar för hur personalen ska hantera en situation på dagis! Men det är bannemej personalens ansvar att se till att de lösningar man använder sig av är lagliga och adekvata för situationen!
    Ja välkommen att kolla upp det. Det är inte olagligt att sätta fast ett barn med sele under maten. Inte ens när det gäller ts unge.
    Och jo självklart är det förälderns ansvar.
    Om man är intresserad av sitt barns bästa (vilket jag betvivlar är fallet här iofs) så gör man sitt bästa och försöker komma fram till en gemensam lösning med personalen som är genomförbar. Samarbete mellan personal och förälder är det som gynnar barnet mest, inte bara att föräldern dumpar barnet i hallen och sen blir förbannad när personalen löst en besvärlig situation på ett sätt som föräldern inte skulle gjort hemma.
  • HäxanSurtant3
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:46:04 följande:
    Jo det stämmer väl överens med dina svar hitills, du verkar inte vara intresserad av seriösa råd i frågan utan bara av inlägg som beskriver hur hemska personalen är som inte behandlar din unge som en prins och struntar i resten barn.
    nej jag skriver det inte är Ok spänna fast så stora barn och att de kunde han låtit min son sitta i en soffa de har i samma rum med en bok. Han brukar sitta still då och pyssla med ett pussel..det är inte så att han springer omkring helt planlöst och stojar. Han ville helt enklet inte ha mellanmål och försökte gå från bordet men blev då tvingad sitta där med en sele.

Lösningen hade varit sätta honom i soffan med en bok. Han hae suttit där å och tittat i den. Och fsk-lärarna hade kunnat se honom från bordet.

Man ska aldrig tvinga barn sitta vid ett matbord om de inte vill äta.
  • Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:45:28 följande:
    kan då upplysa dig om att det inte är Ok spänna fast barn på detta vis-kanske har ungått dig och du brukar den metoden i ditt arbete? isåfall är det dags du slutar med det.
    Konkret källa tack! Att det inte är okej för dig är uppenbart men vart har du den oberoende källan som stödjer att man inte får sätta fast en tvååring med sele i vagn eller vid matbordet?
  • Ess
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:38:58 följande:
    Eller så kanske förskolepedagogen som inte kan hantera barnen skall byta jobb?

Lady Dahmer skrev ju om att en liknande incident lett till uppsägning av en fsk-personal..för det är inte OK spänna fast barn vid stolar om de klarar av att sitta där säkert själva.

Man kan placera barn som inte vill ha mellanmål i en soffa i samma rum med en bok eller ett pussel.Svårare än så behöver det inte vara.
    Jag tycker att du ska ge dig på komunen och klaga över underbemanning på er förskola.
    Utan fler personal så har dom ingen möjlighet att löpa gatlopp efter alla barn som kommer att följa det barnet som slapp sitta med vid bordet.
    Hur hade du reagerat om du kommit och hämtat din son och fått reda på att han inte ätit pga att personen som skulle sitta med vid bordet hade fått gå med ett annat barn till ett annat rum, eftersom det barnet inte ville sitta stilla och äta?
    Hade dom spännt fast honom vid stolen när de andra lekte som straff för nåt, det hade varit ett övergrepp som skulle anmälas.
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-06-01 21:47:50 följande:
    Personal på en förskola ska behandla alla barn med hänsyn och respekt, men du verkar ju ha en fruktansvärd syn på barn själv så hoppas för guds skull inte att du jobbar med barn...
    Jag har en tvååring själv  och jag är glad att vår förkola aldrig skulle förstöra måltiden för alla barn för att ETT enda barn fick härja runt som det ville.'Det är INTE olagligt att sätta fast en tvååring med sele vid maten.
    På vilket sätt får de andra barnen hänsyn och respekt när ett ska få göra som det vill?
    De barn som behöver sitt mellanmål, på vilket sätt är det respekt att de får sin lugna matstund förstörd för att ts barn just då känner för att härja runt och slå både personal och barn?
  • HäxanSurtant3
    vittra skrev 2010-06-01 21:49:38 följande:
    Var någonstans har du svårt att förstå att det är inte ok att göra så?
    kanske är hon av samma kaliber som min sons fsk-lärare?
    Många föräldrar har flyttat sina barn från hennes avdelning just pga sådana här saker. Det går inte resonera med henne alls...
  • Wagram

Man undrar ju vad annat de gor som de inte vill att foraldrarna skall se...

• Simsonen
    HäxanSurtant3 skrev 2010-06-01 21:50:50 följande:
    nej jag skriver det inte är Ok spänna fast så stora barn och att de kunde han låtit min son sitta i en soffa de har i samma rum med en bok. Han brukar sitta still då och pyssla med ett pussel..det är inte så att han springer omkring helt planlöst och stojar. Han ville helt enklet inte ha mellanmål och försökte gå från bordet men blev då tvingad sitta där med en sele.

Lösningen hade varit sätta honom i soffan med en bok. Han hae suttit där å och tittat i den. Och fsk-lärarna hade kunnat se honom från bordet.

Man ska aldrig tvinga barn sitta vid ett matbord om de inte vill äta.
    Jo det är i högsta grad okej. Det som INTE är okej är att ditt barn ska få sitta och göra vad det passar honom när de andra ska äta.
    Kanske borde du ha läst på hur dagis fungerar INNAN du placerade honom där, för de flesta räcker det med logiskt tänkande att alla barn inte kan få göra vad de själva vill hela tiden men du borde uppenbarligen läst på.
    Nej, det fungerar inte att han sitter och pusslar/läser/gör något annat, medans de andra barnen äter.
    På dagis sitter alla med vid bordet när det är matdags, precis som att alla går ut när det är tid för det, tvättar händerna o.s.v
    inget undantag bara för att det är ditt barn.
Svar på tråden Min 2,5 åring fastspänd vid stol på dagis..får de göra så?